Jump to content

TV2 Hjelper deg kl 20.30 i kveld


Nadheim

Recommended Posts

Løfter denne opp igjen fordi jeg synes spørsmålet til Anesthesis var godt og for at Nadheim lettere skal se de nye innleggene i tråden.

 

Utrolig leit at noen skal oppleve det du Nadheim har opplevd. Er selv rimelig ny båteier og er prisgitt de rådene jeg får ulike steder. Den dagen min motor står vil også jeg være prisgitt de lettest tilgjengelige verkstedene og er nødt til å stole på at jeg blir "pent" behandlet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor svarer ikke Nadheim på spørsmålet om gjengenes tilstand før AB marine reparerte motoren???????????????????? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det spiller jo liten rolle, et verksted skal ikke montere en topp med ødelagte gjenger. Å gjøre noe slikt, og tro at det skal fungere er døfødt. Det er helt tydelig at verkstedet ikke har den komepetanse for å gjøre en slik jobb. Dette er ikke kundens ansvar, hvis han ikke har bedt dem om å montere toppen selv om verkstedet har gitt han et annet råd. Men et seriøst verksted monterer ikke en topp med ødelagte gjenger uansett.
Link to post
Share on other sites

Det ser for meg ut til at en av gjengene i blokka ble ødelagt av Nadheim selv lenge før han sendte motoren til reparasjon hos AB Marineservice AS (ref. tidligere tråd her på baatplassen.no). Hvis dette er riktig er det slett ikke bra at verkstedet får skylden for det. I motsatt fall beklager jeg min misstanke, men spør da Nadheim hvilke gjenger det var han selv ødela før verkstedet tok over...?

 

Når det er sagt bør jo uansett verkstedet reparere disse gjengene (event. lage nye?). Dette er jo absolutt noe av det de burde reparere og ikke sende båten tilbake med en slik defekt. Den som har ødelagt gjengene bør selvsagt betale for arbeidet,- enten det var Nadheim selv eller verkstedet...

Link to post
Share on other sites

Mnja. Verkstedet måtte jo oppdage, i så fall, at gjengene var ødelagt (om ikke dette allerede var klart da Nadheim leverte inn motoren, hvilket virker rimelig sannsynlig). Og videre måtte i så fall verkstedet reparere gjengene, for å kunne utføre en komplett reparasjon, ikke sant? Og om de ikke har gjort det, så er det jo dårlig arbeid.

 

Dette var litt spekulasjon, egentlig.

 

Men det står jo fortsatt som det egentlige spørsmål i saken hvorvidt verkstedet hadde frarådingsplikt. Det tror jeg nok at de hadde. Og når de har foretatt reparasjonen uten å fraråde, som de da hadde plikt til, så spiller det liten eller ingen rolle hvem det var som strippet gjengene.

 

Men, for alle oss nysgjerrige (som dette egentlig ikke angår, i og for seg), hadde dete vært interessant å vite mer om akkurat dette.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men det står jo fortsatt som det egentlige spørsmål i saken hvorvidt verkstedet hadde frarådingsplikt.  Det tror jeg nok at de hadde.  Og når de har foretatt reparasjonen uten å fraråde, som de da hadde plikt til, så spiller det liten eller ingen rolle hvem det var som strippet gjengene.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja,- du sier noe der... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har forbrukeren noen opplysningsplikt mon tro? Det tviler jeg vel på... fant ikke noe om det i kjøpsloven.

 

Det hadde vel vært enklere for verkstedet hvis at det ble informert om at kunden selv hadde foretatt en mislykket reparasjon tidligere og at ett boltefeste til toppen har ødelagte gjenger.

 

Da hadde de kanskje feilsøkt etter andre muligheter til vanninntrengning, eller reparert de ødelagte gjengene med en gang.

 

Men uansett er det utrolig dårlig at verkstedet ikke oppdaget det. Men det hadde nok hjulpet om de visste om det uansett..

 

Det stemmer ihverfall ikke som det står i artikkelen på TV2 Nettavisen at trådstarter kontaktet verkstedet straks han oppdaget vann i oljen. Det problemet oppstår ett år tidligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at vi begynner å bli litt "ekkel" med Nadheim nå, med spekulasjoner og tanker om dette og hint ... burde vi ikke så oss til tåls med det vi vet, og heller vente og se om Nadheim egentlig ønsker å diskutere dette i det vide og brede? Han har jo tatt saken videre så vidt jeg forstår og da kan det være god grunn for oss som ikke har noe med den å bestille, å holde våre tanker om den for oss selv.

 

Det er nå min mening, for hva den er verdt ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel naturlig at forbrukeren opplyser om hva han vet er ødelagt når noe leveres inn til reparasjon?? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis ikke verkstedet oppdager at gjengene i blokka er ødelagt når de demonterer eller monterer skal de bare legge ned hele virksomheten.

Nadheim er ikke mekaniker og derfor søker han proffesjonell hjelp, det burde han få på et verksted som tar på seg en slik jobb.

Det er bare en ting å si om dette verkstedet i denne saken :puke:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at vi begynner å bli litt "ekkel" med Nadheim nå, med spekulasjoner og tanker om dette og hint ... burde vi ikke så oss til tåls med det vi vet, og heller vente og se om Nadheim egentlig ønsker å diskutere dette i det vide og brede?  Han har jo tatt saken videre så vidt jeg forstår og da kan det være god grunn for oss som ikke har noe med den å bestille, å holde våre tanker om den for oss selv.

 

Det er nå min mening, for hva den er verdt ...  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når folk legger sine saker frem her i dette forum får de tåle at andre medlemmer kommer med kommentarer - både når det gjelder støtte eller det motsatte. Tåler de ikke det får de holde sakene sine for seg selv.

Det kan da ikke forholde seg slik at bare man er et respektert medlem her så får man medhold på alle fronter, og de som eventuelt har et kritisk spørsmål til saksfremstillingen helst bør holde tåta si.

 

Nadheim skriver bl.a.:

 

" Etter hva jeg har opplevd fra AB Marine er det ikke usannsynlig at de velger å anke hvis de taper. Daglig leder fra innslaget, er for øvrig også eier av hele geskjeften så det er liten sjanse for at han får sparken.

 

Det han nevnte som kunne gå i stykker, var gjenger i blokka. En av dem gikk i stykker under reparasjonen, og det er årsaken til at det fortsatt er vann i olja."

 

Sett i lys av Nadheims tidligere postinger er det vel mye som tyder på at han selv har ødelagt disse gjengene, og for meg synes det da nærmest uredelig å ville legge skylden på verkstedet for akkurat det.

 

At verkstedet burde ha skjønt at gjengene var ødelagt - og utbedret feilen på en forsvarklig måte før de leverte fra seg motoren - er en annen sak.

 

Jeg ønsker Nadheim all mulig lykke til, både med saken og båten.

 

Det er nå min mening, for hva den er verdt....

 

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det er to momenter her:

 

For det første: Frarådningsplikten - i tv-innslaget hadde ikke AB motor hørt om denne og ville heller ikke etterleve denne selv etter at han ble gjort kjent med loven - for hans løsning på Nadheims problemer med motoren (idag) var en ny reperasjon til 30.000,- på en motor med bruktverdi på 10-15.000,-!!!

 

For det andre: Uansett hva galt Nadheim har gjort med motoren før innlevering, så burde AB motor enten være i stand til å løse problemet, eller ikke ta på seg oppdraget i det hele...

 

EDIT: tillegg til frarådningsplikten: Se Johnsbatmotor.se:

En Cheva 5,7L för 23000:-!!! Billigare än att köpa delarna och göra jobbet själv.(Se under menyn motorer)

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett i lys av Nadheims tidligere postinger er det vel mye som tyder på at han selv har ødelagt disse gjengene, og for meg synes det da nærmest uredelig å ville legge skylden på verkstedet for akkurat det.

 

At verkstedet burde ha skjønt at gjengene var ødelagt - og utbedret feilen på en forsvarklig måte før de leverte fra seg  motoren  - er  en annen sak.

 

Det er nå min mening,  for hva den er verdt....

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Det er slett ikke en annen sak.

Det er ikke mulig å ikke oppdage at gjengene i blokka var ødelagt når de skrudde til toppen.

Man setter ikke sammen noe som ikke er i orden og tar 30 000 kr for jobben og sier lykke til, du viste jo at gjengene ikke var i orden.

I tilegg er ikke motoren vert mer enn 20 000 kr, og de reparer for 30 000 kr.

Verkstedet sier også at de ville ikke reparere gjengene med helicoil for at det ikke var en sikker løsning, da gjorde de ingenting.

Link to post
Share on other sites

Synes det blir mye usakelig spekulasjon her.

 

Det spiller ingen rolle hva han har gjordt på forhånd så lenge han ber verkstedet om hjelp.

Hva om han har opplyst om de gjengene han eventuellt har ødelagt og verkstedet har ødelagt noen andre?

Det jeg leser ut av dette er en person som prøver seg og finner ut at han ikke greier det. Velger så å betale prisen for gå til et verksted slik at de kan ordne opp.

Er det ikke dels derfor verkstedene er der da?

 

Hva om du kjøper en brukt båt og leverer den inn til verksted fordi det viste seg at det var oljelekkasje.

Da du får den igjen er det fortsatt oljelekkasje og du kan ikke reklamere fordi gjengene var ødelagt før verkstedet fikk motoren? :nono:

 

De har fått en oppgave og tatt seg godt betalt for den.

Da skal den være utført ordentlig når de sier seg ferdig. :headbang:

 

 

Jeg blir bekymret jeg når jeg ser at dette i det hele tatt er noe å diskutere for folk :rolleyes:

Dette burde vært en selvfølge for alle

Til og med det omtalte verkstedet.

 

Fortsatt lykke til Nadheim :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se problemet her. Dersom et verksted tar på seg jobben og ser en feil uten å rette på dette eller ikke informere kunden om svakheten eller mangler/begrensninger med reperasjonen er det uten tvil verkstedet som har feilen.

Det bør også nevnes at dersom feil/svakhet er nevnt for kunde, og kunde ikke vil koste mere på MÅ det forklares vilken ansvarsfraskrivelse kunde godtar med "halveis" reperasjon.

I mitt daglige virke opplever jeg ofte slike situasjoner, kunder som ikke kan forklare hele sammenhengen, eller de som har prøvd seg selv og vil skjule dette, enten de er redd for å miste garantien eller er "pinlig berørt" over manglende kunnskaper. Ofte må jeg ta snarveier da pris er avgjørende, men kunden får alltid valget..

:wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

jeg har ikke hatt tid til å besøke båtplassen så hyppig i det siste, men debatten har jo pågått for fullt en stund ser jeg

 

fakta i denne saken er jeg har hatt trøbbel med motoren flere ganger. ventiltikking var det første som oppstod. det ble fikset av en kamerat. senere oppstod det andre problemer, inkl trøbbel med å få i bolter. den saken endte med at jeg fikk hjelp fra oslo sylinderservice.

 

før siste runde med problemer, hadde motoren en glansperiode hvor den gikk problemfritt og oljen var svart. når det da oppstod problemer igjen, tok jeg den berømte kontakten med AB Marine. utgangspunktet var at jeg ønsket et merkeverksted til å se på motoren, i stedet for å trøble selv ved hjelp av kamerater o.l. Ab Marine fikk full oversikt over hva som var gjort med motoren, hva som var feil og ble spurt om de mente dette var noe å reparere. hva som skjedde etterpå er kringkastet på TV2 ;-)

 

jeg er ikke overrasket over at hendelsesforløpet blir litt uklart ; en kort artikkel på nettavisen og noen minutter på TV vil bare vise de store linjene, og blir nødvendigvis en forenkling.

 

konklusjonen er uansett som jeg har skrevet tidligere:

 

1) reparasjonen var ikke vellykket

2) reparasjonen burde vært frarådet i utgangspunktet

 

til alt overmål sier AB marine på et klipp (som ikke ble vist på TV, men som jeg har) at de vet hvordan de skal reparere motoren, men at de ikke vil fordi de ikke vil ha ansvaret for at den blir "uorginal"

 

heldigvis har jeg plenty med dokumentasjon, men i ettertid er det alltid mer som burde vært dokumentert. hvis man skal ha en 100% vanntett sak, må man dokumentere når noen nyser på verkstedet.

 

jeg har fått utrolig mye positiv tilbakemelding etter denne saken. blant høydepunktene er mekanikerlinja på Nesodden Skole som har tilbudt seg å reparere motoren gratis (!) og tilbud om date med jenter jeg aldri har møtt før, men som har sett programmet på TV og sendt meg SMS

Redigert av Nadheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tilbud om date med jenter jeg aldri har møtt før, men som har sett programmet på TV og sendt meg SMS

<{POST_SNAPBACK}>

:crazy: Ringe TV2 Hjelper Deg jeg også...

 

Spøk til side, du burde ha en god sak. Husker tilsvarende (for en del år siden) med et lokalt bilverksted (Eknes Karosseri i Lindås) som reparerte en kadett for mye mer enn den var verdt og som måtte ettergi summen nettopp på grunnlag av frårådningsplikten. Var sak i Forbrukerrådet og kom på utgaven av dette i tv (NRK) og i noen aviser. Blemme for verkstedeier...

Link to post
Share on other sites

Stå på Nadheim,jeg er fortsatt av den mening at du har en god sak,dette er noe verkstedet burde ha informert om(at det ikke var lønnsomt å rep.motoren) de melker rett og slett kunden for penger,det må da være i verkstedets egen favør å få god kritikk,ikke dårlig,men all kritikk er god sier noen,er ikke enige i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...