Komodo Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Eller så kan du jo skru på den selv. Mest sannsynlig så har du vel en veldig god manual på motorene som beskriver overhaling av pumpa også? Selvgjort er velgjort vet du 😄👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar V strom skrev for 1 time siden: Sjekk Sørlandets diesel service i Mandal. Meget kompetente folk Har dem på lista. TideRace skrev 1 time siden: Hvis pumpa er fra Bosch kan du eventuelt prøve Vestfold Elektro-Diesel i Stokke mellom Tønsberg og Sandefjord. De er spesialister på Bosch, og er visstnok et av to godkjente "Bosch Diesel Center" i Norge. Tlf er 33309260. De skal sjekkes ut på mandag! Komodo skrev 17 minutter siden: Eller så kan du jo skru på den selv. Mest sannsynlig så har du vel en veldig god manual på motorene som beskriver overhaling av pumpa også? Selvgjort er velgjort vet du 😄👍 Ææææh, kjenner ikke du meg nå? På enkelte områder er jeg en sann nevrotiker!😳😳😳 Så det med selvgjort er velgjort i dette tilfellet tviler jeg sterkt på!😅😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ankriel Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Mulig at jeg ikke har fått med meg alt, men er det noe galt med pumpen, eller er det bare at du mistenker lekkasje. Ser tørr å fin ut på bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar Ankriel skrev 1 time siden: Mulig at jeg ikke har fått med meg alt, men er det noe galt med pumpen, eller er det bare at du mistenker lekkasje. Ser tørr å fin ut på bilder. Det har samlet seg diesel under pumpen i lang tid. Jeg har ikke vært i stand til å lokalisere lekkasjen. Så for å prøve å finne ut av det hele så ble det til å demontere hele greia. I tillegg til å få sjekket pumpa får jeg kommet til under pumpa og gjort skikkelig rent! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 11.Januar Link til dette innlegget Svart 11.Januar Kan det være andre andre kilder til lekkasje i nærheten enn pumpa? Dyser f.eks? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar Komodo skrev 40 minutter siden: Kan det være andre andre kilder til lekkasje i nærheten enn pumpa? Dyser f.eks? Jeg har trodd det har vært dyser ja, problemet er bare at det er knusk tørt rundt hver eneste dyse. I tillegg ville dieselen rendt ned på utsiden av V-en og ikke ned i den. Skal rengjøre mer i morgen. Akkurat ferdig med en 12-timers vakt. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Litt motor.......... https://www.youtube.com/watch?v=REV-5ZzLX70 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Hekri skrev 52 minutter siden: Litt motor.......... https://www.youtube.com/watch?v=REV-5ZzLX70 Vakkert!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Tenker du å ta ut dysene for kontroll også? Er dette den motoren du mangler noen rpm på? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Komodo skrev for 1 time siden: Tenker du å ta ut dysene for kontroll også? Er dette den motoren du mangler noen rpm på? Vet ikke om jeg tør å røre noe mer!😂😂 Nei, babord motor har mer enn nok rpm. Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ankriel Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal. En diesel lekkasje kan følge rør og ledninger, oppstå en plass og komme ned på helt andre plasser. Kan være vanskelig å lokalisere når det er liten lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Ankriel skrev for 2 timer siden: Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal. Dette er jo faktisk et godt poeng. Er det mulig å blinde av og trykkprøve? Blir jo litt jobb med tilrigging, men det kan kanskje være verd det. Trykket må pumpes opp til litt under åpningstrykk, og du må ha en rail som går til alle dysene samtidig. Blir litt sveising og mekking for å lage til deler, men i prinsippet så blir det jo å tenke at trykket fra matepumpa skal fordeles til alle dysene, og returen tilbake til tank. Dersom trykket siger da, så har du lekkasje. Utfordringen kan selvsagt være at en eller flere av dysene begynner å dryppe før tiden, men da bør jo den uansett ut for overhaling. Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Nei, babord motor har mer enn nok rpm. Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ankriel skrev for 4 timer siden: Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal. En diesel lekkasje kan følge rør og ledninger, oppstå en plass og komme ned på helt andre plasser. Kan være vanskelig å lokalisere når det er liten lekkasje. Lokalisering av lekkasjen er absolutt et mål. Problemet har hele tiden vært at det er helt håpløst å komme til å se noe som helst. Har hatt flere motorkyndige i maskinrommet under fart. Ingen har vært i stand til å se noe som helst dessverre. Komodo skrev for 2 timer siden: Dette er jo faktisk et godt poeng. Er det mulig å blinde av og trykkprøve? Blir jo litt jobb med tilrigging, men det kan kanskje være verd det. Trykket må pumpes opp til litt under åpningstrykk, og du må ha en rail som går til alle dysene samtidig. Blir litt sveising og mekking for å lage til deler, men i prinsippet så blir det jo å tenke at trykket fra matepumpa skal fordeles til alle dysene, og returen tilbake til tank. Dersom trykket siger da, så har du lekkasje. Utfordringen kan selvsagt være at en eller flere av dysene begynner å dryppe før tiden, men da bør jo den uansett ut for overhaling. Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. Det finnes ikke antydning til lekkasje på styrbord motor. Der er det knusk tørt. Men der tror jeg kanskje dysene trenger en sjekk. Det ryker ørlite grann mer på styrbord motor enn på babord motor. Skal sjekke med diverse verksteder i morgen så får jeg se hva jeg gjør. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Minges har sluttet å overhale pumper. De har byttepumper og skaffer deler men de har helt sluttet med overhaling/reparasjon. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Chilli Solbris skrev for 9 timer siden: Lokalisering av lekkasjen er absolutt et mål. Problemet har hele tiden vært at det er helt håpløst å komme til å se noe som helst. Har hatt flere motorkyndige i maskinrommet under fart. Ingen har vært i stand til å se noe som helst dessverre. Ja, derav forslaget om å trykkteste resten av dieselsystemet når pumpa er ute. Hvis ikke risikerer du jo å sette inn pumpa igjen, og lekkasjen er der fremdeles. Jeg ville laget meg en rail av et rør hvor jeg sveiste på 10 fittings i samme avstand og av samme type som de som kommer ut av dieselpumpa. Da er det bare å skru rørene fra dysene rett på railen. Inn på railen blir det samme som inn på dieselpumpa fra matepumpa, bare at dette erstattes av en nippel som trykksettes med f.eks. 150 bar og en stengeventil. Hvis du har de omdreiningene du skal og motoren går pent på alle turtall, så er det kanskje ikke nødvendig å ta ut dysene for sjekk. Men du kan jo alltids se om manualen sier noe om intervall for kontroll av dyser (brennstoffventiler). Chilli Solbris skrev for 9 timer siden: Det finnes ikke antydning til lekkasje på styrbord motor. Der er det knusk tørt. Men der tror jeg kanskje dysene trenger en sjekk. Det ryker ørlite grann mer på styrbord motor enn på babord motor. Angående styrbord motor så tenkte jeg ikke på lekkasje, men de manglende omdreiningene. Kan hende det er smart å få gått over pumpa også, ikke bare dysene. Skjønner at dette koster, men da har du i alle fall eliminert de viktigste feilkildene på dieselsiden. Men det er jo selvsagt mulig å ta dysene først, og se hva som skjer da. Alltid smart å eliminere en feilkilde om gangen. Hvis ikke er det håpløst å si hvor feilen lå. I den grad man er nysgjerrig på det da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Komodo skrev 7 minutter siden: Ja, derav forslaget om å trykkteste resten av dieselsystemet når pumpa er ute. Hvis ikke risikerer du jo å sette inn pumpa igjen, og lekkasjen er der fremdeles. Jeg ville laget meg en rail av et rør hvor jeg sveiste på 10 fittings i samme avstand og av samme type som de som kommer ut av dieselpumpa. Da er det bare å skru rørene fra dysene rett på railen. Inn på railen blir det samme som inn på dieselpumpa fra matepumpa, bare at dette erstattes av en nippel som trykksettes med f.eks. 150 bar og en stengeventil. Hvis du har de omdreiningene du skal og motoren går pent på alle turtall, så er det kanskje ikke nødvendig å ta ut dysene for sjekk. Men du kan jo alltids se om manualen sier noe om intervall for kontroll av dyser (brennstoffventiler). Angående styrbord motor så tenkte jeg ikke på lekkasje, men de manglende omdreiningene. Kan hende det er smart å få gått over pumpa også, ikke bare dysene. Skjønner at dette koster, men da har du i alle fall eliminert de viktigste feilkildene på dieselsiden. Men det er jo selvsagt mulig å ta dysene først, og se hva som skjer da. Alltid smart å eliminere en feilkilde om gangen. Hvis ikke er det håpløst å si hvor feilen lå. I den grad man er nysgjerrig på det da. Det spørs om jeg ikke må snakke med en som kan guide meg litt her. Kjenner en kar utpå Hvaler. Tror jeg får ta meg en tur ut dit!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Chilli Solbris skrev for 14 timer siden: Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. Komodo skrev for 11 timer siden: Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. Hadde begynt systematisk i den enkle (og billige) enden og spart de dyrere og mer omstendelige alternativene til slutt. Turbodiesler skal yte rimelig likt om de får lik mindre diesel og ladetrykk. Først få målt/ konstatert at vist turtall på instrumentene er korrekt. Er ikke få som har blitt villedet av feilvisning, feks ved turtall fra dynamo og denne er byttet i annen type evt størelse på reimhjul er endret av en tidligere eier feks... Diesel. Både tur og retur fra egen kanne så får man eliminert tanker og hele fuelsystem frem til motor. Undertrykk pga tett lufting, tett/ flatklemt kobberrør osv kan og har skjedd... Turbotrykk. Få målt dette nøyaktig på forskjellige turtall/ belastninger og sammenlign med den andre motoren. Vil også indikere om turboer er friske, lekkasje eller restriksjon på trykksiden/ intercooler. Armen på dieselpumpa mener jeg vi sjekket under gange at gikk til maks...? Utveksling. Har vært noen tilfeller der gir/ drev har vært byttet og utveksling ikke stemmer. Lese av på skiltet just in case... Har også en episode i minnet der hvor en nyere båt (for mange år siden) ikke oppnådde likt turtall, hvor motorer ble ble tatt ut, satt inn, propllere byttet, drev sjekket osv over flere år uten suksess. Til slutt byttet de om SB og BB drev og problemet flyttet seg. Fasit var at drevene kommer i flere utvekslinger og det ene drevet var feilmerket fra fabrikk... Propeller er vel sjekket såpass mange ganger nå at de må vi regne med er like Så evt dieselpumpe og dyser i den rekkefølgen. Dyser virker det som stort sett lager mer symptomer på røyk og start enn ytelse på topp, men jeg er ingen ekspert... Vi har jo vært ute å kjørt og testet litt. Menner jeg opplevde at motorene dine oppførte seg og trakk rimelig likt frem til den ene ikke "orket" mer. Kan gjerne ta en runde med deg og sjekke/ pønske litt på disse mystiske rpm´ene som mangler. Det har nok en naturlig og forhåpentlig rimelig løsning... Kan være artig lærerikt og finne ut av slikt Vi kunne jo tatt en gutte/ kompisdag med flere kyndige bekjentskaper ved leilighet, slått hodene litt sammen og testet diverse i praksis Årnær sæ det her Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar sap_2000 skrev for 3 timer siden: Hadde begynt systematisk i den enkle (og billige) enden og spart de dyrere og mer omstendelige alternativene til slutt. Turbodiesler skal yte rimelig likt om de får lik mindre diesel og ladetrykk. Først få målt/ konstatert at vist turtall på instrumentene er korrekt. Er ikke få som har blitt villedet av feilvisning, feks ved turtall fra dynamo og denne er byttet i annen type evt størelse på reimhjul er endret av en tidligere eier feks... Diesel. Både tur og retur fra egen kanne så får man eliminert tanker og hele fuelsystem frem til motor. Undertrykk pga tett lufting, tett/ flatklemt kobberrør osv kan og har skjedd... Turbotrykk. Få målt dette nøyaktig på forskjellige turtall/ belastninger og sammenlign med den andre motoren. Vil også indikere om turboer er friske, lekkasje eller restriksjon på trykksiden/ intercooler. Armen på dieselpumpa mener jeg vi sjekket under gange at gikk til maks...? Utveksling. Har vært noen tilfeller der gir/ drev har vært byttet og utveksling ikke stemmer. Lese av på skiltet just in case... Har også en episode i minnet der hvor en nyere båt (for mange år siden) ikke oppnådde likt turtall, hvor motorer ble ble tatt ut, satt inn, propllere byttet, drev sjekket osv over flere år uten suksess. Til slutt byttet de om SB og BB drev og problemet flyttet seg. Fasit var at drevene kommer i flere utvekslinger og det ene drevet var feilmerket fra fabrikk... Propeller er vel sjekket såpass mange ganger nå at de må vi regne med er like Så evt dieselpumpe og dyser i den rekkefølgen. Dyser virker det som stort sett lager mer symptomer på røyk og start enn ytelse på topp, men jeg er ingen ekspert... Vi har jo vært ute å kjørt og testet litt. Menner jeg opplevde at motorene dine oppførte seg og trakk rimelig likt frem til den ene ikke "orket" mer. Kan gjerne ta en runde med deg og sjekke/ pønske litt på disse mystiske rpm´ene som mangler. Det har nok en naturlig og forhåpentlig rimelig løsning... Kan være artig lærerikt og finne ut av slikt Vi kunne jo tatt en gutte/ kompisdag med flere kyndige bekjentskaper ved leilighet, slått hodene litt sammen og testet diverse i praksis Årnær sæ det her Det blir nok en gruble middag ombord sæ!😁😁😁 Må bare finne en dato som passer!😃 utveksling på gir er lik. Har byttet gasswire på styrbord motor. Før det gikk den lett opp til 2400 rpm. Jeg har jo hatt av ladeluftkjøler på styrbord motor og vet at jeg ikke har fått utluft fra turbo helt dønn tett på ytre turbo. Ser at det lekker der. Men nå skal lekkasjen på babord motor tas først. Og så snart kulda slipper så isen ikke flyter nedover Glomma skal vi nok få kjørt Chilli litt ja…..😃😃 Uansett skal huskeliste og råd fra deg med videre!👍👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Jeg er en av dem som er skyldig i gir-fusk. Da jeg giret om en kasse fra 2:1 og over til 3:1 uten å endre skiltet. Og der er ikke en skjel som kan se det fra utsiden av kassen. Men jeg kan ikke tenke meg at du har det problemet. Personlig hadde jeg startet i den enden som stiller spørsmål om motoren får nok mat. Og om det kan ha sammenheng med at det ryker mer. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Hulda skrev 57 minutter siden: Jeg er en av dem som er skyldig i gir-fusk. Da jeg giret om en kasse fra 2:1 og over til 3:1 uten å endre skiltet. Og der er ikke en skjel som kan se det fra utsiden av kassen. Men jeg kan ikke tenke meg at du har det problemet. Personlig hadde jeg startet i den enden som stiller spørsmål om motoren får nok mat. Og om det kan ha sammenheng med at det ryker mer. Ja, her girer det likt. Så det blir å gjøre som du sier👍. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Har holdt på med pumpa i dag. Skrudd av litt utenpåliggende saker slik at bare pumpehuset reiser til verksted. @Komodo var innom og inspiserte. Han hadde som alltid noen kloke vurderinger om trykktesting for å dektere lekkasjer. Har fått tak i plugger og propper slik at skitt ikke kommer inn der det ikke skal være. Hydroscand er god å ha! Skiltet som identifiserer pumpa må fram! @Komodo har fingerspitzgefühl!😄 Og der var’n! Så skal resten rengjøres! Men først det plugger og propper til! Slik at det ikke forurenser dysene. Rørene er blitt plugget også. Da er den mye bedre. Men ikke ferdig! Etter å ha snakket med diverse verksteder i dag så er Vestfold Elektro Diesel de som ligger best an i løypa. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Ja, og da er det jo slik at du kan slenge pumpe på bagasjen og frakte den selv. Alltid en fordel med renommerte leverandører som ikke ligger for langt unna om det skulle oppstå problemer. Ut fra bildene ser det ut som det har vært noe svetting/lekkasjer her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Hulda skrev 8 minutter siden: Ja, og da er det jo slik at du kan slenge pumpe på bagasjen og frakte den selv. Alltid en fordel med renommerte leverandører som ikke ligger for langt unna om det skulle oppstå problemer. Ut fra bildene ser det ut som det har vært noe svetting/lekkasjer her og der. Ja, @Komodo kommenterte også det med svetting fra utløpende på pumpa. Det så ut til at noen av setene på rørene ikke var helt som de skulle heller. Hørte med format på Lillehammer også om pumpa. Men det var Vestfold Elektro Diesel som svarte best og kom med forslag som faktisk var besparende på kostnadssiden. Derfor ligger de best an i løypa pr nå. Og selvsagt det faktum at Stokke er så nærme at jeg hiver pumpa i bilen og drar over selv. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Og denne svettingen på trykksiden kan føre til feil åpnings/lukketrykk på dysene. Så da hadde jeg ventet med å klusse mer til etter at overhalingen er testkjørt på motoren. Til Hulda bestilte jeg nytt sett høytrykksrør da jeg fikk renovert pumpe i 2005. Fikk det tett allikevel, så det nye rørsettet ligger pakket ned i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Du skjønner at du har stor motor, når dieselpumpa er på størrelse med en liten seilbåtmotor Bare godt å si om Vestfold Elektrodiesel det jeg har hatt med de å gjøre hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.