Hekri Svart Torsdag 22:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:47 Komodo skrev 9 minutter siden: Hadde nok heller tredd ned en stang av sølvstål, messing e.l. som styring. Det er riktig @Komodo, det var det de sa, eller en stang som måtte være så lang at den bunnet mot kamaksellageret. Hvis stanga forsvant nedi hullet..........#€%@&%€......eller noe sånt. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 22:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:49 Komodo skrev 10 minutter siden: Det er nok en god løsning Men hadde det vært min motor, så hadde jeg ikke tredd noen gjengestenger nedi der. Hadde nok heller tredd ned en stang av sølvstål, messing e.l. som styring. Og her spiller nok tiendedelene inn, ikke bare millimeterene... Den delen forstår jeg veldig godt Hvis det holder over sommeren, så får vi tromme sammen @Hekri og Øystein på en dugnad over en pizza til høsten Tenkte å spørre deg om du kunne dreie noe til meg med en flens slik at den ikke forsvant ned i motoren. Da er 101 ute. Noe gjengestang skal ikke ned i det hullet nei!😊 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart Torsdag 22:52 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:52 Chilli Solbris skrev 2 minutter siden: Tenkte å spørre deg om du kunne dreie noe til meg med en flens slik at den ikke forsvant ned i motoren. Da er 101 ute. Noe gjengestang skal ikke ned i det hullet nei!😊 Selvsagt, det er ikke noe problem Lurte litt på hvor det tipset med gjengestang kom fra... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart Torsdag 22:52 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:52 Hvordan greier folk seg uten en dreibenk? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 22:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:53 Hekri skrev 3 minutter siden: Det er riktig @Komodo, det var det de sa, eller en stang som måtte være så lang at den bunnet mot kamaksellageret. Hvis stanga forsvant nedi hullet..........#€%@&%€......eller noe sånt. Godt sagt!😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart Torsdag 22:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:56 Hekri skrev 1 minutt siden: Hvordan greier folk seg uten en dreibenk? Fatter det ikke Men i kveld fikk jeg faktisk en utfordring. Skulle lage meg et avdragerverktøy, og trengte da 5/8" rørgjenger. Denne dimensjonen har 14 gjenger per tomme, og jeg var ikke i stand til å rikke den siste spaken på gearkassa for å stille inn denne stigningen Må få fikset det i morgen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonus Svart Fredag 08:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:00 Hekri skrev for 9 timer siden: Hvordan greier folk seg uten en dreibenk? Har levd 70 år uten egen dreibenk. Ikke fres heller. Bør nok søke terapi Hjelper dog litt mye å følge med på eskapadene deres Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 08:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:06 Kunne svært godt tenkt meg både fres og dreiebenk. Og en skikkelig presse. Men fornuften har stoppet meg hver gang. Usikker på om det er en god eller dårlig ting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart Fredag 08:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:08 Presse er et must og ikke spesielt dyrt. Men garasjen min har ikke plass til verken Bridgeport-fres eller en skikkelig dreibenk, ønsker meg en lagerseksjon... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 08:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:15 Det er sant. Plassen er ikke noe problem hos meg, jeg har svær løe. Men det er det med å forsvare investeringen for meg selv da. Jeg har jo allerede flere tonn med verktøy... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 08:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 08:24 Komodo skrev for 9 timer siden: Fatter det ikke Men i kveld fikk jeg faktisk en utfordring. Skulle lage meg et avdragerverktøy, og trengte da 5/8" rørgjenger. Denne dimensjonen har 14 gjenger per tomme, og jeg var ikke i stand til å rikke den siste spaken på gearkassa for å stille inn denne stigningen Må få fikset det i morgen... Det er jo godt å få trimmet de små grå noen ganger!😃😃 Jeg kunne tenkt meg å se på når du plukker fra hverandre dreiebenken din! Der er det mye læring!!!😁😁😁 index skrev 6 minutter siden: Det er sant. Plassen er ikke noe problem hos meg, jeg har svær løe. Men det er det med å forsvare investeringen for meg selv da. Jeg har jo allerede flere tonn med verktøy... Leketøy er ikke verktøy!!!!👍😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart Fredag 08:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:29 Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Leketøy er ikke verktøy!!!!👍😁😁 Kan ikke annet enn å si meg helt enig i den der! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hekri Svart Fredag 08:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:47 subwoofer skrev 34 minutter siden: Presse er et must og ikke spesielt dyrt. Ei lita presse får jo lett plass i en Obos-leilighet, ihvertfall i en kjellerbod. Men jeg vet at det er mange som ikke har det. Men folk prioriterer forskjellig... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart Fredag 09:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:06 Trenden er at folk bor urbant i leiligheter, og setter bort alle praktiske arbeidsoppgaver. Det er flere og flere som ikke engang eier sin egen skrutrekker. Må ringe en handyman for å få hengt opp et bilde på veggen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart Fredag 09:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:14 Komodo skrev 6 minutter siden: Det er flere og flere som ikke engang eier sin egen skrutrekker. Da skal vi være glade for at vi evner å hjelpe oss selv (og andre). Enten vi har en skarve dreibenk eller ikke. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
index Svart Fredag 09:36 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:36 Hekri skrev 46 minutter siden: Ei lita presse får jo lett plass i en Obos-leilighet, ihvertfall i en kjellerbod. Men jeg vet at det er mange som ikke har det. Men folk prioriterer forskjellig... Det er ikke plassen det står på. Det er mer det faktiske behovet. Om jeg skulle kjøpt ville jeg nok gått for en 10 tonns presse, ting har lett for å sitte litt. Dreiebenk trenger jeg enda skjeldnere, men det har en høy "kjekt å ha" faktor.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart Fredag 09:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:48 Komodo skrev 39 minutter siden: Trenden er at folk bor urbant i leiligheter, og setter bort alle praktiske arbeidsoppgaver. Det er flere og flere som ikke engang eier sin egen skrutrekker. Må ringe en handyman for å få hengt opp et bilde på veggen. Ja, kravene til å kalle seg handyman er snart så lave som å eie skrutrekker🙈. Må ha skjedd en glipp den gangen det ble «opplest og vedtatt» at normalen er at garasjen er mindre enn huset tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 10:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:09 Hekri skrev 1 time siden: Ei lita presse får jo lett plass i en Obos-leilighet, ihvertfall i en kjellerbod. Men jeg vet at det er mange som ikke har det. Men folk prioriterer forskjellig... Enkelte har jo plass til ei dieselpumpe på spisebordet!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Fredag 10:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:33 Gullfisk skrev 42 minutter siden: Må ha skjedd en glipp den gangen det ble «opplest og vedtatt» at normalen er at garasjen er mindre enn huset tenker jeg Det finnes løsninger! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Gabi Svart Fredag 12:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:19 Men er det helt utelukket å merke med en tynn tusj på motor, og så "bare" løsne såvidt de to boltene og dunke forsiktig med en gummihammer eller noe annet så det flytter seg en tidels mm elns og så stramme igjen? Og så se om det stopper å lekke da? Er dere forresten helt 100% sikre på at lekkasjen kommer derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 14:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 14:07 Gabi skrev for 1 time siden: Men er det helt utelukket å merke med en tynn tusj på motor, og så "bare" løsne såvidt de to boltene og dunke forsiktig med en gummihammer eller noe annet så det flytter seg en tidels mm elns og så stramme igjen? Og så se om det stopper å lekke da? Er dere forresten helt 100% sikre på at lekkasjen kommer derfra? Det siste først, 100% sikre på kilden til lekkasjen kan jo ikke være. Men 90% vil jeg påstå. Har snakket med MAN i dag og de bruker en jigg når de skal montere pumpa på eldre motorer. På litt nyere motorer er konstruksjonen smartere! Tanken nå er å ta av pumpa igjen, bruke styrepinne og så merke grundig og godt hvordan pumpa står. Har også tenkt på ditt forslag men tror det blir helt bingo hvilket vei pumpa skal justeres. Det står i verkstedmanualen at det skal måles før demontering. 🤔 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 12:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:53 Så var vi i gang igjen! Med inspirasjon fra @pappa_wolf om å aldri gi seg, går pumpa ut for tredje gang! Jeg SKAL ha vekk enhver lekkasje!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart Lørdag 12:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:57 Milde himmel, her var det komplisert og mye greier! Og jeg som synes Hulda er mer enn nok. Føler med deg i varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart Lørdag 12:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:58 Ska sei.. du er en tålmodig sjel. Veldig interessant tråd dette. Glad jeg ikke har stor båt lengre..dyrt er det også😅 Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Lørdag 13:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:13 Lurt å få vekk lekkasje så du slipper bruke bleie på maskinen. Men hadde jo vært fint å fått kjørt litt tur i ferien også. Så stå på og få det fikset👍 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.