enslagsgjest Svart igår klokken 15:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:49 Kan man smøre noe tjære eller pasta imellom før man monterer de sammen mon tro? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 15:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:50 Belzona er et glimrende stoff som har berget mang en ødelagt mekanisk komponent innen olje og gass/maritimt gjennom mange år. Det har dessuten den fine egenskapen at den ikke vaskes ut igjen på samme måte som sveisepålegg el. Bare gjør skikkelig rent før du legger på miksen så trenger du ikke bekymre deg for kvaliteten i en reparasjon utført med Belzona. Det kan maskineres og bearbeides etterpå etter eget ønske. Har vært med på å reparere seter på ventiler i steam HP-anlegg med temperatur på over 500 grader og 60 bars trykk og det holdt fint, vel og merke med korrekt type Belzona jfr formålet. Belzona er ikke akkurat gratis men det er fordi man vet hva man selger og hva det står for. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart igår klokken 15:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:55 HP pumper og andre pumper, Belzona. , super stoff, og holder i massevis. men må følge bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Chilli Solbris Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke med Belzona sine spesifikasjoner. Såsatser på at det blir bra! @Komodo laget et verktøy for sliping av anleggsflaten for o-ringen. Det er noen lekkasjer etter rep så det blir tur til VED med pumpa i morgen og for å fjerne noe undertegnede har klart å gjøre! @Hekri og @Komodo prøvde mens jeg bannet!!! med slipepadta blir dette perfekt! Lav hastighet på drillen og fin slipepadta gjør susen. Orker ikke å fortelle hva jeg har stelt i stand!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
subwoofer Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Tabber man vedgår er bare erfaring. Du gjør ikke den samme igjen… Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Få høre. Dette er voksenopplæring på sitt beste! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Chilli Solbris Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Nei, orker ikke! @Komodo og @Hekri får fortelle. Og det er lov å le! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden @176-671, tror vi nøyer oss med å si at tannleger bruker gjerne 2 amalgam og 40 marsipan. Da blir det tett. Det var dagens voksenopplæring . Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Pequod Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Får rent vondt av dette, jeg! Rene torturen å lese om problemene dine, @Chilli Solbris! Krysser alle fingra jeg har for at ting løser seg fort og problemfritt heretter! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Ny dag, nye muligheter. Det som skjedde var at for å hindre slipespon i å komme inn i pumpa dyttet jeg et stykke stoff inn i hullet hvor olje mates inn i pumpa. Det gikk litt for langt inn og jeg får det ikke ut igjen. Men med god hjelp fra Vestfold Elektro Diesel skal tøyningen ut igjen. Så nå er jeg på ferja fra Moss til Horten. Her prøver @Hekri og @Komodo å gå tøyfilla ut igjen. Og der er hølet hvor tøystykket er. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Godt du har flinke og positive folk som hjelper, men kjedelig når det stadig skjer nye vanskeligheter. Skjønner følelsen du har @Chilli Solbris for kjente på den samme da vi fikk motorhavari for et par år siden. Vi heier og satser på at dere får løst problemene og at det snart blir tur uten bleier i maskinrommet Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden lurvetass skrev 15 minutter siden: Godt du har flinke og positive folk som hjelper, men kjedelig når det stadig skjer nye vanskeligheter. Skjønner følelsen du har @Chilli Solbris for kjente på den samme da vi fikk motorhavari for et par år siden. Vi heier og satser på at dere får løst problemene og at det snart blir tur uten bleier i maskinrommet Takker @lurvetass! Vi vil i hvert fall ha noe å preke om på neste treff!😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Fy søren..............maken til uflaks - eller hva man skal kalle det..........håper alt ordner seg til det beste for deg og at du får herske med glede over "alle verdens hav"! Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hekri Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Gabi skrev On 20.6.2025 at 14.19: Er dere forresten helt 100% sikre på at lekkasjen kommer derfra? Du stilte dette spørsmålet to ganger i tråden @Gabi, og mitt svar var at det ikke var mulig at det var lekkasje flere steder samtidig. Jeg bøyer meg i motorolje og innrømmer arroganse og dårlig logisk tenkning. Ditt spørsmål var relevant og godt! Vestfold Elektrodiesel fant feil og fikset dem. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bonus Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Hekri skrev 4 minutter siden: ... at det var lekkasje flere steder samtidig. Vestfold Elektrodiesel fant feil og fikset dem. Nå, i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Pumpa og eieren befinner i dette øyeblikk i Vestfold. Regner med at det kommer en lang utredning med bilder senere i kveld. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
navid Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Fikk dere ikke ut tøystykket med den minste heklekroken til "a mor" heller? 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Hekri skrev 1 time siden: Vestfold Elektrodiesel fant feil og fikset dem. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Regner med at du sikter til den lille lekkasjen du spottet på siden av pumpa? Hvis dette er som jeg tror, så er det faktisk av det gode at dere tok ut pumpa ennå en gang. Hvis ikke ville ikke dette blitt oppdaget. navid skrev 12 minutter siden: Fikk dere ikke ut tøystykket med den minste heklekroken til "a mor" heller? 🤔 Hullet er 2,9mm i diameter, det er begrenset hva man kommer til med at verktøy Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Lite tøystykke kan velte ting dieselpumpe! Pumpa må demonteres for å få ut tøybiten. Første mulighet er onsdag. En oljelekkasje skyldes at en bit av en sikringsfjær ikke lå der den skulle. VED har uten videre erkjent ansvaret der. Så de går over mulige kilder en gang til. Lekkasjen kom ikke fram når de testkjørte pumpa i benk. De ville også dra ut tøystykket uten kostnad for meg. Men så viste det seg at det var mer komplisert enn først antatt. Så da er det bare å ta til etterretning at dette tar både tid og penger! De hadde to pumper som var lovet ferdig slik at min ikke blir tatt før onsdag. Tror at kun fett i det hullet hadde vært en bedre løsning for å hindre slipestøv i å komme inn i pumpa. Lesson learned! Og det er kun en ferie- og fritidssyssel som berøres! I andre deler av verden er idiotiske statsledere i ferd med å ødelegge folks liv. Sånn for å sette det litt i perspektiv!🤔 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden minner meg om denne :-D Medfølelsen er sterk herfra. Og lærekurven er bratt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden En ærlig båt tråd om oppturer og nedturer. Burde ha vært pensum for dem som har en romantisk drøm om stor båt av eldre årgang. Får håpe resten av sommeren kan brukes til hygge når pumpa er på plass og alt er tett. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Chilli Solbris skrev 50 minutter siden: Lite tøystykke kan velte ting dieselpumpe! Pumpa må demonteres for å få ut tøybiten. Første mulighet er onsdag. En oljelekkasje skyldes at en bit av en sikringsfjær ikke lå der den skulle. VED har uten videre erkjent ansvaret der. Så de går over mulige kilder en gang til. Lekkasjen kom ikke fram når de testkjørte pumpa i benk. De ville også dra ut tøystykket uten kostnad for meg. Men så viste det seg at det var mer komplisert enn først antatt. Så da er det bare å ta til etterretning at dette tar både tid og penger! De hadde to pumper som var lovet ferdig slik at min ikke blir tatt før onsdag. Tror at kun fett i det hullet hadde vært en bedre løsning for å hindre slipestøv i å komme inn i pumpa. Lesson learned! Og det er kun en ferie- og fritidssyssel som berøres! I andre deler av verden er idiotiske statsledere i ferd med å ødelegge folks liv. Sånn for å sette det litt i perspektiv!🤔 Hjernevinningene jobber litt treigt her og kom plutselig på at det kanskje kunne fungert å rette ut en fiskekrok med mothaker som kunne "fisket" opp tøystykket. Men når proffene uansett må fikse den er nok det best. Hvordan ble det med anleggsflatene til o-ringen? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Bitteliten skrev for 2 timer siden: minner meg om denne :-D Medfølelsen er sterk herfra. Og lærekurven er bratt. Innertier!😂😂😂 Lærdommen er dog stor! hanto1 skrev for 1 time siden: En ærlig båt tråd om oppturer og nedturer. Burde ha vært pensum for dem som har en romantisk drøm om stor båt av eldre årgang. Får håpe resten av sommeren kan brukes til hygge når pumpa er på plass og alt er tett. Hadde jeg ikke bodd om bord hadde jo dette vært en katastrofe! Men når jeg får litt perspektiv på det så er det jo bare en idiotisk handling fra min side som kunne vært unngått. Og da har jeg to valg svelge det sjøl og gå videre eller skylde på andre😅😅 (ref videoen i innlegget til @Bitteliten). For å snu det til noe positivt, nå vet jeg så til de grader hvordan dette er skrudd sammen. Så når motoren er i drift igjen kan jeg i det minste stole på den og si jeg kjenner den!🤩😅😅 lurvetass skrev 1 time siden: Hjernevinningene jobber litt treigt her og kom plutselig på at det kanskje kunne fungert å rette ut en fiskekrok med mothaker som kunne "fisket" opp tøystykket. Men når proffene uansett må fikse den er nok det best. Hvordan ble det med anleggsflatene til o-ringen? Jo, @Komodo var inne på det samme. Men jeg hadde nok stappet tøybiten for hardt. Så fiskekroken hadde mest sannsynlig bare skjøvet tøybiten videre innover. Men ingen skal si at pumpa ikke blir pusset opp!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 minutter siden I påvente av videre fremdrift…. En dieselpumpe består av sjukt mange deler! Og man skal være rimelig systematisk når det demonteres og settes sammen! Jeg har vært på verkstedet til Vestfold Elektro Diesel og sett hvordan det fungerer der. Ryddige forhold for å si det sånn! Bildene får tale for seg selv!!! I testbenken! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Olepo Svart 1 minutt siden Link til dette innlegget Svart 1 minutt siden Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Og det er kun en ferie- og fritidssyssel som berøres! I andre deler av verden er idiotiske statsledere i ferd med å ødelegge folks liv. Sånn for å sette det litt i perspektiv!🤔 Det er en god og viktig tanke og påminnelse, @Chilli Solbris. Våre båtrelaterte utfordringer og bekymringer blir ganske betydningsløse og nærmest skammelige når man ser litt på hva som skjer rundt om i verden for tiden. Chilli Solbris skrev for 3 timer siden: Hadde jeg ikke bodd om bord hadde jo dette vært en katastrofe! Men når jeg får litt perspektiv på det så er det jo bare en idiotisk handling fra min side som kunne vært unngått. Og da har jeg to valg svelge det sjøl og gå videre eller skylde på andre😅😅 (ref videoen i innlegget til @Bitteliten). Du får skylde litt på meg, siden jeg nevnte dette med å unngå gruff i oljekanalen tidligere. Chilli Solbris skrev for 3 timer siden: For å snu det til noe positivt, nå vet jeg så til de grader hvordan dette er skrudd sammen. Så når motoren er i drift igjen kan jeg i det minste stole på den og si jeg kjenner den!🤩😅😅 Og i tillegg har du fått med deg hele 2 båtturer i dag, pluss et besøk på den riktige siden av fjorden! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.