Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Det jeg ser av teknisk datablad for Loctite 577 så bør det gi tetting. Men er jeg fornøyd med det?

Kan Hydroscand eller TESS lage en slik en til meg som er på bildet?

IMG_0135.jpeg.6644b85c8079725b688b5c6e88d458e0.jpeg

Det virker på meg som om tetteringen har blitt presset for lang inn på røret?

IMG_0134.jpeg.7532c575a531bd3414351fd16ed930b9.jpeg

 

IMG_0133.jpeg.909e6504e2ce83572f0931508e13eae1.jpeg
Den var ikke skjev på gjengene. Men den var treg å få av. 

IMG_0136.jpeg
Skal ut med båten i morgen formiddag så jeg må finne en løsning……

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting.

 

dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. 
 

Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. 
 

ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. 

Link to post
whisper skrev 11 minutter siden:

Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting.

 

dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. 
 

Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. 
 

ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. 

Avflasset maling har vi hatt hele tiden dessverre. Det blir rengjort med trykkluft og vask. Lekker ikke i krympehylsa. Det drypper fra mutteren. Lett å se. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Du har noen hakk innvendig i fittingsen som bendet går mot, men jeg klarer ikke å se av bildene hva som er tetteflater. 


Jeg har studert mutter og fittings grundigere nå. Og jeg tror @Chiefengineer kan ha rett i at den går skjevt på. 
Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
mateco skrev 1 minutt siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ?

 

Ordinær med klemring.

 

Eller 

 

Fast kon med O-ring

 

 

Jeg tror du har rett!👍

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 14 minutter siden:

Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo?

Mulig, men som sagt tror jeg ikke jeg klarer å si så veldig mye konket uten å ha sett dette med det blotte øyet. Det kommer bla an på adkomst og klaring. 

 

mateco skrev 16 minutter siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden.

Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av.

 

Link to post

Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. 
 

ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. 
 

nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. 
 

om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. 
 

malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. 
 

Link to post
Komodo skrev 14 minutter siden:

 

Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av.

 

 

Iht til bilde 1 -3 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen !

 

 

 

Chilli Solbris skrev 56 minutter siden:

Litt flere bilder

Ingen skader på denne. 

IMG_0137.jpeg
Kan ikke se noe galt med konusen. 

IMG_0138.jpeg

 

IMG_0139.jpeg

Ser ut som det kan være skade på denne?

IMG_0140.jpeg

 

IMG_0141.jpeg

 

IMG_0142.jpeg

 

IMG_0143.jpeg

 

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
whisper skrev 3 minutter siden:

Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. 
 

ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. 
 

nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. 
 

om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. 
 

malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. 
 

Malingsflakene har kommet der mens jeg har demontert. Det blåses rent før montering. Det har vi gjort hver gang. 
Jeg kommer til å bytte hele slangen og den delen som hun sitter på. Den er ikke løs.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
whisper skrev 6 minutter siden:

Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. 
 

ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. 

Tenkte det samme 👍

 

mateco skrev 9 minutter siden:

 

Iht til bilde 1 og 2 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen !

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. 

Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene.

Link to post
Komodo skrev 8 minutter siden:

Tenkte det samme 👍

 

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. 

Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene.

 

Da vil jeg foreslå å benytte alternativ med O-rings tetning og fast kon hvis mulig !

En fittings med klemring som demonteres må deformeres hver gang den remonteres for å tette ordentlig! Det betyr ekstra kraft for å få metalloverflatene til å tette mot klemring og rør. Med o-rings-tetning og fast kon så unngår man denne problemet!

 

 

mateco skrev 49 minutter siden:

For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ?

 

Ordinær med klemring.

 

Eller 

 

Fast kon med O-ring

 

 

en albue med o-rings-tetning og fast kon 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det ble en tur til Hydroscand! Nytt albueledd innkjøpt. Returselskapet hvor gjengene er ødelagt skal byttes ut!

Nytt albueledd. 

IMG_0155.jpeg.dfc746bfd8a46949767ebd6886464bc6.jpeg

Med O-ring

IMG_0153.jpeg.c2aaa232c1728ebb38adb5fd1b736403.jpeg

Hele kladden som er ringet inn med rødt må byttes ut. Den med blå ring er problemet. 

IMG_0150.jpeg.4b76f507c0bfc951e9aec2071a5e4b37.jpeg

Som dere allerede har påpekt!! Kommer til å bruke vulktape i tillegg hvis det fortsatt lekker. Dette fram til jeg får ny del fra MAN. 

IMG_0142.jpeg.e1c5424e57b2ddfb0dd73cec5078fa6f.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jobber mye med fittings på jobben, mye gammelt som må repareres osv. De hakkene på kanten av setet, altså der albuen skal treffe, er nok synderene. Har fått mange slitene gamle fittings tette med 577. Usikker på om den tåler diesel. Mest som en midlertidig rep til man får byttet alt man skal.

 

Ville tatt en liten fil og forsiktig tatt vekk de kantene for best mulig kontakt for konusen som er i albuen. Ville også montert albuen på motoren først, da er det lettest å få vanskelige gjenger til å treffe, så skrudd den fast i slangen etterpå. 

Link to post
Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Hele kladden som er ringet inn med rødt må byttes ut. Den med blå ring er problemet. 

 

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Som dere allerede har påpekt!! Kommer til å bruke vulktape i tillegg hvis det fortsatt lekker. Dette fram til jeg får ny del fra MAN.

 

Sikker på at hele delen må byttes? (regner med at det er kokainpriser på slike deler). 

 

Hva slags gjenger er det på stussen? Målte du ytterdiameter (storediameter) og stigning?

 

Dette er returdiesel, ikke mye trykk her. @Grufolf foreslår å reparere delen, det ville jeg også gjort. Alternativer:

  • Demonter delen, lag et verktøy, og slip innvendig anleggsflate slik at den blir frisk. Litt som å frese/slipe ventilseter på en motortopp. Dette ville jeg kanskje ikke gjort uten å demontere delen, da det kan gi spon/slipestøv i dieselen.
  • Monter ei muffe på den utvendige stussen. Sett inn en ansats i andre enden på muffa, der kan du skru på bendet. Muffa tetter du lett mot gjengestussen med Loctite 577 eller rett og slett Loctite 55.
  • Kapp av gjengestussen og sveis på en ansats rett i godset.
  • Kapp av gjengestussen, og bor/gjeng opp nye innvendige gjenger i "klumpen". 

 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

kokainpriser

....det er det ene - det andre er hvor stort inngrep krever en demont?

Kan delen plukkes uten å ta ut motoren :undrer: ? 

Erfaring hittil er at "den siste skruen" pleier å være plassert så innmari klønete...

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Link to post
Grufolf skrev for 4 timer siden:

Jobber mye med fittings på jobben, mye gammelt som må repareres osv. De hakkene på kanten av setet, altså der albuen skal treffe, er nok synderene. Har fått mange slitene gamle fittings tette med 577. Usikker på om den tåler diesel. Mest som en midlertidig rep til man får byttet alt man skal.

 

Ville tatt en liten fil og forsiktig tatt vekk de kantene for best mulig kontakt for konusen som er i albuen. Ville også montert albuen på motoren først, da er det lettest å få vanskelige gjenger til å treffe, så skrudd den fast i slangen etterpå. 

Monterte albuen på motoren først som du beskriver! Så får vi se om det holder tett til jeg får tatt et skikkelig røsk. 

index skrev for 4 timer siden:

For meg ser det ut som om de to ytterste gjengene på motorsiden er skadet.  Om du klarer å rette disse med en fil så kan det gjøre jobben. Hakkene er såpass langt ute at jeg tviler på at det er dem som lager problemer. 

Det er riktig. Men det føles som gjengene er ødelagt lenger inn også. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

 

Sikker på at hele delen må byttes? (regner med at det er kokainpriser på slike deler). 

 

Hva slags gjenger er det på stussen? Målte du ytterdiameter (storediameter) og stigning?

 

Dette er returdiesel, ikke mye trykk her. @Grufolf foreslår å reparere delen, det ville jeg også gjort. Alternativer:

  • Demonter delen, lag et verktøy, og slip innvendig anleggsflate slik at den blir frisk. Litt som å frese/slipe ventilseter på en motortopp. Dette ville jeg kanskje ikke gjort uten å demontere delen, da det kan gi spon/slipestøv i dieselen.
  • Monter ei muffe på den utvendige stussen. Sett inn en ansats i andre enden på muffa, der kan du skru på bendet. Muffa tetter du lett mot gjengestussen med Loctite 577 eller rett og slett Loctite 55.
  • Kapp av gjengestussen og sveis på en ansats rett i godset.
  • Kapp av gjengestussen, og bor/gjeng opp nye innvendige gjenger i "klumpen". 

 

Har jo lyst til å gjøre det slik du beskriver. Men ikke nå! Nå vil jeg bruke denne %#@#*+🤬🤬🤬🤬 båten!!!😂😂😂

Hekri skrev 51 minutter siden:

....det er det ene - det andre er hvor stort inngrep krever en demont?

Kan delen plukkes uten å ta ut motoren :undrer: ? 

Erfaring hittil er at "den siste skruen" pleier å være plassert så innmari klønete...

Ikke i nærheten av det vi allerede har gjort!😅😅😅😅

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Pondu_s skrev 6 minutter siden:

Ut fra det jeg ser så er det klemming som tetter på samme måte som en fpl kupling.Har du tid så ville jeg tatt det med til hydroscand og få laget nytt. En nødløsning er å lage en remus med unipak og hamp.  Mvh Rørlegger

Planen å få byttet ut de delene her ja! Men har gjort en nødrop så lenge!😃😃

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Da, mine venner kan jeg melde om at det er helt tett hele veien!🤩🤩🤩🤞🤞🤞

Satt på albue med O-ring og skrudde til🤣.  Først mot motor så mot slangen ned til banjoskruen som var satt på og skrudd til for hånd slik at vinkel og retning på slangen ble riktig!

Så ble alt etterstrammet! Og nå er det tett! Har kjørt en time med forskjellig belastning og det er tett! Så får vi se på søndag når jeg skal returnere. 
Da blir det en tur på Lera for å kjøre på full fart. Som da blir den ultimate testen. 
Men skikkelig rep blir det uansett!

Vakkert? Nei! Tett? Ja!!😅😅

IMG_0160.jpeg
 

IMG_0163.jpeg

IMG_0161.jpeg

 

IMG_0162.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...