Komodo Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Jøss, så bra at du fant feilen Men når jeg ser slike O-rings tetninger hvor det er jern-mot-jern blir jeg alltid litt skeptisk til O-ringens anleggsflater. En ting er når det er tørt på den ene siden, og et korrosjonshemmende medium på den andre. Ellers har det en tendens til å ruste/korrodere inn på tetningsflaten. Da blir en O-ring litt utsatt, siden anleggsflaten er så liten i forhold til ved flatpakninger. Kan du få tatt et nærbilde av der O-ringen skal ligge mot? En O-ring krever jo gjerne også bedre overflatebeskaffenhet for å tette enn en flatpakning. Og som @dacapo skriver så kan det jo høres ut som om Volvo har tatt en litt kjapp løsning her... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Lærerikt og lykke til videre med reparasjonen. Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 I løpet av kariéren har jeg ved meget få anledninger byttet frostplugger. Det har kun vært forebyggende ved renovering for å få tilgang til kjølekappen, eller frosne motorer. Og dette er første gangen jeg ser o-ringstetting. Vanligvis har frostpluggen blitt stuket på plass. Muligens med noe Permatex på tetningsflatene. Link to post
index Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 ebonita skrev for 12 timer siden: Och det visade sig att Index hade nästan rätt. Nesten får være godt nok! Flott du fant ut av det. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 (redigert) Tack till alla för goda råd och intresse. Komodo: skall se om jag kan åstadkomma bättre bilder. Hulda: O-ringen sitter i kanalen där kylvattnet lämnar toppen och går över i avgaslimpan. Det är hålet i mitten mellan avgasportarna i bilden nedan. Och position 9 i sprängskissen. Det närmaste hålet i bilden är mot termostathuset. Redigert 9.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Ja, jeg skjønner det. På norsk kaller vi lokket for 'frostplugg'. Rett og slett fordi disse lokkene spratt ut når motorene frøs, og kunne redde en motor fra å fryse i stykker. Støperienes hensikt med disse åpningene var å få ut støpesanden. Link to post
arnearmoa Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 ??? Leste du for fort Hulda? Lekkasjen var ikke fra et "lokk". Den var fra en ødelagt o-ring rundt åpningen der kjølevæsken sirkulerer ut fra motorblokka og inn i eksosmanifolden... Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Da leste jeg feil. For meg vitket det som at pos 9 refererte til en frostplugg. Er lessen. Ser det på siste bildet. Link to post
ebonita Svart 10.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Ref Komodo: Kan du få tatt et nærbilde av der O-ringen skal ligge mot? En O-ring krever jo gjerne også bedre overflatebeskaffenhet for å tette enn en flatpakning. Jag har i kväll kört rent o-rings-sätet mha en liten snabbgående stålborste. Resultatet blev såhär: Inte korroderat, men inte den bästa ytfinheten. Kanske stålborsten var för elak mot gjutjärnet? Sorry, jag borde ju även tagit bild på anliggningsytan på toppen. Får återkomma med det. Redigert 10.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Var det en flat o-ring som stod der, eller en rund profil o-ring ? Link to post
ebonita Svart 10.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Det var en rund-profil o-ring. Anliggningsytan mot topplocket /som jag inte stålborstat/ ser ut så här: Redigert 10.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Jeg har vel sett bedre patenter. Børster du slik du har gjort, avfetter, ny o-ring, i tillegg bruker 'fluid gasket' blir det uansett tett i 20 år til. Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 For meg ser setet ut som at en flat profil o-ring hadde passet bedre her, og enklere å få riktig plassert ved montering. Link to post
ebonita Svart 10.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Ref Hulda: 'fluid gasket' ??? Kan du mena något sådant som Permatex? Jag kan också tycka att en flat o-ring skulle ligga närmare tillhands. En /långsökt/ möjlighet är ju att någon har klyddat med detta tidigare och satt dit en o-ring från eget lager. Jag har fått packningssats från Volvo idag, men den ligger i båten. Får se vad guldsmeden har levererat... Det bär väl lite emot att frångå konstruktörens ideer? Man kan ju lätt mäta sig till dy och di, men inte tjockleken som ger rätt förspänning? Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Fluid gasket er pakning på tube. Allerede på 80-tallet mye brukt på Caterpillar. Forskjellige fabrikater, husker ikke i farten, sitter på fjellet. En flat, sirkelrund gummi med tykkelse et par mm mer enn sporet burde være ok. Det jeg har brukt mest er fra USA, blir som gummi. Sitter med en katalog fra Biltema, nr. 36 1776. Har aldri brukt dette stoffet. Link to post
Komodo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Mix skrev for 2 timer siden: Var det en flat o-ring som stod der, eller en rund profil o-ring ? Hvis den er flat så er det vel ingen O-ring, da er det jo en flatpakning. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Hulda skrev for 1 time siden: ny o-ring, i tillegg bruker 'fluid gasket' O-ring kombinert med pakningsement/pakning på tube er jeg lite fan av. Pakningsementen gjør at O-ringen ikke får gjort jobben sin slik den er beregnet for. Når det er sagt så bærer vel den konstruksjonen preg av at en O-ring aldri vil fungere optimalt... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 ebonita skrev for 2 timer siden: Den O-ringen der bærer preg av at den har vært montert i et lite optimalt spor. Det kan se ut som om den har vært for tykk i forhold til dybden på utfresingen av sporet, med det resultat at den blir klemt i stykker og squeeset inn mot mediet. ebonita skrev for 2 timer siden: Sorry, jag borde ju även tagit bild på anliggningsytan på toppen. Får återkomma med det. Det der er et dårlig O-ring spor. I en slik konstruksjon får O-ringen kun støtte på tre sider, det er ikke optimalt. Så lenge trykket kommer fra innsiden spiller imidlertid ikke det veldig stor rolle. Men ut fra bildet ser sporet ganske grunt ut, dvs. at du ikke bør bruke for tykk O-ring. Hvis sporet f.eks. er 2,5mm dypt bør du ikke bruke en O-ring som er tykkere enn 3,5mm. Og en så tynn O-ring vil flyte lite ut, og da blir overflatebeskaffenheten mer kritisk. Beskaffenheten i det sporet vil jeg kort og godt si at ikke er god nok for O-ring. Heller derfor litt til forslaget til @Mix om å bruke en pakning med flat profil. Dvs. rett og slett skjære ut en ring av en gummimatte (pakningsgummi altså) av passelig tykkelse. Slike gummimatter kommer i både neopren og nitril, og det er lett å stanse ut en ring med hullpiper. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Hvis den er flat så er det vel ingen O-ring, da er det jo en flatpakning. Kanskje du skal fortelle produsentene av flat o-ring dette. En flatpakning kan være så mangt. Alle forstår hva en flat o-ring er, eller flat face o-ring. En velutstyrt maskinforretning har dette i en mengde typer og dimensjoner. Redigert 10.Oktober.2019 av Mix (see edit history) Link to post
Komodo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Mix skrev 38 minutter siden: Kanskje du skal fortelle produsentene av flat o-ring dette. Ok, jeg skal ringe og si det Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Komodo skrev for 8 timer siden: O-ring kombinert med pakningsement/pakning på tube er jeg lite fan av. Pakningsementen gjør at O-ringen ikke får gjort jobben sin slik den er beregnet for. Når det er sagt så bærer vel den konstruksjonen preg av at en O-ring aldri vil fungere optimalt... Poenget mitt er at o-ringen kun ville blitt fyllmasse i dette scenaroet. Det utfreste sporet er uansett ikke hva jeg vil betrakte som et o-ringspor. Bedre med ring av flatgummi. Link to post
Komodo Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Da er vi jo enige Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Komodo skrev 11 minutter siden: Da er vi jo enige Har vi noen gang vært uenige? Link to post
Komodo Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Nei, aldri Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn