Jump to content

Skifte ut mekaniske gear/gass hendler til elektronisk

Trophy

Recommended Posts

Jeg fikk installert Glendinning SmartActuator II for single motor innenbords, Mercruiser 2002-modell bensin i 2017. Telmo Control som leverte og installerte dette samt Seastar Optimus elektronisk styring. Hyggelig og god hjelp av dem!

Jeg er godt fornøyd, selv etter motorbytte i 2018, hvor Kiil-Sandtangen i Kragerø som del av motorinstallasjonen også justerte gir/gass så det fungerer på ny motor. Trodde egentlig jeg skulle kunne selge dette brukt og få digital gir/gass og styring integrert i ny motor, men måtte da byttet fra Alpha-drev til Bravo og det hadde blitt en større operasjon med tilpasning av akterspeil også, så det kom fortsatt til nytte og har fungert prikkfritt i to sesonger med ny motor. Kostbare greier, vanskelig å forsvare uten å være ganske ivrig på «digitalisering».

Det jeg nok er aller mest fornøyd med er styringen, etter at jeg kjøpte med multifunksjonsskjerm og en boks for å kunne koble SeaStar Optimus på NMEA, for nå kan jeg få kartplotteren til å kontrollere dette som en autopilot, der den ved bruk av veipunkter kan følge en hel planlagt rute. Gir/gass har jeg ikke funnet noen måte å få integrert med NMEA ennå, dessverre, men siden det er en eller annen CAN-bus-protokoll er det vel ikke utenkelig at det kunne la seg gjøre det også.

• 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 4 år senere...

Mina Mathers Micro Commander på båda styrplatserna plus fjärrkontroll (som jag aldrig använder) har suttit tillsammans med 2 st TAMD63P i min Princess 40 nu i 25 år utan problem!

Fungerar fortfarande perfekt och det känns ju skönt att leverantören fortfarande finns kvar och säljer samma grejor!

Den enda modifiering jag gjort är att bygga om och förlänga reglage-armarna på insprutningspumparna, detta för att få maximal upplösning i varvtalsregleringen.

image.jpeg.695a6085c0e6898d4860db821cbd00c0.jpeg

image.jpeg.b4d50a47b7a839b9bb4eaf51ad6cd3aa.jpeg

Monterte Flexball fra Abasmarin.no før fjor årets sesong. Ble en helt annen verden dette. 

Det var da på FNM motor fra 2022, så denne er klar for elektris styring av gas uten noen veier/aktuator, ren canbus styring med kabel. Gir zf45a bfikk nye kontrollblokk med elektrisk styrte solenoider, så også kabel rett på her. En drøm å kjøre i forhold til gamle veier systemet.

ebonita skrev On 22.8.2025 at 10.28:

Mina Mathers Micro Commander på båda styrplatserna plus fjärrkontroll (som jag aldrig använder) har suttit tillsammans med 2 st TAMD63P i min Princess 40 nu i 25 år utan problem!

Fungerar fortfarande perfekt och det känns ju skönt att leverantören fortfarande finns kvar och säljer samma grejor!

Den enda modifiering jag gjort är att bygga om och förlänga reglage-armarna på insprutningspumparna, detta för att få maximal upplösning i varvtalsregleringen.

image.jpeg.695a6085c0e6898d4860db821cbd00c0.jpeg

image.jpeg.b4d50a47b7a839b9bb4eaf51ad6cd3aa.jpeg

Hvor for man kjøpt dette hen?

Okkaby skrev On 22.8.2025 at 10.44:

Monterte Flexball fra Abasmarin.no før fjor årets sesong. Ble en helt annen verden dette. 

Det var da på FNM motor fra 2022, så denne er klar for elektris styring av gas uten noen veier/aktuator, ren canbus styring med kabel. Gir zf45a bfikk nye kontrollblokk med elektrisk styrte solenoider, så også kabel rett på her. En drøm å kjøre i forhold til gamle veier systemet.

Hva kom prisen på?

Blir jo jalla med aktuatorer & kabler uansett på en slik motor som ikke er bygd for elektronisk styring.

Lavfriksjons kabler er jo tilnærmet like bra og ørten ganger mere sikkert mht feilkilder.

Må du ha faglig hjelp til montasje / oppsett så er det fort  100K ut vinduet. Man får ikke en krone ekstra ved evt salg av båten.

hanto1 skrev for 4 timer siden:

Blir jo jalla med aktuatorer & kabler uansett på en slik motor som ikke er bygd for elektronisk styring.

Lavfriksjons kabler er jo tilnærmet like bra og ørten ganger mere sikkert mht feilkilder.

Må du ha faglig hjelp til montasje / oppsett så er det fort  100K ut vinduet. Man får ikke en krone ekstra ved evt salg av båten.

Nja jalla blir det nå ikke. Vett om flere båter som har bygget om fra mekanisk til elektronisk gass og gir. Men om det er verdt 85000kr ++ det kan diskuteres ;)

Har tenkt litt på å bytte kablene og men er usikker på om det er der problemet ligger eller om det er kontrolleren. Men hvilke lav friksjons kabler vil du anbefale ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...