Jump to content

Er jeg uaktsom?


Arne2

Recommended Posts

Sørlandet2 skrev 24 minutter siden:

Men jeg vil si det er uaktsomt å ikke varsle rednings-skjøyta når motoren stopper i slikt vær. Bedre å ringe en gang for mye, en gang for tidlig. Virker som de fleste mannfolk unnviker å søke hjelp, helt til det er sikkert an er i skikkelig fare. 

Jeg hadde ikke varslet redningsskøyta hvis motoren stopper. Jeg hadde gjort det hvis masta knakk og motoren stoppet. Det er da to fullverdige fremdriftsmidler. Har hatt flere båter uten motor. Som jeg har vært ute i 20m/s med. Vet man hva man gjør så er det helt meningsløst å kontakte redningsskøyta. Men hvis man ikke har kontroll er det alltid bedre å ta kontakt før ting eskalerer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sørlandet2 skrev 30 minutter siden:

Virker som de fleste mannfolk unnviker å søke hjelp, helt til det er sikkert an er i skikkelig fare. 

 

Har skjønt for lenge siden at jeg er "utdatert", men for meg brukes RS ved fare, for liv og helse. 

 

Å seile i havn i mye vind kan gi skader på gelcoat og andre materielle greier, men ikke sette noen i fare.  

---

 

Så ikke vet jeg. Jeg vil ikke sette fingeren mot noen som velger å seile i havn uten å ringe RS. 

 

Ser at en del i seilforeningen praktiserer det bare for treninga sin skyld der jeg har båten. Og det er kanskje ikke så dumt? 

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel litt som de to erfarne fjellvandrerne som drar til fjells i uværet for å holde ved like sin kompetanse på å grave og overnatte i snøhule. Noen, uten tilsvarende kompetanse, ser at de spenner på seg ski og sekk og legger ivei ut i snøfokket. De ringer så nødetatene for å varsle om «galskapen». Uaktsomhet?

 

...eller de to erfarne fjellklatrerne som pakker sine sekker mat og klatreutstyr og legger ivei opp gjennom steinrøysa i Trollveggen for å komme til foten av veggen og begynne på sitt lille klatreeventyr opp veggen. Noen, uten peiling på klatring, ser klatrerne og varsler nødetatene om «galskapen». Uaktsomhet?

 

Jeg mener vel at hverken trådstarters lille seiltur eller eksemplene over her har noe som helst med uaktsomhet å gjøre. Det handler mer om vedlikehold og utvikling av egen kompetanse og mestring.

At andre mennesker uten den samme kompetansen og erfaringen synes slik adferd er «galskap», faller litt på utsiden av begrepet «uaktsomhet».

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til å ha høy terskel for å be om hjelp fra RS. Vi i RS er glade for at folk ber om assistanse for f. eks. å komme seg i havn fremfor å forsøke å seile inn i en havn med mye båter i mye vind, spesielt om man ikke har trent på dette. RS skøytene ligger i beredskap langs kysten nettopp for å bistå båtfolket når de har problemer og materielle verdier står på spill, ikke bare når det står om liv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Det er ingen grunn til å ha høy terskel for å be om hjelp fra RS. Vi i RS er glade for at folk ber om assistanse for f. eks. å komme seg i havn fremfor å forsøke å seile inn i en havn med mye båter i mye vind, spesielt om man ikke har trent på dette. RS skøytene ligger i beredskap langs kysten nettopp for å bistå båtfolket når de har problemer og materielle verdier står på spill, ikke bare når det står om liv. 

 

Det er bra. Bare for å feie unna all tvil, om jeg var i en situasjon der jeg så en risiko for å renne egen eller andres båter i senk ved å prøve å gå i havn, eller gjøre store materielle skader så hadde jeg strukket meg langt for å finne bedre alternativer, hvorav RS selvsagt kan være ett. 

 

Men jeg ville angre hele mitt liv hvis RS eller nødetatene ble forsinket, om så lite som ett eneste minutt fordi de drev med en eller annen form for "assistanse" eller noe på grunn av meg. Har vært oppi nok situasjoner til å skjønne at minutter og sekunder kan være avgjørende. 

Så ja, det sitter "langt inne" å bruke RS. Jeg får angre når jeg ligger i fjæra og stanger ;-)

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Seilars said:

Ikke la deg skremme av dette, bruk erfaringen slik at du neste gang gjør ting annerledes og er forberedt på motorstans. Det finnes verre ting enn motorstans i en seilbåt.  Mye av sikkerheten handler om valg man tar underveis, og de valgene krever erfaring. Nettopp derfor bør man ikke være for utålmodig etter å presse grensene. Små steg gir også fremgang. 

 

Ja, slik tenker jeg også. Jeg hadde jo faktisk en plan for motorstans, som ble brukt, men jeg hadde jo ikke forestilt meg at motoren skulle stanse med diesel på tanken. En annen side ved saken som jeg kasnkje ikke hadde planlagt godt nok, det var at når man går rett mot vinden i stiv kulig, så går det jo veldig mye mer drivstoff enn normalt. Neste gang så vil det jo faktisk være som en slags "rutine", og jeg vil i alle fall ikke fylle på for lite diesel :smiley:

 

5 hours ago, Sørlandet2 said:

Men jeg vil si det er uaktsomt å ikke varsle rednings-skjøyta når motoren stopper i slikt vær. Bedre å ringe en gang for mye, en gang for tidlig.

 

Det tenkte jeg også på i ettertid, men følte nok der og da at det aldri var noen større fare. Når ting skjer så er det også så mye bevegelse i båten at man egentlig bruker all oppmerksomhet på å få styring på båten og å få tingene under kontroll. Planen var først å forsøke å legge til land ved et par alternative brygger og så hvis det ikke gikk, styre innover i fjorden til roligere farvann og eventuelt ringe der i fra.

 

5 hours ago, S/Y Emma said:

Vet du om noen av etatene prøvde å kalle opp deg på VHF?

 

Nei, har ikke VHF men to mobiltelefoner. Det er forresten et godt poeng for å bruke VHF. Selv om det ikke er andre båter ute, som jeg kunne se, så kan det jo være at noen av nødetatene forsøker å kalle opp. Tar det til etterretning.

 

5 hours ago, Mulligan said:

Men riggen var etter det jeg forstår i god stand.

Og seila er hovedframdrift på en slik båt.

 

Jada, riggen er OK, men å krysse opp mot vinden i slikt vær, det krever nok mer en min kompetanse, så mot vinden, det blir motor.

Med vinden inn skrå bakfra, så er det jo ikke noe problem å seile med vinden, slik at man har god styring.

 

5 hours ago, Sørlandet2 said:

Men på et punkt må en jo inn til land. Å legge til i liten til stiv kuling uten motor, vil jeg se på som uaktsomt. Det vil være stor fare for å kunne skade materiell eller folk i slik situasjon. 

Nok en gang så skjønner jeg ikke vegringen for å spørre om hjelp, for å øke sikkerheten i en slik situasjon. 

 

Jeg tror nok at de som er vant til seil kanskje vil se det på en annen måte. De som er flinke til å seile vil kanskje klare å seile opp mot vinden og legge til mot vinden (??!!). Der er ikke jeg. Men der i mot det å seile med vinden når vinden blåser inn mot brygga, og så brekke av 80-90 grader elelr så og la båten drive den siste meteren seidelengs med vinden, og så legge til, det er ikke så vanskelig. Det var jo også det som jeg gjorde. Det var ellers flere alternative brygger innover fjorden med vinden rett på, slik at man kunne la seg "bløåse inn" sidelengs.

 

Når det gjelder politiets kanskje litt dårlige humøs den dagen så kan jeg forstå dem. Jeg sjekket politiloggen på Twitter. Jeg kunne ikke se noe om en seilbåt med motorstans, men jeg så at de hadde hatt veldig mange værrelaterte utrykninger, blant annet 3 forksjellige båter som hadde slitt seg. Hvis man så kommer fram til den 4'de båten den dagen, som bare har vært på fintur i bølgene, så må det vel være tiillatt å være litt irritert. 

 

Når det gjelder hvorfor brannvesen og politi kom, så var det slik at jeg først passerte en brygge litt lengre ut med vinden for akter. Der sto det to personer og fisket. Jeg kastet tau på land og sa jeg haddee motorstans, og så ba jeg dem ta imot tauet. Det resulterte i et møte mellom de to fiskerne der de diskuterte hva de skulle gjøre. Så bestemte de seg for å ta i mot tauet, men da var jeg godt forbi. Jeg satte kursen for neste brygge, og i mellomtiden så hadde nok de to fiskerne raportert hva de så og hvor jeg var på vei.

 

Ellers så trro jeg det er en veldig stor forskjell på en seilbåt og en motorbåt i en slik situasjon. En forskjell er jo "reservemotor" i form av seil. En annen forskjell er jo en kjøl, på min båt 1,6 tonn som både bidrar til retning og stabilitet. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

Så ja, det sitter "langt inne" å bruke RS. Jeg får angre når jeg ligger i fjæra og stanger ;-)

 

Det er nok et påeng det også. En annen side ved saken, det er at et ordenlig anker, det kan også være et ganske viktig  utsyr hvis man beveger seg mot land og ikke kan komme seg i så mange andre retninger. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke lett å få alle sider av denne saken her, og si hva som er korrekt. 

 

Men å sende en Pan-melding, siden det ikke er umiddelbar fare for liv, er jo en god mulighet. Noe som også er anbefalt på sidene til RS. Da vil en jo ikke bli prioritert foran andre som er i nød. Noe som Pinkvin er bekymret for.

 

Nå gikk det jo bra denne gangen. Men hadde du forsaket skade, så er jeg ganske sikker på at spørsmålet hvorfor nød-etat ikke hadde blitt kontaktet, hadde kommet opp. 

 

Vi bor jo i et sivilisert land, med en relativt god beredskap. Jeg tenker det er der for å være til assistanse hvis nødvendig. 

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser svarene i denne tråden forstår jeg at jeg er totalt uansvarlig minst 50 ganger per år. Folk er forskjellige. 

 

Når man ikke lenger er sikker på om man kan komme hjem trygt skal man kontakte nødetatene. De er der for å hjelpe. Men det skader ikke å jobbe opp evner slik at en nesten uansett aldri kan få behov for å få hjelp. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...