Toivo Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 øyværing skrev On 2.5.2020 at 10.38: Hvordan går det med prosjektet i dag? Skal bytte noen bord og spant selv i min båt. Men det blir tidligst til høsten. Det er moro å følge med på andre prosjekt, lærerikt er det også. Hei! Startet opp igjen igår etter ferien. Ene siden er nå skrapet rein for gammel lakk. Og så var jeg og fikk høvla bordene. Har også sendt bestilling på kobberklink til trebåten. Er du kommet igang med ditt prosjekt? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Da er jeg igang med gjenoppbygging av bakken fremme. Kom frem til at beste oppdeling med utgangspunkt i bredden på de materialene jeg har ble 9 bord. Går for en stil der alle bordene samles i toppen, heller enn å gå parallelt med fartsretningen. Da slipper jeg å lage flere dragere i tillegg til at jeg liker den klassiske looken på det. Har idag grovtilpasset 5 av 8 bord. Igår fikk jeg pakke i posten med konbersøm fra Trebåten AS. Så nå nærmer det seg klart for å tilpasse og legge på ny bordgang! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 (redigert) Da var endelig tilpassing av det første bordet igang! Redigert 25.August.2020 av Toivo (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Vidar F.H. Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Toivo skrev On 26.8.2019 at 13.19: Liming og oppbyging av tofta. Knota litt med å få annleggsflatene 100% rette. Prøvde å rette av med høvel først, menhar ikke langhøvel, så var ikke lett. Endte med at jeg klaska på en lang stripe med pussepapir på et rettholt. Markerte med blyant på annleggsflata og pussa ned til det ikke var mer blyant igjen. Tror det ble gull :) Du trenger ikke langhøvel til slikt. Du trenger heller ikke få anleggsflatene perfekte, selv om de jo bør være noenlunde rette. Sett plankene i ei skrustikke med limflatene opp - tenk deg at du høvler av ryggen av ei lukket bok der plankene er permene. Når du høvler begge sammen på den måten, kompanseres alle skjevheter. Da trenger du ikke å få flatene 90 grader på hverandre. Høvler du 89 grader vil nemlig den ene planken ha 89 grader, mens den andre har 91. :) Metoden du brukte for å få det flatt var forresten knallbra - i lengderetningen. Ikke fullt så grei på tvers, kanskje - men godt nok. Vi snakker om treverk. Da er 0,5mm godt nok! :) For øvrig: får du merker i et bord pga. ei tvinge eller et malplassert hammerslag, legg på en fuktig klut og sett strykejernet på lin (altså full pupp). Utrolig hvor mye raseri du kan bli kvitt sånn... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Toivo Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 (redigert) Vidar F.H. skrev for 6 timer siden: Du trenger ikke langhøvel til slikt. Du trenger heller ikke få anleggsflatene perfekte, selv om de jo bør være noenlunde rette. Sett plankene i ei skrustikke med limflatene opp - tenk deg at du høvler av ryggen av ei lukket bok der plankene er permene. Når du høvler begge sammen på den måten, kompanseres alle skjevheter. Da trenger du ikke å få flatene 90 grader på hverandre. Høvler du 89 grader vil nemlig den ene planken ha 89 grader, mens den andre har 91. :) Metoden du brukte for å få det flatt var forresten knallbra - i lengderetningen. Ikke fullt så grei på tvers, kanskje - men godt nok. Vi snakker om treverk. Da er 0,5mm godt nok! :) For øvrig: får du merker i et bord pga. ei tvinge eller et malplassert hammerslag, legg på en fuktig klut og sett strykejernet på lin (altså full pupp). Utrolig hvor mye raseri du kan bli kvitt sånn... Det var et bra tips! Skal jammen prøve det neste gang. Bilder bra kveldens arbeid: Redigert 26.August.2020 av Toivo (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.