Jump to content

Volvo TAMD63P varmgång


ebonita

Recommended Posts

Fantastisk bra Ebonita! Fine illustrasjoner også. Baatplassen forumet er fantastisk.

Jeg forsøkte systemrens på lignende måte, men fikk ikke skikkelig godt resultat av at systemrens kun sto i systemet. Backflushing eller sirkulering av systemrensen hadde sannsynligvis gjort det bra hos meg også.

Jeg bestemte meg forøvrig for å demontere og syrevaske deler for å få 100% kontroll av eventuell tæring og groe. Har kun tatt babord motor hos meg og tidsanslaget var relatert til tiden jeg brukte på babord motor.

Må forøvrig ta styrbord motor iløpet av vinteren når båten skal på land og kommer da også til å demontere alt for å få tatt litt ekstra kontroll og lakkering etc. i motorrommet når dette er ute.

 

Godt å vite at syrerens kan utføres så enkelt som det er skissert her. Da kan man jo vurdere å utføre dette før problemet oppstår om noen år.

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Tack alla för visat intresse.

Tyvärr så har det visat sig att jag inte löst problemet.

 

Sammanfattning:

Det började för en vecka sedan på väg till Köpenhamn. Körde med 850 rpm och plötsligt gick templarmet på BB motor och tempmätaren stod då på 100 grader. Jag kuperade omedelbart motorn och fortsatte till Köpenhamn på SB maskin.

På morgonen därefter i Köpenhamn så bytte jag impeller som mycket riktigt saknade två vingar. Men på återresan till Lagunen med 700 rpm så gick larmet igen och tempmätaren stod på 100 grader. Kuperade motorn och fortsatte till Lagunen. Tänkte att det kanske var impellervingarna som hade följt med sjövattnet till laddluftkylaren så jag kikade om jag kunde ta ner den, men det var inte så enkelt för den sitter så att man måste ta kylvattenkylaren först.

 

Jag tyckte dock att det kom vatten i sjövattenfiltret och ut med avgaserna.

 

Då tog jag av slangen från sjövattenpumpen till laddluftkylaren och med en ståltråd med krok i änden så fiskade jag innanför gaveln i laddluftkylaren. Då fick jag ut de två impellerbladen som fattades på impellern plus två till från något tidigare impellerhaveri.

 

Tänkte att nu var problemet löst, men på nästa resa i lördags när vi åter var på väg till Köpenhamn med 800 rpm så var det dags igen Nytt larm och 100 grader. I Köpenhamn så efterfyllde jag för säkerhets skull kylaren med vatten och det fattades en del  (med salongsgolvet på plats så kan man inte se ner i kylaren). Men på hemvägen så fick jag temperaturlarm igen. Jag satt och tittade på tempmätaren och den rör sig sakta upp och passerar 80 grader och går vidare till 100.

 

800 rpm är ju låg motor belastning, kanske bara 20 hkr. Har aldrig haft problem med varmgång tidigare. Även om jag då och då kör med högre marsch-effekt så har tempmätarna stått pall på 80 grader. Men nu plötsligt så stiger som sagt temperaturen på BB motorn med bara <10% effektuttag. Jag drar slutsatsen att det inte är generellt dålig kylkapacitet ss igensatta värmeväxlare för då borde jag förmodligen ha märkt tendenser tidigare när jag kört med högre effekt, utan snarare något plötsligt stopp eller en pump som lagt av?

 

 

Nuläge:

I går så har jag öppnat motorluckorna och kollade vattennivån igen och det fattades vatten. Jag demonterade motortermostaten och lade den i en kastrull tillsammans med en ny Wahler 82 graders termostat och kunde då konstatera att båda termostaterna öppnade ungefär lika mycket vid 82 grader. Precis som dom skall. Således inget problem där.

 

Termostat___2019-09-23___IMG_2977.JPG.f25a975157b5bfa34fe1c70b62993716.JPG

Termostat___2019-09-23___IMG_2980.JPG.0e25265621afe25b5dd8a378c9bf74ce.JPG

Systemet ser rent och fint ut.

 

Glykolvattnet som jag tappade ut när jag tog av termostaten var lika ljusgrönt och fint som vanligt (trots att de antagligen har varit i bruk i 20 år). Skall dock nämna att jag i sommar har noterat grönt glykolvatten i bilge mellan motorerna som jag inte har kunnat härleda till något läckage och heller inte vet från vilken motor det kommit. Det har inte varit så mycket men då skall man ju ha i minnet att länspumpen kan ha pumpat ut en skvätt då och då vilket skulle kunna antyda att någon motor bidragit med glykolvatten under längre tid… Som sagt inga synliga läckage men om det läcker vid t ex oljekylet som sitter på ’baksidan’ på BB motor så skulle jag mycket väl kunnat undgå att se det för botten lutar ju och vattnet rinner vidare till bilge.

 

Vid konsultation med lokal motorguru så föreslog han kontroll med handpåläggning/IR-termometer för att försöka utröna vilka delar av motorn som blir varma respektive om det är någonstans det inte blir det. Han androg även cirkulationspumpen i din inre kylkretsen som möjlig felkälla, han hade varit med om att pumpaxeln hade gått av.

Cirkulationspumpen skall jag undersöka i dag.

 

Några packningar som kom i dagen när jag rev termostathuset var inte i skick så att jag vill återmontera dom så jag har beställt nya från Marine Parts så dom kommer förhoppningsvis i morgon och då skall jag återmontera termostathuset och fylla kylsystemet igen och sedan tänkte jag starta upp och gå runt med IR-termometern.

 

???????

 

Alla synpunkter emottages med intresse….

 

:confused:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som du har større varmeutvikling enn du skal ha. Er det lenge siden du har sjekket ventilklaring (-spel)? Jeg ville ha sjekket det kjapt. Dersom du har en ventil som ikke har klaring, så lukker den ikke helt, og luften som presses ut der lager mye friksjon og varme. Hvis det er ventiler som skal justeres med f. eks  0,1mm klaring, så er det en nokså liten margin til null. Og hvis det er snakk om bare en ventil, er det ikke sikkert at dette merkes i form av startvansker eller ujevn gange. Bare en tanke.

Link to post
Share on other sites

Har idag frilagt Kylvattenpumpen.

 

Termostathus_och_kylvattenpump___2019-09-24___IMG_2985.JPG.ce75a206e81efcd8fbb21a995b80e7df.JPG

 

Med en kina-endoscope-kamera tittade jag in i pumpen samtidigt som jag roterade pumpremskivan.

 

https://youtu.be/zv-aPFl3uwY

 

Verkar ha glömt hur man infogade video, men på klippet syns hur skovelhjulen rör sig när jag vrider remskivan.

 

Så tyvärr, man kan nog avskriva vattenpumpsteorin.

 

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen ebonita!

Hvis du ikke finner noe feil i kjølesystemet ditt så har jeg villet sjekke innsprøytningsvinkelen for evt. avvik!

 

Disse motorene har en liten mellomaksel (14) på drivverket til HP pumpen. Denne mellomakselen har to sett med "Companion" -disc (21), en på hver side. Hvert sett har 4 skiver og er festet til drivverket med bolter (15,16,17) og bolthylser (22).

 

Disse kan slites i discenes hylsehuller og bolthylser noe som medfører en senere innsprøytning og som  i sin tur fører til en etterbrenning, dårligere motoreffekt, og ØKET MOTOR TEMPERATUR!

 

1592724480_Pumpedrivverk63P.jpg.548f9260d7117fee61f227583dcc8935.jpg

 

Har tidligere skrevet en kort og enkel sjekkprosedyre i en annen tråd  som omhandler 63L med innsprøytingsvinkel på 16 gr BTC.

PS! Linken har tegningsreferanser til 63L så pos.nr er ikke identiske med tegninger for 63P

 

Vil tro at prosedyren også kan brukes på din 63P. I så fall må du sjekke innsprøytningsvinkelen for din motor

 

Det løser kanskje ikke problemet ditt, men da har du i alle fall fått sjekka pumpe drivverk og at motoren har riktig innsprøytningsvinkel!

 

Uansett, Lykke til med feilsøkingen!!

 

mvh

Bjørn

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev for 12 timer siden:

Med en kina-endoscope-kamera tittade jag in i pumpen samtidigt som jag roterade pumpremskivan.

 

https://youtu.be/zv-aPFl3uwY

 

Verkar ha glömt hur man infogade video, men på klippet syns hur skovelhjulen rör sig när jag vrider remskivan.

 

Så tyvärr, man kan nog avskriva vattenpumpsteorin.

 

Med den metoden ser du at skovelhjulet roterer, men det er helt uten motstand. Du utelukker dermed akselbrudd, men kan det være tenkbart at skovelen begynner å rotere på akselen når den får mostand av vannet? Jeg tenker derfor at metoden til @Jakob T er sikrere:

 

Jakob T skrev for 17 timer siden:

Om du starter,kinner motoren uten termostater,uten deksel over termostatene vil det sprute vatn om pumpa er i orden

 

Selv om det kan se ut som om sirkulasjonspumpa ikke er defekt ville det vært en ordentlig luring dersom hjulet spoler på akselen med motstand. Eventuelt; klarer du å stikke inn en skrutrekker eller lignende og blokkere skovelhjulet mens du vrir på reimskiva?

Link to post
Share on other sites

Nytt kapitel.

Efter att nya packningar monterats så kunde jag idag vattenfylla systemet och starta upp motorn för första gång med salongsgolvet öppet.

Med båten väl förtöjd i hemmahamnen och beväpnad med IR-termometer startade jag båda motorerna med avsikten att göra jämförande temperaturmätningar på olika ställen.

Motorerna gick perfekt och temperaturen steg långsamt och likformigt, inget konstigt. Men jag hörde samtidigt ett ljud av droppande vatten någonstans. Avbröt och stannade maskinerna som då nått 40 grader både på temperaturmätarna på instrumentbrädan och samma värde kunde avläsas på IR-termometern om man pekade på termostathuset.

Vattendroppande kunde lokaliseras till undersidan av avgaslimpan på BB motor dvs den motor som har problem med varmgång.

 

Jag gjorde tappra försök att hitta exakt läck-ställe, men det är svårt att komma till och det verkar helt enkelt som att vattnet sipprar ut i en gjutskarv på undersidan av limpan. Inte vid någon förskruvning eller plugg såvitt jag kunde finna ut.

Provade att återfylla systemet och vatten-nivån verkar att sjunka till ungefär motsvarande avgaslimpans undersida, då upphör droppandet. Som sagt tidigare så har jag under denna sommaren noterat glykolfärgat vatten i kölsvinet mellan motorerna. Antagligen så har jag helt enkelt kört en längre tid med låg kylvatten-nivå. Hoppas att det inte gett motorskador.

Kan limpan ha rostat igenom? Kanske är detta straffet för att jag inte bytt kylarvätska på 20 år? Limpan verkar dock fräsch och felfri i övrigt. Och kylvattnet är som sagt ljusgrönt och klart, absolut inte rostfärgat.

Och - jodå Volvo har nya avgaslimpor för 30 000:-

Avvaktar tacksamt och med intresse vad Baatplassens kunniga expertis har för ideer och synpunkter.

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Har ingen egen erfarenhet av läckande avgaslimpor.

 

Avgaslimpa_kylvattenl%C3%A4ckage___2019-09-26___IMG_2988.JPG.c298290ce18d7a162466520cdddcf242.JPG

 

Om det är en rostskada, hur bedöms då reparationsmöjligheterna vara?

 

Är det någon här som har erfarenhet av att demontera/montera den här pjäsen?

Sitter såvitt jag kan se med 12 skruvar plus att den är inklämd mellan termostathuset och avgasturbon.

Ja och så är den instängd av spridar-rören.

 

1238264573_Avgaslimpadetaljer.JPG.a8b76cac459ad716beeee290d2739b87.JPG

 

Är det kanske lika bra att spara på sidokostnaderna och beställa en ny?

 

:crazy:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har neppe et korrosjonsproblem. Men når først den 20 pluss år gamle glykolen er ute ville jeg definitivt ikke fylt den på igjen! Så finn feilen, kjør en runde Systemrens og fyll på ren frisk frostvæske!  Det ville i alle fall jeg ha gjort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Uppdatering.

 

Index:  " Mistenker at lekkasjen er et annet sted og ar det bare drypper fra en passende kant. Jeg ville demontert den og sjekket frostpluggene."

 

Idag har jag mha eget förberedande arbete och min lokale skruvhjälp demonterat avgaslimpan.

Det var väl ett par timmars jobb, inget komplicerat. Tappade kylvattnet, tog av termostathuset och lite andra detaljer, och kunde sedan lyfta limpan framåt-uppåt.

 

Och det visade sig att Index hade nästan rätt.

 

1998623046_AvgaslimpademonteradcuIMG_20191008_170243.jpg.cd2b37ba9b713c895a868aff17f6a784.jpg

 

Det var en /möjligen från början felmonterad/ o-ring i kylvattenkanalen som gett  upp.

 

 

Avgaslimpa_demonterad_trasig_o-ring___IMG_20191008_170249.jpg.0af80d6c4ce5c82fc04a31a70db3cb7c.jpg

 

Nya packningssats beställes från Volvo i kväll. Återmontering i nästa vecka.

 

Skönt att en sannolik felkälla har hittats! Skeppare firar med ett extra glas rödvin....

 

:thumbsup:

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der var feilen, tar meg en whisky :-) Kjølevæske, jernmotorer: Åpner du opp og drenerer kjølevæsken, bytt ut med rent vann og ny frostvæske. For at oksidasjon skal kunne finne sted, må det også være oksygen i systemet. Dette frie oksygrnet er rundt 8 %. Etter hvert som motoren blir varmet og avkjølt, forsvinner oksygenet. Altså ingen rust. Eller veldig langsom rusting. NB! Dette gjelder gammeldagse motorer i jern. Det er derfor ikke noe stress med å skifte frostvæske på disse motorene. Jeg har vel byttet tre ganger på 20 år. Frostpluggene er av en annen legering enn resten av motoren, kan oppstå en lett galvanisk reaksjon. Jeg byttet frostplugger på motoren til Hulda før jeg monterte den om bord i 1999. Merk også at frostvæsken kan ha en positiv effekt på tetningen i vannpumpen. Den effekten er vanskelig å dokumentere. 

 

Dette gjelder ikke motorer med aluminiumstopper etc. Følg instruksjonsboken. 

Link to post
Share on other sites

Dette er en kjent feil på disse motorene. Både jeg og en kompis har hatt samme problemet, og det viker som om o-ringen enten er feilmontert (i klem) eller at den, når den mister sin spenst glir inn i åpningen. Her burde det egentlig vært et o-ringspor og ikke bare en utfræsning.

Fint at du fant feilen, og lykke til med sammenmonteringen.

PS: Jeg venter i spenning på om den andre motoren snart får samme problem :eek: (det er heldigvis SB motor som er lettere å komme til)

 

 

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...