Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Har ikke du nye batterier i fjor og ganske stor bank til forbruk? Enig i at det begynner å bli lavt. 

Men etter noen dager i uthavn så jeg det samme hos oss, spenningen sank jevnt på tross av påfyll fra solcellepanel. 

Det endret seg helt etter overgang til lithium. Da tar batterien imot lading mye bedre og vårt lille 100w panel holder batteriet over 70% uten hjelp med ekstern lading.

Men med den varmen som har vært nå og flere kjølebokser bruker du nok ganske mye strøm? Har du regnet på forbruket?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Har ikke du nye batterier i fjor og ganske stor bank til forbruk? Enig i at det begynner å bli lavt. 

Men etter noen dager i uthavn så jeg det samme hos oss, spenningen sank jevnt på tross av påfyll fra solcellepanel. 

Det endret seg helt etter overgang til lithium. Da tar batterien imot lading mye bedre og vårt lille 100w panel holder batteriet over 70% uten hjelp med ekstern lading.

Men med den varmen som har vært nå og flere kjølebokser bruker du nok ganske mye strøm? Har du regnet på forbruket?

Har ikke regnet på forbruket. Har bare brukt det vi ville. Har skrudd av alt som ikke er i bruk selvsagt. Men dette var en test på hva jeg kan regne med sånn ca. Mye overskyet vær har det vært og ikke så mye sol direkte på panelene. Tenker å se på en løsning med flyttbart panel i tillegg. Sammenleggbart på 200 watt for eksempel. Det kan vel kanskje kobles sammen med de jeg har?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Har ikke regnet på forbruket. Har bare brukt det vi ville. Har skrudd av alt som ikke er i bruk selvsagt. Men dette var en test på hva jeg kan regne med sånn ca. Mye overskyet vær har det vært og ikke så mye sol direkte på panelene. Tenker å se på en løsning med flyttbart panel i tillegg. Sammenleggbart på 200 watt for eksempel. Det kan vel kanskje kobles sammen med de jeg har?

Har det kommet noe sammenleggbart som har høy nok spenning til å lade 24V?

/RR

Range Rover skrev for 4 timer siden:

Har det kommet noe sammenleggbart som har høy nok spenning til å lade 24V?

/RR

Jeg forhandler Skanbatt sine produkter så jeg akter å sjekke i dag!👍

Mvh

Chilli Solbris

finnarne skrev for 8 timer siden:

Genasun  har noen fine mppt-kontrollere. Jeg brukte en 12-48 volt, dvs 3 12 voltpaneler i paralell som ladet en 48volt bank. 

Jeg forhandler Victron og alt Skannbatt måtte ha. Så jeg tror jeg får gå o skole der først! Så veldig fin ut den MPPT-kontrolleren der ja!😃👍

Mvh

Chilli Solbris

lurvetass skrev On 29.7.2025 at 9.45:

Bra spenning på batteriene også nå ser det ut til. Det som blir litt spennende er jo om solcellene klarer å holde spenningen på batteribanken eller i vertfall forlenge liggetid i uthavn uten aggregat eller lading fra motor.

Jeg har gått til innkjøp av et sammenleggbart panel på 400 watt som jeg kannflytte rundt etter sola. Den får sin egen regulator!

Så det blir spennende å se resultatet av det!

IMG_0505.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Jeg er velsignet med meget gode venner som er MINST like sprø som meg. 
Her er for eksempel @Hekri sin definisjon på båtkos!!🫣🫣😅😅

IMG_0541.jpeg

Vi gjør et ærlig forsøk på å få instrumentene på flybridge til å virke!

IMG_0542.jpeg

Litt å ta tak i!

IMG_0544.jpeg

Så var det det å komme seg opp igjen da!😏😏

IMG_0546.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

KGB70 skrev for 8 timer siden:

Tørr ikke å spørre om hva det er en gang!!! :ingen_kommentar:

😂😂 Vi skal bare sørge for at instrumentene på fly blir virksomme. Giverne sitter fantastisk plassert!😝

Mvh

Chilli Solbris

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Gjestene stappes ned i maskinrommet :fniser:

Og så? Jeg fikk utdelt pute, så det skal ikke klages.

176-671 skrev for 2 timer siden:

Rightsize-venner er gull,

....de stappes ned der det er plass - og avhengig av hvilken billett de har. 

Som du ser - vi fra lavere middelklasse får plassene uten utsikt, og lettere oppgaver. 

Men selve turen var en højdare! Fantastisk utsikt fra flybridge da vi fikk sitte der.

Skjærgård. Fjellbacka. Bading.

Båtabstinens - dog kanskje med et snev av virkelighetsorientering ref @lurvetass sin frykt for at jeg skal bli skremt til å bli landkrabbe. 

Så jeg kan ikke begripe hvorfor @Komodo kommenterer med 3 spøkelser? Alle gode ting? 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Du snakker. Her har han en tråd med tur, der det er glansbilder av blide folk i sola på fly. Og en tråd der virkeligheten kommer frem. Gjestene stappes ned i maskinrommet :fniser:

Spøk til alvor, jaggu er du heldig og som har sånne båtvenner :tommel_opp:

Knallkommentar!!!🤣🤣🤣

176-671 skrev for 7 timer siden:

Rightsize-venner er gull, spesielt for tilkomst der det er litt trangt. :smiler:

Jeg driver og slanker meg!!! 6 kilo ned nå!! 20 til så sitter jeg ikke fast nedi der!!!😂😂😂😂

Hekri skrev for 4 timer siden:

Og så? Jeg fikk utdelt pute, så det skal ikke klages.

....de stappes ned der det er plass - og avhengig av hvilken billett de har. 

Som du ser - vi fra lavere middelklasse får plassene uten utsikt, og lettere oppgaver. 

Men selve turen var en højdare! Fantastisk utsikt fra flybridge da vi fikk sitte der.

Skjærgård. Fjellbacka. Bading.

Båtabstinens - dog kanskje med et snev av virkelighetsorientering ref @lurvetass sin frykt for at jeg skal bli skremt til å bli landkrabbe. 

Så jeg kan ikke begripe hvorfor @Komodo kommenterer med 3 spøkelser? Alle gode ting? 

Og puta hadde stjerner på!!! 😂😂😂🤣🤣🤣

PS! Jeg har hentet skap med skinner!😁😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Til dere som virkelig kan strøm! Hvordan er det å bruke disse til kobling av 24 volt? Eller 12 volt? Jeg har et skap jeg kan sette skinne i og bruke disse til å koble opp fra multikanalen til forbrukere på fly. Det være seg lys, instrumenter, tenningsnøkkel til motor og ellers hva jeg måtte finne på å ha der oppe!🤩

IMG_0549.jpeg.80dbd7ab0b6631240def1500f0eff95c.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

x17 skrev 24 minutter siden:

Klemmene er gode som gull opptil 2.5mm2 og 20A. Bruker dem aktivt i jobb på automatikktavler 

Supert! Så 20 amp 24 vont går fint? Da skal det bygges her i hvert fall!👍👍

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 17 timer siden:

Hvordan er det å bruke disse til kobling av 24 volt

Ikke at det har noen praktisk betydning for ditt anlegg i båten, men som en faktaopplysning så er de blå rekkeklemmene sertifiserte for å kunne brukes i "egensikre kretser" for elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Jeg antar dette er "smøys" du ikke har betalt noe særlig for, men dersom du noen gang må kjøpe flere som du må betale fullpris for, ville jeg valgt noen andre. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 1 time siden:

Ikke at det har noen praktisk betydning for ditt anlegg i båten, men som en faktaopplysning så er de blå rekkeklemmene sertifiserte for å kunne brukes i "egensikre kretser" for elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Jeg antar dette er "smøys" du ikke har betalt noe særlig for, men dersom du noen gang må kjøpe flere som du må betale fullpris for, ville jeg valgt noen andre. 

Alle gode råd tas i mot med takk! Hvilke vil du anbefale?

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...