Sandebukta Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Chilli Solbris skrev for 7 timer siden: Det var der de hadde den. I Sarp var de tomme. Tønsberg blir betydelig lenger unna😁😁. Med den monterings-/ demonteringsjobben, skjønner jeg at du ville sikre deg at o-ringen var 110%. Har hatt noen sinnssvake kjørerturer selv når dato for avreise har nærmet seg og båten har sett ut som en byggeplass! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Sandebukta skrev 27 minutter siden: Med den monterings-/ demonteringsjobben, skjønner jeg at du ville sikre deg at o-ringen var 110%. Har hatt noen sinnssvake kjørerturer selv når dato for avreise har nærmet seg og båten har sett ut som en byggeplass! Høres til de grader kjent ut!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Ojoj, utrolig innsats. Ny oppstart? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Det høres jo helt tullete ut å kjøre fra Fredrikstad til Fjellhamar for å hente en bitteliten O-ring Men det er vel slike irrasjonelle ting som kjennetegner mange av oss her inne på forumet Men en O-ring kan være veldig viktig, ingen tvil om det. Hva het romferga som eksploderte fordi de hadde brukt en O-ring av feil materiale og feil shore (hardhet) som førte til en lekkasje og eksplosjon? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Komodo skrev 4 minutter siden: Hva het romferga som eksploderte fordi de hadde brukt en O-ring av feil materiale Den het Challenger. Challenger fekk namn etter den britiske korvetten «Challenger», som var kommandoskip under den verdsomspennande havforskingsekspedisjonen frå 1872 til 1876. Apollo 17, måne-modulen som landa på månen i 1972, bar òg namnet Challenger. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
subwoofer Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Challenger. Og det var vel ikke "feil" på O-ringen som sådan, men heller det at den ikke ville holde tett ved for lave temperaturer. Og det visste de om, men en viss president presset på at det skulle skytes opp okke som, trass protester fra leverandøren av boosterne. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Komodo skrev 5 minutter siden: ... Hva het romferga som eksploderte fordi de hadde brukt en O-ring av feil materiale og feil shore (hardhet) som førte til en lekkasje og eksplosjon? Mener å huske at den O-ringen var kjøpt på Biltema ja ... (kunne ikke la være) 😂 Lykke til med ny oppstart, @Chilli Solbris 🤞🤞 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni tom Cognac skrev 7 minutter siden: Den het Challenger. Takk, og med det er hermed @Chilli Solbris omdøpt til Challenger subwoofer skrev 7 minutter siden: Challenger. Og det var vel ikke "feil" på O-ringen som sådan, men heller det at den ikke ville holde tett ved for lave temperaturer. Riktig. Ikke feil på O-ringen, men som jeg nevnte over, feil valg av gummikvalitet (materiale og shore) Bonus skrev 4 minutter siden: Mener å huske at den O-ringen var kjøpt på Biltema ja ... (kunne ikke la være) 😂 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni sakset fra Store norske leksikon (https://snl.no/Challenger_-_romferge ) : Ifølgje den presidentutnemnde granskingskommisjonen var årsaka til gjennombrenningen primært at to gummipakningar (o-ringar) i overgangen mellom dei to nedste hovudseksjonane i høgre faststoffmotor ikkje var elastiske og fleksible nok på grunn av låg temperatur i oppskytningaugneblinken (2–3 °C, noko som var om lag 11 °C lågare enn ved nokon tidlegare oppskytning). I tillegg vart det peika på medverkande årsaker av teknisk og ikkje minst organisasjonsmessig art, mellom anna feil under byggjeprosessen. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hekri Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni @Chilli Solbris - har du startet nedtellingen? Tidspunkt for oppskyting ? (....av Challenger ) Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Det har skjedd litt siden forrige postering! Nå er alt sammen skrudd i hop og @Hekri var på plass for startforsøk nr 2!😱 Og nu gikk alt så meget bedre!!!!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
subwoofer Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Yuhu! Grattis! Ankerdrammen - om man kan kalle den det - i kveld er vel fortjent! Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Godt å se at det virker. Tenker du fort glemmer slitet når du glir fremover på sjøen og sola skinner. Er meldt bra vær denne helgen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Herlig! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni subwoofer skrev 1 time siden: Yuhu! Grattis! Ankerdrammen - om man kan kalle den det - i kveld er vel fortjent! Dixie 2100 skrev 1 time siden: lassepelle skrev 55 minutter siden: Godt å se at det virker. Tenker du fort glemmer slitet når du glir fremover på sjøen og sola skinner. Er meldt bra vær denne helgen ;) Pequod skrev 50 minutter siden: Herlig! Takker så mye!🙏🙏 Jeg gleder meg til testtur i morgen!! Blir nok en videosnutt fra den turen!! Håper den blir feilfri!😂😂👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Det som er bra når man skrur sjøl, er at man blir så godt kjent med alt rund baut, både motor og alt det øvrige. Selv om det kan være kjedelig, så er i alle fall bonusen at man har spart en hel del penger Bra jobba Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Takker for gode ord!! I dag ble det testtur! Har ikke fått satt sammen noen stor film. Men en liten snutt ble det. Toppfart i dag ble 29,7 knop. Noe som er fem knop under det den skal klare. Men med fulle vanntanker, nesten 200 liter septik, nesten fulle dieseltanker og fem voksne om bord gjør vel sitt til tap av fart. I tillegg har ikke båten vært kjørt siden september i fjor. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni så BRA Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Pequod Svart 13.Juni Link til dette innlegget Svart 13.Juni Flott å se skuta i aksjon! Sees senere i dag! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gullfisk Svart 13.Juni Link til dette innlegget Svart 13.Juni Godt å se at skuta er klar for tur igjen, unner deg virkelig det nå. Så ut som en løs ende på dekal fremme på stb side i filmen. Bare så du ikke mister den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni Link til dette innlegget Svart 13.Juni Da har @Chilli Solbris fått vasket flybridgen og lagt på putene. Klar for tur på fjorden 😎 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni Det ble en virkelig fin tur gett!🤩🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart 14.Juni Link til dette innlegget Svart 14.Juni Nydelig, her er bilde av båtene som kom for å se på Storebro’en Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.