Jump to content
Guest Avmønstret#

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder

Recommended Posts

Nevermind   
Nevermind

Fin båt, men å påstå at det er verdens best utstyrte HR 48 er kanskje litt drøyt med mindre selgeren vet at den faktisk er det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seilerslask   
Seilerslask

Utdatert elektronikk, ikke lithium og ikke solceller... ei heller vindror, som jeg vil si er et must på langtur...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Euklid   
Euklid

Er nok ikke så mange langturbåter i den kategorien og størrelsen (eller langturbåter generelt) som har solceller. Også ganske vanlig å være helt avhengig av generator på større båter, men dette er i ferd med å endre seg litt. Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn.

 

Skulle gjerne hatt noe slikt om jeg dro på langtur igjen, men markedet for salg av slike båter i Norge er ganske smalt. Men solceller og dobbelt opp med autopilot ville jeg hatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sun Flyer   
Sun Flyer

Det er vel sånn at hvis båten er pen nok, er den for pen til solceller.. Derfor det er smart med katamaran; de er så stygge at uansett hva du monterer ødelegger det ikke stilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Avmønstret#   
Guest Avmønstret#
Euklid skrev On 27.11.2019 at 20.15:

Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn.

 

Enig i prinsippet, men lithium har vel den fordelen at en ikke skal trenge å bytte det ut underveis. Men alt "tilbehøret" som er lithiumspesifikt er det vel værre med. Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mare Nostrum   
Mare Nostrum
Pinkvin skrev 19 minutter siden:

 Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-)

 

"På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seilerslask   
Seilerslask
Mare Nostrum skrev 11 minutter siden:

"På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående.

Har du noen linker? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mare Nostrum   
Mare Nostrum

På "pakryss.se" (Ombord) kan man lese om mer om dette emnet (står det i bladet "På Kryss" nr 8/2019)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Avmønstret#   
Guest Avmønstret#
Mare Nostrum skrev 45 minutter siden:

"På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall!

 

Skal sjekke det ut.

 

Både her og på FB tar det helt av. Min interesse for Lithium er ikke basert på at vi har for lite strøm, det har vi egentlig aldri hatt, men rett å slett at pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, og det vil også være god økonomi selv med dagens priser. Pluss andre gevinster som teknologien gir "av seg selv". Mange virker besatt av å maksimere teknologien, en må lade batteriene på to minutter, tømme de på ett og helst ha 1000A tilgjengelig. Jeg liker teknologi... men den skal tjene meg, jeg skal ikke bli dens tjener ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Avmønstret#   
Guest Avmønstret#

Hm.. krysserklubben har fått nye sider. En Subarureklame dekker halve skjermen min og jeg finner ikke frem til noe som helst.. jaja. 

 

Fant rette siden: https://www.sxk.se/pa-kryss

 

Den nye, pakryss.se, var håpløse greier. 

-------

Edit II: Er ikke mann til å finne artikkelen...

Edited by Avmønstret#

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne Henriksen   
Arne Henriksen

Kul løsning. Må ha litt voksen trekkbil men en gammel M-klasse duger tydeligvis  :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Men det er jo en "ON/OFF" båt da og det er det jo ikke så mange som kan skilte med ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunga Din   
Gunga Din

:giggle:

one-off skall det sikkert vare

 

men jeg lurer på om det er det, kanskje m den riggen

men skroget kjenner jeg igjen, med det karakteristiske hakket i overbygget, ligger en sånn på ´min´ brygge !

men husker ikke vad typen heter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seilerslask   
Seilerslask

Den båten er jo i såpass tilstand at det er mer interessant med hva han er villig til å gi for at noen henter den...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erik   
Erik
Pinkvin skrev On 28.11.2019 at 22.04:

pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, 

Jeg ser ofte at Lithium batterier kun måles i syklusser, som om de var mekaniske innretninger, men de er vel fortsatt kjemiske, der tid og temperatur sliter på batteriene uavhengig av hvor mange ganger de lades og ikke ?

Antall syklusser er vel bare ett max tall, eller evt gjennomsnitt, innenfor ellers normale drifts omgivelser, og i ett normalt tidsperspektiv (10 år ca ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korsfjord   
Korsfjord
Vindøyet skrev for 7 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199

 

Her var det litt å ta tak i :sweat:. Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K :crazy: Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n?

Enig i at prisen er høy. En annen ting er at det hadde hjulpet veldig å rydde ombord før fotografering. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Avmønstret#   
Guest Avmønstret#
Seilerslask skrev for 7 timer siden:

Den båten er jo i såpass tilstand at det er mer interessant med hva han er villig til å gi for at noen henter den...

 

Vindøyet skrev for 7 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199

 

Her var det litt å ta tak i :sweat:. Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K :crazy: Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n?

 

Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. 

 

Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-)

 

Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunga Din   
Gunga Din
Gunga Din skrev for 8 timer siden:

:giggle:

one-off skall det sikkert vare

 

men jeg lurer på om det er det, kanskje m den riggen

men skroget kjenner jeg igjen, med det karakteristiske hakket i overbygget, ligger en sånn på ´min´ brygge !

men husker ikke vad typen heter.


8 timer tok det så føll 5-øringen ned

 

Beason 36........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thostr   
Thostr
2 hours ago, Pinkvin said:

 

 

Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. 

 

Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-)

 

Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-)

 

At denne båten kan bli en 'money pit' er det vel ikke noe tvil om. Men som du er inne på så handler det jo litt om ambisjonsnivå, og mye om hva den faktiske tilstanden er. Ikke ett bilde av motor og drev gjør at varsel-lampene blinker litt ift denne delen. Saltvannskjølt Yanmar kan jo dog være bra såvidt jeg har skjønt. Men kan fort svi av 100k der. Men om kjølhelse er bra, rigghelse er bra og seilgarderobe er passabel så kan jo dette bli båt av igjen...  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack
Gunga Din skrev for 11 timer siden:

:giggle:

one-off skall det sikkert vare

Antar de fleste tok den uten ytterligere forklaring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...