Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Det var der de hadde den. I Sarp var de tomme.  Tønsberg blir betydelig lenger unna😁😁

Med den monterings-/ demonteringsjobben, skjønner jeg at du ville sikre deg at o-ringen var 110%. Har hatt noen sinnssvake kjørerturer selv når dato for avreise har nærmet seg og båten har sett ut som en byggeplass! 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Sandebukta skrev 27 minutter siden:

Med den monterings-/ demonteringsjobben, skjønner jeg at du ville sikre deg at o-ringen var 110%. Har hatt noen sinnssvake kjørerturer selv når dato for avreise har nærmet seg og båten har sett ut som en byggeplass! 

Høres til de grader kjent ut!😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det høres jo helt tullete ut å kjøre fra Fredrikstad til Fjellhamar for å hente en bitteliten O-ring :forvirret: Men det er vel slike irrasjonelle ting som kjennetegner mange av oss her inne på forumet :fniser: Men en O-ring kan være veldig viktig, ingen tvil om det. Hva het romferga som eksploderte fordi de hadde brukt en O-ring av feil materiale og feil shore (hardhet) som førte til en lekkasje og eksplosjon? 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Hva het romferga som eksploderte fordi de hadde brukt en O-ring av feil materiale

Den het Challenger. Challenger fekk namn etter den britiske korvetten «Challenger», som var kommandoskip under den verdsomspennande havforskingsekspedisjonen frå 1872 til 1876. Apollo 17, måne-modulen som landa på månen i 1972, bar òg namnet Challenger.

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 7 minutter siden:

Den het Challenger. 

Takk, og med det er hermed @Chilli Solbris omdøpt til Challenger :ler: :flagg_bp:

subwoofer skrev 7 minutter siden:

Challenger. Og det var vel ikke "feil" på O-ringen som sådan, men heller det at den ikke ville holde tett ved for lave temperaturer. 

Riktig. Ikke feil på O-ringen, men som jeg nevnte over, feil valg av gummikvalitet (materiale og shore) :smiler:

Bonus skrev 4 minutter siden:

Mener å huske at den O-ringen var kjøpt på Biltema ja ... (kunne ikke la være) 😂

:ler: 

sakset fra Store norske leksikon   (https://snl.no/Challenger_-_romferge  ) :

Ifølgje den presidentutnemnde granskingskommisjonen var årsaka til gjennombrenningen primært at to gummipakningar (o-ringar) i overgangen mellom dei to nedste hovudseksjonane i høgre faststoffmotor ikkje var elastiske og fleksible nok på grunn av låg temperatur i oppskytningaugneblinken (2–3 °C, noko som var om lag 11 °C lågare enn ved nokon tidlegare oppskytning). I tillegg vart det peika på medverkande årsaker av teknisk og ikkje minst organisasjonsmessig art, mellom anna feil under byggjeprosessen.

jeg tørker ut på land....!

Det har skjedd litt siden forrige postering!

Nå er alt sammen skrudd i hop og @Hekri var på plass for startforsøk nr 2!😱

Og nu gikk alt så meget bedre!!!!😃😃😃

Mvh

Chilli Solbris

subwoofer skrev 1 time siden:

Yuhu! Grattis! Ankerdrammen - om man kan kalle den det - i kveld er vel fortjent!

Dixie 2100 skrev 1 time siden:

:klapper::klapper::klapper:

lassepelle skrev 55 minutter siden:

Godt å se at det virker. Tenker du fort glemmer slitet når du glir fremover på sjøen og sola skinner. Er meldt bra vær denne helgen ;)

Pequod skrev 50 minutter siden:

Herlig! :seiler::tommel_opp:

Takker så mye!🙏🙏

Jeg gleder meg til testtur i morgen!! Blir nok en videosnutt fra den turen!! Håper den blir feilfri!😂😂👍👍

Mvh

Chilli Solbris

Takker for gode ord!!

I dag ble det testtur!

Har ikke fått satt sammen noen stor film. Men en liten snutt ble det. 
Toppfart i dag ble 29,7 knop. Noe som er fem knop under det den skal klare. Men med fulle vanntanker, nesten 200 liter septik, nesten fulle dieseltanker og fem voksne om bord gjør vel sitt til tap av fart. I tillegg har ikke båten vært kjørt siden september i fjor. 

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...