Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Det er en alarm som varsler når batteriene kommer ned mot 12,0 volt. Er det grensen for 50%?
Hvordan kobler jeg opp en slik ekstern PDAR regulator?

Akkurat hvilken spenning som tilsvarer 50% er usikkert, avhengig av om det er med eller uten belastning. Det er mye sikrere å bruke et battmeter (Victron?) til det.

 

Når det gjelder ekstern regulator er det andre typer enn Sterling sin PDAR som jeg har også. Jeg har koblet min PDAR slik med en LADAC regulator som backup og intern regulator fjernet:

 

 

skjema_Side_05_noD.jpg.933148e7d0afdbc664d99b048264f1d4.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Det virker som om disse batteriene tåler mer juling enn de som er helt lukket.

 

Om du måler syrevekt en gang i mellom er det enklere å holde kontroll på tilstanden. Og enklere å unngå overraskelser med plutselig defekt batteri.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 59 minutter siden:

 

Om du måler syrevekt en gang i mellom er det enklere å holde kontroll på tilstanden. Og enklere å unngå overraskelser med plutselig defekt batteri.

Ja, det ligger syrevektmåler ved batteriene. Kan bli flinkere til å sjekke oftere. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Akkurat hvilken spenning som tilsvarer 50% er usikkert, avhengig av om det er med eller uten belastning. Det er mye sikrere å bruke et battmeter (Victron?) til det.

 

Når det gjelder ekstern regulator er det andre typer enn Sterling sin PDAR som jeg har også. Jeg har koblet min PDAR slik med en LADAC regulator som backup og intern regulator fjernet:

 

 

skjema_Side_05_noD.jpg.933148e7d0afdbc664d99b048264f1d4.jpg

 

Dette skal definitivt studeres!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En batt-meter burde du absolutt montere !

 

så her ser min ut, tror ikke det går en dag uten att jeg der å ser på statusen

enten % av fulladet eller forbruk av Ah

sen kan man også se A (strøm) med ´-´-tegn om strømmen går ur batteribanken eller + (inget tegn) om batteribanken lades

IMG_1375.jpeg.d902e223f6bedca8f9133d9343119119.jpeg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Så det blir ikke lithium i første omgang. Det er for dyrt.

Du har ikke tenkt noe mer på å snekre deg ei kasse slik som jeg har gjort da? Da får du mange Ah for pengene. Store blybatterier koster jo det også. Hvis du kjøper 8 celler og setter i serie har du ett batteri på 24V. Da slipper du også ulempene med å seriekoble to 12V batterier. 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Det virker som om disse batteriene tåler mer juling enn de som er helt lukket. Stemmer det?

:yesnod:  Og det var derfor jeg anbefalte deg ladespenning helt opp i 14,8V. Da får du rørt litt i syra. 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Tenkte å slå av landstrømmen ved brygga for å se hvor lenge de holder ut med de forbrukerne på som jeg skal ha. En fryseboks, et kjøleskap og en kjøleboks. Alt av lys ombord er jo led så det tar ikke mye. Så får vi se hvor lenge det går.

Det kan du gjøre. Men heng på et tangamperemeter slik at du ser hvor mye strøm du trekker. Da kan du regne ut hvor mye kapasitet du har trukket ut når spenningen er nede på 10,8V.

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Sette på inverter litt innimellom for WiFi også🫣🫣 Da får nok forbruksbatteriene kjørt seg. 

Det ville jeg ikke gjort. Ville kjørt den testen med konstant strømtrekk til batteriene var nede på 10,8V.

 

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Hvordan kobler jeg opp en slik ekstern PDAR regulator?

Hvis du googler PDAR og baatplassen.no får du opp en haug med treff. I noen av de trådene finner du forklaringer på dette. Husker bla. at @Lotus la ut en bildeserie på hvordan man kobler dette til en Hitachi dynamo for å hjelpe et annet medlem her inne. 

 

------

 

Lagt til:

Ser du hadde fått svar på en del av dette allerede ...

 

Og her har du en av PDAR-trådene, nærmere bestemt den der Lotus hjelper roaldbj med litt tips. Og som alltid i disse elektrotrådene ender det med litt munnhuggeri ...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Ligger jeg i uthavn vil jeg ha det stille! Så om jeg må kjøre aggregatet så er det nød!😂😂

Godt å høre, trodde heller ikke noe annet om deg👍😊 

Kjøp deg batterimonitor og ha en fungerende ladesplitter, så vil du redusere muligheten for å komme i en sånn situasjon. På seilbåten har vi 4 stk 120W solceller på rekka som kan vinkles ut, pluss ett på 90W på hyttetaket. Eneste gang jeg kobler til landstrøm er for å kjøre avfukter.

Vi har en veldig høy andel seiling, så motoren får vi i prinsipp ikke noe strøm i fra, fulladet bank stort sett hver kveld👍😊 Har 700Ah 5 år gamle lukkede blybatterier, bytter ikke før det trengs. Kjører kapasitetstest ca 1 gang i året, de gir bortimot full kapasitet fortsatt😊

Link to post
Share on other sites

Da er syrevekta målt i samtlige celler. Ingen er på den grønne delen. Langt de fleste er over halvveis på det hvite mot det rød. 
Noen stanger mot det røde feltet. Og noen ligger litt innpå det rød. 
Jeg koblet også polene fra på en og en batteribank og fant foruroligende nok ut at alt er koblet sammen med alt. Her er forbruk og startbatteriet koblet sammen. Altså når jeg koblet fra de to røde batteriene kunne jeg starte opp. Koblet på de røde og fra de sorte batteriene og kunne like herlig starte!
Slik jeg tolker dette er det bare å åpne lommeboka og investere i fire nye batterier. 
Her noen utvalgte målinger på syrevekt
IMG_6208.jpeg.0345c91d4a14c327d9eed3df49c42dac.jpeg

 

IMG_6209.jpeg.98a7dfa8d633c35e6f0492d097035617.jpeg

 

IMG_6210.jpeg.87fe1cc7638d97399e3501bb6ace96e5.jpeg

 

IMG_6214.jpeg.7a6a87ebbe19d9b55326b027120605ce.jpeg

 

IMG_6216.jpeg.9beda4abc6194757c80a49d2f071a2dc.jpeg

 

IMG_6217.jpeg.5faf5f6477a504628f733b5cbf099d6b.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er jo bra å finne det ut før dere drar på tur.

Men kjedelig at det skjer for nå er det vel bare å erstatte dem og beholde vanlige blybatterier. Er jo ikke tid til å vurdere noen endring av oppsettet.

Men du bør finne ut hvorfor det ikke er skille på forbruk og start, 

Er jo ikke alle steder det er landstrøm og nå aggregatet ikke er i form kan det bli et problem?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at måleren viser korrekt? Har du prøvd den på nye fulladede batterier (f.eks. en Peugeot kassevogn som er parkert i nærheten - eller på en stasjon ? )

Kobling; det må være en bryter eller et relé mellom bankene - som er godt gjemt. 

Det å koble sammen alt - er jo en nødløsning - som er etablert noen steder. 

SB har vel et koblingsskjema? 

This is very mystisk........

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 8 timer siden:

Klarer du deg virkelig med 1050cca på de svære beistene av noen dieseldråg ? En "stor" etec 3.3L bensin v6 skal ha 1000cca

Er i hvert fall det som har funka i de fem årene jeg har hatt båten!😁😁

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Er jo bra å finne det ut før dere drar på tur.

Men kjedelig at det skjer for nå er det vel bare å erstatte dem og beholde vanlige blybatterier. Er jo ikke tid til å vurdere noen endring av oppsettet.

Men du bør finne ut hvorfor det ikke er skille på forbruk og start, 

Er jo ikke alle steder det er landstrøm og nå aggregatet ikke er i form kan det bli et problem?

Aggregatet må jeg bare få orden på før turen. Og jeg må få montert opp solcellene mine. 
Har uansett ikke rå til å bytte ut banken med lithium i år🫣

Hekri skrev 29 minutter siden:

Er du sikker på at måleren viser korrekt? Har du prøvd den på nye fulladede batterier (f.eks. en Peugeot kassevogn som er parkert i nærheten - eller på en stasjon ? )

Kobling; det må være en bryter eller et relé mellom bankene - som er godt gjemt. 

Det å koble sammen alt - er jo en nødløsning - som er etablert noen steder. 

SB har vel et koblingsskjema? 

This is very mystisk........

SB har koblingsskjema. Men det kan ha blitt tuklet med. Har ikke prøvd måleren på andre batterier enn mine egne i båten. Batteriet i kasselignende er håpløst å komme til!🫣🫣

Jens_P skrev 11 minutter siden:

Det som i første omgang avslører et dårlig batteri er ulikhet mellom celler i samme batteri. Dernest bør batterier som er koblet sammen i en bank ha tilnærmet like verdier, de mottar samme lading og belastes like mye.

Det er egentlig lite forskjell mellom cellene. Men de er jevnt over dårlige alle sammen. 
Jeg trodde faktisk ar forbruk og start var adskilt. Så her må det forskes litt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 10 timer siden:

Klarer du deg virkelig med 1050cca på de svære beistene av noen dieseldråg ? En "stor" etec 3.3L bensin v6 skal ha 1000cca

Ja, men han har 24V. Så da er det nok 1050cca x2.

 

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det er egentlig lite forskjell mellom cellene. Men de er jevnt over dårlige alle sammen.

Usikkerhet ved målingen er nevnt. Det du kan gjøre er å lade batteriene litt ut, og deretter lade dem opp med en lader som gir 16-17V. Da får du rørt litt godt om i sausen, og det kan hende at blyplatene rister av seg litt krystallisert sulfat. Også kalt utjevningslading. Så kan du måle syrevekta på nytt. Mistenker nemlig at du ikke har fått blandet syra skikkelig etter at du fylte på vann... Jeg tror jeg har en lader som kan skremmes opp i spenning. Har også refraktometer som viser spesifik vekt mer nøyaktig. Kanskje ikke bedre, men i alle fall en kontroll av måleren din. 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 2 minutter siden:

Det stemmer ikke, når du setter opp to 12v batterier til 24volt,  så dobbler du ikke CCA eller Ah.

Ja, det har du rett i, gikk litt fort i svingene der. Men det spiller egentlig ingen rolle. Poenget er at to 12V batterier på 1050 CCA koblet i serie vil gi dobbelt så mye energi som ett batteri gir alene. Det er jo effekten som er poenget her, ikke strømmen. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 28.6.2024 at 13.47:

Jeg tenker å kjøpe fire av disse, det er to til start og to til forbruksbank:

IMG_6197.jpeg.09fea309289c5fbef94b80decf59703e.jpeg

 

 

IMG_6199.png.c3b04902e2d1d8792cb2d8d428588cb3.png

 

Chilli Solbris skrev On 29.6.2024 at 1.10:

Kan jeg bruke dette som forbruksbatteri? I beskrivelsen av batteriet står det: "Til kjøretøyer med moderat eller lavere strømbehov men som allikevel trenger en ytelse du kan stole på."
Takket være en velprøvd og uttestet hybridteknologi har VARTA® Promotive Black enestående kapasitetsreserver. 
Under normale arbeidsforhold er den fullstendig vedlikeholdsfri og gir samlet sett lavere kostnader.
https://skanbatt.no/product/24157/varta-promotive-black-batteri-12v-220ah-1150cca-518x276x220-242mm-venstre-n5

Varta-220-Ah-start.jpg.c678f9955e619cdb1e518b0fcaa7da10.jpg

 

Eller skal jeg velge dette? (Begge har skrukorker): I beskrivelsen står det: 

"VARTA® Professional Dual Purpose EFB er et ekstraordinært batteri som kan brukes både som forbruksbatteri i din båt, bobil, campingvogn etc.. Eller som startbatteri hvor høy ytelse er viktig. 
Takket være EFB-teknologien som også er egnet for biler med Start-Stop, har VARTA® Professional Dual Purpose EFB-batterier dobbelt så lang varighet som vanlige batterier. 
Velg VARTA® Professional Dual Purpose EFB for kjøretøyer med høyere energibehov enn normalt, uansett om dette er i form av en mye korte kjøreturer, ulike typer tilbehør og utstyr installert, eller til Start-Stop-biler uten regenerativ bremseteknologi.

https://skanbatt.no/product/2061275/varta-fritidsbatteri-efb-batteri-12v-240ah-1200cca-518x276x220-242mm-venstre-led240

Varta-240-Ah-forbruk.jpg.5e7437cd6035a05a659f88fad878ec45.jpg

 

 

Ser du grubler på litt forskjellige batterier her. Nå har jo både @sap_2000 og @Lars H. allerede svart deg, men jeg fyller på litt allikevel. 

 

De øverste batteriene hadde jeg droppet. Såkalt "dual purpose" er aldri det beste til noen ting. Det beste er et rendyrket startbatteri til start, og et rendyrket forbruksbatteri til forbruk. Men i praksis må man jo alltid inngå kompromisser, så da blir det gjerne en mellomvei. 

 

Et starbatteri er spesielt laget for å kunne gi fra seg mye strøm på kort tid. Det har derfor tynne blyplater, som har stort areal mot elektrolytten (syra). Når det gir fra seg strøm vandrer elektronene mellom platene, og stort areal betyr stor evne til å gi fra seg strøm. 

Et forbruksbatteri derimot behøver ikke å kunne gi mye strøm på kort tid, derimot skal det kunne gi lite strøm over lang tid. Derfor har de rene forbruksbatteriene tykkere blyplater. Hvis du ser etter et forbruksbatteri kan du se etter høy kapasitet i Ah, og moderat kapasitet i CCA. På rendyrkede forbruksbatterier er det mange ganger heller ikke oppgitt CCA verdi, rett og slett av den grunn at de ikke er laget for å belastes med høy strøm. 

 

Da jeg byttet startbatteri i Viksunden for et par-tre år siden gikk jeg for det svarte som du har linket til over her, men i 180Ah utgaven. Jeg kjøpte det fordi jeg mente det var et batteri som gir mye for pengene. Mitt batteri er på 180 Ah, og en startkapasitet på 1100 CCA. Link til det batteriet her. Ser at det batteriet som er på 220 Ah kun har 50 ampere høyere CCA-verdi enn det på 180 Ah. En tenkelig løsning kan derfor være å kjøpe to 180Ah til start, og to til forbruk 220 Ah.

 

Grunnen til at jeg kjøpte Varta batteri var at jeg har god erfaring med Varta fra før, samt at jeg har bekjentskaper på et verksted der jeg fikk god rabatt. Til startbatteri synes jeg dette batteriet med korker er helt utmerket. Tåler å bli mishandlet med høy ladespenning uten å tørke ut, og man kan følge med på statusen på cellene ved å sjekke nivå på syra og syrevekta. Såkalt vedlikeholdsfrie batterier er jo i prisippet bare et batteri som ikke kan vedlikeholdslades. Ser få fordeler med det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...