Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Lekkasjen er liten men for stor til å ignorere. Vet ikke om det er noe som kan tilsettes dieselen for sporing. Men jeg er usikker på om det vil la seg gjøre å se noe. Vi får se. 

Skal ikke mye spillolje til før dieselen er køll svart og dermed lett og se

Edit: wohoooo, første innlegg på side nr100, vant jeg noe ? Haha

Eika skrev for 8 timer siden:

Skal ikke mye spillolje til før dieselen er køll svart og dermed lett og se

Edit: wohoooo, første innlegg på side nr100, vant jeg noe ? Haha

Hundre sider galskap!!! Premien er gratis skruing nede i mitt trange motorrom!🙄🙄🤩🤩

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

On 12/30/2024 at 12:34 PM, Komodo said:

Hmm, såpass ja! Det betyr jo at den borrelåsen egentlig har et ganske stort bruksområde. 

Og smart å oppbevare dekalene innendørs på vinteren 👍

Veldig smart! tar vare på de flotte pyntedetaljene!  Jeg har brukt samme type borrelås i lasterommet og satt fast kasser med lokk til dørken.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Så var jeg kommet et skritt videre med demontering. Trakta (kom ikke på et bedre navn) som leder luft fra turboene inn i ladeluftkjøleren er av. Det som tar definitivt lengst tid er de to forbanna skruene som selvfølgelig sitter latterlig knotet til. Ellers er demonteringen grei skuring!🙄🙄

Denne klemma holder tett mellom turbo og røret inn til ladeluftkjøleren. 

IMG_8504.jpeg
Litt olje skal det gå i følge MAN. Men det må være støvpartikler. Ikje målbart på peilepinnen i hvert fall. 

IMG_8506.jpeg

IMG_8508.jpeg

Det dekkes til med plast og strips. 

IMG_8510.jpeg
Skruene skal ha en solid vask. 

IMG_8512.jpeg
De hr forskjellig lengde. Her stilt opp for å holde orden på hvilken som skal hvor. 

IMG_8513.jpeg
Inngangfn til ladeluftkjøleren. 

IMG_8519.jpeg

IMG_8520.jpeg

«Trakta» som går inn på ladeluftkjøleren. 

IMG_8524.jpeg

Det neste blir å demontere selve ladeluftkjøleren. Har lyst til å få gjort den skikkelig ren. 

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Hundre sider galskap!!! Premien er gratis skruing nede i mitt trange motorrom!🙄🙄🤩🤩

Jeg kan legge ett lag glassfiber rundt hele motoren sånn at den blir tett :glorie:

Trange motor er noe drit, du har ikke vurdert 2 påhengere bakpå der da ? Da blir det god plass til å skru :fniser:

Eika skrev 55 minutter siden:

Jeg kan legge ett lag glassfiber rundt hele motoren sånn at den blir tett :glorie:

Trange motor er noe drit, du har ikke vurdert 2 påhengere bakpå der da ? Da blir det god plass til å skru :fniser:

Robåt!!! Bare en robåt!!!

Mvh

Solbris II

Da var ladeluftkjøleren frigjort. Den veier så mye at den må løftes rett opp. Så da må det ommøbleres litt. Men først en pause. 
ved første øyekast ser endelokkene veldig rene og fine ut!

IMG_8525.jpeg
Merker slik at de kommer på rett plass igjen. 

IMG_8526.jpeg

Ser ikke så ille ut i kjøkeribbene heller. 

IMG_8527.jpeg

IMG_8528.jpeg

Kladden er grisetung. Jeg spenner fast løftestropper og heiser den opp med kneløft!😅

IMG_8529.jpeg

IMG_8531.jpeg

Mvh

Solbris II

Bra arbeid dette her mr. Solbris 👍

Et lite tips til dette:

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

De hr forskjellig lengde. Her stilt opp for å holde orden på hvilken som skal hvor. 

IMG_8513.jpeg

Ta ei papplate og stikk inn skruene i det mønsteret og den rekkefølgen de skal stå. Da slipper du å surre bort noen skruer, og du slipper å lure på hvor de skal stå.

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Kladden er grisetung.

Blokka er tyngre. Regner med at du tar alt og begge to, ettersom du er i god gang. 

Blir flott å se alle delene avfetta, glassblåst og nylakkert når det skal monteres i et nyrenovert maskinrom.... :smiler:

Tar en tur innom og inspiserer........

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 6 timer siden:

Blokka er tyngre. Regner med at du tar alt og begge to, ettersom du er i god gang. 

Blir flott å se alle delene avfetta, glassblåst og nylakkert når det skal monteres i et nyrenovert maskinrom.... :smiler:

Tar en tur innom og inspiserer........

Æææææhhhh😳😳

Komodo skrev for 9 timer siden:

Bra arbeid dette her mr. Solbris 👍

Et lite tips til dette:

Ta ei papplate og stikk inn skruene i det mønsteret og den rekkefølgen de skal stå. Da slipper du å surre bort noen skruer, og du slipper å lure på hvor de skal stå.

Det med pappen var et godt tips👍

Mvh

Solbris II

Kjelli skrev 45 minutter siden:

Når jeg leter etter små lekkasjer utvendig på motor, så knytter jeg mange biter med tørkerull rundt om kring, eller legger, og ser hvilke som blir våte.

Problemet her er at alle steder som er tilgjengelig er knusk tørre🙄🙄

Mvh

Solbris II

Så var ladeluftkjøleren kommet i bilen med god hjelp fra @Hekri  

Og vi kan prøve å se om det er mulig å detektere hvor det lekker fra pumpa. Etter en del grubling tror jeg at jeg bare må innse at den må ut!

Nok av rør som må av!

IMG_8535.jpeg

@Hekri grubler!😁

IMG_8533.jpeg
Men før det skal skrues noe mer skal det gjøres grundig rent!!!!

Mvh

Solbris II

@ØSB er en høyst kompetent maskinsjef på en kjemikalietanker. Øystein dr en fantastisk kompis som gjør det enkelt! «Vi bare setter i gang» er herlig å høre!😁😁

Så det jeg bare ser trøbbel viser det seg å ikke være så galt likevel! Men nok skruing det er det!

Dieselpumpa skal av!

Det er støvsugd og blåst med lufttrykk og rengjort etter beste evne. 

IMG_8538.jpeg
Alle rør er skudd løs

IMG_8539.jpeg

og fjernet. 

IMG_8540.jpeg

Tilførsel koblet fra. 

IMG_8545.jpeg

Pumpa sitter med fire bolter samt lokket over powerruttaket. 

IMG_8549.jpeg

IMG_8551.jpeg

Her tannhjulene som styrer dieselpumpa. 

IMG_8557.jpeg

Nå skal motor dreies til sylinder 1 står i OT/TDC og markøren på pumpa står over rett på markøren i godset (dårlig forklart, men slik ble det nå…).

IMG_8558.jpeg

IMG_8559.jpeg

Mvh

Solbris II

Minge er den eneste jeg vet om i Østfold, burde være en grei plass.

En jeg har grei erfaring med er Fyksen Diesel, Lillehammer, som kjent er ikke Lillyhammer i Østfold 

Jeg fikk pumpen min fra USA, den gangen USD var under NOK 7, så det blir uaktuelt :-)

Siden jeg fikk mine pumper og dyser fikset, har de bare funket år ut og år inn.

lurvetass skrev for 4 timer siden:

RR sender også dyser til sjekk hos Minge

Hulda skrev for 3 timer siden:

Minge er den eneste jeg vet om i Østfold, burde være en grei plass.

En jeg har grei erfaring med er Fyksen Diesel, Lillehammer, som kjent er ikke Lillyhammer i Østfold 

Jeg fikk pumpen min fra USA, den gangen USD var under NOK 7, så det blir uaktuelt :-)

Siden jeg fikk mine pumper og dyser fikset, har de bare funket år ut og år inn.

Jeg sjekket med Minge!

Dysene har jeg ikke rørt. Pumpa er fra Bosch. Vet at Mancraft sender pumpene til Tyskland. Håper å slippe det! Blir noen telefoner på mandag. Om Minge har nødvendig kompetanse blir det nok der. Skal også sjekke med Maritim Diesel i Bergen. 
Håper bare at det ikke koster det hvite ut av øya. 
På styrbord motor er det ikke antydning til lekkasje noe sted og den blir 30 år i år. 
Så jeg håper det blir 30 år med glede for babord pumpe når den er ferdig. Og da er jeg 92! 😄😄😄

Mvh

Solbris II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...