Jump to content

TPS fault evinrude 2008 115 hk


fr3ddy

Recommended Posts

jeg har fått et problem med min båtmotor der den ikke går opp i turtall, og får opp feilkode i diagnoseapparatet at det er feil på posisjonen på TPS.

har prøvd å kalibrere den uten at den gir noe annet utfall. men legger merke til at spenningen er ganske så høy i forhold til det jeg har målt tidligere. 

 

Det skal sies at min EMM hadde problemer med lading i forkant av dette tps problemet, og ga ingen lading til batteriet men båten fungerte fint sålenge jeg fikk ladet batteriet hjemme.

Jeg hadde ladet problemet før TPS problemet så tviler på at dette har sammenheng. Har nå byttet EMM med en ny jeg fikk tak i og ladingen fungerer nå men TPS fungerer fremdeles ikke.

 

bilde 1 er fra nåværende situasjon og bilde 2 er fra tidligere.

 

2019-09-07 (11).png

2019-08-09 (1).png

Redigert av fr3ddy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fredriken skrev On 8.9.2019 at 11.10:

Takk for tips. Hva mener du med riktig vei?  Motoren funket fint den ene dagen men neste dag gikk den ikke opp i turtall, så har ikke gjort noe spesielt for at det skulle skje.. 

 

 

At ytterpunktene på potmeteret (TPS) ikke er byttet om, da kan den allikevel funke etter kalibrering. Men har du plutselig fått et problem, er nok ikke DET problemet! :)

Link to post
Share on other sites

Når du sier den ikke går opp i turtall, betyr det at den bare går på tomgang, eller mangler du omdr på full gass? Får du bare feilkode på TPS, eller får du fler?

Noen ganger kan en liten feil et sted få flere sensorer til å fyre. 

Lenge siden du har byttet plastklippset som holder armen til eksosporten? Hvis klippset ryker kan armen hoppe av, eksosporten  åpner og stenger ikke som den skal og du får ikke full effekt. 

Det er en slitedel. 

Link to post
Share on other sites

Får du ikke feilmelding på system volts? Den ser jo veldig lav ut. Skal vel ligge på +/-55v. Jeg hadde et par løse magneter, da falt system volt til 45v. Kan det være en sammenheng der? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 1 time siden:

På første bildet går ikke motoren (rpm=0), mens den ligger på 55V på bilde 2 hvor motoren er i gang 

Beklager, var litt rask på avtrekkeren der, la ikke merke til det ?

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

beklager tregt svar her inne, men jeg fant problemet. Det var tps sensoren, så nå går den. 

Men under fart så kan den til tider variere på turtallet. muligens det er pga jeg har byttet EMM og må tune den oppimot resten av motoren. Skal ha meg en tur i båten i dag og kjøre ny diagnose på den og se om jeg kan kalibrere noe mer. Jeg har tenkt å bytte til bake til gamle EMM for å se om jeg har samme problemet da .

 

Noen som vet hvor jeg kan levere inn EMM for reparasjon ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...