Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Da skjer det litt med diesel pumpen og jeg er sikker på at dette blir bra! Ulrik på Vestfold Elektro Diesel følger godt opp!

Bildene viser definitivt hvorfor jeg ikke skal rote med dette selv!😂

En av sylindrene gikk veldig tregt. Så nå får vi se hvordan det går videre!

PXL_20250212_183030484.jpeg
 

PXL_20250212_182950098.jpeg

 

PXL_20250212_183041659.jpeg

 

PXL_20250212_182940630.jpeg

 

PXL_20250212_183030484.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det er herlig å kjenne folk som kan sine fag!

På Værlandet bor det en pensjonert fisker som har laget sikkerhetsgarn til meg. Tok jo bare nesten 6 år før jeg fikk bestilt det men nå er det på plass! Det tar fem minutter å løsne og blir liggende igjen på kaia når jeg er ute. Det har selvsagt sin hovedfunksjon om vinteren. 
IMG_8967.jpeg.645c52ff55486605659c16496bd18f61.jpeg

 

IMG_8966.jpeg.bbc4d85f875960828a530c41ae91b1ce.jpeg

 

IMG_8965.jpeg.13f066f61b52a6a82a5c29c0709f520c.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Akkurat i rett tid - i tilfelle det skulle ramle innpå gjester jfr planer om nachspiel........:skål_øl:

 

Seriøst- dette burde jo flere ha -  undertegnede inkludert. 

Ikke så lett å hoppe fra ei brygge og på en badeplattform når underekstremitetene ikke beveger seg helt knirkefritt...

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

I dag har det vært en helt fantastisk dag! Baatplassen fører sammen mange gode folk!

I dag møttes en god gjeng til båtdebatt om båtlivets mange underfundigheter, gleder og ikke minst utfordringer. Som for eksempel dieselpumper!

Tusen takk til @lurvetass som lånte ut huset sitt til et bedre måltid. 
Tusen takk til @lurvetass, @Hekri, @sap_2000, @ØSB, @Komodo og @VegJoh for en helt herlig dag med godt sosialt samvær! Baatplassen er ganske unik!

Og for en gjeng med kunnskap dere er!🤩🤩😃😃

IMG_8969.jpeg.4900ad63d643754c3bcbcfcc7cb15c3e.jpeg

Det ble servert god mat!

IMG_8970.jpeg.94133328d0d64f460a287c2a5d10c8fa.jpeg

Pent oppdekket bord!

IMG_8975.jpeg.a8828f5cc01bd53a31b962863cccf99d.jpeg

En smørblid gjeng som er god og mett!

IMG_8976.jpeg.e1bcbecc2838555b053a1b93d175ef6d.jpeg

Vi fortsatte litt ombord i Chilli Solbris

IMG_8977.jpeg.aafd13e3d16ed0bbc02638610e863602.jpeg

Her blir det demonstrert hvordan føler for eksostemperatur virker!

IMG_8978.jpeg.75ea0d8f68bc99c3405955b5968c2912.jpeg

Det var høyt engasjement gjennom hele dagen!😃😃

Igjen tusen takk for en herlig dag!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Dette var en høydare! Ingen tvil. En hel dag og kveld med kjempehyggelige og kunnskapsrike båtfolk som utvidet hverandres horisont.

Det virket som humøret til arrangøren hadde godt av dette, og steg opp mot tidligere høyder. 

Vi savnet @Pequod, håper du kan stille neste gang! 

Tusen takk til @lurvetass for mega god mat! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Takk for besøket folkens. Utrolig hyggelig og ingen problem å stille huset til disp med en effektiv @Chilli Solbris som tok ansvar på kjøkkenet. Utrolig mye å lære og makan til diskusjon om dieselpumpers mystiske indre liv, hva dere kan!!!

Ble på en måte en fin start på årets båtsesong.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Takker for en veldig hyggelig dag :ja:

Fine mennesker med mye kunnskap og erfaringer. Om noen hadde overhørt noen av de tekniske som gikk rundt bordet jeg de hadde ringt herrene med de hvite frakker :fniser:

 

Utrolig god mat. @lurvetass sin hjemmelagde leverpostei ble min favoritt :smiler:

 

 

E9D5CCDB-D5B2-4A75-B798-3836881A4949.jpeg

98848641-21F4-499C-8CFC-DC3585978BB3.jpeg

87EB3F42-84CA-47C7-9DC1-E16F30461A40.jpeg

0B1230F4-FB1D-49E7-8179-B94ABAE7988F.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Herlige bilder og kommentarer folkens!😁😁 Smilet var ekte det @Komodo! Og det var IKKE cheese du sa!!!

I dag har @ØSB og jeg vært på Vestfold Elektro diesel og sett på en pumpe i deler og tatt på «plungere». En satt hardt vil jeg si i forhold til de andre. Det var både synlig og følbar slitasje på plungerne og en del annet. Så dommen ble at vi går for full overhaling. Differansen på full overhaling og delvis ble ca 20 båtpenger. Jeg skal få 10% på delene slik at sluttsummen blir i underkant av 70 båtpenger. 
De hadde ingen problemer med å bare renovere delene og sette den sammen igjen om jeg ville det. Men om det skulle gå seg tett eller noe annet innen få år så ville jo jobben like fullt komme til å koste full pakke. 
Etter at @ØSB har inspisert pumpa og vi hadde en lang og god samtale (les @ØSB og Ulrik hos VED, jeg ramla av lasset) ble slutningen full overhaling. 
Da føler jeg meg trygg på den beslutningen!

United under er altså en «plunger» (engelsk). Stempelet (til venstre i bildet) går opp og ned i en særdeles godt tilpasset sylinder (til høyre i bildet). En av disse går svært tregt av en eller annen grunn. 

IMG_8994.jpeg
Under er kamakselen i pumpa. 

IMG_8993.jpeg

Close up av kamaksel

IMG_8992.jpeg

Plungere og bunnen av blokka i pumpa uten tettelokk. 

IMG_8991.jpeg

Mer kamaksel. 

IMG_8990.jpeg

Ikke spør hva!😳😳

IMG_8989.jpeg

Alt står nøye listet opp. 

IMG_8988.jpeg

Under er der hvor kamakselen sitter i blokka. 

IMG_8986.jpeg

 

IMG_8983.jpeg

 

IMG_8981.jpeg

 

IMG_8980.jpeg

Under er det en hylse uten stempel (plunger).

IMG_8979.jpeg


Samlingen av gode folk i går lærte meg enormt mye! Og dagen i dag hos VED var også svært lærerik!

Og den gjorde meg dønn sikker på at jeg aldri skal splitte en slik pumpe!! 👍

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  Hekri skrev On 7.3.2025 at 12.15:

Både trist og bra. Vil det si at dersom lekkasjen ikke hadde oppstått, og du ikke hadde tatt ut pumpa - så kunne greiene ha skjært seg sooner or later?

Vis hele sitatet  

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 7.3.2025 at 12.22:

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

Vis hele sitatet  

Kan det være at styrbord motor også egentlig er på vei til å skjære seg, og det er derfor du mangler noen "omdreininger"?

 

Skjønner utfordringen med kostnadene

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  finnarne skrev On 7.3.2025 at 13.32:

Kan det være at styrbord motor også egentlig er på vei til å skjære seg, og det er derfor du mangler noen "omdreininger"?

 

Skjønner utfordringen med kostnadene

Vis hele sitatet  

Styrbord er jeg rimelig trygg på er bytte av gasswire som er årsaken. Må justeres inn. 
Men tanken er der om at det kan være slitasje på gang der også. Men det orker jeg ikke å bekymre meg for nå kjenner jeg🫣🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 7.3.2025 at 13.54:

Men tanken er der om at det kan være slitasje på gang der også. Men det orker jeg ikke å bekymre meg for nå kjenner jeg🫣🫣🫣

Vis hele sitatet  

 

Du har heldigvis den fordelen at du har to motorer. Så om den ene stopper så klarer du å komme deg til land med den andre.

 

Når det er sagt så har begge motorer vært utsatt for nøyaktig samme forhold. Så det er nok ikke feil å vurdere å ta den andre også om et år eller tre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 7.3.2025 at 14.02:

 

Du har heldigvis den fordelen at du har to motorer. Så om den ene stopper så klarer du å komme deg til land med den andre.

 

Når det er sagt så har begge motorer vært utsatt for nøyaktig samme forhold. Så det er nok ikke feil å vurdere å ta den andre også om et år eller tre. 

Vis hele sitatet  

Det er helt riktig det du sier her @index!👍👍

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Sikkerhetsmessig så er jo to separate drivlinjer veldig overlegen én enkel. Jeg merket at jeg endret veldig vedlikeholdsfilosofi da jeg gikk fra enkeltinstallasjon til dobbel.

Med enkeltinstallasjon var jeg ekstrem på proaktivt vedlikehold. Impellere og filtere ++ ble skiftet nesten før de var satt inn :ler:.

Etter overgang til to drivlinjer ble jeg langt mere avslappet. Realistisk. Vedlikehold sto fortsatt høyt på agendaen, men jeg lot eksempelvis impellere få leve lengre. Sannsynligheten for at to separate drivlinjer stopper samtidig når du passerer Mærrapanna (kyststrekning i Østfold) er forsvinnende liten.

Så, jeg tror absolutt at jeg ville følt meg trygg etter full overhaling av kun én dieselpumpe, @Chilli Solbris, og eventuelt tatt den andre når det passer :flagg_bp:

Link to post
  Bonus skrev On 7.3.2025 at 14.08:

Sikkerhetsmessig så er jo to separate drivlinjer veldig overlegen én enkel. Jeg merket at jeg endret veldig vedlikeholdsfilosofi da jeg gikk fra enkeltinstallasjon til dobbel.

Med enkeltinstallasjon var jeg ekstrem på proaktivt vedlikehold. Impellere og filtere ++ ble skiftet nesten før de var satt inn :ler:.

Etter overgang til to drivlinjer ble jeg langt mere avslappet. Realistisk. Vedlikehold sto fortsatt høyt på agendaen, men jeg lot eksempelvis impellere få leve lengre. Sannsynligheten for at to separate drivlinjer stopper samtidig når du passerer Mærrapanna (kyststrekning i Østfold) er forsvinnende liten.

Så, jeg tror absolutt at jeg ville følt meg trygg etter full overhaling av kun én dieselpumpe, @Chilli Solbris, og eventuelt tatt den andre når det passer :flagg_bp:

Vis hele sitatet  

Ja, det blir nok den filosofien som følges @Bonus! Øvrig vedlikehold tar jeg jo etter det tabellene forteller meg at jeg skal gjøre. Men uten diesel stopper jo fanteriet så nå får trygghetsfølelsen komme foran lommeboka!😅

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 7.3.2025 at 12.08:

Etter at @ØSB har inspisert pumpa og vi hadde en lang og god samtale (les @ØSB og Ulrik hos VED, jeg ramla av lasset) ble slutningen full overhaling. 
Da føler jeg meg trygg på den beslutningen!

Vis hele sitatet  

 

Høres ut som riktig avgjørelse basert på "kjøttet" vi ikke hadde på benet ved gårsdagens drøftinger :ja:

  Chilli Solbris skrev On 7.3.2025 at 12.22:

Ja, den ville skjært seg før eller siden. Det @ØSB og Ulrik  trodde kunne ha skjedd siden de bærer preg av slitasje i forhold til antall gangtimer, er at det har vært uren diesel i Singapore. Så det gjør meg jo betenkt i forhold til styrbord motor. Men ikke før den bærer preg av å ikke virke. 

Vis hele sitatet  

 

Kanskje en liten skvett totaktsolje i dieselen fremover vil forlenge tiden før det evt blir symptomer på den andre? Kan vel ikke skade? VP solgte jo "forbrenningsforbedrer" da D-serie dysehavariene var uavklart og folk har brukt 2t olje i all tid på mekaniske motorer.

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Dieselen skal inneholde de smøreelementene som er nødvendig. Det er vel ikke sikkert at totaktsolje gjør noen skade. Eller har noe for seg. Det er vel det samme med dieselforbedreren til Volvo. Jeg kjøpte en liter av den. I og med at jeg bruker så lite diesel ble halve flasken kastet, for mange år siden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...