Jump to content

Volvo TAMD63P varmgång


ebonita

Recommended Posts

I min  Princess40 så sitter det 2 st TAMD63P.

 

Dom har som jag skrivit här många gånger gått fantastiskt bra och nästan utan bekymmer. Motorerna har gått drygt 4000 timmar var, vilket uppdelat på 20 år blir c:a 200 timmar per år.

Jag byter olja och filter årligen vid upptagning och zinkanoder efter behov, och avgaskrökarna har jag bytt vilket visade sig helt onödigt, men annars så bara går dom.

Impellrar har jag bytt när dom gått sönder, och jag kan se att SB motorns har gått 7 år nu för jag bytte i april 2013.

Värmeväxlare har jag aldrig rört.

Motorerna har aldrig haft värmeproblem, går på 80 grader i ur och skur.

Förrän i går. På väg till Köpenhamn i 8 knop (det var lite brått till broöppning) så gick plötsligt kylvattentemp-larmet på BB motor och en snabb blick på tempmätaren visade att den stod på 100 grader.

Jag kuperade omedelbart BB motorn.

Snabb analys sa mig att det antagligen var impellern som gett upp.

Vädret var fint och jag hade som sagt lite brått för att hinna till broöppning 18:30 i Christians Havn så jag gick vidare med 1500 rpm/8 knop på SB motor och hann till bron i tid.

I förmiddags i Köpenhamn så bytte jag impeller och - jo, den saknade ett par vingar.

Jag kontrollerade även sjövattenfilteret och spolade det, men det var nästan ingenting där.

Sjövattenpumpen pumpar till laddluftkylaren och jag försökte tömma slangen men det kom inga gummirester ut från den så jag antar att dom ligger i laddluftkylaren.

Pumplocket är ganska slitet på insidan, men eftersom problemet kom efter en timmes körning konstant på c:a 1000 rpm så tänker jag att det är mindre troligt att problemet är internt läckage i pumpen.

 

Tyvärr så gick motorn varm igen efter tjugo minuter.

Det kommer kylvatten med avgaserna som det skall.

 

 

image.jpeg.a542222f8a9e97e6dcf4ca7e09d46be2.jpeg

 

 

Så nu tänkte jag be om lite förslag hur jag går vidare. Vill ju helst inte riva mer än nödvändigt...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Ja, det var ett par vingar som var borta på impellern, och det är klart att kan dom ta sig förbi gallerinsatsen i vattenpumpen så hamnar dom innanför gaveln i laddluftkyleren. Vet inte hur mycket jobb det är  att dela på den, och sen funderade jag lite på om ett par rätt stora gummibitar skulle kunna plötsligt sätta ner kylförmågen så mycket vid ganska måttligt effektuttag. Och sedan igen efter impellerbyte försämra kylningen så att larmet går  (vid 750 rpm) trots allt ser kylvatten komma i avgasröret bak.

 

Lyckligtvis är det BB motor där både termostathus och laddluftkylare är relativt lätt åtkomliga.

 

image.jpeg.4e5c53c8c7dad90d7cf25e6bf2ffc085.jpeg

 

Inloppet är i framkanten på värmeväxlaren, vet inte om man kan plocka ut gaveln utan att demontera hela huset? Men risken är givetvis att man kommer fram till att insatsen behöver dras ut.

 

 

Så då spekulerade jag vilka andra plötsliga felkällor som skulle kunna finnas, och tänkte då på termostaten. Den består väl av en vaxpropp som expanderar, och öppnar termostaten. Om den fallerar så skulle den kanske då kunna stänga ganska plötsligt och sedan inte öppna igen? Jag hade ju kört gott och väl en timme med konstant c:a 1000 rpm när första larmet kom. Och det kommer som sagt ut kylvatten med avgaserna.

 

Visst, jag vet inte hur laddluftkylaren ser ut, det är kanske stopp i många rör där, men om det är realistiskt att man alternativt kan misstänka termostaten så är det kanske enklare att börja där?

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Komodo:  'Det skal vel godt gjøres at gummirestene fra vingene kommer seg forbi ladeluftkjøleren.'

 

Det saknades ett par hela vingar på impellern (som nog var uppåt 10 år(!) men mjuk och fin).

Menar Du att det är möjligt att gummirester tar sig genom rören i värmeväxlaren?

 

Vatternpump_med_trasig_impeller_och_avdragare____2019-09-08___IMG_20190908_112630.jpg

Link to post
ebonita skrev for 5 timer siden:

Komodo:  'Det skal vel godt gjøres at gummirestene fra vingene kommer seg forbi ladeluftkjøleren.'

...

Menar Du att det är möjligt att gummirester tar sig genom rören i värmeväxlaren?

Nei. Beklager at jeg uttrykte meg utydelig, det er nok en norsk uttrykksmåte (sett at uttrycka sig). Jeg mente altså at det er usannsynlig at gummibitene har passert ladeluftkjøleren. 

 

Videre mener jeg det er usannsynlig at du har en termostatfeil som forårsaker dette samtidig som du har opplevde vingebrudd på impelleren. Jeg holder en knapp på at det er gummirestene som lager krøll for deg. 

Link to post

Jaha, då får jag väl ge mig och kasta mig över laddluftkylaren.

 

Har inte rivit någon värmeväxlare av denna typ tidigare, men av bilden nedan så får man intrycket att insatsen skall dras bakåt dvs mot vänster.

 

image.png.7c5ecf3a3735ab7d1b69a602739ce5e4.pngInnebär det att man möjligen klarar sig att ta av vänster gavel och sedan dra ut insatsen och plocka ut gummiresterna den vägen och då samtidigt rensa kanalerna? Och så vips ihopa igen?

Verkar ju ganska rakt fram. Vilken tid skall man räkna för ett sådant jobb?

Är det något som brukar hänga upp sig?

Är det rimligt att man nöjer sig med laddluftkylaren eller är det good practice att ge sig på kylvattenvärmeväxlaren och värmeväxlaren på backslaget samtidigt?

Är det saltsyrabad som anbefalles? Eller mekanisk rensning?

 

Är det obligatoriskt att byta gavelpackningarna? Någon annan packning man skall ha till hands?

 

Tack på förhand för goda råd!

 

:confused:

 

 

Link to post

Om kjølerne aldri har vært renset er det rimelig sikkert nødvendig å gjøre det.

Demonter kjølere - ta ut innsats og syrerens.

Bytt alle pakninger. (Mulig de gamle holder, men jeg ville ikke tatt sjansen).

Regn en dag på demontering, noen timer med rens og syrevask og en dag montering og kontroll.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post

Hm.

 

Om man läser Volvos anvisningar för 'Rengöring av värmeväxlare och laddluftkylare' på TAMD63 så får man intrycket att man skall tappa kylvattnet och demontera värmeväxlaren från motorn och sedan trycka ut insatsen ur den.

 

Men när det gäller Laddluftkylaren så sitter den samman med en manifold för laddluften som syns på skissen ovan, och som dom inte verkar demontera utan man får intrycket att man skall trycka ut insatsen med huset kvar på motorn?

Men jag är inte riktigt säker på att insatsen går förbi oljekylet på gearet.

Se översta bilden i första inlägget ovan.

 

Har någon praktisk erfarenhet att göra jobbet på denna motortyp?

 

Tack f ö Gunnis för tidsuppskattningen, gäller den för en eller två motorer?

 

Jonas: Var temperaturen også 100° når alarmen gikk nå siste gangen?

 

Yeapp, same-same.

:confused:

Link to post

Hvorfor ta ut innsatsen? Det er vel sjøvannssiden du vil sjekke for eventuelle impeller rester. I så fall bør det være tilstrekkelig å demontere ladeluftkjølerens innløps deksel. Pos.4 ?

Mulig tilstrekkelig å demontere innløpsrør pos. 29, for deretter å stikke en finger inn for å føle evt. obstruksjoner?

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Følger denne saken ebonita, mine ligger på 90 gr ved vanlig rolig kjøring og stiger til 95 gr ved 2300 rpm.

Kunne tenkt meg å kjørt systemrens med sirkulasjons pumpe. Er det mulig å spyle via sinkplugg hull, feks sette i slange nippel i girkjøler og varmeveksler å kjøre systemrens i loop mellom de.. ?

Ellers har jeg opplevd på tidligere Penta motor at alarm bryter har varslet for tidelig.

Link to post

Mateco:

Nej att plocka ut inloppsgaveln på laddluftkylaren utan att först demontera kylvatten-värmeväxlare går inte som Du ser på bilden nedan. Laddluftkylaren ar skruvad till motorn via en manifold  bakom kylvatten-värmeväxlaren. Den senare är  dock ganska enkel att demontera via 6 st långa M10 skruvar som syns på bilden.

 

V%C3%A4rmev%C3%A4xlare____IMG_2964.JPG.01f1c42672f451b363b4b5696c9c3dbb.JPG

Men jag skall göra ett försök som Du föreslår Mateco genom att ta bort slangen mellan sjövatten pumpen och laddluftkylaren (nr 29) och sedan fiska där.

 

Det frestar ju att göra en /provisorisk/ lösning så att jag kan vänta med ev större värmeväxlar-service till båten skall på land till vintern.

Och får jag bort gummiresterna så kan jag ju eventuellt gå på Systemrens-spolning då.

 

Det finns en video på YouTube från någon norrman som heter Ole-Morten Finnestad

 

 

Är det någon som känner honom och vet om han blev nöjd?

 

:rolleyes:

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Om det er mulig å komme til så kan et greit første forsøk være å demontere slanger ut og inn på kjøleren og spyle motsatt vei med en hageslange. Om gummibitene kommer ut da så er jo problemet løst I denne omgang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tack för tips Index, men Laddluftkylaren är av 2-pass typen där in och utlopp sitter i samma gavel. 

Inlopps-slangen från sjövattenpumpen (4 i bilden nedan) kommer nerifrån men utloppet (5) mot kylvattenvärmeväxlaren går då inte att komma åt utan att den senare först demonteras.

 

1312525721_VrmevxlareLaddlufkylareochvrmevxlare-vattenflde.JPG.8737e36f0a7c58faff211c5e295103f6.JPG

 

688184900_VrmevxlareochLaddluftkylareBBmotorIMG_4060.JPG.5930c2892d3ff56b4a6d70cbdab4877f.JPG

 

 

 

Edit:     Index, jag var lite snabb där - man skulle givetvis kunna backspola genom båda kylen samtidigt.....  :thumbsup:

Skall göra någon adapter och köra in till båten i eftermiddag och försöka Mateco/Index metoder...

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
ebonita skrev 1 time siden:

Edit:     Index, jag var lite snabb där - man skulle givetvis kunna backspola genom båda kylen samtidigt.....  :thumbsup:

Skall göra någon adapter och köra in till båten i eftermiddag och försöka Mateco/Index metoder...

 

Ja, det burde være enkelt og greit. Inn på 6 og ut på 4.

 

Om du skal komme skikkelig til for mekanisk rengjøring så må nok kjøleren ut og bakre deksel demonteres. Men en god spyling løser ofte det hele. Sett en sil eller lignende fra kjøkkenet under stuss 4, så ser du hva som kommer ut av kjøleren.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja så har jag varit i båten och backspolat värmeväxlarna enligt index förslag och även fiskat i inloppet på Laddluftkylaren enligt Matecos ide.

 

 

V%C3%A4rmev%C3%A4xlare_Laddluftkylare_backspolning__2019-09-11___IMG_20190911_150822.jpg.fed08b09bc2bd85f89453a26135b311b.jpg

 

 

 

V%C3%A4rmev%C3%A4xlare_Laddluftkylare_backspolning__2019-09-11___IMG_20190911_151013.jpg.58de9aa7c484847578b35382c8c8cdbb.jpg

 

 

 

V%C3%A4rmev%C3%A4xlare_Laddluftkylare_backspolning__2019-09-11___IMG_20190911_161657.jpg.217da97d7f1a0b558e62880ab12b923d.jpg

 

Succé är väl bara förnamnet!

Detta är Baatplassen när den är som bäst.

Här fanns resterna efter både det senaste impellerhaveriet och det förra!

 

Jag bugar mig i stoftet och tackar för goda råd från alla, och då givetvis speciellt Mateco och index. Jag reserverar kall pilsner i kylen om vi ses!

 

Skäms då även lite att jag inte kom på lösningen på egen hand...

 

Det var lite blåsigt så det blev ingen provtur idag för att verifiera resultatet, men jag är övertygad att Ebonita är på banan igen!

 

Så får jag väl se om det blir värmeväxlarservice i vinter.

Det finns veterligt impeller-rester även på SB motorn, och dom försvinner ju hur som helst inte med Systemrens...

 

:cheers:

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...