Jump to content

Er jeg uaktsom?


Arne2

Recommended Posts

11 hours ago, Joerg Becker said:

Seilbåt er alltid tryggere enn motorbåt. (ferdig talt)

 

Ja, og en del av riskovurderingen for turen var jo å vurdre vindretning og hvordan man skulle bruke seil hvis man nå fikk en motorstopp. Vinden blåste innover mot land og inn mot gandsfjorden, slik at man kunne seile milevis med vinden for akter og kikke etter fortøyningsplasser hele veien inn mot Sandnes.

 

10 hours ago, Pinkvin said:

Hvorfor var ikke nødetatene ombord i RS, gikk ut til deg og fikk avklart om du var i en "bekymringsfull situasjon"?

 

Det var ingen redningsskøyte inne i bildet. Jeg varslet ingen men brannvesnet sto og ventet og så dukket politiet opp litt etter hvert. Brannvesnet hadde faktisk en båt.

 

9 hours ago, Hulda said:

Om man går ut i høy sjø for å ha det gøy med bruk av motor, uten med sikkerhet å vite hva man har på dieseltanken, vil jeg kalle det høy grad av aktsomhet.

 

Det var nok diesel på tanken og det var fortsatt diesel på tanken når jeg hadde returnert.

 

Men så kommer det som var en nyhet for meg: Selv om det frmdeles var diesel på tanken så var det allikevell luft i motorens dieselfilter. Det ser ut som at når båten har krenget og kastet på seg, så har den klart å trekke luft inn i motorens dieselsystem, selv om det altså fortsatt var en hel del diesel på tanken.

 

Når jeg fikk ut denne luften fra dieselsystemet nå i dag så startet motoren og gikk helt fint. 

 

Det kan også være noe med at båtens tankdesign ikke er optimal. Diesel tappes ikke ut fra bunnen, det ser ut til å være et rør fra toppen som trekker opp diesel, og med mye bevegalser og en tank og diesel som "skvulper", så kan det godt tenkes at den kan trekke luft.

 

Læredommen var at skal man ut i dårlig vær, i alle fall med min båt, så skal dieseltanken være full. Det vet jeg nå.

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En av første gangene jeg krysset tvers over Oslofjorden med egen båt, ei snekke, så ante jeg ikke at tankmåleren var delvis defekt. Gikk i ett drag fra Langesund og over og inn bak søstrene utfor Hvaler, ca 40nm. Blankt hav hele veien. 

 

Bak søstrene kom vi i hekkbølgene fra en annen båt og motoren stoppet. Men lot seg kinne i gang. Pussig.... så kom vi i hekkbølger igjen og det samme skjedde enda en gang. Da ble det manuell sjekk av dieselmengden i tanken... såvidt en skvett igjen og selvsagt null reserve. Gikk på nær tomgang resten av turen, men "bank i bordet", kom jaggu i havn for egen hjelp selv om det ble en lang dag ;-)

---

Har (nå) som vane å toppe tanken og holde den mest mulig full. Det er kanskje (?) viktigere med seilbåt iom at en kanskje både krenger og "bølger" mer enn motorbåter, sånn generelt? 

 

Har også (nå) minst 20 liter i reserve som jeg pleier å ha på tanken i løpet av sesongen, og fylle på nytt så jeg ikke ender opp med reservekanner med eldgammel diesel, noe jeg også drev med før....  

Link to post
Share on other sites

Gjelder ikke det for de fleste flytende Dingsene allerede, Hulda?
Jeg kommer ikke på mange type båt som  ikke  tåler tydelig mer sjø og "situasjoner"
enn de fleste mennesker jeg har sett på sjøen.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joerg Becker skrev 6 minutter siden:

Gjelder ikke det for de fleste flytende Dingsene allerede, Hulda?
Jeg kommer ikke på mange type båt som  ikke  tåler tydelig mer sjø og "situasjoner"
enn de fleste mennesker jeg har sett på sjøen.

:fishing:
Jørg

 

Syns å huske en svær motorbåt, moderne, som fikk motorstans i kuling. Ble liggende med hekken mot sjøen, slo inn rulledørene til "stua", fyllte motorrommene via ventilasjonen og sank innen kort tid. 

 

Et par år siden? 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Denne båten i denne tråden hadde for lite diesel på tanken under rådende forhold til at sikkerheten ble ivaretatt. Hadde dette dieselsystemet, under rådende forhold, sittet i en båt som ikke kunne heise seil, ville utfallet kunne blitt mindre heldig. Som den Pinkvin ref. til. Eller den som kalte opp Sweden Rescue her om dagen, motorstans i høy sjø.

Link to post
Share on other sites

Ja, Pinkvin, beklager, jeg glemte motorbåt.
Uaktsomt av meg  :saint:

-----------------------------------

Nei, Hulda, jeg skjønner nok hva du mener.
Men alle grunnreglene for god sjømannskap burde være klar,
i alle fall for de som har lært noe eller t.o.m. båtlappen .

Teknisk stans kan aldri utelukkes, tross alt er motorer blitt laget av mennesker.
Og mengde diesel?
En som går tom på veien trenger nok en god forklaring hvorfor det skjedde.
Tross alt pleier en jo å ha gooood tid for omsider å huske på slike detalj.

Men en kan nok ikke diskutere alle hvis og når, da blir det t.o.m. farlig i senga. 
.... og TS har seilbåt.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Frisk bris? Nei, det var visst stiv kuling... for motor for å "kose" seg med en seilbåt i skikkelig ruskevær? Snudde utpå der....Brannvesen og politi på brygga uten at trådstarter hadde varslet om problemer og med seilføring som virket som han hadde såpass kontroll at han rolig kunne finne forskjellige alternativer for "nødhavn"? Enten er det mange ting som ikke er opplyst om, ellers må dette være en skikkelig røverhistorie.

 

Beklager, finner ingen fornuft i denne tråden. Er den reell, bør trådstarter trekke pusten og fortelle på en mer overbevisende måte hvilken rute han tok og hvordan han kunne oppfattes som en i havsnød eller med seriøse problemer. Brannvesenet står vel ikke parat ved alle tenkelige "landingspunkter" for en seilbåt uten å tydelig ha blitt varslet om dennes problemer og tilhørighet. Og politiet.....? Her er det mye som mangler.

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

Frisk bris? Nei, det var visst stiv kuling... for motor for å "kose" seg med en seilbåt i skikkelig ruskevær? Snudde utpå der....Brannvesen og politi på brygga uten at trådstarter hadde varslet om problemer og med seilføring som virket som han hadde såpass kontroll at han rolig kunne finne forskjellige alternativer for "nødhavn"? Enten er det mange ting som ikke er opplyst om, ellers må dette være en skikkelig røverhistorie.

 

Beklager, finner ingen fornuft i denne tråden. Er den reell, bør trådstarter trekke pusten og fortelle på en mer overbevisende måte hvilken rute han tok og hvordan han kunne oppfattes som en i havsnød eller med seriøse problemer. Brannvesenet står vel ikke parat ved alle tenkelige "landingspunkter" for en seilbåt uten å tydelig ha blitt varslet om dennes problemer og tilhørighet. Og politiet.....? Her er det mye som mangler.

 

 

 

Enig...syns også denne historien skurrer...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Shore said:

Frisk bris? Nei, det var visst stiv kuling... for motor for å "kose" seg med en seilbåt i skikkelig ruskevær? Snudde utpå der....Brannvesen og politi på brygga uten at trådstarter hadde varslet om problemer og med seilføring som virket som han hadde såpass kontroll at han rolig kunne finne forskjellige alternativer for "nødhavn"? Enten er det mange ting som ikke er opplyst om, ellers må dette være en skikkelig røverhistorie.

 

Det var vel noe av det som Politiet sa også. Så spurte de meg også når de satt der om "Hva er båtens navn?" Jeg sa nå som sant var at det husker jeg ikke, jeg skal gå ut og se etter. Det var vel da dette promilleapparatet kom fram.

 

Det var nok ellers slik at jeg først forsøkte å legge til en brygge med vinden for akter. Det gikk ikke ettersom seilet ikke hadde noen revers. Jeg misset på den første brygga, og det var nok da en eller annen ringte til brannvesnet.

 

Jeg seilte så videre til gjestehavna der jeg kunne legge til med vinden fra siden, slik at vinden ville holde båten opp mot brygga, og det fungerte helt fint. Fikk en liten skade på bordkledningen langs ripa, men det fungerte. Dessuten så sto det en del brannfolk og ventet.

 

27 minutes ago, Hulda said:

Du skal ikke se bort fra at trådstarter har noen svin på skauen. Men problematikken er grei nok til å kunne belyses.

 

Ikke foreløpig, men bare vent. Vurderer å gå av med avtalefestet pensjon. Det er derfor jeg har skaffet med "gamle Ada" og da skal det nok bli gang på tingene.

 

4 hours ago, Hulda said:

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Denne båten i denne tråden hadde for lite diesel på tanken under rådende forhold til at sikkerheten ble ivaretatt.

 

Ja, det er faktisk sant, men det hadde jeg ikke nok kunnskaper om båten til å kunne forutse. Nå vet jeg det. Det manglet nok noen kunnskaper om det. Nå har jeg lært at jeg har en båt og en tank som kan trekke luft under visse forhold, selv om det er diesel på tanken.

 

Et par andre sider ved "aftermath":

 

Jeg har ingen VHF bare 2 stk mobil. Skulle det ha vært en god ide å ha en VHF slik at man kan kalle opp andre båter? I dette tilfellet så var det ingen andre båter å se, men i andre situasjoner så ville nok det være en god ide.

 

Jeg har et par 10 Kg paraplyanker. Dette er alt for lite ved en motorstans. Hvis man har et ordentlig anker så gir dette en mulighet for å stanse opp før man eventuelt driver på land.

 

Når det gjelder seil kontra motor.

 

Øksø 32/ Ada 32 har et undervannsskrog som tilsvarer en motorseiler, og den går ganske bra for motor.

 

Å krysse mot vinden i i høy sjø og stiv kuling, det er det kanskje noen som kan, men det kan ikke jeg, Jeg har i alle fall ikke prøvd.

 

Å seile med vinden med vinden inn "halvt akter" og med "litt av genova" ute, for å ha styring på båten, det er forholdsvis enkelt.

 

Nå blåste vinden inn mot land, og hadde den ikke gjort det, så hadde jeg nok ikke tatt turen. Hvis vinden eventuelt hadde snudd, så hadde løsningen vært å seile med vinden inn mot Kvitsøy.

 

Det var aldri noen fare enn for eventuelt en skade på ripa, når jeg lot den drive sidelengs inn mot brygga, på et sed det vinden blåste inn mot brygga. Andre kan sikkert krysse opp mot vinden og manuvrere i stiv kuling og opp mot brygga. Jeg kan det ikke, men å seile inn mot brygga, dreie av og la den "skli" sidelangs mot brygga det går bra.

 

For min egen del så synes jeg det var veldig mye god læring i den turen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 50 minutter siden:

Du skal ikke se bort fra at trådstarter har noen svin på skauen. Men problematikken er grei nok til å kunne belyses. 

 

Men hva er problematikken..? At en risikerer at lensmann og prest står på kaien og tar i mot deg, når en kommer til havn,  en dag med kuling....

Da burde de tatt i mot meg en drøss med ganger.... sorry....historien er ikke hele historien...

Link to post
Share on other sites

Mange langkjølede båter har rimelig god styring med vinden uten seil også.

Hvis man først klarer å snu baugen med vinden kan mange styre 45 grader til begge sider for vindretningen, og det kan være nok til å finne lun havn.

Kan være at man må ut med drivanker bak for å komme igang.

Anbefaler alle å prøve slik at man kjenner muligheten hvis det skulle bli nødvendig en gang.

Mons

Link to post
Share on other sites

Så lenge man ikke setter andres liv i fare, så må det vel være greit å dra ut på sjøen i dårlig vær. Ser for meg at du reddet dagen til disse brannfolkene som ellers ville gjort noe langt mindre spennende.  Det er ikke alt i livet man kan lese seg til, av og til må man ut av sofaen for å lære.  Nå lærte du at tankmåler i bil og tankmåler i båt må leses forskjellig. I vår båt har vi aldri hatt mindre enn 40 liter på tanken ved fylling.  Vet man hvor stor tanken er, så bør man regne motsatt i båt. Full er den eneste kjente verdien, og når man fyller så noterer man hvor mye som gikk på i forhold til det tankmåleren viser.  Når vår tank rommer 150 liter, og 35% på måleren gir plass til 110 liter, så vet jeg at det skal være 40 liter igjen ved 35%.  Normalt sett fylles tanken når den er 40-50% full. Det er ikke ett mål å finne ut av hvor langt ned tanken kan tappes.  Har man ny båt, så begynner man med full tank, og fyller ofte så man lærer litt om måleren.

 

Du har ikke skadet noen, ikke skadet noe, og ikke satt noens liv i fare. Det var nok grunnen til at politiet ruslet videre.  Noen var bekymret, og ønsket at du skulle komme deg trygt iland, og det er jo hyggelig. Kanskje var det en av årsakene til at det gikk såpass greit når motoren tross alt stoppet.  Vi var selv ute og seilte utaskjærs i Skagerak på lørdagen med 2-3 meter sjø og 14 m/s i perioder, og det var ikke mange andre å se.  Vi har seilt i mye tøffere vær før, og nettopp slik blir man kjent med båten og seg selv. Men ett sted går grensa, og for egen del har jeg brukt lang tid på å bli kjent med båt og egne ferdigheter.  Det handler om å ta små steg.   Ett godt anker som man har testet ut i dårlig vær regnes som sikkerhetsutstyr hos oss. Da er vi ikke like avhengige av motoren. Har ligget på svai med defekt motor tidligere, slikt skjer. 

 

Kun du (og de som så deg) vet fasiten på om det var uforsvarlig.  For noen vil alt over frisk bris være uforsvarlig, for andre vil en storm være innafor.  Det krever uansett endel kunnskap å håndtere en seilbåt i såpass tøft vær uten motor.  Noe av den kunnskapen handler om å se sine begrensninger i forhold til valg av havner etc.  Vinden aktenfra inn til brygga er feks. uaktuelt uten motor. Det er som å renne ned en blindvei til en parkeringsplass i bunnen uten bremser. 

 

Ikke la deg skremme av dette, bruk erfaringen slik at du neste gang gjør ting annerledes og er forberedt på motorstans. Det finnes verre ting enn motorstans i en seilbåt.  Mye av sikkerheten handler om valg man tar underveis, og de valgene krever erfaring. Nettopp derfor bør man ikke være for utålmodig etter å presse grensene. Små steg gir også fremgang. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 2 timer siden:

Frisk bris? Nei, det var visst stiv kuling... for motor for å "kose" seg med en seilbåt i skikkelig ruskevær? Snudde utpå der....Brannvesen og politi på brygga uten at trådstarter hadde varslet om problemer og med seilføring som virket som han hadde såpass kontroll at han rolig kunne finne forskjellige alternativer for "nødhavn"? Enten er det mange ting som ikke er opplyst om, ellers må dette være en skikkelig røverhistorie.

 

Har opplevd full utrykning 2 ganger selv. Helt udramatisk, men har i ettertid funnet ut at skal man gjøre ting vanlige folk ikke forstår er det best å ikke ha for mange tilskuere. Politiet hadde fått en del telefoner om personer i nød. Da må de rykke ut. Tipper det samme skjedde her. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror terskelen for å varsle noen ganger er for lav.

Folk tar bilde med mobilen og håper på å komme i avisa.

 

1. En bekjent av meg gikk på trynet med en Hobie 16. Da han etter mye slit fikk rettet den var han omringet av Politi, RS og Brannvesen. Han lurte på om det hadde skjedd en ulykke.

2. Her nede på solkysten er det en kar som bor i en hvalbåt. Av diverse grunner måtte han forlate kaia han bruker. Ikkeno' problem. Han la seg i ei lun bukt og droppa ankeret. Et par timer senere sto det bilde av båten hans i avisa med teksten. "Stort skip på grunn".

3. Noen karer som var ute og seilte 470 gikk på trynet. Full utrykning. De retta båten og seilte videre.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Men hva er problematikken..? At en risikerer at lensmann og prest står på kaien og tar i mot deg, når en kommer til havn,  en dag med kuling....

Da burde de tatt i mot meg en drøss med ganger.... sorry....historien er ikke hele historien...

 

Næhei. Da skal jeg prøve en gang til: "Ikke dra ut i bølger med for lite diesel på tanken". Det var poenget mitt. Går på preventiv risikoanalyse i dagliglivet. Håper det gled inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si det er uaktsomt å dra ut i slikt vær, forutsatt at en har skuta i god stand. 

 

Men jeg vil si det er uaktsomt å ikke varsle rednings-skjøyta når motoren stopper i slikt vær. Bedre å ringe en gang for mye, en gang for tidlig. Virker som de fleste mannfolk unnviker å søke hjelp, helt til det er sikkert an er i skikkelig fare. 

Link to post
Share on other sites

Vet du om noen av etatene prøvde å kalle opp deg på VHF? Siden du ikke har det om bord, ble de kanskje bekymret eller irriterte av å ikke få svar på oppkall i det de anså som en nødssituasjon. Mye kunne sikkert vært avverget om du kunne svart at alt var under kontroll.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 4 minutter siden:

Men riggen var etter det jeg forstår i god stand.

Og seila er hovedframdrift på en slik båt.

Jo, selvfølgelig kan en seile i liten til stiv kuling, så absolutt ingen problem med fremdriften. 

Men på et punkt må en jo inn til land. Å legge til i liten til stiv kuling uten motor, vil jeg se på som uaktsomt. Det vil være stor fare for å kunne skade materiell eller folk i slik situasjon. 

Nok en gang så skjønner jeg ikke vegringen for å spørre om hjelp, for å øke sikkerheten i en slik situasjon. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...