Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hadde engang en båt med rigg fra 76. Var problemer med utslitte og korrodere beslag overalt. Og umulig å få tak i nytt. Alt fra mastefot til mastetopp, bomfeste osv. 

 

Så tja... 80 000,- kan være billig, men jeg tipper det egentlig er inngangsbillett til langt større utgifter om en vil ha en båt en stoler på hvis rigginga ikke er løpende oppdatert.

 

Men noen båt ja :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
On 10/6/2019 at 10:21 AM, Logaren said:

Mener den ble lagt ut til 120.000 tidligere.  Det er jo en tradisjonsrik båt, men alderen skremmer nok endel. 

 

Enig i at riggen et et stort spørsmål ved denne. Gull-elkoserte master gir et veldig klart signal om høy alder. På den andre siden så kan jo riggen være i topp stand, kun inspeksjon kan si noe om dette. Med aksept etter skikkelig saumfaring av rigger så kan jo dette vise seg å være et veldig bra kjøp.

Link to post
Share on other sites

Her var en noe spesiell motorseiler til en rimelig penge. Absolutt mye båt per meter, og det virker som mye for pengene. Ifølge annonsen har det vært stor pågang, og båten er antagelig solgt... Jeg kan forstå det, den hadde noe ved seg som jeg likte, i tillegg til nyere Nanni diesel og nyere seil. 

https://www.finn.no/159706399

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Her var en noe spesiell motorseiler til en rimelig penge. Absolutt mye båt per meter, og det virker som mye for pengene. Ifølge annonsen har det vært stor pågang, og båten er antagelig solgt... Jeg kan forstå det, den hadde noe ved seg som jeg likte, i tillegg til nyere Nanni diesel og nyere seil. 

https://www.finn.no/159706399

 

Jeg har en eller annen slags svakhet med å like "oddebåter" som kanskje er litt.. eh, rare og spesielle. Har etterhvert skjønt at jeg ikke er alene om det ;-) Denne båten var absolutt innen den kategorien. 

 

Men en ting jeg egentlig aldri har likt er båter som er "stutt- tjukke", mye presset inn på kort lengde. Denne var litt i overkant "stutt- tjukk" for meg, men likte prisen veldig godt ifht utstyr og oppgraderinger, veldig mye båt både pr. meter og for pengene. Men det må da rulle noe helt jæ...ig, med mindre en har seila oppe og litt vind ;-)

 

Uansett, må være ett veldig godt kjøp for rette kjøper.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev On 7.10.2019 at 17.07:

 

Enig i at riggen et et stort spørsmål ved denne. Gull-elkoserte master gir et veldig klart signal om høy alder. På den andre siden så kan jo riggen være i topp stand, kun inspeksjon kan si noe om dette. Med aksept etter skikkelig saumfaring av rigger så kan jo dette vise seg å være et veldig bra kjøp.

Confortinaen har da ikke gulleleoksert mast.

Link to post
Share on other sites

Vakkert!

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156351386

Tror det var en av de som var innvolvert i restaureringen av Valentine i Fredrikstad, som fikk spørsmål om hvordan det gikk å kombinere en slik restaurering, med et forhold.... Svaret gikk omtrent som slik.."Du vet, damer finnes det en god del av....gamle flotte trebåter derimot, er sjeldnere ....:giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gullfisk skrev 5 minutter siden:

Vakkert!

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156351386

Tror det var en av de som var innvolvert i restaureringen av Valentine i Fredrikstad, som fikk spørsmål om hvordan det gikk å kombinere en slik restaurering, med et forhold.... Svaret gikk omtrent som slik.."Du vet, damer finnes det en god del av....gamle flotte trebåter derimot, er sjeldnere ....:giggle:

 

Var en lengre "diskuss" i media her tidligere om at vi er i ferd med å selge ut kulturskattene våre. Stadig flere båter som dette selges til utlandet. Det er trist. Men det viktigste er kanskje tross alt at de får eiere som har motivasjon og midler til å holde de. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Cayenne Int 42 til 120 000,-. Vet ikke om noen seilbåt som er såpass gamle er ett godt kjøp, men pen båt da. Tenk å sitte med rorkulten på 41 langsmale fot på en fin krysslegg :-) 

 

Lystall 1.26! Oh :-)

 

Tegnet av Håkan Sødergren, som er ett pluss, bygd av Comfortina. Jeg liker innredningen godt. Klassisk, ikke noe tullball. 

 

Kun 270 brei, så en sparer noen kroner på båtplassen, men betaler en del i gjestehavna. 

 

Pluss for fravær av teakdekk, minus for originalmotor. Pluss for blykjøl og mindre sjanse for skrogskader pga grunnstøting. Minus for lensetakler. 

 

Forøvrig lite opplysninger i annonsen, som kanskje er like greit for da må en ringe om en faktisk er interessert. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=159756820

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

 

Husker du hovedinnvendingene han kommer med?

 

Jeg var litt tabloid når jeg sa "nådeløs". Han omtaler båten i "700 Segelbåtar i test, s. 562"

 

""Röstjärnen har givit efter på endel båtar. Mitt intryck er att fokus i Cayenne var på lågt pris, inte på høg kvalitet."

 

"Balansen er inte helt perfekt tyckte jag i testet. Cayenne er tung på rodret och rodret fastnade/knep. Dessutom forekom vibrationer i rodret. Den retta seglingskanslen finns tyvarr inte i denna båt"

 

"grov finish"

 

"Diskhon ligger opraktisk"

 

"Bordet ar unødigt kort"

 

"Trivseln blir lidande av for mycket plastkansla"

 

Han har endel positive kommentarer også:

 

"Seglingsegenskaperna er mektiga. Cayenne er mycket snabb, gør vidunderlig fart på halvvind och på kryss i semestervindar"

 

"Båten er styv och rør sig med veldig tyngd"

 

Hovedinnvendingene synes således å gå mot kvaliteten på layout og konstruksjon, samt styrefølelsen. Han påpeker at konstruksjonen med innerliner gjør det vanskelig å finne lekkasjer etc. Det var nok ganske nytt på skandinaviske båter når denne båten ble testet, men i dag er vel innerliner nesten standard?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...