Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

husky dane 85 skrev 4 minutter siden:

Var elektrikker med dei fleste sertifikat opp til 24KV,men da er lenge sida eg skulle revulosjonere den elektriske verden,men jordings fillossofi ol har altid vore gjenstand for diskusjon og tolkningar i dei 50åra som eg var i drift

`Med din erfaring, kan du fortelle meg hva som er riktig å gjøre? Og kanskje svare på det som etterlyses? Hva gjør det nødvendig eller ikke nødvendig med det å ha en Dynaplate/kobberplate?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hva var galt med innlegget mitt ovenfor og svaret til Komodo? Kanskje jeg ikke har noe svar du og han godtar? Jeg forsøker så godt jeg kan å bidra med mine kunnskaper så langt de rekker.

 

Jeg er ikke elektriker, kun elektronik/dataingeniør, men har da litt erfaring med strøm helt fra den gang hjemme og vi hadde 127V for lys med små kontakter og vippe pluss 220V og store kontakter for varme. Men det blir vel bare flåsete i nevne?

 

Vel vel, nå ble jeg sur. God jul og godt nyttår! (med eller uten slik jordingsplate)

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Jeg se det heller slik: Hva gjør en slik jordplate nødvendig? Det er mye som er unødvendig her i livet,

 

Nå er ikke jeg oppdatert på dette regelverket, i likhet med @Chilli Solbris er jeg nysgjerrig på å lære. Og så vidt jeg kan se så langt er bruken av dynaplate en vei til å oppfylle kravene om et forskriftsmessig anlegg. Men opplys meg gjerne om jeg er feilinformert. 

 

Kom på at jeg har betalingsversjonen av NEK 400:2018 stående i hylla, så jeg tok en titt på hva den sier om saken. Der fant jeg følgende skjemaer med forklaring:

 

20240609_161736.jpg.1681c7f75b19daa6729ee2241eef78e5.jpg

 

20240609_161759.jpg.8a0bb570a7e44130328713208e93077f.jpg

 

20240609_161827.jpg.29a266c7c2e7ed90fc61c618b84eadb2.jpg

 

Og det ser jaggu ut til at jordplate er ganske aktuelt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk skipselektrikker til å installere Victron Multipluss inverter på sist båt. (ikke skilletrafo)

 

Da den ble koblet fra landstrøm koblet den automatisk sammen N fasen til Jord, og der sto det det måtte være dynaplate Installert (eller kobber med hvis areal). Den var kun i bruk når båten ikke var koblet til landstrøm, altså den switchet over.  

 

Elektrikker sa at platen var for personsikkerhet for jordfeil når båten ikke var koblet til landjord. F.eks med bading og overledning til rekken og tå i vannet. 

 

Dette gjelder vel ved generator også om jeg ikke tar feil? 

 

Om dette er rett eller feil skal jeg ikke si, men at dette er et omdiskutert tema er helt sikkert. 

Link to post
Share on other sites

Ka som er riktig å gjera er ikkje heilt enkelt sagt,LarsH er inne på noko viktig her,har vore med på prosjekt der liknande har vore diskutert,og når personer med svert høg utdannelse innen faget vert svert vage med bombastiske svar,i min båt så er 220v inn via jordfeil bryter,Dyno plata er da kopla til skjermar og sjassi på div innstrument,ikkje sikker på at dette er rett,men land jord til Dynplate/koppar plate vert ikkje gjordt.eg har ikkje innverter eller generator enda.

Link to post
Share on other sites

Kan du være så grei å snu bildet så man slipper å stå i 90 graders vinkel for å se det? Så vidt jeg ser mangler du bilde av 1-fase og skilletrafo?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 18 minutter siden:

Hva var galt med innlegget mitt ovenfor og svaret til Komodo? Kanskje jeg ikke har noe svar du og han godtar? 

Jeg godtar ikke svaret fordi du på en lite hyggelig måte lirte av deg at @Chilli Solbris har solgt dynaplater til seg selv helt unødvendig. Det er fullt mulig å si slike ting på en litt mer hyggelig måte i en ellers hyggelig tråd. Og hvis du ikke er skråsikker på at du har rett i det du påstår, så går det an å si på en litt mer ydmyk måte at du muligens tror det er slik. 

 

Lars H. skrev 18 minutter siden:

Jeg er ikke elektriker, kun elektronik/dataingeniør,

 

 

Lars H. skrev 24 minutter siden:

Jeg forsøker så godt jeg kan å bidra med mine kunnskaper så langt de rekker.

Og det setter vi pris på!

 

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Kan du være så grei å snu bildet så man slipper å stå i 90 graders vinkel for å se det?

Beklager, sitter bare med telefon ikke PC, og da får jeg ikke til det. Har mistet nettet her. 

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 4 minutter siden:

I følge eksempelet så ska da vera jordplate,så då er da jo greit?

Ja, kan ikke forstå annet. Men nå blir det jo påstått at dette er både unødvendig og ulovlig, så da venter jeg i spenning på fasiten fra fagekspertisen. 

Link to post
Share on other sites

Strøm er skumle greier,etter forskriftene så skal da vera jord plate etter Fig 709A-1,då meinar eg forskriftene er ivaretatt,men følg med på sinkar/propellar etter eventuellt forandring av tering,ser fram til eventuelle referat ang tering.Lykke til

Link to post
Share on other sites

Alt dette strømsnakket har fått meg til å lure på en ting. For en god stund siden kjøpte jeg en galvanisk isolator pluss en landstrømpakke.

 

Under dugnaden for to år siden ble landstrømpakken montert, men ikke den galvaniske isolatoren. Siden jeg lå på sykehus da så fikk jeg jo ikke fulgt med, men så vidt jeg husker ble jeg fortalt at den var unødvendig fordi landstrømsentralen hadde en jordfeilbryter.

 

Nå lurer jeg på om dette er korrekt, eller om isolatoren burde vært montert også?

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 52 minutter siden:

unødvendig fordi landstrømsentralen hadde en jordfeilbryter.

Galvanisk isolator og jordfeilbryter løser to forskjellige problemer. Galvanisk isolator reduserer noe krypstøm (skilletrafo eliminerer den), men jordfeilbryter går mot personsikkerhet. 

 

Veldig enkelt å installere en galvanisk isolator, da det kun er å kutte jordkabel fra landstrøm på båten å koble inn galvaniske isolatoren. Om tilkomsten er ok, tar det 20 minutter. 

Link to post
Share on other sites

Prøver en gang til å forstå dette med skilletrafo, dynaplate og jording. Og så vidt jeg kan forstå gjelder denne paragrafen i Forskrift om maritime elektriske anlegg: 

Screenshot_20240609_201346_Chrome.jpg.f6fef8ceccc7f266290fa27b1459bda3.jpg

 

I følge denne merknaden til paragraf 13 skal altså fartøyets jord være koblet til en kobberplate/dynaplate under vannlinja punktum. Ingen unntak med eller uten skilletrafo. Merknaden omhandler skrog av ikke ledende materiale, og sier ingenting om stålskrog. Det gjør heller ikke selve paragrafen som kommentaren refererer til. 

 

I DSBs Elsikkerhet nr 66 (kom i 2004) var det et eget avsnitt hvor temaet var å klippe landjord for å unngå tæringsskader under vannlinja. Det ble da åpnet for at man kunne klippe landjord dersom man koblet fartøyets jord mot et skrog av metall eller kobberplate/dynaplate:

Screenshot_20240609_132141_Drive.jpg.74a085f9092c0c370c5e7bc08034c679.jpg

Men det ble bråk av denne lettelsen, og etter protester fra fagmiljøer kom det i 2010 en innstramming, denne gangeni Elsikkerhet nr 77. Frakobling av landjord var nå ikke lenger mulig. En kuriositet her er at det (fritt etter hukommelsen) var et tidligere medlem på forumet som jobbet hard med lobbyvirksomhet for å få gjennomslag for denne endringen. Han hadde vel også økonomiske interesser av dette. Kanskje @Ingar kan si mer om det?

Screenshot_20240609_184333_Drive.jpg.7aaee6ed7e9a917e3e2d58332d71f633.jpg

 

Men det er verd å merke seg at disse to elsikkerhetsbladene fra DSB kun handler om anlegg uten  skilletrafo! Dette er altså irrelevant for @Chilli Solbris som har skilletrafo i sitt nye anlegg. 

 

I NEK 400:2018 er det illustrert fem eksempel på hvordan et 230V landstrømsanlegg kan kobles i et fritidsfartøy. Det står at dette er eksempler, så det er underforstått andre måter å gjøre det på også. Men i tråd med utdraget fra forskriften er jord i alle eksemplene koblet til dynaplate/metallskrog. 

 

Eksemplene fra NEK har jeg også lagt inn lenger opp, her har jeg klipt ut de to tilfellene jeg synes var mest relevant. Det er altså et system med landjord som er dratt rett ombord, og et system med skilletrafo. Men i begge tilfellene går altså jord til dynaplate. For @Chilli Solbris blir det det nederste eksempelet som gjelder:

20240610_011243.jpg.f2151fbfbcc650c5b00078e29398968a.jpg

 

Min konklusjon så langt er altså at det iht gjeldende forskrift er påbudt å koble jord til dynaplate/skrog enten man har skilletrafo eller ikke. Arrester meg gjerne om jeg har feil, men vis meg i så tilfelle en referanse til lov/forskrift/harmonisert standard som sier noe annet. 

Link to post
Share on other sites

@KomodoDet står vel ikke dynaplate, men alle metalliske deler i kontakt med vann? Tolker det som at alle metaldeler som er i kontakt med vann skal ha utjevningsforbindelse til midtpunkt trafo. Det er jo ikke enkelt å få til en utjevning til alle metaldeler i vann.

Men det ser ut til å være like krav til utførelse av jord ombord, med/uten skilletrafo bortsett fra om det er knyttet til landjord eller nullpkt.

Blir spennende å høre utførende elektriker sitt svar og hvordan ting er koblet hos @Chilli Solbris.

Link to post
Share on other sites

Ja, den er grei. 

 

Merk at alternativ nr. 1 over fremfører landjord til båtens jordsystem og videre til sjøjord. Dette vil gi potensialforskjell som vil sette opp galvanisk tæring. Det er egentlig det gamle kravet fra DSB når det ikke ble brukt skilletrafo.

 

Filosofien med å kjøre trafoens ene leder til båtens jord og så til sjø, skjønner jeg ikke poenget ved. Må bli et slags TNC-opplegg. Nå er jeg ikke elektriker. Dette må være et alternativ for skilletrafoer uten nullpunktsforbindelse. 

 

Hulda er, som forklart over, koblet som TT (Terra Terra). Som ikke er med i plansjene over, men som er godkjent. Trafoen fra Noratel har nullpunktforbindelse.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ref Noratels monteringsanvisning for sin skilletrafo: https://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/LSkomplett.pdf

Interessant er deres beskrivelse for å velge IT-nett på sekundærsiden. Aner ikke om dette er tillatt etter forskrifter, men merkelig hvis de beskriver det som et alternativ dersom det ikke er lovlig.

 

Noratel_trafo.JPG.ba2f43c3fb201c553889a65e15b44145.JPG

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Filosofien med å kjøre trafoens ene leder til båtens jord og så til sjø, skjønner jeg ikke poenget ved.

 

Ønsker du jordfeil-overvåkning eller jordfeil-bryter på sekundærsiden må du etablere jord. Hvis ikke fungerer det ikke.

Dersom du ikke ha jord og du får det sære tilfellet at det blir jordfeil i begge faser til forskjellige ikke sammenkoblede metalldeler om bord vil du ha 230V AC mellom disse. Ved berøring av begge deler vil det gå 230V gjennom kroppen og du har ingen jordfeil-bryter som ivaretar personsikkerhet. Murphy's law gjelder også for strøm!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er vel fremdeles de fleste landanlegg i Albania og Norge IT. Så det er nærliggende å anta at det er lov. Eller, kanskje rettere, var lov. Huset mitt i Son fra 1975 er IT. Det blir vel ikke lagt opp nye anlegg i Norge som ikke er en TN-variant. I Sverige er det TN. Personvernautomatene i Hulda kutter begge lederene (L2 og N2) ved strømdiff. 30 mA mellom disse lederene, jordforbindelse eller ikke. Disse personvernautomatene 'ser' ingen jordingsforbindelse. I starten var Noratel'en i Hulda IT, men ble endret til TT (Bravida).

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

@KomodoDet står vel ikke dynaplate, men alle metalliske deler i kontakt med vann? Tolker det som at alle metaldeler som er i kontakt med vann skal ha utjevningsforbindelse til midtpunkt trafo.

Tja... Jo, isolert sett fra skjemaet fra NEK så er jeg enig. Men ut fra faksimilen fra forskriften så virker det som om kravet til dynaplate e.l. er veldig firkantet når man har anlegg for over 50V ombord. 

 

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Blir spennende å høre utførende elektriker sitt svar og hvordan ting er koblet hos @Chilli Solbris.

Ja, det blir interessant. Men jeg er minst interessert i hva diverse elektrikere gjør, mest interessert i hva loven m. forskrift sier. Det blir derfor interessant å høre hva han gjør, og hva han begrunner det med. Jeg kjenner som sagt denne fyren relativt godt, og han jobber nesten bare med båt og maritime anlegg. Fritidsfartøy er normalt ikke i målgruppen for ham og hans firma, så jeg regner med at dette blir proft og faglig utført.

Link to post
Share on other sites

Spurde ein som driv med dette i dag dei brukte skråget(Aluminium/stål)som jord forbindelse,jord fra 220v annlegget samt minus på likestrøms annlegget,slik som da er vist i Tillegg 709-A dersom eg ikkje har oppfatta da feil.På min båt er landstrøm jord med ombord til kontakter og vvbeh,har ikkje gjort noko med 220v opplegget etter eg kjøpte den,men på 12v systemet er da laga bonding skinne som alle gjennomføringar er kopla opp på og denne er kopla til 12v minus,denne er ikkje kopla til 220v jord,men i følge 709-A så skal den da,

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å høre hva Glenn sier om saken! 
Men i dag kom endelig skuta tilbake i sitt rette element. 
Jeg var veldig spent på den nye pakkboksen! Og den innfridde! Ikke en eneste dråpe vann! I følge leverandøren kunne det komme en lett dusj under innkjøringen. Men hos meg var det knusktørt fra første øyeblikk! Utrolig deilig!

 

Alt blir speilvendt når man filmer tydeligvis! Det er styrbord aksling vi ser her! 
Babord blir tatt om to år  med mindre jeg må opp før! Og det er ikke planen nå!

Ikke en dråpe vann inn!

IMG_6083.jpeg.1484a3d2a51372088a6f005c152ecb60.jpeg

Skulle vært lakkert. Men det ble så bra som det kunne bli uten……

IMG_6080.jpeg.6eb9be4c56dd380cfdc3613e9e0de022.jpeg

Ragnar Ringstad på Gressvik har en helt suveren service! Skal du på land er det ikke tvil i min sjel om hvor jeg vil anbefale deg å dra!

IMG_6081.jpeg.5976317bd0bb957e98604b746efcae41.jpeg

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...