lurvetass Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Tettære enn deg vaffal 👍🤣 Så bra, da er det bleie på og ut på tur. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli lurvetass skrev 18 minutter siden: Tettære enn deg vaffal 👍🤣 Så bra, da er det bleie på og ut på tur. Er på tur og bleie skal av!!! 😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jens_P Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Hold et øye med det. Har erfaring med at vulk-tape ikke tåler diesel over tid. Vulk-tape som jeg brukte til rep på sommeren var bare grøt etter vinteropplag. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Jens_P skrev 41 minutter siden: Hold et øye med det. Har erfaring med at vulk-tape ikke tåler diesel over tid. Vulk-tape som jeg brukte til rep på sommeren var bare grøt etter vinteropplag. Er obs på det. Dette er en tape som skal tåle diesel. Men det er uansett en rep som kun skal vare i noen uker. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jens_P Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Er obs på det. Dette er en tape som skal tåle diesel. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mateco Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Et lite spørsmål @Chilli Solbris Prøvde du om det var tett uten vulketape ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
KGB70 Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Tror underet har skjedd, Chilli Solbris er på tur!! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli mateco skrev for 3 timer siden: Et lite spørsmål @Chilli Solbris Prøvde du om det var tett uten vulketape ? Nei, men det blir testet mandag. For da kan jeg eventuelt få tak i ny vulktape😁😁😁 KGB70 skrev for 2 timer siden: Tror underet har skjedd, Chilli Solbris er på tur!! Eureka!!! Undrenes tid er ikke forbi!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
mateco Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Fjern tapen ! Det gjør vondt å se på ! Den har ingen annen funksjon enn at det hele virker idiotisk ! Jeg mener at utbedringen må anses som permanent. Nå er det O-ringen som tetter mellom han-hun kon. Hvis den lekker så vil lekkasjen trenge seg gjennom albuens hette-krage- Hetten er montert med en låsende stålstreng med et gap som vil gi åpning for en evt lekkasje. Tviler på at en vulketape vil forhindre gjennom-trenging. Men det er tross alt din båt og ditt valg! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 12.Juli Link til dette innlegget Svart 12.Juli mateco skrev for 8 timer siden: Fjern tapen ! Det gjør vondt å se på ! Så lenge det holder tett ville jeg ikke ha rørt noe som helst før den nye delen er på plass! Hvorfor utfordre skjebnen? Sommeren er her og nå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli mateco skrev for 11 timer siden: Fjern tapen ! Det gjør vondt å se på ! Den har ingen annen funksjon enn at det hele virker idiotisk ! Jeg mener at utbedringen må anses som permanent. Nå er det O-ringen som tetter mellom han-hun kon. Hvis den lekker så vil lekkasjen trenge seg gjennom albuens hette-krage- Hetten er montert med en låsende stålstreng med et gap som vil gi åpning for en evt lekkasje. Tviler på at en vulketape vil forhindre gjennom-trenging. Men det er tross alt din båt og ditt valg! index skrev for 3 timer siden: Så lenge det holder tett ville jeg ikke ha rørt noe som helst før den nye delen er på plass! Hvorfor utfordre skjebnen? Sommeren er her og nå! Jeg er enig med begge to!😳😳😳 Det gjør vondt å se på!!! Og jeg vil teste uten tape på mandag!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Deilig at det er tett i maskinrommet! Så nå kan jeg slappe av på svai! Herlig!🤩🤩🤩 Skal bare……..😁😁😁 Solcellepanelet leverer nesten 64 volt DC kl 20 på kvelden! Vil denne Victron dingsen omforme til 24 volt av seg selv? Skal trekke kabel ned til batteriladeren. Tenkte å koble fra regulatoren og inn på Victron laderen. Går det bra? Men da må dashen på apeloftet flyttes litt… Om noen føler trang til å hjelpe til med å finne et godt system i dette rotet er dere hjertelig velkommen!😁😁 Så nå er det bare å slappe av!!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Skal bare....? Båtkos? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Hekri skrev 57 minutter siden: Skal bare....? Båtkos? Det er du som sier at sånt er båtkos!!😂😂 Jeg prøver bare å følge filosofien!😄😄😄 Men nå er det nok for i kveld! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Tapen er av albuen på retursiden fra dieselpumpa. Det er helt knuska tørt!😄😄 Og den vulktapen hadde aldri i verden vært tett om det lakk. Ikke snakk om! Så @mateco har helt rett! Vondt å se på og null effekt! Nu er alt så meget bedre!😁😁 Vannlinja er vasket hele veien rundt! Skjønt det er langt i fra pent rundt om på båten! Til og med ankerlanterna virker!!😆 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
mateco Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Kjekt at det ordna seg for deg @Chilli Solbris ! Jeg vet ikke hvordan du testa tilkoblingen, så før du slapper helt av, så bør du ta den ultimate test av koblingen: Jeg antar at dieseltilførsel er betjent med at mekanisk pumpe. Rus opp motoren til maks rpm uten belastning. Du vil da ha maks gjennomstrømning på retur. Er det da tett så kan du slappe av i sola med et glass med noe godt ! Ha en fin, og lytefri ferie ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Chilli Solbris skrev 35 minutter siden: Så @mateco har helt rett! Vondt å se på og null effekt! Nu er alt så meget bedre!😁😁 En ting har jeg lært meg gjennom de årene jeg har vært her på forumet. @mateco er ikke den som skriver mest, men det han skriver, det skal du lytte til! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gabi Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Er det mekanisk 100% trygt å ruse en litt gammel dieselmotor til max rpm? Ingen sjans for at noe annet litt dumt kan skje eller ryke da? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli mateco skrev 1 time siden: Kjekt at det ordna seg for deg @Chilli Solbris ! Jeg vet ikke hvordan du testa tilkoblingen, så før du slapper helt av, så bør du ta den ultimate test av koblingen: Jeg antar at dieseltilførsel er betjent med at mekanisk pumpe. Rus opp motoren til maks rpm uten belastning. Du vil da ha maks gjennomstrømning på retur. Er det da tett så kan du slappe av i sola med et glass med noe godt ! Ha en fin, og lytefri ferie ! Tusen hjertelig takk! Skal teste med høyt turtall!! Komodo skrev 54 minutter siden: En ting har jeg lært meg gjennom de årene jeg har vært her på forumet. @mateco er ikke den som skriver mest, men det han skriver, det skal du lytte til! Det tas til etterretning!😁😁 Gabi skrev 37 minutter siden: Er det mekanisk 100% trygt å ruse en litt gammel dieselmotor til max rpm? Ingen sjans for at noe annet litt dumt kan skje eller ryke da? Har allerede gjort det ved et par anledninger. Vil ikke full guffe men temmelig nære! Men at jeg var betenkt kan jeg skrive under på! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Har ikke fått justert generatoren enda. Men 205 volt er litt snaut….. Får sette meg ned å finne ut av hvordan jeg justerer den. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Nå er kabel trukket fra fly til der laderen står. Så da er kabel fra solcellepaneler til regulator på plass. Regulatoren har jeg planer om å koble til laderen som jo går til batteriene. Er det et problem? Og slik panelene er nå leverte de 64 volt DC. Her er vi inne på et område jeg må skoleres i. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Nå er kabel trukket fra fly til der laderen står. Så da er kabel fra solcellepaneler til regulator på plass. Regulatoren har jeg planer om å koble til laderen som jo går til batteriene. Er det et problem? Hvorfor vil du koble dec inn på laderen og ikke direkte på polene? Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Og slik panelene er nå leverte de 64 DC volt. Det har vel ingen betydning om server DC eller AC? Det der skjønte jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Komodo skrev 2 minutter siden: Hvorfor vil du koble dec inn på laderen og ikke direkte på polene? Det der skjønte jeg ikke. Pkt 1. fordi det er mye enklere å gå inn på laderen. Det blir langt kabelstrekk. Og kablene fra der laderen står til batteriene er mye feitere enn den på 6 kvadrat jeg fikk tredd gjennom fra fly til laderen. Pkt 2. Tenkefeil fra min side……. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Chilli Solbris skrev 9 minutter siden: Pkt 1. fordi det er mye enklere å gå inn på laderen. Det blir langt kabelstrekk. Og kablene fra der laderen står til batteriene er mye feitere enn den på 6 kvadrat jeg fikk tredd gjennom fra fly til laderen. Ok, så du snakker om en pluss og en minusledning som går fra laderen og ned på batteribanken? I så tilfelle er det ikke noe problem å koble seg inn der. Da kobler du deg i parallell med banken, noe som vil tilsvare å koble rett på polene 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Komodo skrev 42 minutter siden: Ok, så du snakker om en pluss og en minusledning som går fra laderen og ned på batteribanken? I så tilfelle er det ikke noe problem å koble seg inn der. Da kobler du deg i parallell med banken, noe som vil tilsvare å koble rett på polene 👍 Ja, jeg tenker rett og slett på kablene som går fra + og - på laderen til batteriene. 👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.