Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Da er gir og gasshendel på styrbord motor gjort midlertidig fast og dekaler sikret! Har byttet lensepumpe i kammer akter på babord side. 
Vasket klær, støvsuget, vasket opp og litt annet småplukk. 😊😊Men har ikke vært i maskinrommet enda!🫣🫣

IMG_9791.jpeg

IMG_9790.jpeg

IMG_9789.jpeg

Oe mindre kapasitet på Rule pumpa. 

IMG_9788.jpeg

Må ha ny bryter til Johnson lensepumpa

IMG_9787.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Motorene går fint! Men der er fortsatt en liten oljelekkasje fra pumpa!  Det er irriterende! Men like fullt langt bedre enn diesellekkasjen som var årsaken til renoveringen. 
@Hekri irriterer seg omtrent like mye som metoder dette og har vært i kontakt med MAN I Sarpsborg for å få noen tips!

Vi vil jo helst hadde tett!😃😃

IMG_9801.jpeg
Det er enhetlig annen mengde nå. 

IMG_9802.jpeg

Ikke i nærheten av hv det var!👍

IMG_9803.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Hei @Gabi, ettersom jeg har vært noe involvert i dette, våger jeg å være så frekk at jeg svarer deg på det jeg vet om dette. 

Hverken selve innkjøpet av o-ringen eller monteringen av denne er årsak til lekkasjen nå. 

Pumpa står festet på to braketter midt i motoren, oppi V'en.

Begge "brakettene" er halvmåne-formet, slik at pumpa kan både vris (for finjustering av tenningstidspunkt), og skyves frem eller tilbake noen millimeter. 

I fremre festebrakett er det et ca 5mm hull asymmetrisk plassert, der smøreolje presses opp i dieselpumpa. 

Det er da selvfølgelig motsvarende hull i pumpas fremre "festekrans", der det er frest ut et spor der O-ringen skal sitte. 

20250617_231305.jpg.ec79228672cd18e2c76af25029316831.jpg

Fordi pumpa skal kunne vris, er det ingen "styringer" som bidrar til å få hullene til å treffe hverandre 100%. 

Da kan det jo menes at dette er en lite gjennomtenkt konstruksjon. 

Men, verkstedhåndboka beskriver at pumpas posisjon må merkes før demontering. 

Det vi kunne ha gjort, var å sette en 5mm bolt i hullet i blokka, sluppet pumpa forsiktig ned slik at bolten traff oppi pumpa, merket, tatt opp pumpa, vekk med bolten, på med pakningen, og håpet at vi traff riktig. 

Vi målte avstand med skyvelære på 10-dels mm, og merket blokk og pumpe, man vi har bomma litt, og da kommer det noen dråper. 

Men det er jo bare å pelle det av igjen. Rutine. :frustrert:

Eller løsne festene og vri på "måfå" og prøve og se om lekkasjen øker eller blir borte. 

Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Det kan ikke være noe annet. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Det var en god forklaring!👍

Om det "bare" er å løsne festene, vri bittebittelitt og prøve om det ble bedre høres enklere ut som et forsøk ift å skru alt fra hverandre igjen og så prøve å perfeksjonere hullet? Eller? Om det nå bare kommer dråper er det vel bare å flytte pumpa? Blir som på en gammelt tenningssystem, løsne, vri, feste igjen og høre om motoren går bedre og gjenta til man ble fornøyd! Om ikke en slik prøve og feile metode har andre negative aspekter vel og merke.....? 

En slik metode må vel således sees oppimot arbeidsmengden ved full demontering, sjansen for å treffe perfekt neste gang, og så remontering. 

Meget godt beskrevet @Hekri!😃 Men pumpa er koblet inn på motoren i bakenden. Ikke foran. Ikke at det betyr noe for resultatet på forklaringen. 
Det sitter meget langt inne å demontere hele linja en gang til @Gabi! Men må jeg så må jeg. Men ikkje i dag!

I dag blir det bare oljeskift!

33 liter pr motor!

Mvh

Chilli Solbris

enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

Må du bruke noe dyre spesialgreier eller er det ok med bare traktorolje fra felleskjøpet etc? Blir jo noen kronasjer... 

Jeg forhandler olje selv. Bruker Liqui Molly 15/40 som er godkjent av både MAN, Volvo Penta og de fleste andre produsenter. Har også Champion olje. Har kjøpt et fat😁

KGB70 skrev 1 time siden:

De motorene er så grove at han kan sikkert bruke frityrolje……:fniser: Bare det er noe slags fett som smører… :tommel_opp:

🫣🫣🫣 Er livredd for dårlig vedlikehold!😵‍💫😵‍💫😵‍💫

IMG_9864.jpeg.9cfacdd19f68bb0be636934aeb35c085.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Det må dessverre meldes om en smøreoljelekkasje på dieselpumpa. Jeg innbiller meg at det ikke er så mye. Men svært irriterende. Dog langt bedre enn en diesellekkasje!

Må si at metoden som er gitt for å line opp dieselpumpa riktig for å treffe hullet som olja kommer gjennom er i beste fall lite gjennomtenkt. Om det ikke er et eller annet jeg ikke forstår. 
Det gledelige er jo at motoren går som en klokke!😃😃 Så noe riktig er blitt gjort. 
Lurer på om pumpa må vris litt utover siden det kommer Ole opp ved innfestingsskruen. 

IMG_9867.jpeg
Det er litt olje ved blindpluggene også. 

IMG_9868.jpeg

Ser at det ligger olje i blindpluggene. 

IMG_9869.jpeg

IMG_9870.jpeg

Bleia er gjennomtrukket av olje men drypper ikke. Dette er etter fem timers kjøring. Snittfart på 8,5-9 knop. 

IMG_9872.jpeg

Det ligger olje i v-en på blokka. Men fikk ikke tørket opp så mye. 

IMG_9874.jpeg
Slik så bleia ut som har lagt der under fem timers gange. 

IMG_9875.jpeg

Og slik ser de ut de jeg tørket opp med. 

IMG_9878.jpeg.2ed6f0140b67c42fe5ecaad90ed4913c.jpeg

IMG_9871.jpeg

IMG_9873.jpeg

IMG_9876.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

tom Cognac skrev for 1 time siden:

de siste bildene dine her er jo rene abstrakte kunsten:smiler:printe dem ut på lerret, montere på kilerammer og stille ut kanskje:undrer:??? Flott arbeide du har gjort med pumpa og god tur til Sandefjord:seiler: 

😂😂😂 Kunst er bedre enn båt for øyeblikket. Slett ikke sikkert at det blir Sandefjord. 🤔

Mvh

Chilli Solbris

Komodo skrev 43 minutter siden:

Jeg ville ventet med å bytte olje til lekkasjen er utbedret. 

I og for seg enig. Men oljeskiftet var på tide. 
Og med et helt fat å ta av så får jeg heller skifte en gang for mye enn en for lite!😊😊

Mvh

Chilli Solbris

Kan det være en god måte å finne sentrering av pumpa.

Kan du få noen til å dreie en kopi  av "festekransen", slik at den blir mer håndterlig for merking av sentrering. 

Deretter overføre merkene til  "festekrans" på pumpa.

Evt også lage noen midlertidige styringer til bruk ved montering, slik at delene er under god kontroll ved sammenføyning.

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

I og for seg enig. Men oljeskiftet var på tide. 
Og med et helt fat å ta av så får jeg heller skifte en gang for mye enn en for lite!😊😊

Selvsagt bra å skifte olje i tide. Poenget mitt var at det kan bli vanskeligere å se om lekkasjen er borte hvis olja ikke er svart...

Komodo skrev for 1 time siden:

Selvsagt bra å skifte olje i tide. Poenget mitt var at det kan bli vanskeligere å se om lekkasjen er borte hvis olja ikke er svart...

Ja, enig i det. Men oljesugemattene løser det greit. Og olja tar litt farge ganske tidlig. Prøver og ser. 

Mvh

Chilli Solbris

Selco Racing skrev for 20 timer siden:

Kan det være en god måte å finne sentrering av pumpa.

Kan du få noen til å dreie en kopi  av "festekransen", slik at den blir mer håndterlig for merking av sentrering. 

Deretter overføre merkene til  "festekrans" på pumpa.

Evt også lage noen midlertidige styringer til bruk ved montering, slik at delene er under god kontroll ved sammenføyning.

MAN mente vi burde bruke en 4 eller 5 mm gjengestang og sette den i hullet på blokka slik at den gikk helt til den stoppet og kutte den en cm over blokka. Så montere pumpa på den. Da vil den stå riktig. Så merke både lengde- og bredderetning. På den måten skal vi få det riktig. 
Det negative med det er at alt må av igjen. Det frister virkelig ikke akkurat nå kjenner jeg. 

KGB70 skrev for 10 timer siden:

Hm står ikke pumpa for lavt? Burde vel dekket det blanke feltet :

Skjermbilde2025-06-19kl_14_17_45.png.aa7fe0bd1f6241e75baad997893bf063.png

Vet ikke om det går å legge noe under pumpa når du monterer den slik at du "treffer"......

Pumpa hviler i en vugge så den står riktig. Det er bare oljehullene som ikke treffer. Og det holder med en millimeter feil i lengde- eller bredderetning. 

Mvh

Chilli Solbris

Da var oljeskift utført på begge jernklumpene i kjelleren. 
Til sammen 60 liter. Ikke 33 pr motor som jeg har sagt før. Men «bare» 30 liter pr motor. 🤔

IMG_9885.jpeg.dfde87f354aad68974426641c7aee5a6.jpeg

IMG_9886.jpeg.a2c78379618fb9f28d90f78a407fdc51.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

MAN mente vi burde bruke en 4 eller 5 gjengestang og sette den i hullet på blokka slik at den gikk helt til den stoppet og kutte den en cm over blokka. Så montere pumpa på den. Da vil den stå riktig. Så merke både lengde- og bredderetning. På den måten skal vi få det riktig. 

Det er nok en god løsning :tommel_opp: Men hadde det vært min motor, så hadde jeg ikke tredd noen gjengestenger nedi der. Hadde nok heller tredd ned en stang av sølvstål, messing e.l. som styring. Og her spiller nok tiendedelene inn, ikke bare millimeterene... 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Det negative med det er at alt må av igjen. Det frister virkelig ikke akkurat nå kjenner jeg. 

Den delen forstår jeg veldig godt :bekymret: Hvis det holder over sommeren, så får vi tromme sammen @Hekri og Øystein på en dugnad over en pizza til høsten :skål_øl:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...