Jump to content

Skifte ut mekaniske gear/gass hendler til elektronisk


Trophy

Recommended Posts

Jeg fikk installert Glendinning SmartActuator II for single motor innenbords, Mercruiser 2002-modell bensin i 2017. Telmo Control som leverte og installerte dette samt Seastar Optimus elektronisk styring. Hyggelig og god hjelp av dem!

 

Jeg er godt fornøyd, selv etter motorbytte i 2018, hvor Kiil-Sandtangen i Kragerø som del av motorinstallasjonen også justerte gir/gass så det fungerer på ny motor. Trodde egentlig jeg skulle kunne selge dette brukt og få digital gir/gass og styring integrert i ny motor, men måtte da byttet fra Alpha-drev til Bravo og det hadde blitt en større operasjon med tilpasning av akterspeil også, så det kom fortsatt til nytte og har fungert prikkfritt i to sesonger med ny motor. Kostbare greier, vanskelig å forsvare uten å være ganske ivrig på «digitalisering».

 

Det jeg nok er aller mest fornøyd med er styringen, etter at jeg kjøpte med multifunksjonsskjerm og en boks for å kunne koble SeaStar Optimus på NMEA, for nå kan jeg få kartplotteren til å kontrollere dette som en autopilot, der den ved bruk av veipunkter kan følge en hel planlagt rute. Gir/gass har jeg ikke funnet noen måte å få integrert med NMEA ennå, dessverre, men siden det er en eller annen CAN-bus-protokoll er det vel ikke utenkelig at det kunne la seg gjøre det også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
hanto1 skrev On 29.10.2019 at 9.38:

Både vetus og teleflex har disse, spør i nærmeste større båtsjappe så skal de vite litt om dette. Husk samtidig å smøre opp gamle gear konsoller så blir man mest sannsynlig fornøyd.


smøre gear konsoll? Er det hendlene du smører?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...