Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

V strom skrev for 1 time siden:

Sjekk Sørlandets diesel service i Mandal. Meget kompetente folk

Har dem på lista. 

TideRace skrev 1 time siden:

Hvis pumpa er fra Bosch kan du eventuelt prøve Vestfold Elektro-Diesel i Stokke mellom Tønsberg og Sandefjord. De er spesialister på Bosch, og er visstnok et av to godkjente "Bosch Diesel Center" i Norge. Tlf er 33309260.

De skal sjekkes ut på mandag!

Komodo skrev 17 minutter siden:

Eller så kan du jo skru på den selv. Mest sannsynlig så har du vel en veldig god manual på motorene som beskriver overhaling av pumpa også? Selvgjort er velgjort vet du 😄👍

Ææææh, kjenner ikke du meg nå? På enkelte områder er jeg en sann nevrotiker!😳😳😳 Så det med selvgjort er velgjort i dette tilfellet tviler jeg sterkt på!😅😅😅

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Ankriel skrev 1 time siden:

Mulig at jeg ikke har fått med meg alt, men er det noe galt med pumpen, eller er det bare at du mistenker lekkasje. Ser tørr å fin ut på bilder.

Det har samlet seg diesel under pumpen i lang tid. Jeg har ikke vært i stand til å lokalisere lekkasjen. Så for å prøve å finne ut av det hele så ble det til å demontere hele greia. I tillegg til å få sjekket pumpa får jeg kommet til under pumpa og gjort skikkelig rent!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Komodo skrev 40 minutter siden:

Kan det være andre andre kilder til lekkasje i nærheten enn pumpa? Dyser f.eks?

Jeg har trodd det har vært dyser ja, problemet er bare at det er knusk tørt rundt hver eneste dyse. I tillegg ville dieselen rendt ned på utsiden av V-en og ikke ned i den. 
Skal rengjøre mer i morgen. Akkurat ferdig med en 12-timers vakt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Tenker du å ta ut dysene for kontroll også? Er dette den motoren du mangler noen rpm på?

Vet ikke om jeg tør å røre noe mer!😂😂 

Nei, babord motor har mer enn nok rpm. 
Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal. En diesel lekkasje kan følge rør og ledninger, oppstå en plass og komme ned på helt andre plasser. Kan være vanskelig å lokalisere når det er liten lekkasje.

Link to post
Ankriel skrev for 2 timer siden:

Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal.

Dette er jo faktisk et godt poeng. Er det mulig å blinde av og trykkprøve? Blir jo litt jobb med tilrigging, men det kan kanskje være verd det. Trykket må pumpes opp til litt under åpningstrykk, og du må ha en rail som går til alle dysene samtidig. Blir litt sveising og mekking for å lage til deler, men i prinsippet så blir det jo å tenke at trykket fra matepumpa skal fordeles til alle dysene, og returen tilbake til tank. Dersom trykket siger da, så har du lekkasje. Utfordringen kan selvsagt være at en eller flere av dysene begynner å dryppe før tiden, men da bør jo den uansett ut for overhaling. 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Nei, babord motor har mer enn nok rpm. 
Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. 

Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. 

 

Link to post
Ankriel skrev for 4 timer siden:

Vil det ikke være lurt å lokalisere lekkasjen før du vurderer å sende inn pumpen, en pumpe med denne dimensjonen kan bli dyr å begynne å skru på. Det er vell også stor sannsynlighet for at den fungerer som den skal. En diesel lekkasje kan følge rør og ledninger, oppstå en plass og komme ned på helt andre plasser. Kan være vanskelig å lokalisere når det er liten lekkasje.

Lokalisering av lekkasjen er absolutt et mål. Problemet har hele tiden vært at det er helt håpløst å komme til å se noe som helst. Har hatt flere motorkyndige i maskinrommet under fart. Ingen har vært i stand til å se noe som helst dessverre. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Dette er jo faktisk et godt poeng. Er det mulig å blinde av og trykkprøve? Blir jo litt jobb med tilrigging, men det kan kanskje være verd det. Trykket må pumpes opp til litt under åpningstrykk, og du må ha en rail som går til alle dysene samtidig. Blir litt sveising og mekking for å lage til deler, men i prinsippet så blir det jo å tenke at trykket fra matepumpa skal fordeles til alle dysene, og returen tilbake til tank. Dersom trykket siger da, så har du lekkasje. Utfordringen kan selvsagt være at en eller flere av dysene begynner å dryppe før tiden, men da bør jo den uansett ut for overhaling. 

 

Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. 

 

Det finnes ikke antydning til lekkasje på styrbord motor. Der er det knusk tørt. Men der tror jeg kanskje dysene trenger en sjekk. Det ryker ørlite grann mer på styrbord motor enn på babord motor. 
Skal sjekke med diverse verksteder i morgen så får jeg se hva jeg gjør. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Lokalisering av lekkasjen er absolutt et mål. Problemet har hele tiden vært at det er helt håpløst å komme til å se noe som helst. Har hatt flere motorkyndige i maskinrommet under fart. Ingen har vært i stand til å se noe som helst dessverre. 

Ja, derav forslaget om å trykkteste resten av dieselsystemet når pumpa er ute. Hvis ikke risikerer du jo å sette inn pumpa igjen, og lekkasjen er der fremdeles. Jeg ville laget meg en rail av et rør hvor jeg sveiste på 10 fittings i samme avstand og av samme type som de som kommer ut av dieselpumpa. Da er det bare å skru rørene fra dysene rett på railen. Inn på railen blir det samme som inn på dieselpumpa fra matepumpa,  bare at dette erstattes av en nippel som trykksettes med f.eks. 150 bar og en stengeventil. 

Hvis du har de omdreiningene du skal og motoren går pent på alle turtall, så er det kanskje ikke nødvendig å ta ut dysene for sjekk. Men du kan jo alltids se om manualen sier noe om intervall for kontroll av dyser (brennstoffventiler). 

 

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Det finnes ikke antydning til lekkasje på styrbord motor. Der er det knusk tørt. Men der tror jeg kanskje dysene trenger en sjekk. Det ryker ørlite grann mer på styrbord motor enn på babord motor.  

Angående styrbord motor så tenkte jeg ikke på lekkasje, men de manglende omdreiningene. Kan hende det er smart å få gått over pumpa også, ikke bare dysene. Skjønner at dette koster, men da har du i alle fall eliminert de viktigste feilkildene på dieselsiden. Men det er jo selvsagt mulig å ta dysene først, og se hva som skjer da. Alltid smart å eliminere en feilkilde om gangen. Hvis ikke er det håpløst å si hvor feilen lå. I den grad man er nysgjerrig på det da. 

Link to post
Komodo skrev 7 minutter siden:

Ja, derav forslaget om å trykkteste resten av dieselsystemet når pumpa er ute. Hvis ikke risikerer du jo å sette inn pumpa igjen, og lekkasjen er der fremdeles. Jeg ville laget meg en rail av et rør hvor jeg sveiste på 10 fittings i samme avstand og av samme type som de som kommer ut av dieselpumpa. Da er det bare å skru rørene fra dysene rett på railen. Inn på railen blir det samme som inn på dieselpumpa fra matepumpa,  bare at dette erstattes av en nippel som trykksettes med f.eks. 150 bar og en stengeventil. 

Hvis du har de omdreiningene du skal og motoren går pent på alle turtall, så er det kanskje ikke nødvendig å ta ut dysene for sjekk. Men du kan jo alltids se om manualen sier noe om intervall for kontroll av dyser (brennstoffventiler). 

 

Angående styrbord motor så tenkte jeg ikke på lekkasje, men de manglende omdreiningene. Kan hende det er smart å få gått over pumpa også, ikke bare dysene. Skjønner at dette koster, men da har du i alle fall eliminert de viktigste feilkildene på dieselsiden. Men det er jo selvsagt mulig å ta dysene først, og se hva som skjer da. Alltid smart å eliminere en feilkilde om gangen. Hvis ikke er det håpløst å si hvor feilen lå. I den grad man er nysgjerrig på det da. 

Det spørs om jeg ikke må snakke med en som kan guide meg litt her. Kjenner en kar utpå Hvaler.  Tror jeg får ta meg en tur ut dit!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

 

Chilli Solbris skrev for 14 timer siden:

Så når den er remontert må jeg nok gruble litt på hva jeg skal gjøre med de manglende 300 rpm på styrbord motor. 

 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ok, men da bør du vel gjøre samme jobb på styrbord motor også. I tillegg til pumpa så bør også dysene tas for å være sikker. 

 

 

Hadde begynt systematisk i den enkle (og billige) enden og spart de dyrere og mer omstendelige alternativene til slutt.

Turbodiesler skal yte rimelig likt om de får lik mindre diesel og ladetrykk. 

 

Først få målt/ konstatert at vist turtall på instrumentene er korrekt. Er ikke få som har blitt villedet av feilvisning, feks ved turtall fra dynamo og denne er byttet i annen type evt  størelse på reimhjul er endret av en tidligere eier feks...

 

Diesel. Både tur og retur fra egen kanne så får man eliminert tanker og hele fuelsystem frem til motor. Undertrykk pga tett lufting, tett/ flatklemt kobberrør osv kan og har skjedd...

 

Turbotrykk. Få målt dette nøyaktig på forskjellige turtall/ belastninger og sammenlign med den andre motoren.

Vil også indikere om turboer er friske, lekkasje eller restriksjon på trykksiden/ intercooler.

 

Armen på dieselpumpa mener jeg vi sjekket under gange at gikk til maks...? 

 

Utveksling. Har vært noen tilfeller der gir/ drev har vært byttet og utveksling ikke stemmer. Lese av på skiltet just in case... Har også en episode i minnet der hvor en nyere båt (for mange år siden) ikke oppnådde likt turtall, hvor motorer ble ble tatt ut, satt inn, propllere byttet, drev sjekket osv over flere år uten suksess. Til slutt byttet de om SB og BB drev og problemet flyttet seg. Fasit var at drevene kommer i flere utvekslinger og det ene drevet var feilmerket fra fabrikk...

 

Propeller er vel sjekket såpass mange ganger nå at de må vi regne med er like :fniser:

 

Så evt dieselpumpe og dyser i den rekkefølgen. Dyser virker det som stort sett lager mer symptomer på røyk og start enn ytelse på topp, men jeg er ingen ekspert...

 

 

Vi har jo vært ute å kjørt og testet litt. Menner jeg opplevde at motorene dine oppførte seg og trakk rimelig likt frem til den ene ikke "orket" mer.

 

Kan gjerne ta en runde med deg og sjekke/ pønske litt på disse mystiske rpm´ene som mangler. Det har nok en naturlig og forhåpentlig rimelig løsning...

Kan være artig lærerikt og finne ut av slikt 

 

Vi kunne jo tatt en gutte/ kompisdag med flere kyndige bekjentskaper ved leilighet, slått hodene litt sammen og testet diverse i praksis :ja:

 

Årnær sæ det her :ja:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 3 timer siden:

 

 

 

 

Hadde begynt systematisk i den enkle (og billige) enden og spart de dyrere og mer omstendelige alternativene til slutt.

Turbodiesler skal yte rimelig likt om de får lik mindre diesel og ladetrykk. 

 

Først få målt/ konstatert at vist turtall på instrumentene er korrekt. Er ikke få som har blitt villedet av feilvisning, feks ved turtall fra dynamo og denne er byttet i annen type evt  størelse på reimhjul er endret av en tidligere eier feks...

 

Diesel. Både tur og retur fra egen kanne så får man eliminert tanker og hele fuelsystem frem til motor. Undertrykk pga tett lufting, tett/ flatklemt kobberrør osv kan og har skjedd...

 

Turbotrykk. Få målt dette nøyaktig på forskjellige turtall/ belastninger og sammenlign med den andre motoren.

Vil også indikere om turboer er friske, lekkasje eller restriksjon på trykksiden/ intercooler.

 

Armen på dieselpumpa mener jeg vi sjekket under gange at gikk til maks...? 

 

Utveksling. Har vært noen tilfeller der gir/ drev har vært byttet og utveksling ikke stemmer. Lese av på skiltet just in case... Har også en episode i minnet der hvor en nyere båt (for mange år siden) ikke oppnådde likt turtall, hvor motorer ble ble tatt ut, satt inn, propllere byttet, drev sjekket osv over flere år uten suksess. Til slutt byttet de om SB og BB drev og problemet flyttet seg. Fasit var at drevene kommer i flere utvekslinger og det ene drevet var feilmerket fra fabrikk...

 

Propeller er vel sjekket såpass mange ganger nå at de må vi regne med er like :fniser:

 

Så evt dieselpumpe og dyser i den rekkefølgen. Dyser virker det som stort sett lager mer symptomer på røyk og start enn ytelse på topp, men jeg er ingen ekspert...

 

 

Vi har jo vært ute å kjørt og testet litt. Menner jeg opplevde at motorene dine oppførte seg og trakk rimelig likt frem til den ene ikke "orket" mer.

 

Kan gjerne ta en runde med deg og sjekke/ pønske litt på disse mystiske rpm´ene som mangler. Det har nok en naturlig og forhåpentlig rimelig løsning...

Kan være artig lærerikt og finne ut av slikt 

 

Vi kunne jo tatt en gutte/ kompisdag med flere kyndige bekjentskaper ved leilighet, slått hodene litt sammen og testet diverse i praksis :ja:

 

Årnær sæ det her :ja:

 

 

Det blir nok en gruble middag ombord sæ!😁😁😁

Må bare finne en dato som passer!😃

utveksling på gir er lik. 
Har byttet gasswire på styrbord motor. Før det gikk den lett opp til 2400 rpm. Jeg har jo hatt av ladeluftkjøler på styrbord motor og vet at jeg ikke har fått utluft fra turbo helt dønn tett på ytre turbo. Ser at det lekker der. Men nå skal lekkasjen på babord motor tas først. Og så snart kulda slipper så isen ikke flyter nedover Glomma skal vi nok få kjørt Chilli litt ja…..😃😃

Uansett skal huskeliste og råd fra deg med videre!👍👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jeg er en av dem som er skyldig i gir-fusk. Da jeg giret om en kasse fra 2:1 og over til 3:1 uten å endre skiltet. Og der er ikke en skjel som kan se det fra utsiden av kassen. Men jeg kan ikke tenke meg at du har det problemet. Personlig hadde jeg startet i den enden som stiller spørsmål om motoren får nok mat. Og om det kan ha sammenheng med at det ryker mer. 

Link to post
Hulda skrev 57 minutter siden:

Jeg er en av dem som er skyldig i gir-fusk. Da jeg giret om en kasse fra 2:1 og over til 3:1 uten å endre skiltet. Og der er ikke en skjel som kan se det fra utsiden av kassen. Men jeg kan ikke tenke meg at du har det problemet. Personlig hadde jeg startet i den enden som stiller spørsmål om motoren får nok mat. Og om det kan ha sammenheng med at det ryker mer. 

Ja, her girer det likt. Så det blir å gjøre som du sier👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Har holdt på med pumpa i dag. Skrudd av litt utenpåliggende saker slik at bare pumpehuset reiser til verksted. 
@Komodo var innom og inspiserte. Han hadde som alltid noen kloke vurderinger om trykktesting for å dektere lekkasjer. 
Har fått tak i plugger og propper slik at skitt ikke kommer inn der det ikke skal være. Hydroscand er god å ha!

Skiltet som identifiserer pumpa må fram!

IMG_8578.jpeg

@Komodo har fingerspitzgefühl!😄

IMG_8579.jpeg
Og der var’n!

IMG_8581.jpeg

IMG_8584.jpeg

Så skal resten rengjøres!

IMG_8585.jpeg

Men først det plugger og propper til!

IMG_8586.jpeg

Slik at det ikke forurenser dysene. 

IMG_8589.jpeg
 

IMG_8590.jpeg

Rørene er blitt plugget også. 

IMG_8591.jpeg
 

IMG_8592.jpeg

Da er den mye bedre. Men ikke ferdig!

IMG_8593.jpeg


Etter å ha snakket med diverse verksteder i dag så er Vestfold Elektro Diesel de som ligger best an i løypa. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Hulda skrev 8 minutter siden:

Ja, og da er det jo slik at du kan slenge pumpe på bagasjen og frakte den selv. Alltid en fordel med renommerte leverandører som ikke ligger for langt unna om det skulle oppstå problemer. Ut fra bildene ser det ut som det har vært noe svetting/lekkasjer her og der. 

Ja, @Komodo kommenterte også det med svetting fra utløpende på pumpa. Det så ut til at noen av setene på rørene ikke var helt som de skulle heller. Hørte med format på Lillehammer også om pumpa. Men det var Vestfold Elektro Diesel som svarte best og kom med forslag som faktisk var besparende på kostnadssiden. Derfor ligger de best an i løypa pr nå. Og selvsagt det faktum at Stokke er så nærme at jeg hiver pumpa i bilen og drar over selv. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Og denne svettingen på trykksiden kan føre til feil åpnings/lukketrykk på dysene. Så da hadde jeg ventet med å klusse mer til etter at overhalingen er testkjørt på motoren. Til Hulda bestilte jeg nytt sett høytrykksrør da jeg fikk renovert pumpe i 2005. Fikk det tett allikevel, så det nye rørsettet ligger pakket ned i båten. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...