Jump to content

Volvo TAMD63P varmgång


ebonita

Recommended Posts

Jøss, så bra at du fant feilen :thumbsup:

 

Men når jeg ser slike O-rings tetninger hvor det er jern-mot-jern blir jeg alltid litt skeptisk til O-ringens anleggsflater. En ting er når det er tørt på den ene siden, og et korrosjonshemmende medium på den andre. Ellers har det en tendens til å ruste/korrodere inn på tetningsflaten. Da blir en O-ring litt utsatt, siden anleggsflaten er så liten i forhold til ved flatpakninger. 

 

Kan du få tatt et nærbilde av der O-ringen skal ligge mot? En O-ring krever jo gjerne også bedre overflatebeskaffenhet for å tette enn en flatpakning. Og som @dacapo skriver så kan det jo høres ut som om Volvo har tatt en litt kjapp løsning her...

Link to post

I løpet av kariéren har jeg ved meget få anledninger byttet frostplugger. Det har kun vært forebyggende ved renovering for å få tilgang til kjølekappen, eller frosne motorer. Og dette er første gangen jeg ser o-ringstetting. Vanligvis har frostpluggen blitt stuket på plass. Muligens med noe Permatex på tetningsflatene.

Link to post

Tack till alla för goda råd och intresse.

 

Komodo: skall se om jag kan åstadkomma bättre bilder.

 

Hulda: O-ringen sitter i kanalen där kylvattnet lämnar toppen och går över i avgaslimpan. Det är hålet i mitten mellan avgasportarna i bilden nedan. Och position 9 i sprängskissen. Det närmaste hålet i bilden är mot termostathuset.

 

 

Avgaslimpa_demonterad___IMG_20191008_170356.jpg.a242bcbee45024a117dbe46f9213dcc4.jpg

 

 

364461985_Avgaslimpa3827477detaljer.JPG.3fce604810ecd9cd65253a2e61e5877f.JPG

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Ref Komodo:  Kan du få tatt et nærbilde av der O-ringen skal ligge mot? En O-ring krever jo gjerne også bedre overflatebeskaffenhet for å tette enn en flatpakning.

 

Jag har i kväll kört rent o-rings-sätet mha en liten snabbgående stålborste.

Resultatet blev såhär:

 

Avgaslimpa_o-rings_s%C3%A4te___IMG_20191010_182858.jpg.73f111fab72100a1f84b70a87bca5611.jpg

 

Inte korroderat, men inte den bästa ytfinheten.

Kanske stålborsten var för elak mot gjutjärnet?

 

Sorry, jag borde ju även tagit bild på anliggningsytan på toppen.

Får återkomma med det.

 

:confused:

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Ref Hulda:  'fluid gasket'

 

???

 

Kan du mena något sådant som Permatex?

 

Jag kan också tycka att en flat o-ring skulle ligga närmare tillhands.

 

En /långsökt/ möjlighet är ju att någon har klyddat med detta tidigare och satt dit en o-ring från eget lager.

 

Jag har fått packningssats från Volvo idag, men den ligger i båten.

Får se vad guldsmeden har levererat...

 

Det bär väl lite emot att frångå konstruktörens ideer?

Man kan ju lätt mäta sig till  dy och di, men inte tjockleken som ger rätt förspänning?

Link to post

Fluid gasket er pakning på tube. Allerede på 80-tallet mye brukt på Caterpillar. Forskjellige fabrikater, husker ikke i farten, sitter på fjellet. En flat, sirkelrund gummi med tykkelse et par mm mer enn sporet burde være ok. Det jeg har brukt mest er fra USA, blir som gummi. Sitter med en katalog fra Biltema, nr. 36 1776. Har aldri brukt dette stoffet. 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

 ny o-ring, i tillegg bruker 'fluid gasket' 

O-ring kombinert med pakningsement/pakning på tube er jeg lite fan av. Pakningsementen gjør at O-ringen ikke får gjort jobben sin slik den er beregnet for. 

Når det er sagt så bærer vel den konstruksjonen preg av at en O-ring aldri vil fungere optimalt...

Link to post
ebonita skrev for 2 timer siden:

 

Avgaslimpa__o-ring_defekt___IMG_20191008_170625.jpg.1421242da4e197162eb1f7fe1f2d6e99.jpg

 

Den O-ringen der bærer preg av at den har vært montert i et lite optimalt spor. Det kan se ut som om den har vært for tykk i forhold til dybden på utfresingen av sporet, med det resultat at den blir klemt i stykker og squeeset inn mot mediet. 

 

ebonita skrev for 2 timer siden:

 

Avgaslimpa_o-rings_s%C3%A4te___IMG_20191010_182858.jpg.73f111fab72100a1f84b70a87bca5611.jpg

 

Sorry, jag borde ju även tagit bild på anliggningsytan på toppen.

Får återkomma med det.

Det der er et dårlig O-ring spor. I en slik konstruksjon får O-ringen kun støtte på tre sider, det er ikke optimalt. Så lenge trykket kommer fra innsiden spiller imidlertid ikke det veldig stor rolle. Men ut fra bildet ser sporet ganske grunt ut, dvs. at du ikke bør bruke for tykk O-ring. Hvis sporet f.eks. er 2,5mm dypt bør du ikke bruke en O-ring som er tykkere enn 3,5mm. Og en så tynn O-ring vil flyte lite ut, og da blir overflatebeskaffenheten mer kritisk. Beskaffenheten i det sporet vil jeg kort og godt si at ikke er god nok for O-ring. 

 

Heller derfor litt til forslaget til @Mix om å bruke en pakning med flat profil. Dvs. rett og slett skjære ut en ring av en gummimatte (pakningsgummi altså) av passelig tykkelse. Slike gummimatter kommer i både neopren og nitril, og det er lett å stanse ut en ring med hullpiper. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Hvis den er flat så er det vel ingen O-ring, da er det jo en flatpakning.

Kanskje du skal fortelle produsentene av flat o-ring dette.:giggle:

En flatpakning kan være så mangt. Alle forstår hva en flat o-ring er, eller flat face o-ring. En velutstyrt maskinforretning har dette i en mengde typer og dimensjoner.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

O-ring kombinert med pakningsement/pakning på tube er jeg lite fan av. Pakningsementen gjør at O-ringen ikke får gjort jobben sin slik den er beregnet for. 

Når det er sagt så bærer vel den konstruksjonen preg av at en O-ring aldri vil fungere optimalt...

 

Poenget mitt er at o-ringen kun ville blitt fyllmasse i dette scenaroet. Det utfreste sporet er uansett ikke hva jeg vil betrakte som et o-ringspor. Bedre med ring av flatgummi.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...