Hekri Svart 27.Januar Link til dette innlegget Svart 27.Januar Bitteliten skrev for 4 timer siden: Bare for å være litt nerd Bra oppfølging @Bitteliten! 911 mener det er 98 mod 996. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hekri Svart 28.Januar Link til dette innlegget Svart 28.Januar Beklager at vi sporet av tråden din @Chilli Solbris, med ymse dugnader, matpakker og Porsche-motorer. Tilbake til prosjektet: Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar Link til dette innlegget Svart 29.Januar Åpnet ei dieselpumpe en gang, tok ut et pumpestempel og sylinder. Pasningen mellom stempel og sylinder er så nøye tilpasset, at når jeg holdt stemplet i hånden, slik at det ble varmere enn sylinderen, ble det veldig trangt å montere. Skal ikke mye rusk til da, før hele overhalingsjobben er bortkastet. Helt i orden at eksperter gjør slike jobber. For ordens skyld, jeg bare demonterte.. skulle heldigvis ikke montere det sammen igjen...? Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden: Åpnet ei dieselpumpe en gang, tok ut et pumpestempel og sylinder. Pasningen mellom stempel og sylinder er så nøye tilpasset, at når jeg holdt stemplet i hånden, slik at det ble varmere enn sylinderen, ble det veldig trangt å montere. Skal ikke mye rusk til da, før hele overhalingsjobben er bortkastet. Helt i orden at eksperter gjør slike jobber. For ordens skyld, jeg bare demonterte.. skulle heldigvis ikke montere det sammen igjen...? ??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
hanto1 Svart 29.Januar Link til dette innlegget Svart 29.Januar En bekjent betalte 28K for overhale pumpe til Yanmar 4LH for 6-8 år siden ( hadde stått i opplag med vann i dieselen ) Man skal ha kunnskap og korrekt utstyr for å overhale sånne. Trøsten er om man har ren diesel så varer de fleste pumper lengre enn motoren. Overhalte en del H.T. pumper da jeg var maskinist, men dette var til gamle & mye større motorer, noe som også er enklere og mere oversiktlig da det var single pumper til hver sylinder. Vil ikke røre pumpa til min 4,2 L rekkesekser, blir det trøbbel så får yngre og oppdaterte folk med rett utstyr fikse saken. Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar hanto1 skrev for 15 timer siden: En bekjent betalte 28K for overhale pumpe til Yanmar 4LH for 6-8 år siden ( hadde stått i opplag med vann i dieselen ) Man skal ha kunnskap og korrekt utstyr for å overhale sånne. Trøsten er om man har ren diesel så varer de fleste pumper lengre enn motoren. Overhalte en del H.T. pumper da jeg var maskinist, men dette var til gamle & mye større motorer, noe som også er enklere og mere oversiktlig da det var single pumper til hver sylinder. Vil ikke røre pumpa til min 4,2 L rekkesekser, blir det trøbbel så får yngre og oppdaterte folk med rett utstyr fikse saken. Helt enig med deg! Disse pumpene skal ikke jeg plukke på i det hele tatt!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar Ny telefon fra VED og Ulrik i dag. Det blir dyrt!!! Fortsettelse følger…… Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Ny telefon fra VED og Ulrik i dag. Det blir dyrt!!! Har han begynt å skru på den eller teste den? Hvorfor blir det dyrt? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar Komodo skrev 1 time siden: Har han begynt å skru på den eller teste den? Hvorfor blir det dyrt? Dyre deler og slitasje er årsak til høy pris. Arbeidspenger utgjør under halvparten av totalkostnaden. De vil søke å gjøre det så billig som mulig. Men spørsmålet er hvor trygg jeg vil bli på driftssikkerhet over tid med en delvis renovert pumpe kontra en pumpe som er totaloverhalt. Billigste alternativ er ca 20-25 båtpenger. Dyreste alternativ er total overhaling og en kostnad på 75 båtpenger. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Vil totaloverhaling fortsatt koste 75 om du går for billigste alternativ nå? Eller er risikoen din kun kostnaden for arbeidet som må gjøres på nytt? Med 2 motorer - og dersom penger er en knapp faktor - så hadde jeg valgt billigste alternativet og satset på at det holder. Jeg regner med at du ikke planlegger lengre havseilaser med skuta - og med 1 fungerende motor er sikkerheten godt ivaretatt. Link to post
Komodo Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Chilli Solbris skrev 42 minutter siden: Dyre deler og slitasje er årsak til høy pris. Arbeidspenger utgjør under halvparten av totalkostnaden. De vil søke å gjøre det så billig som mulig. Men spørsmålet er hvor trygg jeg vil bli på driftssikkerhet over tid med en delvis renovert pumpe kontra en pumpe som er totaloverhalt. Billigste alternativ er ca 20-25 båtpenger. Dyreste alternativ er total overhaling og en kostnad på 75 båtpenger. Dette er rett og slett for lite informasjon til å ta et valg om den dyre eller den "billige" løsningen. For å ta et kvalifisert valg av reparasjon må du vite konkret hva som er feil i pumpa. Er det bare snakk om gammel olje som har levret seg, så kan alt vaskes ned og smøres opp. Er det deler som har mistet smøring og skjært seg eller korrosjonsskader, stiller kanskje saken seg annerledes. Det kommer an på hvor skaden sitter. En plunger som er skjært er noe helt annet en en glideskinne som ikke har noen store krav til pasning. Noen ganger kan deler rett og slett vaskes ned og poleres opp, uten at det behøver å være en dårligere løsning enn å bytte ut komponenter. Jeg ville i alle fall hatt litt mer kjøtt på beinet før jeg tok en beslutning. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Komodo skrev 5 minutter siden: Jeg ville i alle fall hatt litt mer kjøtt på beinet før jeg tok en beslutning. Og utgangs-problemet var jo lekkasje ut. Ikke for å male det mørkere, men hvis denne pumpa har unormal slitasje, hva da med pumpe nr2 - som har like mange timer og likt vedlikehold? Skal du da bruke 75 på denne ene i år, for å kanskje måtte ta nr2 neste år? Billig løsning nå - tett lekkasjen - se hva som skjer, er den billigste varianten - men gir mange sommerfugler i magen hele sesongen. Heller ikke bra.... Dilemma........ Nei, som @Komodo sier, det ligger for lite forskning bak en beslutning nå. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Jeg ville vel også gått for rimeligste alternativ, i og med at pumpen fungerer. Eneste haken er at pumpen 'gikk tregt'. Ellers gikk vel motoren helt greit før du plukket ut pumpen? Jeg ville nok tatt en ekstra prat med Ulrik. Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar Bitteliten skrev for 4 timer siden: Vil totaloverhaling fortsatt koste 75 om du går for billigste alternativ nå? Eller er risikoen din kun kostnaden for arbeidet som må gjøres på nytt? Med 2 motorer - og dersom penger er en knapp faktor - så hadde jeg valgt billigste alternativet og satset på at det holder. Jeg regner med at du ikke planlegger lengre havseilaser med skuta - og med 1 fungerende motor er sikkerheten godt ivaretatt. Billigste alternativ er 20-25’. Det avhenger av hva de finner når de demonterer. Planen er gjenbruk på det som kan brukes på nytt og erstatte det som må erstattes. I verste fall en totalpris på 75’. Så håper jeg på et billigere utfall! Komodo skrev for 4 timer siden: Dette er rett og slett for lite informasjon til å ta et valg om den dyre eller den "billige" løsningen. For å ta et kvalifisert valg av reparasjon må du vite konkret hva som er feil i pumpa. Er det bare snakk om gammel olje som har levret seg, så kan alt vaskes ned og smøres opp. Er det deler som har mistet smøring og skjært seg eller korrosjonsskader, stiller kanskje saken seg annerledes. Det kommer an på hvor skaden sitter. En plunger som er skjært er noe helt annet en en glideskinne som ikke har noen store krav til pasning. Noen ganger kan deler rett og slett vaskes ned og poleres opp, uten at det behøver å være en dårligere løsning enn å bytte ut komponenter. Jeg ville i alle fall hatt litt mer kjøtt på beinet før jeg tok en beslutning. De vet ikke hva som må byttes før den er demontert og bruke det som kan brukes. Alt blir vasket ned og kontrollert. Jeg skal snakke med Ulrik igjen om noen dager når han har fått bedre oversikt. Så håper jeg at det ikke er behov for å nå toppen av prisen. Jeg vet i hvert fall at jeg vil ha ting i orden! Hekri skrev for 4 timer siden: Og utgangs-problemet var jo lekkasje ut. Ikke for å male det mørkere, men hvis denne pumpa har unormal slitasje, hva da med pumpe nr2 - som har like mange timer og likt vedlikehold? Skal du da bruke 75 på denne ene i år, for å kanskje måtte ta nr2 neste år? Billig løsning nå - tett lekkasjen - se hva som skjer, er den billigste varianten - men gir mange sommerfugler i magen hele sesongen. Heller ikke bra.... Dilemma........ Nei, som @Komodo sier, det ligger for lite forskning bak en beslutning nå. Gammel båt! Det vil alltid være en risiko for at mer skjer! Jeg vil slippe vondt i magen gjennom møkkavær og mye sjø. Blir det 75’ så skal jeg svelge det. Og så krysser jeg alt jeg har for et billigere resultat! Hulda skrev for 3 timer siden: Jeg ville vel også gått for rimeligste alternativ, i og med at pumpen fungerer. Eneste haken er at pumpen 'gikk tregt'. Ellers gikk vel motoren helt greit før du plukket ut pumpen? Jeg ville nok tatt en ekstra prat med Ulrik. Det blir en ny prat om et par dager. Det er delene som utgjør det største utlegget her så det blir spennende å se om jeg slipper unna med en del gjenbruk! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Ulrik tar kanskje en Trump. Går høyt ut og så vil abisjonsnivået reduseres etter hvert. Kan man håpe. Det er jo store og kostbare motorer det dreier seg om. Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar Hulda skrev 51 minutter siden: Ulrik tar kanskje en Trump. Går høyt ut og så vil abisjonsnivået reduseres etter hvert. Kan man håpe. Det er jo store og kostbare motorer det dreier seg om. Ja, store og kostbare. Og jeg vil helst slippe problemer den dagen båten skal selges. Totale kostnader på dette prosjektet begynner å nå en smertegrense så jeg håper det ikke blir så mye mer nå. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Chilli Solbris skrev 1 time siden: den dagen båten skal selges. - du kommer ALDRI til å selge den båten, du kommer til å gjøre som vikinghøvdingene - bli gravlagt i den ute på et jorde og få spadd masser av jord over - for å bli "oppdaget" om 2000 år jeg tørker ut på land....! Link to post
Lyst på båt Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Hadde Xardas fått viljen sin og kjøpt..... Link to post
Range Rover Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Chilli Solbris skrev for 16 timer siden: Ja, store og kostbare. Og jeg vil helst slippe problemer den dagen båten skal selges. Totale kostnader på dette prosjektet begynner å nå en smertegrense så jeg håper det ikke blir så mye mer nå. Hva koster en ny pumpe fra MAN (eller hvem som nå har levert denne)? Forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok i tråden at det allerede er undersøkt. RR Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar Range Rover skrev 21 minutter siden: Hva koster en ny pumpe fra MAN (eller hvem som nå har levert denne)? Forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok i tråden at det allerede er undersøkt. RR Det er Bosch pumpe. En ny pumpe koster 250’ pluss mva…….. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Fy polen! Tre slike pumper er verd mer enn Hulda. Var i kontakt med en som skal gjøre om en gammel frakter til seilskute. Nedi der står det en gedigen hydraulisk girkasse. Twi Disc eller noe slikt. Ba han å sjekke om kassa tålte 'free spin', ut fra at kassa i seg selv nok har høyere verdi enn resten av båten. En kan bli matt av hvor dyre diverse komponenter er. Link to post
Hekri Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Chilli Solbris skrev 42 minutter siden: En ny pumpe koster 250’ pluss mva……. ...da er kanskje et par av disse et rimeligere alternativ...... Til salgs: Volvo Penta D12 - 650hk 2003 modell FINN.no https://www.finn.no › Båt › Båtmotorer til salgs 7. jan. 2025 — Volvo Penta D12 - 650hk 2003 modell. Pris. 200 000 kr. 200 000,00 kr ...eller her får du to for prisen av en... 2 stk Volvo Penta D12. Tidligere stått i Fairline Squadron 55. Pris 199 000 kr ...neida, det er pr motor.... Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
index Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Chilli Solbris skrev for 18 timer siden: Billigste alternativ er 20-25’. Det avhenger av hva de finner når de demonterer. Planen er gjenbruk på det som kan brukes på nytt og erstatte det som må erstattes. Det høres ut som en fornuftig plan. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar Hekri skrev for 3 timer siden: ...da er kanskje et par av disse et rimeligere alternativ...... Til salgs: Volvo Penta D12 - 650hk 2003 modell FINN.no https://www.finn.no › Båt › Båtmotorer til salgs 7. jan. 2025 — Volvo Penta D12 - 650hk 2003 modell. Pris. 200 000 kr. 200 000,00 kr ...eller her får du to for prisen av en... 2 stk Volvo Penta D12. Tidligere stått i Fairline Squadron 55. Pris 199 000 kr ...neida, det er pr motor.... Jeg er jo glad i mine MAN da!???? index skrev for 3 timer siden: Det høres ut som en fornuftig plan. Ja, jeg håper det!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Chilli Solbris skrev 2 minutter siden: Jeg er jo glad i mine MAN da! Jeg vet det! Det var bare for å få et perspektiv på hvor dyr en pumpe er. Hold på planen din - den er fornuftig! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn