Jump to content

TV2 Hjelper deg kl 20.30 i kveld


Nadheim

Recommended Posts

Spennende! Jeg har selv hatt et par tilfeller med dem som kanskje burde vært offentlig... Men jeg valgte å bare betale for tre år siden (ble sagt før service av drev at dette ville koste mellom fem og syv tusen kroner. Regningen ble til slutt på kr. 17.000,- :confused:

 

Nå i sommer klaget jeg saklig, og gav beskjed om at saken ville forfølges om jeg ikke fikk medhold da regningen var langt over det vi avtalte på forhånd, etter 1. gangs service. Jeg hadde bedt om fast pris og hadde heldigvis dette skriftlig,- fikk tilbakebetalt ca. 20%. Hvis jeg ikke hadde fått medhold ville jeg gått videre med saken, det er sikkert. Kan ikke akseptere en slik fremgangsmåte! Om ikke beløpet alltid er så stort vil jeg likevel følge opp, av prinsipp! Noen trenger å bli irettesatt... :wink:

 

På brukt utstyr er det verre da det jo kan være ting som avdekkes etterhvert som det 'plukkes i stykker',- jeg tror flere serviceverksteder utnytter slike situasjoner og 'smører tjukt på' enten det er reelt eller ikke...

 

En stygg tanke fra min side, men jeg tror det skjer 'rundtomkring'...

 

Menge vet å ta seg betalt,- det er ihvertfall sikkert. Prøver seg med alle mulige tillegg og etc. etc. Anbefaler å følge nøye opp hva som det skal betales for :yesnod:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge loven om håndtverkstjenester skal endelig pris max overstige et prisoverslag med 20%. Det er håndtverkeren som gir prisoverslaget som er eksperten og skal kunne si noe om dette på forhånd, ikke kjøperen. Jeg hadde en diskusjon med en kalesjemaker for en del år siden. Prisoverslaget var på 7-9.000 kr. Når kalesjen var ferdig skulle han ha 14.500 kr. Forbrukerrådet i Tønsberg var helt klare på at han kun kunne forlange 10.800 for jobben. Han ga seg med en gang jeg fremholdt dette. - heldigvis.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

15% er korrekt sats. :smiley:

 

Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere.

§ 32. Fastsetting av prisen.

2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

Link to post
Share on other sites

Bilbransjen er vel kjent for å ha langt ryddigere og ordentlige forholde (unntak finnes selvfølgelig) enn båtbransjen og til og med er så anbefaler forbrukerrådet i denne linken å i stedet benytte NAF og Biltilsynet ved EU-godkjenning. Dette etter en kontroll av ulike verksted hvor ingen fant alle feilene på bilen og reparasjonskostnaden med å få bilen i godkjent stand varierte fra 5000 til 17000 samtidig som det var stor forskjell på EU-godkjenningsgebyret.

 

Når det er slike tilstander i bilbransjen så kan man med gru tenke seg hvordan de værste tilfellene i båtbransjen er. Skulle ønske at Forbrukerrådet også satte sitt søkelys på båtbransjen, det være seg meglere, verksteder, forhandlere, importører m.m.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha fast pris, må du si minst mulig om hva du tror er årsaken. For hvis noe av det du sier ikke er riktig, og det har betydning for arbeidsomfanget, er ikke håndverkeren bundet av tilbudet lenger.

 

En gravejobb hjemme hos oss kom på mer enn det dobbelte av avtalt fast pris fordi jeg påviste det jeg trodde var stoppekranen. Hadde jeg overlatt til entrepenøren å selv finne det ut fra kommunale kart, hadde han vært bundet av tilbudet.

Link to post
Share on other sites

Saken på TV2 i kveld handler om to ting:

 

1) Frarådningsplikt: dersom en reparasjon ikke står i forhold til verdien på gjenstanden (i dette tilfelle motoren) som skal repareres, plikter verkstedet å fraråde kunden å reparere.

 

2) Ansvar dersom reparasjonen ikke er vellykket. I dette tilfellet mener verkstedet at "det er sånn som skjer", og at de ikke kan lastes for at kunden har kastet bort 30 000,- på en reparasjon som ikke har vært vellykket.

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarte du å gjette det     :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan du lure på. 2+2=?.

 

Tenkte bare det kunne være en grei info for de som ikke har lest artikkelen i Nettavisen, da det ikke klart går frem av innleggene her at det er Nadheim selv saken dreier seg om uten at det er noe stort poeng.

 

Jeg var faktisk ikke klar over det selv før jeg leste artikkelen i Nettavisen og så navnet. Skal i hvertfall forsøke å få med meg saken på TV i kveld.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det kan du lure på. 2+2=?.

 

Tenkte bare det kunne være en grei info for de som ikke har lest artikkelen i Nettavisen, da det ikke klart går frem av innleggene her at det er Nadheim selv saken dreier seg om uten at det er noe stort poeng.

 

Jeg var faktisk ikke klar over det selv før jeg leste artikkelen i Nettavisen og så navnet. Skal i hvertfall forsøke å få med meg saken på TV i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

 

For all del,- det var bare det at når du først hadde funnet artikkelen på nettavisen, med en Nadheim og samme sak, var det vel ikke så usannsynlig at dette gjaldt "vår" Nadheim :lol:

 

Fint med den informasjonen før saken går på TV'en i kveld :yesnod:

 

Takk skal du ha, saga :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre meg det handler om ja. Mitt motiv med å tipse andre medlemmer om dette programmet er egentlig bare å få flest mulig båtfolk til å se hvordan AB Marine har håndtert meg som kunde, og så får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om dette verkstedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er artikkelen i Nettavisen kommet med bilde av deg også Nadheim, det var den ikke tidligere i dag. Så det er slik du ser ut.

 

Det hadde vært artig å vist hvilken motor og båt du har i forkant av programmet.

 

Det er vel en liten stund siden programmet ble tatt opp så AB Marine har kanskje i ettertid krøpet til korset og ordnet opp med deg? Dette er kanskje noe vi får avslørt i programmet?

 

Uansett - Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Her er for øvrig den § i loven om håndverkstjenester som AB Marine etter min mening har oversett:

 

§ 7. Plikt til å frarå.

 

(1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det.

 

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

Link to post
Share on other sites

Her er for øvrig den § i loven om håndverkstjenester som AB Marine etter min mening har oversett:

 

§ 7. Plikt til å frarå.

 

(1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det.

 

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er for meg helt naturligt som jobber med data, mekanisk/printere. Men ofte er nytteverdien større en verdien på utstyret, men KUNDEN FÅR ALLTID VALGET før jobben gjøres. Det avvikes dersom kunde har satt en grense for pris. I en del tilfeller fraråder jeg også kunder å strekke seg så langt som de er villige til...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sett. Ille ille. AB Marine bør skjerpe seg. Hadde virkelig blitt forbanna hvis jeg hadde betalt så mye for rep av en motor, som ikke virker etterpå. Daglig leder bør få sparken eller bli tvangslært for å ikke kunne loven. Men enda dummere, Få den opplest,og allikevell ikke gi seg?? Nei dummere skal det mye til å bli...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Skandaløst!

Her stiller AB Marine opp med daglig leder for å møte sin kunde og tv2 som er forhondsmeldte og så kan ikke daglig leder gjøre rede for lovverket en gang. Makan til useriøsitet har jeg aldri sett maken til, de gidder ikke en gang å forberede seg til en konfrontasjon. Stakkars båtkjøper, håper hele norges båtintereserte såg dette programmet. Det er vel et klassisk eksempel detsverre. Er redd det er kunden som må bevise at verkstedet har gjort en feil her. Synd at sånne folk får drive foretning.

Link to post
Share on other sites

Det var da en rett så hyggelig, veltalende og charmant ung herremann som fremsto på televisjonen!! Fott debut på skjermen, i alle fall -- all grunn til å være fornøiet, Nadheim!

 

Disse action-pregete tv-programmene er vel neppe spesieltegnet til å forsyne almuen med kunnskap om de aktuelle saker. Jeg la godt merke til programledernes utsagn underveis, som tok en god del for gitt. Det blir ikke mye objektiv presentasjon av det, akkurat. Og så skal man nå også vokte seg for å opptre som folkedomstol; i alle fall med et sparsommelig faktum presentert i underholdende form. Så for min del tar jeg alt jeg hører og ser på televisjonen med en god klype LSD.

 

Ikke at jeg mistror noen, slett ikke, tvertimot er det min mening uansett at AB Marine burde hatt en durabelig omgang med oksehudspisken. Om det ønskes, kan jeg forhøre meg med Holmengraa og få lånt den. Uansett årsak, virkning, avtaler, info eller ikke info, så overlater man nemlig bare ikke en motor i slik tilstand til kunden og kaller den for reparert! At ikke verkstedet forstår dette, som ikke er mer enn en høist forståelig og alminnelig forventning for alle som har normal almendannelse, er meg aldeles ubegripelig.

 

Men slik er jo dessverre verden av og til .. sic transit gloria mundi.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

TV2 Hjelper deg har en sak om AB Marine i Asker som anbefalte reparasjon av en 20 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor. Prisen ble 30 000, og reparasjonen var mislykket.

 

Innslaget er på TV2 kl 20.30 i kveld (onsdag 14.september)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var et bra innslag! Ikke for AB Marine, men for deg!

AB Marine har jo en daglig leder som virkelig kunne å fremstå som en tufs, for å si det som det er!

 

Lykke til videre med saken!

Link to post
Share on other sites

Som den uheldige kunden i denne saken synes jeg det er flott av TV2 Hjelper deg å ta denne saken. Jeg hadde faktisk god tro på at det skulle løse seg. Mitt inntrykk som kunde hos AB Marine er at de kun er ute etter å gjøre raske penger.

Jeg kom med et skriftlig tilbud til AB Marine om å dele regningen, noe som i praksis hadde betydd ingen fortjeneste og et lite tap for verkstedet. Jeg fikk ikke noe skriftlig svar, men muntlig avviste de en slik løsning. Det lille tapet de måtte tatt kunne de sikkert tjent inn på meg alene hvis jeg hadde blitt fornøyd og brukt dem ved neste korsvei. I stedet velger de å bruke ressurser på å kjøre saken videre med all den dårlige reklamen det innebærer.

 

Nå blir det forbrukertvistutvalget, og om nødvendig enda lenger i rettssystemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...