Chilli Solbris Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Det jeg ser av teknisk datablad for Loctite 577 så bør det gi tetting. Men er jeg fornøyd med det? Kan Hydroscand eller TESS lage en slik en til meg som er på bildet? Det virker på meg som om tetteringen har blitt presset for lang inn på røret? Den var ikke skjev på gjengene. Men den var treg å få av. Skal ut med båten i morgen formiddag så jeg må finne en løsning…… Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Tror ikke du skal bruke Loctite på den fittingsen der @Chilli Solbris. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Litt flere bilder Ingen skader på denne. Kan ikke se noe galt med konusen. Ser ut som det kan være skade på denne? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
whisper Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting. dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Du har noen hakk innvendig i fittingsen som bendet går mot, men jeg klarer ikke å se av bildene hva som er tetteflater. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden whisper skrev 11 minutter siden: Det jeg ser er en kort og stiv slange som ved ugunstige tilfeller kan være vrang mot entring av kon på fittingen. I tillegg ser jeg mye gammel maling som flasser av utvendig og noen flak av maling på konus i hunndelen av motstående fitting. dersom det ikke lekker fra under krympehylsa på slangen tipper jeg nevnte malingsflak er årsak. Gjør rent, gjør entring av tetteflater spenningsfrie ved å holde i slange for å styre når du strammer mutter. Da tipper jeg det blir tett. ikke bruk loctite. Ikke sikkert det er noe nedstrøms kuplingen som liker loctite. Avflasset maling har vi hatt hele tiden dessverre. Det blir rengjort med trykkluft og vask. Lekker ikke i krympehylsa. Det drypper fra mutteren. Lett å se. Komodo skrev 2 minutter siden: Du har noen hakk innvendig i fittingsen som bendet går mot, men jeg klarer ikke å se av bildene hva som er tetteflater. Jeg har studert mutter og fittings grundigere nå. Og jeg tror @Chiefengineer kan ha rett i at den går skjevt på. Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
mateco Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ? Ordinær med klemring. Eller Fast kon med O-ring Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Chilli Solbris Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden mateco skrev 1 minutt siden: For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ? Ordinær med klemring. Eller Fast kon med O-ring Jeg tror du har rett!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Chilli Solbris skrev 14 minutter siden: Er det mulig å gjenge dette opp igjen @Komodo? Mulig, men som sagt tror jeg ikke jeg klarer å si så veldig mye konket uten å ha sett dette med det blotte øyet. Det kommer bla an på adkomst og klaring. mateco skrev 16 minutter siden: For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
whisper Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Komodo skrev 14 minutter siden: Får ikke byttet hoa. Det er ikke en løs fittings til å skru av. Iht til bilde 1 -3 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen ! Chilli Solbris skrev 56 minutter siden: Litt flere bilder Ingen skader på denne. Kan ikke se noe galt med konusen. Ser ut som det kan være skade på denne? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Chilli Solbris Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden whisper skrev 3 minutter siden: Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. nær lillediameter på innvendig kon på samme bilde synes også en kant omtrent der snittring på hanndel slutter. Dette kan være fra første tildragning i litt godt monn og vil hindre neste tiltrekking. om noe bør byttes om det ikke er tett etter rengjøring så spenningsfri montering at mutter kan skrus helt inn med fingre er det både hann og hunn som må byttes. malingsflak gir bulker i tetninsflatene og er til hinder for god tetting. Malingsflakene har kommet der mens jeg har demontert. Det blåses rent før montering. Det har vi gjort hver gang. Jeg kommer til å bytte hele slangen og den delen som hun sitter på. Den er ikke løs. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden whisper skrev 6 minutter siden: Se bilde 6 ovenfra. Mange flatklemte malingsflak på kon som er tetning. ca kl 9-10 ytterst er det store hakk som kan ha hindret tetting. Nøyaktig på motsatt side er kon blankere. Dette kan være fordi hakkene har gjort entring skjev. Tenkte det samme 👍 mateco skrev 9 minutter siden: Iht til bilde 1 og 2 så er fittingsen skrudd på slagekoblingen med en svivel fra slangen ! Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Komodo skrev 8 minutter siden: Tenkte det samme 👍 Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. Når jeg snakker om hoa så mente jeg den delen som bendet monteres mot. Der er det dessverre ikke en løs ansats som kan skrus ut. Og den har en innvendig konus som tetter mot albuen. Dersom denne er skadet blir det straks mer komplisert. Alt kan jo løses, men det kan ta mer tid. En nødløsning kan være å skru på ei muffe på de utvendige gjengene. Da vil jeg foreslå å benytte alternativ med O-rings tetning og fast kon hvis mulig ! En fittings med klemring som demonteres må deformeres hver gang den remonteres for å tette ordentlig! Det betyr ekstra kraft for å få metalloverflatene til å tette mot klemring og rør. Med o-rings-tetning og fast kon så unngår man denne problemet! mateco skrev 49 minutter siden: For meg ser det ut for at du må en tur hos Hydroscan og handle en ny albue med svivel og hun i andre enden. Muligens ermeto ? Ordinær med klemring. Eller Fast kon med O-ring en albue med o-rings-tetning og fast kon Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tom Rør Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Kan det være en mikroskopisk sprekk i godset på "hunndelen"? Jeg har mange ganger opplevd det. Sjekk med forstørrelsesglass Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Tom Rør skrev for 1 time siden: Kan det være en mikroskopisk sprekk i godset på "hunndelen"? Jeg har mange ganger opplevd det. Sjekk med forstørrelsesglass Det skal sjekkes!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Det ble en tur til Hydroscand! Nytt albueledd innkjøpt. Returselskapet hvor gjengene er ødelagt skal byttes ut! Nytt albueledd. Med O-ring Hele kladden som er ringet inn med rødt må byttes ut. Den med blå ring er problemet. Som dere allerede har påpekt!! Kommer til å bruke vulktape i tillegg hvis det fortsatt lekker. Dette fram til jeg får ny del fra MAN. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grufolf Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Jobber mye med fittings på jobben, mye gammelt som må repareres osv. De hakkene på kanten av setet, altså der albuen skal treffe, er nok synderene. Har fått mange slitene gamle fittings tette med 577. Usikker på om den tåler diesel. Mest som en midlertidig rep til man får byttet alt man skal. Ville tatt en liten fil og forsiktig tatt vekk de kantene for best mulig kontakt for konusen som er i albuen. Ville også montert albuen på motoren først, da er det lettest å få vanskelige gjenger til å treffe, så skrudd den fast i slangen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden For meg ser det ut som om de to ytterste gjengene på motorsiden er skadet. Om du klarer å rette disse med en fil så kan det gjøre jobben. Hakkene er såpass langt ute at jeg tviler på at det er dem som lager problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Chilli Solbris skrev 46 minutter siden: Hele kladden som er ringet inn med rødt må byttes ut. Den med blå ring er problemet. Chilli Solbris skrev 46 minutter siden: Som dere allerede har påpekt!! Kommer til å bruke vulktape i tillegg hvis det fortsatt lekker. Dette fram til jeg får ny del fra MAN. Sikker på at hele delen må byttes? (regner med at det er kokainpriser på slike deler). Hva slags gjenger er det på stussen? Målte du ytterdiameter (storediameter) og stigning? Dette er returdiesel, ikke mye trykk her. @Grufolf foreslår å reparere delen, det ville jeg også gjort. Alternativer: Demonter delen, lag et verktøy, og slip innvendig anleggsflate slik at den blir frisk. Litt som å frese/slipe ventilseter på en motortopp. Dette ville jeg kanskje ikke gjort uten å demontere delen, da det kan gi spon/slipestøv i dieselen. Monter ei muffe på den utvendige stussen. Sett inn en ansats i andre enden på muffa, der kan du skru på bendet. Muffa tetter du lett mot gjengestussen med Loctite 577 eller rett og slett Loctite 55. Kapp av gjengestussen og sveis på en ansats rett i godset. Kapp av gjengestussen, og bor/gjeng opp nye innvendige gjenger i "klumpen". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Komodo skrev for 3 timer siden: kokainpriser ....det er det ene - det andre er hvor stort inngrep krever en demont? Kan delen plukkes uten å ta ut motoren ? Erfaring hittil er at "den siste skruen" pleier å være plassert så innmari klønete... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Grufolf skrev for 4 timer siden: Jobber mye med fittings på jobben, mye gammelt som må repareres osv. De hakkene på kanten av setet, altså der albuen skal treffe, er nok synderene. Har fått mange slitene gamle fittings tette med 577. Usikker på om den tåler diesel. Mest som en midlertidig rep til man får byttet alt man skal. Ville tatt en liten fil og forsiktig tatt vekk de kantene for best mulig kontakt for konusen som er i albuen. Ville også montert albuen på motoren først, da er det lettest å få vanskelige gjenger til å treffe, så skrudd den fast i slangen etterpå. Monterte albuen på motoren først som du beskriver! Så får vi se om det holder tett til jeg får tatt et skikkelig røsk. index skrev for 4 timer siden: For meg ser det ut som om de to ytterste gjengene på motorsiden er skadet. Om du klarer å rette disse med en fil så kan det gjøre jobben. Hakkene er såpass langt ute at jeg tviler på at det er dem som lager problemer. Det er riktig. Men det føles som gjengene er ødelagt lenger inn også. Komodo skrev for 4 timer siden: Sikker på at hele delen må byttes? (regner med at det er kokainpriser på slike deler). Hva slags gjenger er det på stussen? Målte du ytterdiameter (storediameter) og stigning? Dette er returdiesel, ikke mye trykk her. @Grufolf foreslår å reparere delen, det ville jeg også gjort. Alternativer: Demonter delen, lag et verktøy, og slip innvendig anleggsflate slik at den blir frisk. Litt som å frese/slipe ventilseter på en motortopp. Dette ville jeg kanskje ikke gjort uten å demontere delen, da det kan gi spon/slipestøv i dieselen. Monter ei muffe på den utvendige stussen. Sett inn en ansats i andre enden på muffa, der kan du skru på bendet. Muffa tetter du lett mot gjengestussen med Loctite 577 eller rett og slett Loctite 55. Kapp av gjengestussen og sveis på en ansats rett i godset. Kapp av gjengestussen, og bor/gjeng opp nye innvendige gjenger i "klumpen". Har jo lyst til å gjøre det slik du beskriver. Men ikke nå! Nå vil jeg bruke denne %#@#*+🤬🤬🤬🤬 båten!!!😂😂😂 Hekri skrev 51 minutter siden: ....det er det ene - det andre er hvor stort inngrep krever en demont? Kan delen plukkes uten å ta ut motoren ? Erfaring hittil er at "den siste skruen" pleier å være plassert så innmari klønete... Ikke i nærheten av det vi allerede har gjort!😅😅😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pondu_s Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Ut fra det jeg ser så er det klemming som tetter på samme måte som en fpl kupling.Har du tid så ville jeg tatt det med til hydroscand og få laget nytt. En nødløsning er å lage en remus med unipak og hamp. Mvh Rørlegger Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 53 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 53 minutter siden Pondu_s skrev 6 minutter siden: Ut fra det jeg ser så er det klemming som tetter på samme måte som en fpl kupling.Har du tid så ville jeg tatt det med til hydroscand og få laget nytt. En nødløsning er å lage en remus med unipak og hamp. Mvh Rørlegger Planen å få byttet ut de delene her ja! Men har gjort en nødrop så lenge!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 48 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 48 minutter siden Da, mine venner kan jeg melde om at det er helt tett hele veien!🤩🤩🤩🤞🤞🤞 Satt på albue med O-ring og skrudde til🤣. Først mot motor så mot slangen ned til banjoskruen som var satt på og skrudd til for hånd slik at vinkel og retning på slangen ble riktig! Så ble alt etterstrammet! Og nå er det tett! Har kjørt en time med forskjellig belastning og det er tett! Så får vi se på søndag når jeg skal returnere. Da blir det en tur på Lera for å kjøre på full fart. Som da blir den ultimate testen. Men skikkelig rep blir det uansett! Vakkert? Nei! Tett? Ja!!😅😅 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.