Jump to content

Hvilke egenskaper trenger treolje?


Muhammed

Recommended Posts

Med forbehold om det gjelder alle oljer, så er utgangspunktet at du kan spe på med White Sprit. Egenskapen den skal gjøre er å avvise vann, dvs. mette treet slik at den "impregneres".

 

Husk også at du kan kjøpe impregnering til tre i båt, som heter Impex deriblant.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet at Ferromax treolje trekker noe voldsomt inn i treet, det gjør f.eks. ikke Owatrol. Da skal det bare være å tilsette White Spirite, så blir den like bra som Feromax?
Link to post
Share on other sites

Blir ikke White Spirit BARE en transportør. Denne er tynnere enn treolje - og trenger derfor dypere og raskere inn og hinner ikke. Problemet med treolje er jo at den hinner - spesiellt hvis man avbryter påføringen - og stopper derfor neste strøket i å trenge videre inn i treverket.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Amerikansk terpentin er vel en tilsetning som har vært vanlig å bruke for at oljen lettere skal trekke inn. Impregnerer gjør den vel også til en viss grad..

 

Satt tidligere i kveld og leste i en Owatrol brosjyre, der det stod at en av tingene som gjorde D1 olje unik var at den trekker opptil7 ganger så langt inn i treet som vannet gjør!

 

Har også hørt at det som gjør en olje dyr er kvaliteten på de oljetypene som benyttes i blandingen. En billig olje vil derfor umulig kunne inneholde de beste oljetypene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Amerikansk terpentin er vel en tilsetning som har vært vanlig å bruke for at oljen lettere skal trekke inn. Impregnerer gjør den vel også til en viss grad..

 

Satt tidligere i kveld og leste i en Owatrol brosjyre, der det stod at en av tingene som gjorde D1 olje unik var at den trekker opptil7 ganger så langt inn i treet som vannet gjør!

 

Har også hørt at det som gjør en olje dyr er kvaliteten på de oljetypene som benyttes i blandingen. En billig olje vil derfor umulig kunne inneholde de beste oljetypene.

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er litt merkelig at det er kvaliteten på olja som bestemmer hvor langt den trekker inn i treet. Owatrol går jo for å være en kvalitetsolje, men den trekker ikke langt inn i treet. Owatrolen holder seg godt i treverket, men trekker ikke særlig langt inn i det. Jeg vil gjærne bruke Owartol, men da må den tilsettes noe slik at den trekker bedre inn i treet.

Det er vel noe som heter trekkfastolje som også har den egenskapen at den trekker veldig godt inn i treet. Hva er det som gjør at olja trekker bra eller dårlig inn i treet.

Det som er forskjellen på dyre og billige oljer er vel at de billige tørker fortere ut enn de dyre?

Link to post
Share on other sites

Classic Motorboat har laget en FAQ

Mange gode spørsmål og svar

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke se svaret på spørsmålet mitt der.

De spørsmålene og svarene er bygget på medlemmenes erfaringer, og er ikke noe fasit svar, hvis det fins da.

Har hørt på et medlemsmøte på CMB fikk de demonstrert hvor lite Owatrol trekker inn i treverket, og at Ferromaks trakk helt igjennom.

Link to post
Share on other sites

Linolje er den oljen som trekker best inn.

 

Se på denne: http://www.linolje.com/

 

Du kommer til hovedsiden og klikk øverst til høyre for oljers inntrengningsevne.

 

En blanding av rå linolje, tjære, amr. terpentin og Xylamon(soppdreper) er regnet som en god båtolje. Den vaskes ut i vann og bør dekkes med eks. Benarolje som tørker.

Link to post
Share on other sites

Det er vel like mange meninger om oljer til trebåter som det er båteiere. Xylamon er ikke i handelen lengre (for giftig, nå ulovlig) - Jotun har et produkt som heter Jotun Impregnering for tre (tidligere Impex) som er anbefalt først - så Clipper I og så Clipper II eller Benar Marine (dette er Jotuns anbefaling). White Spirit forbedrer ikke egenskapene til oljen snarere tvert imot, White Spirit fordamper, jo mere WS i en olje dess billigere er den.

Trekkfast Olje er en ferdig blandig av tjære (ca 30-40% dersom jeg husker rett), am terpentin og sikkert noe mere.

Det brukes mange forskjellige blandinger av linolje/tjære/amerikansk terpentin. Husk at rå linolje har bedre inntregningsegenskaper enn kokt. Det fås kjøpt kokt linolje tillsatt soppdreper.

White Spirit = mineralsk terpentin (oljeprodukt)

Am terpentin (ren terpentin) = vegetabilsk terpentin (destilat av trær, milebrenning)

 

nordstar

Link to post
Share on other sites

Linolje er den oljen som trekker best inn.

 

Se på denne: http://www.linolje.com/ 

 

Du kommer til hovedsiden og klikk øverst til høyre for oljers inntrengningsevne.

 

En blanding av rå linolje, tjære, amr. terpentin og Xylamon(soppdreper) er regnet som en god båtolje. Den vaskes ut i vann og bør dekkes med eks. Benarolje som tørker.

<{POST_SNAPBACK}>

Claus Lier som driver linolje.com er forøvrig faren til en kamerat av meg, grei og ærlig fyr..

Link to post
Share on other sites

Det brukes mange forskjellige blandinger av linolje/tjære/amerikansk terpentin. Husk at rå linolje har bedre inntregningsegenskaper enn kokt. Det fås kjøpt kokt linolje tillsatt soppdreper.

nordstar

<{POST_SNAPBACK}>

Kokt linolje har vel også den egenskap at den lager hinne.

Kan lage et problem hvis det drøyer for lenge mellom hvert strøk "vått i vått"

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

En blanding av rå linolje, tjære, amr. terpentin og Xylamon(soppdreper) er regnet som en god båtolje. Den vaskes ut i vann og bør dekkes med eks. Benarolje som tørker.

Båten skal pusses ned innvendig, for så og oljes skikkelig. Tror ikke forrige eier noen gang har gjort dette.

Har TME eller noen andre blandingsforholdet på den mixen i sitatet ovenfor?

Er det noen som har erfaring med å legge dørk av vanlig furuplank? Jeg har tenkt å prøve uansett, men andres erfaringer er bestandig nyttige.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at historia til Marwin er brukbar mht trebåtbehandling. Men for meg ser det ut til at det finnes nesten like mange metoder for behandling som det finnes trebåteiere. Jeg har lest en del om trebåtbehandling og behandlet trebåt over noen år med svært varierende hell. De to siste gangene jeg har behandlet båten har jeg fått en eldre fisker fra møre hengende på båtripa. Han har flirt godt og forsøkt å gi meg gode råd uten at jeg dermed fulgte dem. Sist vår bestemte jeg meg for å ta meg tid til å lytte til ham. Han sa som følger:

Slutt å ”spare” ved å bruke white spirit. Den bare damper av og det blir dyrekjøpt sparing. Treverket må settes inn med olje som trekker godt inn slik at vannet fortrenges.

Gjør som følger:

1. Slip vekk lakkhinne på treverket

2. Legg på terpentin vått i vått med terpentin helt til treverket nesten ikke suger mer. Terpentinen har god inntrengningsevne og trekker også inn fort. Hvis det fortsatt suger til kvelden skal du bare slutte av og starte på nytt neste morgen. Terpentinen lager ikke nevneverdig hinne så fort.

3. Når terpentinen suger svært sakte skal du begynne å blande inn ”treolje” (han sverger til Ravilakk) med om lag 5% olje i terpentinet. Vær tålmodig og smør på mange lag med tynn oljeblanding (gjerne 7-8 strøk)før kvelden kommer. Øk på med olje slik at det siste laget har om lag 30% olje. Dette laget gir hinne som herder og som i tillegg gir fin glans.

 

Jeg har ikke lyttet til rådet mht ravilakk, men brukt benar i stedet da jeg mener dette gir penere resultat. Neste gang jeg skal ha ”fullservice” (om 7-8 år, håper jeg) på båtlakken bruker jeg kanskje ravilakk da dette nok gir en hardere hinne. Hvis jeg ikke er ”jålete” vil det arbeidet jeg har gjort vare i mange år. Jeg ser for meg at jeg vil ”reparere” innimellom ved å slipe ned kun der jeg ser det er tørt/stygge flekker og behandle kjapt med terpentin/oljemetoden.

Møringen fortalte at han på sin båt ofte hadde smurt opp mot 20-25 strøk med terpentin før han startet med innblanding av olje!

Jeg har nå endelig fått en metode som jeg har god tro på!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...