Jump to content

OpenCPN - test av radar_pi plugin


Octant

Recommended Posts

Den gamle Furuno radaren var moden for utskifting. Garmin xHD2 ble valgt som erstatning av forskjellige grunner. Den ene er at dette er en av modellene i markedet som har ethernet grensesnitt mod kartplotter.
Da OpenCPN versjon 5.0.0 ble sluppet tidligere i år ble det samtidig gjort tilgjengelig en ny radar plugin som skulle utnytte ny funksjonalitet i OpenCPN. Den nye plugin er å  finne på GitHub.

Installasjon er rimelig rett frem - enten installere direkte via plugin katalogen, eller last ned kildekoden og kompiler selv. Jeg valgte kildekoden. Den nye plugin referer til dette dokumentet for oppkobling av radaren mot OpenCPN.
Etter kompilering og oppsett ble resultatet som vist under:

 

radar_pi_1.png.7334a93dc8b7ce7ec173d10d26e35889.png

 

Noen justering i kildekoden måtte gjøres men alt i alt ser det ut som at radar_pi plugin har et potensiale til å bli meget bra etterhvert.

Redigert av Octant
Fingertrøbbel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Octant skrev for 3 timer siden:


Da OpenCPN versjon 5.0.0 ble sluppet tidligere i år ble det samtidig gjort tilgjengelig en ny radar plugin som skulle utnytte ny funksjonalitet i OpenCPN. Den nye plugin er å  finne på GitHub.:..............

 

Jeg lastet ned den direkte fra OpenCPN’s plugins...........

 

Fantastic....vad guttene har fått til.........jeg kjører radar_pi plugin med min B&G 4G radar..........

blir spes bra med HDMI over på TVn......24” radarbilde!

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, chrisrik said:

Hvordan blir det å kjøre en det hele via en hub ? Slikat både plotter og pi får bilde?

 

I henhold til installasjons veiledningen skal det ikke være noe problem. Dokumentet i linken sier at en må sette inn et eller flere AmphenolMRJ­5780­01 adapter for å kunne styre 12/24V spenningen til radaren. I mitt tilfelle var det ikke nødvendig.

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 10 timer siden:

Hvordan blir det å kjøre en det hele via en hub ? Slikat både plotter og pi får bilde?

 

I mitt fall så kjører jeg ut all nav-data inkl radarbilde på wifi, B&G 4G har også doble sendere, slik att du kan kjøre to ulike range samtidl 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Lucky Strike said:

Octant, jeg lurer også på hva som evt er galt med den plugin som kan lastes ned via Open Cpn?

 

I mitt tilfelle - med en Garmin xHD2 radar - var ikke programvaren helt oppdatert. Jeg måtte gjøre noen små endringer for å kunne justere baug streken blant annet. Se dette innlegget på Cruisersforum for detaljer.
For de andre støttede radartyper ser det ut som om at brukerne rapporterer at pluggen virker som den skal. Jeg skal bruke litt tid ut over høsten på å tilpasse programvaren til mitt behov og oppsett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...