Jump to content

Er jeg uaktsom?


Arne2

Recommended Posts

I dag så var det meldt frisk bris og da bestemte jeg meg for å ta meg en tur ut med "gamla ada" (32 fot silbåt fra 1980).

 

Det var ingen andre båter å se utover fjorden og etter hvert så ble det noen ganske fine bøger som båten tok utrolig bra.

 

Kjørte et stykke utover fra Stavanger og utover mot Kvitsøy. Snudde så et stykke ut i der.

 

Kjørte for motor, og med frisk bris i front så gikk det ikke særlig fort. Når jeg snudde og kjørte innover mot Stavanger så ble det bra hastighet med bølgene fra akter.

 

Så skjedde det som jeg trodde var en umulighet. Verdens beste motor, Volvo Penta 2003 stanset. Først så sank den litt i turtall og så stanset den.

 

Da ble det jo en slik "hva gjør jeg nå" situasjon. Dro ut litt av genova/forseil og fant ut at med vinden stort sett fra akter så fungerte det ganske bra for å få styrefart.

 

Da jeg nærmet meg Stavanger gjestehavn så sto det både en brannbil og en politibil og ventet på meg og brannvesenet hadde også en båt. (Nei, jeg hadde ikke ringt til noen.)

 

Brannvesnets folk var veldig greie og hjalp meg å få båten inn i gjestehavna.

 

Politiet kom ombord og de sa at jeg hadde vært uaksom som hadde dratt ut i en så gammel båt i det været som var, og at noen av rutebåtene hadde kanselert. De var vel nesten litt morske.

 

Jeg forklarte dem at båten er helt ok, selv om det riktig nok kanskje mangler litt av det kosmetiske, og at det sånn sett kommer an på øynene som ser.

 

Så spurte de meg om det var ofte jeg dro ut i slikt vær. Til det så svarte jeg bekreftende at det gjorde jeg meget gjerne og rett som det er, hvis muligheten byr seg og jeg la til at turen i dag var fantastisk bta, helt til motoren stanset.

 

Da hentet politiet fram et promilleapparat og så måtte jeg blåse en lang blås i den.

Synes den ene politimannen mumlet noe slik som: "han er edru så vi får ikke gjort noe", og så gikk de.

 

Noen folk er slik skrudd sammen at de drar ut på en lang seiltur, uten forkunnsaper, og så lærer de seg det som de behøver litt etterhvert.

 

For min del så er den eneste tenkbare metode å først gjennomføre flere år med trening, og trening, slik at man er forberedt på dårlig vær og de situasjone som vil komme.

 

Hvordan skal man ellers få trent på å seile eller gå for motor i dårlig vær, uten å være ute i litt dårlig vær?

 

Er man uaksom hvis man sørger for å trene seg opp for å håndtere det været som man må regne å komme ut for hvis man skal dra ut på en litt lengre tur?

 

Ellers så er vel min teori rundt motoren at det har ligget rask eller vann i bunnen av dieseltanken som har blitt virvlet opp og dratt inn i motoren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Frisk bris må en da kunne seile i. Men om hurtigbåtene har takket for seg blåste det kanskje mer enn som så? Uten at det nødvendigvis gjør det uaktsomt å kaste loss selv, hvis man vet hva man holder på med.

 

Teorien din om hvorfor motoren stoppet kan være god, og om det finnes antydning til uaktsomhet i det du har holdt på med ligger det nok her – å få ren diesel frem til motoren er viktig. Jeg er ikke blant de som mener man må ha skipperlue med gullstriper, sekstant og papirkart ombord for å kunne ferdes trygt, men akkurat det med dieselhygiene er ganske viktig.

 

Litt på siden: kan du seile på vestlandet i frisk bris kan du stort sett seile så langt du gidder. Skal du seile i voldsomt krevende områder kan litt ekstra erfaring være greit, men den får du nok på veien.

Link to post
Share on other sites

I sånne tilfeller så er det bare å ta tjenestenummer og etterhånden på høflig måte forespørre om sakenes gang.
At de nesten - hvis sitert riktig - håpet at det var beruselse så de kunne "ta noen" er jo en litt spesiell vri...

 

Normalt er politi og andre tjenester både hyggelige og ordentlige. Så er det alltids noen spesielle opplevelser som kan ha to sider - derfor spør høflig for å forstå.

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje det blåste vesentlig mindre i søndre del av Boknafjorden, men det har da vitterlig blåst god vest/nordvest stiv kuling stort sett hele dagen her nord for Boknafjorden. På Utsira bikket det 20m/s midt på dagen. Regner med det var relativt friskt rundt Kvitsøy også.:confused:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig rart at de gadd?
Politiet har ren ingenting å gjøre med det.

"Uakstsom"  kan brukes når andre ble skadet, inkl. forsikringen når den må betale.
Ellers finnes det vel ingen regel som begrenser når en skal/kan/få lov å seile eller ikke.

Jeg kjenner til folk som syns det er kjedelig å seile
med mindre det er stiv kuling og oppover.
Vill gjerne se tjenestemannen diskutere med dem.

:fishing:



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vi dykker i elver, fridykker i vinternatta, går på sjøen for å kose oss i ruskevær og leker på isen i dykkerdrakt.

Noen ganger gjør andre ikke de samme sikkerhetsvurderingene av det vi holder på med som vi selv gjør.

Noen - både i beredskapssystemet og utenfor -  synes det er bra at noen rører på seg, mens andre mener man skal "sitte stille i båten"

 

Slik er livet på alle fronter. Hvis man selv mener man vet hva man holder på med og har tenkt igjennom litt forskjellige senarioer på forhånd så får man bare leve med at det kan finnes andre vurderinger.

Hender at vi ringer politiet på forhånd hvis vi vurderer det slik at det vi gjør kan skremme noen - feks leker på tynn is.

 

Hvis båten og været var slik at du ville utpå var det sikkert ok. Pluss for at man har klar seil som kan heises - da er man mye tryggere enn bare en motorbåt.

Mons

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Solseng said:

Men at det blåste frisk bris tror jeg ikke mye på.

 

Var nok fortsatt litt stressa da jeg fikk satt meg ned og skrevet dette innlegget. Stiv kuling ble til frisk bris. Det var nok stiv kuling jeg mente.

 

Jeg var ellres ikke helt ute på Kvitsøy, bare langt nok til at det var greit nok å snu. 

 

Ellers så var båten rett og slett fantastisk når bølgene ble såpass store at det ble litt avstand mellom dem. Hadde ikke inntrykk av at båten var i nærheten av "å bli stressa" hverken med eller uten motor.

 

Jeg syntes ellers at jeg hadde kontroll på et vis, også etter at motoren stoppet, ved at jeg hadde vinden i ryggen, slik at jeg hadde styrefart med "litt seil" og det ikke var noen fare for å "miste retningen" eller å kjøre på noe eller noen. 

 

Tenkte på i ettertid om det kunne være en form for uaktsomhet å ikke ringe etter redningsskøyten med en gang motoren stoppet, men jeg hadde en plan om å først forsøke gjestehavna i Stavanger, ved å styre vha "litt seil" og så hvis ikke det gikk å fortsette med vinden og under bybrua, og forsøke å legge til ved en brygge, ved Hillevåg eller lengte inn i fjorden, og så hvis heller ikke det gikk, så ringe redningsskøyta.

 

I gjestehavna så er det jo ofte seilbåter og hvis de ser at det er noen som har problemer så er det jo ofte noen som vil hjelpe. I dette tilfellet så var det jo et helt mannskap fra brannvesenet som sto der og ventet, og de var både kjempegrie og kjempeflinke. 

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Nesten alltid så kommer noen med en moralsk pekefiner av typen "husk at du kan lokke andre utpå".... 

 

Ok, greit, så dukker det opp noen turister på elva i gummijolle fra lekebutikken i Sjoa, noen i t-skjorte på sin første skitur på vidda osv det må vi bare leve med og det er ikke de som tar sine forhåndsregler og gjør ting på en tryggest mulig måte sine feil, det blir det aldri. 

 

Tvert i mot syns jeg det er bra at folk viser andre at både det ene og det andre kan utøves med god grad av sikkerhet om det gjøres riktig. 

 

Link to post
Share on other sites

 

Stemmer for ikke uaktsom. 

 

Det er søndag, Betjentene har bare blitt sendt ned til kaia etter oppdrag fra operasjonssentralen som følge av vitners opplysninger som har ringt inn. 

 

Skjønner at det kan føles unødig at de møter opp på kaia for dette, men man kan jo også snu på det og tenke at man skal være glad noen brydde seg. Noen så deg og brydde seg faktisk så mye at de ringte 02800. 

Det er nok av de som klager over/ opplever  at "ingen brydde seg". 

 

Du hadde kontroll, det så åpenbart ikke sånn ut for noen andre. 

 

Tanksjau til neste gang og om så VHFmelding til lokal redningsskøyte om at det kan hende man ber om assistanse. 

 

Jeg har fått motorstans med seilbåten sjøl pga vann i tanken. Problemet mitt var fravær av vind. Men jeg fikk seilt meg til egen brygge på 1 time... en distanse på under 500 meter ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De hadde nok mottatt en bekymringsmelding som måtte avklares. Sannsynligvis var det vesentlig avvik mellom oppfatningen til den som hadde iverksatt dette og den involverte.

 

Ettersom det ble spurt om alkohol kan man tenke seg at bekymringsmeldingen først ikke hadde blitt tatt alvorlig da det kun så ut til å være en ordinær havsnødsituasjon men at innringeren dermed så seg nødt til å rapportere om mulig promillekjøring for at etatene skulle ta aksjon:giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev 37 minutter siden:

Erik Aanderaa tok seg en tur til Røvær, så det var ikke bare du som var ute å seilte i går :thumbsup:

https://www.facebook.com/nobullshitjustsailing

 

Ser på FB at flere var ute å testet mannskap og fartøy med seilbåtene sine i går. Helt greit, så lenge folk vet hva de driver med, kjør på. Men klart det er en risiko, det er det også for basehoppere, fjellklatrere, dykkere osv. Og de som liker sånt må få lov å drive med det. 

----

Men "popularisering" av uregulert risikoadferd, feks seiling i hardt vær i krevende farvann.... det syns jeg faktisk er noe som kan/bør drøftes. Personlig har jeg nok mer sansen når det skjer i litt mer regulerte former, feks som del av en seilas/regatta/trening hvor det er flere båter og krav om et minimum av utstyr for å ivareta sikkerheten. Om "godt sjømannskap" handler om trygg ferdsel på sjøen så syns jeg vel dette kan være litt problematisk. Men greit, dette er mer i en "youtubeverden" enn ett reelt problem. 

 

Og om noen en dag ender opp med brukket mast eller skylt opp på land etter forsøk på å seile i kuling eller storm så er det fortsatt ikke Eirik sin skyld. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 8 timer siden:

....

Ellers så var båten rett og slett fantastisk når bølgene ble såpass store at det ble litt avstand mellom dem. Hadde ikke inntrykk av at båten var i nærheten av "å bli stressa" hverken med eller uten motor.

....

Jeg syntes ellers at jeg hadde kontroll på et vis, også etter at motoren stoppet, ved at jeg hadde vinden i ryggen, slik at jeg hadde styrefart med "litt seil" og det ikke var noen fare for å "miste retningen" eller å kjøre på noe eller noen. 

 

Tenkte på i ettertid om det kunne være en form for uaktsomhet å ikke ringe etter redningsskøyten med en gang motoren stoppet, men jeg hadde en plan om å først forsøke gjestehavna i Stavanger, ved å styre vha "litt seil" og så hvis ikke det gikk å fortsette med vinden og under bybrua, og forsøke å legge til ved en brygge, ved Hillevåg eller lengte inn i fjorden, og så hvis heller ikke det gikk, så ringe redningsskøyta.

 

I gjestehavna så er det jo ofte seilbåter og hvis de ser at det er noen som har problemer så er det jo ofte noen som vil hjelpe.

 

Denne oppsummeringen passer jo bra til både situasjon og tema. :thumbsup:

Seilbåt er alltid tryggere enn motorbåt. (ferdig talt)
En slik kork ha seil for både å seile og å dempe veldig mye av bevegelser,
og flest t.o.m. hjelpemotor for å manøvrere enklere både uten vind eller imot vind og strøm.
Å ringe redningsskøyta fra seilbåt bare fordi en har motorstans er vel heller et tegn for at en ikke behersker båten
og ville kvalifisere seg selv minst for karakterisering "uaktsom" eller verre med det.
Seilbåt er bare ikke i "havsnød" bare fordi motoren stopper, det er ingen grunn.

Så, planen din var jo tilsvarende = alt i orden.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Stusser litt over samarbeidet mellom nødetatene og RS. 

 

Hvorfor var ikke nødetatene ombord i RS, gikk ut til deg og fikk avklart om du var i en "bekymringsfull situasjon"?

 

Lite hjelp i å sitte inne på brygga og vente med oppblåst gummijolle og promillekontrollen klar....

-----

Må si at jeg ikke skjønner noe som helst av det. Om politi og brannmannskap selv ikke føler seg kompetente til å "gå på sjøen" så må de i det minste kunne bruke RS i en sånn situasjon fremfor å gjøre ingenting? 

Link to post
Share on other sites

Altså, om alle former for aktiviteter/sport/idrett/hobby som kan medføre risiko for liv og helse blir regnet som uaktsomhet, er det mye som må forbys. Jeg har også diskutert med folk som mener det er idioti å seile over hav, for man kan risikere å løse ut en dyr redningsaksjon.

Men hvor mange blir ikke hentet ned fra fjellet hvert år? Søk etter "redningsaksjon", så ser man at det er svært mange aktiviteter som medfører risiko. Alternativet er at folk bare sitter hjemme og driver med "trygge" aktiviteter, eller man kan forby alt som er risikabelt utenom yrkessammenheng.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke uaktsomt! Noen liker å gå ut i dårlig vær for å teste seg selv og båten. Og ærlig talt: Det er vel kun unntaksvis at motorstopp får fatale konsekvenser for en seilbåt? Her er det sikkert vitner som har ringt inn bekymringsmelding til nødetatene. Men det er litt spesielt av nødetatene å sitte og velte i havnen til båten kommer inn. Uansett: Ikke uaktsomt!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk alle assistanseoppdragene RS har basert på skitt i dieseltanken når folk går ut i bølger med båtene sine for første gang på lenge, eller enda værre, kjører båten tom for drivstoff. Alt kan ikke være uaktsomhet. 

 

Enhver motorstans med en båt som ikke har alternative fremdriftsmetoder kan potensielt bli "krevende", normalt ikke... men gitt situasjonen kan de bli det. 

 

Dette var en seilbåt, som heiste seilene når motoren stoppet og seilte i medvind innover mot havn. Båtfører hadde, etter eget utsagn, god kontroll, var dokumentert edru og hadde gode planer for å håndtere at båten ikke hadde motorfremdrift. At alt faktisk gikk helt fint understreker vel at båtfører ikke opptrådte uaktsomt.

 

At en tilfeldig innringer til politi måtte mene noe annet kan vel knapt ilegges noe vekt. 

 

Store norske sier: Uaktsomhet, rettslig begrep for uforsiktighet eller skjødesløshet. At en handling er foretatt uaktsomt, dvs. uten den omtanke eller forsiktighet som kreves i vedkommende forhold, kan medføre rettsvirkninger både på sivilrettens og strafferettens område."

 

Min dom: Ikke uaktsom og innringer bør få en "justering/opplæring" ifht når det er riktig å ringe nødetatene. 

 

En god ting er jo at noen faktisk følger med. Som båtbruker ville jeg takket innringer, kanskje kjøpt en kikkert som gave og bedt han/hun om å fortsette å følge med, det er godt å vite at en blir sett. Med kikkert kan en se enda bedre og kanskje se om noen er i nød, ikke ute å koser seg i været. 

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 42 minutter siden:

Men hvor mange blir ikke hentet ned fra fjellet hvert år? Søk etter "redningsaksjon", så ser man at det er svært mange aktiviteter som medfører risiko. Alternativet er at folk bare sitter hjemme og driver med "trygge" aktiviteter, eller man kan forby alt som er risikabelt utenom yrkessammenheng.

 

Helt enig at man må ut og tøye grenser. Når en basehopper klasker rett i fjellveggen er det ikke uaktsomhet, det er uflaks. Snorer og alt er helt sikkert sjekket på forhånd. Samme gjelder fjellturister som går seg fast i en skråning og må hentes ned, kun uflaks. 

 

I dette tilfellet var det muligens en motor som stoppet grunnet tett filter. Hvilke preventive tiltak TS iverksatte i forkant, kan han jo forklare selv. Kun uflaks, men han greide seg jo selv helt inn til land. Altså helt greit. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om TS gjorde det samme i en motorbåt uten å ha kontroll på drivstofflinja... da er det enten manglende kompetanse, at en ikke vet at det er "vanlig" å få skit i dieselen når en går i mye sjø, eller så nærmer det seg uaktsomhet om en så og si "tok sjansen" uten å ha sjekket drivstoff/tank/filtre før en sånn ekstraordinær tur. 

 

Men så lenge TS hadde "motor nr 2" på lur, dvs seil, og seilte ett sted der seil var ett greit alternativ for å komme seg trygt i havn for seil, ja da må det være helt greit hele opplegget egentlig. 

 

Samtidig, om det var en plass han måtte ligge å krysse for å komme i havn, kanskje i ett farvann hvor det var kort vei til å reke på land/grunn/brått om noe gikk feil... eller rigg/seil var i dårlig stand og tok skade i den sterke vinden... ja da går en vel over i uaktsomhet igjen syns jeg. 

 

Men som historien har blitt fortalt, kun fra den ene parten da selvsagt, så virker det som å være helt "innafor". Men selvsagt, en kan ikke konkludere med forklaring kun fra en part helt sånn uten videre ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...