Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Hekri skrev for 15 timer siden:

Dieselrør fra pumpa til dyser (de som er lett tilgjengelig) må være løse på dysene slik at vi får ut all luft av disse rørene.

Dra på starter til diesel kommer frem, og skru til.

Da pleier det å tenne etterhvert når lufta i dysene blir pressa ut. 

Hilsen gammal traktor-mekker. 

Må innrømme at jeg har skrudd til alt! 😳 Ville være sikker på at jeg ikke har glemt noe. Vel vel…..

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Bra jobba. Nærmer seg prøvestart :tommel_opp:

Fikk løftet ned ladeluftkjøleren og festet den før jeg måtte dra på jobb.

IMG_9622.jpeg.abf689502fddbc0935ab54fba113cb10.jpeg

Den veier mer enn nok!! 

IMG_9623.jpeg.273f8df6927a4fb05ae3e3279958cf86.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Nærmer seg prøvestart :tommel_opp:

Motorstarter etter mye skruing MÅ filmes :kul:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
index skrev 3 minutter siden:

Glemmer aldri din startvideo, den var legendarisk!:ler:

Var ikke så halvgalen den nei... over 2.5 mill visninger og er til og med vist på riksdekkende Japansk TV :kul: Utrolig hvor godt smøreolje brenner...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
SveinHa skrev for 4 timer siden:

Motorstarter etter mye skruing MÅ filmes :kul:

Jeg lover!!!😁😁

index skrev for 4 timer siden:

Glemmer aldri din startvideo, den var legendarisk!:ler:

Skjønner godt at den ble sett over hele verden!😂😂

SveinHa skrev for 4 timer siden:

Var ikke så halvgalen den nei... over 2.5 mill visninger og er til og med vist på riksdekkende Japansk TV :kul: Utrolig hvor godt smøreolje brenner...

Det var fart i den der!😁😁

index skrev for 4 timer siden:

Ja. Og utrolig hvor spretten en gammel skipsmotor kan bli når det skjer...

Vanvittig spretten! Fløttet seg skikkelig! Det der må jo ha vært en rå opplevelse! 
Den ryker like mye som min når jeg starter på kalde dager!🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Jeg lover!!!😁😁

Det er ikke det at jeg "ønsker" noe spektakulært men en vet jo aldri helt 100%. Kan være like imponerende om den drar i gang på et halvt sekund...

Der var jo f.eks. en her på Båtplassen som opplevde at motoren sugde i seg det meste av en dorull under start uten luftfilter, det hadde jo vært flott å ha på film...

• Barnevaksiner
SveinHa skrev for 3 timer siden:

Det er ikke det at jeg "ønsker" noe spektakulært men en vet jo aldri helt 100%. Kan være like imponerende om den drar i gang på et halvt sekund...

Der var jo f.eks. en her på Båtplassen som opplevde at motoren sugde i seg det meste av en dorull under start uten luftfilter, det hadde jo vært flott å ha på film...

Ææææhhhh, nei! Ingen doruller eller andre papirer! Det blir start med luftfilter!!😅😅😅

Mvh

Chilli Solbris

Så var kl blitt 03:30 natt til lørdag! På tide å finne senga!

Men nå er et ikke mye annet en kjølevannssløyfa som skal på! 

IMG_9628.jpeg

IMG_9629.jpeg

IMG_9630.jpeg

IMG_9631.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Etter kveldsvakt på fredag var jeg hjemme kl 23:20 og skvatt ned i motorrommet igjen! Var i seng kl 05:00 og opp igjen kl 10:00 lørdag.
Etter en drøy times tid kunne jeg ringe til @Hekri og spørre om han ville være med å starte motor! Hadde montert alt som skulle monteres.... Vel, bortsett fra sjøvannskretsen da! Men det er jo bare en bagatell.
Vet jo at jeg har møkkete dieseltanker og bestemte meg for å gjøre Separ forfilterhuset grundig rent! Og det var jaggu bra!
Alt ble skrudd sammen av @Hekri mens jeg satt og dinglet med beina!
Diesel ble pumpet fram og vi luftet. Alt klart til å vri om nøkkelen!
Hovedbryter på! Nøkkel inn og vri!!! Og det skjer............... absolutt ingen fuckings (unskyld språket!) ting!! Absolutt null og niks! Det lyser ikke i en eneste lampe! Hovedbryter har vært av siden september i fjor! Alt virket som det skulle da! Har ikke rørt en eneste kabel! Strøm ble målt fra batteri til hovedbryter. Jepp, den funker! Vi kryssbytter kabelstokk på styrbord og babord motor! Tenningsnøkkel virker og foreløpig feilkilde er kabelstokk til babord motor!!! Sukk! Jeg skal på ferie på onsdag! @Hekri måtte overhøre et og annet sinneutbrudd der og da! og ja @Komodo, den he.....tes båten skulle igjen selges umiddelbart!
Og så var det bare å avslutte og komme seg på jobb! Søndag blir det ikke gjort noen ting! Da er det bursdag for barnebarn og noe må jeg sove etter nattevakt fra lørdag til søndag.
Vel, vel! Konklusjonen ble etter hvert at det er lagt bedre at det skjedde FØR jeg dro på ferie! Heller det enn midt i ferien!
Men så gjenstår det store spørsmålet! Hva i helsiken kan årsaken være???
Forfiltehus demonteres. Lettere å gjøre rent!

IMG_9633.JPEG

@Hekri skrur! Så fikk jeg meg en pause!

IMG_9634.JPEG

Spesielt god plass er det jo ikke!

IMG_9635.JPEG

Det var mer enn nok skitt i bolla til forfilteret!

IMG_9636.JPEG

Men nå er det meget bedre!

IMG_9637.JPEG

Oppheng for forfilterhus.

IMG_9638.JPEG

Samme system for styrord motor.

IMG_9639.JPEG

På plass igej! Gullende rent og med nytt friskt filter!

IMG_9640.JPEG

18 liters motor! Og håndpumpa for diesel har en slaglengde på hele 3 cm!

IMG_9641.JPEG

Men det tok ikke mange minuttene før filtrene kunne luftes og diesel strømmet fritt.

IMG_9642.JPEG

Men det nytter ikke å løpe den i gang!!!

Så alle gode råd mottas med takk! Og de som har lyst er hjertelig velkommen til Nygaardsbrygga 2 i Fredrikstad for iherdig feilsøking på mandag!! Jeg skal på ferie på onsdag og hadde tenkt å få testkjørt den nye npumpa en stund!!!:ber::ber:

Mvh

Chilli Solbris

Ser på bildene at det står dårlig til med meg i klesveien, @Chilli Solbris.

Jeg får skylde på slangeklemmenes ender som i "kampens hete" tok tak i allerede hullete albuer :bekymret:

Vi må nok måle spenning før og etter hovedbrytere. Det kommer ikke strøm opp til instrumenter eller nøkkel.

Det er vanskelig å anta brudd i en kabel opp.......

Når brytere ikke har vært rørt i løpet av et svangerskap, kan det jo ha skjedd noe irr....

Det skal vel (fra batterier) bare være en kabel opp til instrumenter (med hovedbryter), og en kabel rett til startmotor (med hovedbryter)...via noen sikringer....

Dette er jo fra forrige århundre, og ikke veldig mye elektronikk???

Det finnes "strøm-guruer" her på forumet som kanskje har noen teorier.....

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

KGB70 skrev 2 minutter siden:

er det likt på andre motoren? 

Stb motor funker normalt. Som @Chilli Solbris skriver, vi kryssbytta kabler på dashbord og da lyser bb side av kontrollpanelet mot stb motor. Altså null strøm i kabel opp. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Dixie 2100 skrev 6 minutter siden:

hvor kontaktsettet ikke ble med,

Kan kanskje være, men hovedbrytere ble demontert og fixet opp i vinter. Men det er en mulighet...

KGB70 skrev 11 minutter siden:

Oi oi, hm er det likt på andre motoren? 

Styrbord motor funker som den skal på begge tenningsnøkler. Vi byttet kabelstokk fra babord til styrbord. Babord er død uansett. 

Hekri skrev 11 minutter siden:

Ser på bildene at det står dårlig til med meg i klesveien, @Chilli Solbris.

Jeg får skylde på slangeklemmenes ender som i "kampens hete" tok tak i allerede hullete albuer :bekymret:

Vi må nok måle spenning før og etter hovedbrytere. Det kommer ikke strøm opp til instrumenter eller nøkkel.

Det er vanskelig å anta brudd i en kabel opp.......

Når brytere ikke har vært rørt i løpet av et svangerskap, kan det jo ha skjedd noe irr....

Det skal vel (fra batterier) bare være en kabel opp til instrumenter (med hovedbryter), og en kabel rett til startmotor (med hovedbryter)...via noen sikringer....

Det finnes "strøm-guruer" her på forumet som kanskje har noen teorier.....

Ingen elektronikk her nei! Jeg må nok gi deg en ny skjorte!😁😁

Dixie 2100 skrev 8 minutter siden:

Kjentes hovedbryter "normal" ut når dere vred den om? Har vært borti hovedbryter hvor kontaktsettet ikke ble med, men da var bryteren litt slapp å vri på.

Hovedbryter er nyrenovert. Men det blir å sjekke en gang til. Fikk ikke tid til mer. Måtte på nattevakt….

Mvh

Chilli Solbris

Dixie 2100 skrev 1 minutt siden:

Da kan det være noe i den ene bryteren som kanskje ikke har kommet helt på plass.

Mine 2 cent

Det skal sjekkes ja!!!

Mvh

Chilli Solbris

Ta det litt systematisk og mål spenningen fra batteri og steg for steg opp til dashen. Sannsynligvis en filleting som en ledning som er tråkka av/nappet ut når dere har herjet rundt motoren i lang tid.

• Barnevaksiner
Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

bestemte meg for å gjøre Separ forfilterhuset grundig rent! Og det var jaggu bra!

Det trengtes nok ja. Men hva har skjedd nedi der? Ser ut som rust?

Men som de andre er inne på, dette finner du ut av. Det høres jo veldig ut til å være en liten bagatell. Når det er helt dødt når du vrir på nøkkelen, så er det jo så enkelt som at du ikke får fram strøm, da har du et brudd et eller annet sted i kretsen. Du må gjøre som @SveinHa sier, måle deg fram punkt for punkt. Jeg kan komme og hjelpe deg (hvis det er noe hjelp i det da). Tips; ta et multimeter, og skjøt på minusproben med en laang ledning, og sett den på batteriminus. Så går du fra batteriet og mot tenningsnøkkel via hovedstrømsbryter etc. Et eller annet sted er det brudd i kretsen, og du mister spenningen. 

Hekri skrev for 2 timer siden:

Dere prøvde ikke å kortslutte starteren? Målte du om det var 24V på den tykke røde inn på starter?

Komodo skrev 21 minutter siden:

Dere prøvde ikke å kortslutte starteren? Målte du om det var 24V på den tykke røde inn på starter?

Starteren sitter midt på installasjonen @Komodo, og du kjenner dimensjonen på Rederen - og kroppen min kan heller ikke krympes til den dimensjonen som kreves. Det er altså ikke råd å komme til, men vi glemte at vi kunne ha korta selve bryteren opp, for å se om feilen lå der. Ja, det er 26 på begge batteriene. Kabler akterover til starteren er heller ikke veldig lett tilgjengelige..... 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Det trengtes nok ja. Men hva har skjedd nedi der? Ser ut som rust?

Nei, ikke rust. Men noe satt så grundig fast at det måtte skrapes løs. Siden båten har gått i Singapore tror jeg det er sand. Uansett så er en real rens av tankene nødvendig.
Og uansett er det hjelp at du kommer! Det hjelper både på det tekniske og på moralen. Og kanskje jeg ikke selger båten.............:fniser:

Mvh

Chilli Solbris

Jeg var forresten med på feilsøking på en Mercruiser 220 hk med død startmotor i uthavn en gang for lenge siden. Det var kona ombord som fant feilen: Girspaken stod bittelitt ut av senter...

• Barnevaksiner

Nei, ikke rust. Men noe satt så grundig fast at det måtte skrapes løs. Siden båten har gått i Singapore tror jeg det er sand. Uansett så er en real rens av tankene nødvendig.

Og de sitter lett tilgjengelig til med gode mannluker, eller??

Og uansett er det hjelp at du kommer! Det hjelper både på det tekniske og på moralen. Og kanskje jeg ikke selger båten.............:fniser:

Notert :tommel_opp:

SveinHa skrev 31 minutter siden:

Det var kona ombord som fant feilen: Girspaken stod bittelitt ut av senter...

Den feilen har jeg hatt et par ganger også :rødmer: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...