Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Tom Rør skrev 1 time siden:

Den retten har jeg laget mange ganger ombord. Har også spist den på samme sted som @Bonus har på bildet, og det er jo hakket råere enn man får til i byssa:tommel_opp:
Den fikser du lett @Chilli Solbris

Jeg lener meg glatt på deg @Tom Rør!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis det skal prøvekjøres langt og lenger enn langt - 

hva med å ta med noen byssepiker - som kan avlaste skipperen i byssa?

Han har jo tross alt ansvaret for HMS.

:skål_vin: 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Måtte fortelle rederinnen om diskusjonen siden hun også har rollen som byssepike ombord hos oss. Og hun fikk seg en god latter, og hadde forslag til meny vi kunne fikse sjøl, og tilbød seg ikke å være med. Nå skal det jo også nevnes at med byssepiker ombord blir det en helt annen tur enn en rolig og avslappende prøvetur med båtprat mellom oss gutta.

Menyen hun foreslo ble benyttet på en hentetur for en Nimbus 34 commander jeg skrev om her i våres og jeg har vært mobbet av byssepiken siden. Henteturen var med en annen kompis av @Chilli Solbris og var så enkel at selv jeg som er en kløne i båtbyssa klarte det greit. Den mettet utmerket med en boks mineralvann og var også et lite flashback til tiden som speider. En boks spagetti Rimini og en pakke pølser. Pølsene kappes i passe biter og varmes sammen med det andre. Enkel servering, lite oppvask og metter greit.  

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev 9 minutter siden:

Er vel egentlig ingen grunn til å lage noe mat i det hele tatt. Solveigs Pizza ligger rett over elva, og har kjempegod pizza (som vi selvsagt spleiser på). Smaker ekstremt godt med øl ved siden av. Her er det sosiale i fokus, ikke maten ?

Kunne fort blitt litt :spyr: på mr @Chilli Solbris om han skulle stå nede i byssa og diske opp en 7-retters i 25 knop over sekken (i kuling) :ler:

Så, er nok tryggest med take-out ja...  :tommel_opp:

Mvh. SAP

Komodo skrev 12 minutter siden:

Er vel egentlig ingen grunn til å lage noe mat i det hele tatt. Solveigs Pizza ligger rett over elva, og har kjempegod pizza (som vi selvsagt spleiser på). Smaker ekstremt godt med øl ved siden av. Her er det sosiale i fokus, ikke maten ?

Og da slipper vi å bli ertet av byssepiken også. Godt forslag :flagg_bp:

Hilsen

Lurvetass

sap_2000 skrev 15 minutter siden:

Kunne fort blitt litt :spyr: på mr @Chilli Solbris om han skulle stå nede i byssa og diske opp en 7-retters i 25 knop over sekken (i kuling) :ler:

:ler:

Jeg er uansett skeptisk til Solbris sin evne til å dekke opp med 7-retters med utvalgt vin :fniser:

Men for min del er uansett pizza og pappvin eller øl på boks innafor ? Noen må bare ta ansvaret med å kjøre en tur til Strømstad og fylle opp bagasjerommet med rødvin og Norrlands Gull ?

Komodo skrev 27 minutter siden:

Er vel egentlig ingen grunn til å lage noe mat i det hele tatt.

Enig med @Komodo, ta med matpakke.

Oppmøte kl 08.00 aktuell dag. Det skal jobbes, vaskes, monteres, håndtlangere skal sjaue, det skal dobbeltsjekkes for lekkasjer diesel og smøreolje, +++.

Skipperen skal overvåke alt. 

Hvis jobben blir utført til skipperens tilfredshet, blir det tid til matpakka og kaffe. 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Noen må bare ta ansvaret med å kjøre en tur til Strømstad og fylle opp bagasjerommet med rødvin og Norrlands Gull

Men rekker vi dette? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Komodo skrev 40 minutter siden:

Klart det lureste, @Komodo Bare måtte erte rederen litt :fniser:

Hekri skrev 11 minutter siden:

Oppmøte kl 08.00 aktuell dag. Det skal jobbes, vaskes, monteres, håndtlangere skal sjaue, det skal dobbeltsjekkes for lekkasjer diesel og smøreolje, +++.

Hvis det er agendaen så kan det hende at jeg ikke rekker å komme :undrer: Jeg trodde det skulle være en sosial samling ...

Nei, derfor må noen gjøre det på forhånd :glimter:

Jeg skjønner at lista ligger høyt her!??

Vel, tur til Tyskland er innafor @Grufolf! Men da med en annens lommebok!???

Mat skal vi ordne! Lurer på om @sap_2000 har noe erfaring med mine sjøbein over Jærens rev!??

@lurvetass tar helt feil når han påstår han ikke kan lage mat! Har erfart det motsatte sammen med @Komodo!???

@Hekri får ikke byssepikene med! Det blir guttetur! @Bonus har vist at han har mye å bidra med på matsiden han også!?? og noen må ta roret mens jeg står i byssa!

Velkommen ombord karer!??

Mvh

Solbris II

Vel! Så en oppdatering om pumpa! Hadde en lite oppløftende samtale med Ulrik hos Vestfold Elekto-Diesel i dag. 
Han synes pumpa gikk veldig tregt rundt. Lekkasjen er lokalisert til sylinder 9 og 10. 

Men han likte dårlig at pumpa var så treg å dra rundt. Jeg fortalte at den ikke hadde vært i bruk siden september. Han har satt den inn med olje for å se om det hjelper. 
Men akkurat nå ligger det an til splitting av pumpa og ca 50 båthenger ut!???

Mvh

Solbris II

Vi krysser fingrene for at den pumpa bare har stått seg litt og blitt treg, men høres jo ikke så bra ut.

Tok jo litt av her med matprat og det er jo artig, men syns ikke du skal legge lista for høyt @Chilli Solbris. Guttetur kan være litt enkelt i matveien uten at det demper stemningen. Viktigste er jo det sosiale. Matpakkeforslaget var jo ikke så dumt, men det kan jo oppgraderes til at alle tar med litt pålegg hver også kan jo jeg f.eks bake ferske grovbrød. Men det finner vi ut av etterhvert.  

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 19 minutter siden:

Vi krysser fingrene for at den pumpa bare har stått seg litt og blitt treg, men høres jo ikke så bra ut.

Tok jo litt av her med matprat og det er jo artig, men syns ikke du skal legge lista for høyt @Chilli Solbris. Guttetur kan være litt enkelt i matveien uten at det demper stemningen. Viktigste er jo det sosiale. Matpakkeforslaget var jo ikke så dumt, men det kan jo oppgraderes til at alle tar med litt pålegg hver også kan jo jeg f.eks bake ferske grovbrød. Men det finner vi ut av etterhvert.  

Knakende godt forslag @lurvetass!??

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Han synes pumpa gikk veldig tregt rundt. Lekkasjen er lokalisert til sylinder 9 og 10. 

Men han likte dårlig at pumpa var så treg å dra rundt. Jeg fortalte at den ikke hadde vært i bruk siden september. Han har satt den inn med olje for å se om det hjelper. 

Tja, hvilken motstand skal den har da? Det er jo tross alt snakk om 10 stempler som skal pumpe diesel, så litt motstand blir det vel. Men surt om det må bli full overhaling :svetter:

Komodo skrev for 6 timer siden:

Tja, hvilken motstand skal den har da? Det er jo tross alt snakk om 10 stempler som skal pumpe diesel, så litt motstand blir det vel. Men surt om det må bli full overhaling :svetter:

Joda, men han mente motstanden var for hard. 

Mvh

Solbris II

Finnes det mulighet for å måle denne motstanden i pumpen. Med meg ville det ligget langt inne før jeg plukket frem 50 båtlapper på antakelser, en viss motstand må der være som Komodo skriver. Er vell kanskje for mye arbeid å sammenligne med pumpen på andre motoren ?

Ankriel skrev for 6 timer siden:

Finnes det mulighet for å måle denne motstanden i pumpen. Med meg ville det ligget langt inne før jeg plukket frem 50 båtlapper på antakelser, en viss motstand må der være som Komodo skriver. 

Tenkte det samme, men det blir nok litt vanskelig. 

Ei dieselpumpe er i prinsippet ei hydraulikkpumpe. Den flytter en væske, og bygger opp trykk. 

Når ei slik pumpe slites vil den få større klaring, og motstanden vil endres. 

Har det imidlertid vært fukt i pumpa kan det være tæringsskader, da vil den bli hard å trekke rundt.

Men strengt tatt burde det ikke være noe i veien for å plukke pumpa i biter hvis man er veldig nøye. Trekke ut stemplene, inspisere for skader, vaske helt rent i diesel osv. Mest sannsynlig kommer man langt bare med en grundig rengjøring og evt. lett honing.

Tar jeg ikke feil så fungerer disse pumpene på den måten at hvert stempel har et utfrest elipsrformet spor som endrer dieselmengden ved at stempelet dreies med en slags tannstang. All denne mekanikken må bevege seg perfekt. 

Chilli Solbris skrev On 23.1.2025 at 21.02:

Vel! Så en oppdatering om pumpa! Hadde en lite oppløftende samtale med Ulrik hos Vestfold Elekto-Diesel i dag. 

Men akkurat nå ligger det an til splitting av pumpa og ca 50 båthenger ut!???

Hvis spesialisten sier at pumpen går veldig tregt, så går pumpen veldig tregt. Om man synser noe annet, så har man ikke tillit til mannen som kommer med utsagnet. Og da bør man finne seg en annen spesialist. Nå mener jeg ikke at Chilli Solbris mener det, men jeg leser nedover blant kjøttkaker og annet. 

Så kan man spørre seg hvorfor skal en pumpe gå tregt. Det er i bunn og grunn en vanlig stempelpumpe med meget fine toleranser. Og hvis den er fylt med diesel som ikke inneholder vann/etanol, så er det ingen korrosjon på 10 måneder. Om man da ikke har brukt remedier som blant annet havarerte systemet til @NilsPils. En annen ting med pumpen er at det kan være treghet i endelagrene. Men der ville jeg også kanskje være en smule skeptisk til quick fix. For defekte lagre er hovedårsaken til at akseltetninger ryker. 

Så herr Solbris, pass på at du ikke kjører på med en quick fix som gjør at pumpen må ut igjen på et senere tidspunkt. Og kanskje med enda større reparasjon. Dieselpumper er kostbare greier. 

Nå har jeg solgt BMW'en min, med en viss grad av melankoli. En av hovedårsakene var at dieselsystemet ikke har vært plukket med siden bilen ble satt på veien i desember 2005. Og det er alder og ny biodiesel som er greia, ikke antall kilometer. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...