Jump to content

Drivanker, fungerer det?


Gerhard

Recommended Posts

Vi fikk testet drivankeret vårt i sommer.

På Tjurpannan, utenfor Gule Humpen, fikk vi motorstopp i ca 5 - 7 sek.m SV vind og 1.5 m bølger. Drivankeret, med en bøtte koplet mellom ankeret og tauet fikk vridd båten slik at vi fikk sjøen inn ca 30 grader på baugen, slik at det ble litt bedre ombord. Vi drev fortsatt med 2 - 3 knop mot land.

 

For senere bruk har jeg nå klargjort 50m blytau for å få ankeret ned i sjøen. Et drivanker som flyter like under overflaten er ikke ikke til stor hjelp, det må flere meter ned for å virke etter hensikten. Sansynligvis må vi få et større drivanker også.

 

Forøvrig fikk vi hjelp av Sweden Rescue, og redningsbåten Ivan Holmberg fikk ombord sleper ca 35 meter før vi gikk i steinene. :diving

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Dette emnet ble nylig tatt opp igjen, men det ser ut som om diskusjonen fortsetter på den orginale tråden her, så jeg gjentar mitt spørsmål her siden jeg legger merke til at bøtter er nevnt i de to siste innleggene :

 

I 'Veien til båtførerprøven' står zink bøtta omtalt som naturlig å ha ombord, for den kan da brukes som drivanker i nøden. Som fersk reder anskaffet jeg med derfor zinkbøtte, og den har sin faste plass ombord enda, uten at jeg heldigvis har fått brukt den til annet enn å frakte vann og skrubbe dekk.  Ser i omtalene av drivankerne i forrige diskusjon at disse har tildels formidable diametre i forhold til en bøtte. Nå er ikke båten min så stor (18 fot) og ikke så tung (1000-1500 Kg.) , men alikevell... Noen som har erfaring?   :wink:

 

Erik

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

har endel informasjon vedr. dette fra Andreas Holo`s langturkurs, samt div. bøker, bla.a Heavy weather sailing, Storm Tactics mm.

 

En liten "paraply" som det refereres til her, er ubrukelig. Para-seil, eller drivanker / sjøanker er betydelig større, opptil 3-4-5 m i diameter. Amerikanerne bruker gjerne avdankede fallskjermer til formålet.

 

Tauverket må være langt. Avhengig av bølgehøyde, rytme osv. snakker vi om 100-150-200 m.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei

Alt som holder igjen er et drivanker i en nødsituasjon.

(Puter, madrasser,soveposer etc. etc,) m/langt tau til båten.

Jeg har tatt vare på et altfor lite drivanker fra seilbåten.

Kombinert med mesen vil jeg tro at jeg greier å holde baugen

opp mot vinden, men noe varig løsning er det ikke. :lol:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Guest Krimart

Det var interesant å lese at de med egen erfarng fra drivanker opplevde av båten blir liggende på tvers uansett. Overflatestrømen i vannet er jo den samme for båt og anker, så det må vel være en vind-faktor som fører til at båten skal "drive fortere" og ankeret skal få baugen opp mot bølgene.

 

Men jeg sittrer med en følelse av at de som anbefaler drivanker ikke har prøvet det selv, mens enkelste som HAR prøvet det selv rappoerter om at båten oppførte seg mye bedre ETTER at man kappet tauet til drivankeret og heller styrer aktivt selv.  (det siste er etter husk og gjelder seilbåt i sterk vind og store bølger).

 

Interesant å høre om noen som faktisk har brukt drivanker i sterk vind og store bølger og som faktisk har fått det til å virke.

 

KM

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Henter opp denne tråden frå tidenes morgon. Har fiska litt på enkelte plasser med litt dønninger.

Dette blir til tider veldig ubehageleg då båten legger seg med sida opp mot vinden/dønninger. (helst dønninger, då det eg ikkje går så langt ut når det er vind)

 

Båten er ein Beneteau Antares 650. Altså lett båt med påhengerer og stort vindfang.

 

Ser da for meg at eit drivanker vil hjelpe meg. Men blir litt skeptisk når eg leser denne tråden her.

 

Målet mitt er å få baugen opp mot vinden for å unngå sjøsjuka blant mannskapet, ikkje nødvendigvis å redusere avdrifta så veldig masse.

 

Er det nokon som har drivanker å anbefale meg kanskje?

Link to post
Share on other sites

Har testet ut dette med drivanker på min Buster xxl 19fot.

Først testet eg eit 45cm drivanker, så 2stk 45cm drivanker utan at dette klarte og snu baugen opp i været.

Båten låg ganske sidelengs langs vinden.

Dette var mest testet ut under med ca 3-5m/s vind

 

Ein gong var eg ute og fisket kveite på ca 30meter, og fikk utulig avdrift mellom snøre og båt, snøret stod over 45grader bortover, men når eg heiv ut eit 45cm drivanker reduserte eg svært mykje av dette.

Så her måtte eg ha uti drivanker for og klare og fiske.

 

Kjøpte meg seinare eit 80cm drivanker av god kvalitet.

Heller ikkje dette klarer og snu baugen heilt opp i været med moderat med vind.

Trur nok at ved kuling eller storm vil vinden vere så sterk at den klarer og snu båten optimalt opp i været.

 

Om dette skuldast båttypen eller at det krevest mykje større drivanker for og klare og snu baugen opp i været veit ikkje ej men det hjelper iallefall mykje på avdriften.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er lite vind, men en del medstrøm så er avdrifter tilstede, men ikke betingelsene for å kunne bruke et drivanker. Er det derimot motstrøm, så er det lettere å få fylt ankeret og få rettet opp baugen. Ofte er det en god del strøm, og det spørs jo da i hvilken retning strømmen går, i forhold til den avdriften du har av vinden.

 

Uansett bør et drivanker være en del av standardutstyret ombord. Det må klargjøres med line, slik at det er lett å hive uti ved behov. Om det ikke gir så god effekt første gangene du bruker det, er du kanskje heldigere neste gang.

Link to post
Share on other sites

Ser at på det dyraste eg har linka til, er det tegna inn ein kjetting heilt framme med sjølve drivankeret.

Er dette berre for å få det litt ned i sjøen? Må eg isofall då ha ei lita bøye der også, slik at det ikkje skal synke heilt ned?

 

Trur dere at det er nok med det billige, eller bør eg legge i ein tusenlapp til?

Dette vil då bli beregna for å brukast både som sikkerhetsutstyr, samt for å gjer det meir komfortabelt under fiske

Link to post
Share on other sites

Men disse store egner seg nok best for 40 fots havseiler langt til havs. Blir nok vel omstendelig med inn/utpakking av noe sånt for en fisketur.

 

Et annet triks jeg har hørt er å bruke en stor bøtte av murerpøs typen (med metallhank) som drivanker. Dette skal visst funke ganske bra i nødsfall hvis båten er liten. Har ikke prøvd selv, men båtblader og håndbøker nevner dette.

Det er vel tvilsomt om en moderne havseiler bør ri av hardt vær med drivanker, men heller seiles aktivt med stormseil. Ordentlige drivanker er vel heller ikke enkelt å oppdrive her i landet. Det er mye leketøy som selges.

 

Men jeg vil slå et salg for den solide pøsen. Jeg gikk galant rett inn i min båtplass etter ror-havari i kuling ved å styre med en pøs. Båten var en ordinær 23 fots tresnekke.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt en del diskusjoner om drivanker på utenlandske fora. Der er det mange som sverger til Series Drogue, som frankD nevner.

 

De som skriver om egne erfaringer med Series Drogue er gjerne havseilere som har kommet ut for skikkelig hardt vær. Fortrinnsvis deployeres drivankeret da fra hekken, og hensikten er å kunne seile kontrollert i meget stor sjø. Poenget er da å unngå at man styrter ned i bølgedalene med påfølgende broach, eller at farten blir så stor at baugen begraves i bølgen foran. I ekstreme store og krappe bølger skal vel en slik Series Drogue også kunne forhindre at båten rett og slett faller ned fra bølgen. Det sier seg selv at det kreves betydelige dimensjoner både på tauverk og innfesting i båten for at den skal tåle slike påkjenninger.

 

Hvis du vurderer en slik Series Drogue, så skal det være mye å spare på å kjøpe et "kit" med så mage "fallskjermer" som anbefales til din båt, og selv montere disse på et passende tau da dette er en tids- og arbeidskrevende, men ikke spesielt vanskelig, operasjon.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg drivanker i fjor og har brukt det flere ganger ute på fisking, og kan ikke si annet enn at det fungerer bra.

Jeg brukte denne typen her usikker på hvilken størrelse jeg har, men brukte bare et tau på kanskje 10 meter mellom ankeret og båten og hadde ingen problemer med å holde baugen mot vinden.

Selvfølgelig var det enkelte ganger jeg lå litt på skrå mot vinden pga medstrøm, strøm fra siden eller lite vind, men det er uansett mye bedre enn å ligge med hekken mot vinden.

Båten er en Yamarin 5810 BR, og vindskjermen på den er jo som et stort seil hvis det blåser. Ingen problemer å få 4-5 knop i god medvind med en slik vindskjerm :tongue:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et forholdsvis enkelt drivanker fra Plastimo kan tenke meg at åpningen er 2,5-3m det har jeg testet og det fungerer utmerket bruker 30m 22mm nylontau til ankrert. Båten min Bavaria 40AC blir da liggende med baugen mot vinden retnokk pendler den litt fra side til side men det gjør den jo selv om jeg ligger for vanlig anker. Drivankret bremser helt klart ned avdriften betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Var innom den siste lokale båtutstyrsforhandleren i Ålesund sentrum idag, nærmare bestemt desse:

 

http://www.skipshandel.no/

 

Og der hadde han drivanker av den rimelige typen, Kjøpte det med ca 150cm diameter. Sikkert godt nok for å få det litt meir behageleg under fiske :) Kostet ca 350kr, så er ikkje heilt klar for å melde meg til skifteretten om det ikkje går heilt etter planen. :p

 

Skal komme tilbake med testresultat når eg har fått testet den. Noterte -18,5 på målaren idag, så kjem nok ikkje til å gå ut å fiske før det blir litt varmere i lufta...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...