lurvetass Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Har ikke du nye batterier i fjor og ganske stor bank til forbruk? Enig i at det begynner å bli lavt. Men etter noen dager i uthavn så jeg det samme hos oss, spenningen sank jevnt på tross av påfyll fra solcellepanel. Det endret seg helt etter overgang til lithium. Da tar batterien imot lading mye bedre og vårt lille 100w panel holder batteriet over 70% uten hjelp med ekstern lading. Men med den varmen som har vært nå og flere kjølebokser bruker du nok ganske mye strøm? Har du regnet på forbruket? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli lurvetass skrev for 6 timer siden: Har ikke du nye batterier i fjor og ganske stor bank til forbruk? Enig i at det begynner å bli lavt. Men etter noen dager i uthavn så jeg det samme hos oss, spenningen sank jevnt på tross av påfyll fra solcellepanel. Det endret seg helt etter overgang til lithium. Da tar batterien imot lading mye bedre og vårt lille 100w panel holder batteriet over 70% uten hjelp med ekstern lading. Men med den varmen som har vært nå og flere kjølebokser bruker du nok ganske mye strøm? Har du regnet på forbruket? Har ikke regnet på forbruket. Har bare brukt det vi ville. Har skrudd av alt som ikke er i bruk selvsagt. Men dette var en test på hva jeg kan regne med sånn ca. Mye overskyet vær har det vært og ikke så mye sol direkte på panelene. Tenker å se på en løsning med flyttbart panel i tillegg. Sammenleggbart på 200 watt for eksempel. Det kan vel kanskje kobles sammen med de jeg har? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Range Rover Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Har ikke regnet på forbruket. Har bare brukt det vi ville. Har skrudd av alt som ikke er i bruk selvsagt. Men dette var en test på hva jeg kan regne med sånn ca. Mye overskyet vær har det vært og ikke så mye sol direkte på panelene. Tenker å se på en løsning med flyttbart panel i tillegg. Sammenleggbart på 200 watt for eksempel. Det kan vel kanskje kobles sammen med de jeg har? Har det kommet noe sammenleggbart som har høy nok spenning til å lade 24V? /RR Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli Range Rover skrev for 4 timer siden: Har det kommet noe sammenleggbart som har høy nok spenning til å lade 24V? /RR Jeg forhandler Skanbatt sine produkter så jeg akter å sjekke i dag!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Da trenger du 28,8 Volt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
finnarne Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Genasun har noen fine mppt-kontrollere. Jeg brukte en 12-48 volt, dvs 3 12 voltpaneler i paralell som ladet en 48volt bank. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli finnarne skrev for 8 timer siden: Genasun har noen fine mppt-kontrollere. Jeg brukte en 12-48 volt, dvs 3 12 voltpaneler i paralell som ladet en 48volt bank. Jeg forhandler Victron og alt Skannbatt måtte ha. Så jeg tror jeg får gå o skole der først! Så veldig fin ut den MPPT-kontrolleren der ja!😃👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli I dag var det mer futt i solcelleanlegget!😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Bra spenning på batteriene også nå ser det ut til. Det som blir litt spennende er jo om solcellene klarer å holde spenningen på batteribanken eller i vertfall forlenge liggetid i uthavn uten aggregat eller lading fra motor. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August lurvetass skrev On 29.7.2025 at 9.45: Bra spenning på batteriene også nå ser det ut til. Det som blir litt spennende er jo om solcellene klarer å holde spenningen på batteribanken eller i vertfall forlenge liggetid i uthavn uten aggregat eller lading fra motor. Jeg har gått til innkjøp av et sammenleggbart panel på 400 watt som jeg kannflytte rundt etter sola. Den får sin egen regulator! Så det blir spennende å se resultatet av det! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 4.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August Jeg er velsignet med meget gode venner som er MINST like sprø som meg. Her er for eksempel @Hekri sin definisjon på båtkos!!🫣🫣😅😅 Vi gjør et ærlig forsøk på å få instrumentene på flybridge til å virke! Litt å ta tak i! Så var det det å komme seg opp igjen da!😏😏 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
KGB70 Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Tørr ikke å spørre om hva det er en gang!!! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August KGB70 skrev for 8 timer siden: Tørr ikke å spørre om hva det er en gang!!! 😂😂 Vi skal bare sørge for at instrumentene på fly blir virksomme. Giverne sitter fantastisk plassert!😝 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Du snakker. Her har han en tråd med tur, der det er glansbilder av blide folk i sola på fly. Og en tråd der virkeligheten kommer frem. Gjestene stappes ned i maskinrommet Spøk til alvor, jaggu er du heldig og som har sånne båtvenner Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
176-671 Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Rightsize-venner er gull, spesielt for tilkomst der det er litt trangt. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Hekri Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August lurvetass skrev for 2 timer siden: Gjestene stappes ned i maskinrommet Og så? Jeg fikk utdelt pute, så det skal ikke klages. 176-671 skrev for 2 timer siden: Rightsize-venner er gull, ....de stappes ned der det er plass - og avhengig av hvilken billett de har. Som du ser - vi fra lavere middelklasse får plassene uten utsikt, og lettere oppgaver. Men selve turen var en højdare! Fantastisk utsikt fra flybridge da vi fikk sitte der. Skjærgård. Fjellbacka. Bading. Båtabstinens - dog kanskje med et snev av virkelighetsorientering ref @lurvetass sin frykt for at jeg skal bli skremt til å bli landkrabbe. Så jeg kan ikke begripe hvorfor @Komodo kommenterer med 3 spøkelser? Alle gode ting? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart 5.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August lurvetass skrev for 7 timer siden: Du snakker. Her har han en tråd med tur, der det er glansbilder av blide folk i sola på fly. Og en tråd der virkeligheten kommer frem. Gjestene stappes ned i maskinrommet Spøk til alvor, jaggu er du heldig og som har sånne båtvenner Knallkommentar!!!🤣🤣🤣 176-671 skrev for 7 timer siden: Rightsize-venner er gull, spesielt for tilkomst der det er litt trangt. Jeg driver og slanker meg!!! 6 kilo ned nå!! 20 til så sitter jeg ikke fast nedi der!!!😂😂😂😂 Hekri skrev for 4 timer siden: Og så? Jeg fikk utdelt pute, så det skal ikke klages. ....de stappes ned der det er plass - og avhengig av hvilken billett de har. Som du ser - vi fra lavere middelklasse får plassene uten utsikt, og lettere oppgaver. Men selve turen var en højdare! Fantastisk utsikt fra flybridge da vi fikk sitte der. Skjærgård. Fjellbacka. Bading. Båtabstinens - dog kanskje med et snev av virkelighetsorientering ref @lurvetass sin frykt for at jeg skal bli skremt til å bli landkrabbe. Så jeg kan ikke begripe hvorfor @Komodo kommenterer med 3 spøkelser? Alle gode ting? Og puta hadde stjerner på!!! 😂😂😂🤣🤣🤣 PS! Jeg har hentet skap med skinner!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 5.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August Til dere som virkelig kan strøm! Hvordan er det å bruke disse til kobling av 24 volt? Eller 12 volt? Jeg har et skap jeg kan sette skinne i og bruke disse til å koble opp fra multikanalen til forbrukere på fly. Det være seg lys, instrumenter, tenningsnøkkel til motor og ellers hva jeg måtte finne på å ha der oppe!🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
x17 Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Klemmene er gode som gull opptil 2.5mm2 og 20A. Bruker dem aktivt i jobb på automatikktavler Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August x17 skrev 24 minutter siden: Klemmene er gode som gull opptil 2.5mm2 og 20A. Bruker dem aktivt i jobb på automatikktavler Supert! Så 20 amp 24 vont går fint? Da skal det bygges her i hvert fall!👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
x17 Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Klemmene er godkjent for 20 amp, så det skal gå fint. Ingen god ide å prøve å stappe i ledninger med større tverrsnitt en 2.5 mm2, så ved lengre strekk er nok 20 amp litt i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Hekri skrev for 7 timer siden: Så jeg kan ikke begripe hvorfor @Komodo kommenterer med 3 spøkelser? Alle gode ting? Ja, kan ikke fatte det Hekri skrev for 7 timer siden: de stappes ned der det er plass - og avhengig av hvilken billett de har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders And Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August Chilli Solbris skrev for 17 timer siden: Hvordan er det å bruke disse til kobling av 24 volt Ikke at det har noen praktisk betydning for ditt anlegg i båten, men som en faktaopplysning så er de blå rekkeklemmene sertifiserte for å kunne brukes i "egensikre kretser" for elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Jeg antar dette er "smøys" du ikke har betalt noe særlig for, men dersom du noen gang må kjøpe flere som du må betale fullpris for, ville jeg valgt noen andre. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August Anders And skrev 1 time siden: Ikke at det har noen praktisk betydning for ditt anlegg i båten, men som en faktaopplysning så er de blå rekkeklemmene sertifiserte for å kunne brukes i "egensikre kretser" for elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Jeg antar dette er "smøys" du ikke har betalt noe særlig for, men dersom du noen gang må kjøpe flere som du må betale fullpris for, ville jeg valgt noen andre. Alle gode råd tas i mot med takk! Hvilke vil du anbefale? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
x17 Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August Helt riktig som Anders And sier, trenger du flere kan du supplere med for eksempel disse: https://no.rs-online.com/web/p/din-rail-terminal-blocks/1849808?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_EN_Pmax_Test-_--_-1849808&matchtype=&&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=20298225819&gbraid=0AAAAADkeWNOCzV5LnaQgeJA5E7zYTleli&gclid=CjwKCAjw-svEBhB6EiwAEzSdrsOogWCGlJplvMbysOhSUvxgmBcQCdD08ZOhjJDaYXs-RE8Z2sFDEBoCoasQAvD_BwE Men det har ingen praktisk betydning for din bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.