Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Komodo skrev 9 minutter siden:

Hadde nok heller tredd ned en stang av sølvstål, messing e.l. som styring.

Det er riktig @Komodo, det var det de sa, eller en stang som måtte være så lang at den bunnet mot kamaksellageret. 

Hvis stanga forsvant nedi hullet..........#€%@&%€......eller noe sånt. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også... 

Komodo skrev 10 minutter siden:

Det er nok en god løsning :tommel_opp: Men hadde det vært min motor, så hadde jeg ikke tredd noen gjengestenger nedi der. Hadde nok heller tredd ned en stang av sølvstål, messing e.l. som styring. Og her spiller nok tiendedelene inn, ikke bare millimeterene... 

Den delen forstår jeg veldig godt :bekymret: Hvis det holder over sommeren, så får vi tromme sammen @Hekri og Øystein på en dugnad over en pizza til høsten :skål_øl:

Tenkte å spørre deg om du kunne dreie noe til meg med en flens slik at den ikke forsvant ned i motoren. Da er 101 ute. Noe gjengestang skal ikke ned i det hullet nei!😊

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Tenkte å spørre deg om du kunne dreie noe til meg med en flens slik at den ikke forsvant ned i motoren. Da er 101 ute. Noe gjengestang skal ikke ned i det hullet nei!😊

Selvsagt, det er ikke noe problem :tommel_opp: Lurte litt på hvor det tipset med gjengestang kom fra...

Hekri skrev 3 minutter siden:

Det er riktig @Komodo, det var det de sa, eller en stang som måtte være så lang at den bunnet mot kamaksellageret. 

Hvis stanga forsvant nedi hullet..........#€%@&%€......eller noe sånt. 

Godt sagt!😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Hekri skrev 1 minutt siden:

Hvordan greier folk seg uten en dreibenk? 

Fatter det ikke :fniser: Men i kveld fikk jeg faktisk en utfordring. Skulle lage meg et avdragerverktøy, og trengte da 5/8" rørgjenger. Denne dimensjonen har 14 gjenger per tomme, og jeg var ikke i stand til å rikke den siste spaken på gearkassa for å stille inn denne stigningen :gråter: Må få fikset det i morgen...

Komodo skrev for 9 timer siden:

Fatter det ikke :fniser: Men i kveld fikk jeg faktisk en utfordring. Skulle lage meg et avdragerverktøy, og trengte da 5/8" rørgjenger. Denne dimensjonen har 14 gjenger per tomme, og jeg var ikke i stand til å rikke den siste spaken på gearkassa for å stille inn denne stigningen :gråter: Må få fikset det i morgen...

Det er jo godt å få trimmet de små grå noen ganger!😃😃 Jeg kunne tenkt meg å se på når du plukker fra hverandre dreiebenken din! Der er det mye læring!!!😁😁😁

index skrev 6 minutter siden:

Det er sant. Plassen er ikke noe problem hos meg, jeg har svær løe. Men det er det med å forsvare investeringen for meg selv da. Jeg har jo allerede flere tonn med verktøy...

Leketøy er ikke verktøy!!!!👍😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Hekri skrev 46 minutter siden:

Ei lita presse får jo lett plass i en Obos-leilighet, ihvertfall i en kjellerbod. Men jeg vet at det er mange som ikke har det. Men folk prioriterer forskjellig...:usikker:

Det er ikke plassen det står på. Det er mer det faktiske behovet. Om jeg skulle kjøpt ville jeg nok gått for en 10 tonns presse, ting har lett for å sitte litt. Dreiebenk trenger jeg enda skjeldnere, men det har en høy "kjekt å ha" faktor....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev 39 minutter siden:

Trenden er at folk bor urbant i leiligheter, og setter bort alle praktiske arbeidsoppgaver. Det er flere og flere som ikke engang eier sin egen skrutrekker. Må ringe en handyman for å få hengt opp et bilde på veggen. 

Ja, kravene til å kalle seg handyman er snart så lave som å eie skrutrekker🙈

Må ha skjedd en glipp den gangen det ble «opplest og vedtatt» at normalen er at garasjen er mindre enn huset tenker jeg:undrer:

Hekri skrev 1 time siden:

Ei lita presse får jo lett plass i en Obos-leilighet, ihvertfall i en kjellerbod. Men jeg vet at det er mange som ikke har det. Men folk prioriterer forskjellig...:usikker:

Enkelte har jo plass til ei dieselpumpe på spisebordet!😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Gabi skrev for 1 time siden:

Men er det helt utelukket å merke med en tynn tusj på motor, og så "bare" løsne såvidt de to boltene og dunke forsiktig med en gummihammer eller noe annet så det flytter seg en tidels mm elns og så stramme igjen? Og så se om det stopper å lekke da? 

Er dere forresten helt 100% sikre på at lekkasjen kommer derfra?

Det siste først, 100% sikre på kilden til lekkasjen kan jo ikke være. Men 90% vil jeg påstå. Har snakket med MAN i dag og de bruker en jigg når de skal montere pumpa på eldre motorer. På litt nyere motorer er konstruksjonen smartere!

Tanken nå er å ta av pumpa igjen, bruke styrepinne og så merke grundig og godt hvordan pumpa står. 
Har også tenkt på ditt forslag men tror det blir helt bingo hvilket vei pumpa skal justeres. 
Det står i verkstedmanualen at det skal måles før demontering. 🤔

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...