Jump to content

TV2 Hjelper deg kl 20.30 i kveld


Nadheim

Recommended Posts

Hvis virkeligheten ikke avviker altfor mye fra inntrykket som ble gitt i reportasjen, er dette ille. Spesielt reagerte jeg på at representanten fra firmaet ikke kjenner til rettigheter som er ganske så sentrale for kunden det gjelder. Ikke lot det til å gjøre større inntrykk når det ble opplest for ham heller. Vedkommende må pent finne seg i å bli oppfattet som en skikkelig dust i mine øyne. Stå fram slik på TV da gitt. Nei, stå på Nadheim - ikke gi deg!

 

Forøvrig artig å se andre forum medlemmer enn Syvert "live" på TV'n! Bare så synd det er under slike omstendigheter det skjer.

Link to post
Share on other sites

Synd jeg ikke fikk sett dette programmet.

Får prøve å få sett det på Lørdag

 

Men slik dere skriver så virker det jo ikke som det gikk den veien det skulle :headbang:

 

Du får stå på videre :smash:

Håper det løser seg for deg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Han karen fra AB Marine nevnte noe om at "et_eller_annet" kunne like godt gå istykker på en helt ny motor. Hva var det for noe og er det som er årsaken til fortsatt vannlekkasje i olja?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det var litt av et skue, ja. Denne daglige lederen på AB Marine har nå sørget for at det verkstedet ikke blir vurdert av mange potensielle kunder. Så at han taper mer penger på dette enn på å dele regningen med deg, finner jeg svært sannsynlig.

 

Ser jo til min overraskelse at du ligger ca. 5 meter fra meg i båthavna. Min Draco ligger på første utstikker helt innerst. Vi sees vel på dugnad? Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Nadheim, du gjorde en god figur !

 

Jeg har allikevel lyst til å påpeke (håper jeg tar feil) :

 

Flere reagerer på at daglig leder ikke er kjent med forbrukerloven, mht opplysningsplikt i forhold til om reperasjon er forsvarlig kontra det å anskaffe ny motor. Min erfaring er at særdeles mange butikker, både innen håndverker samt innen detaljvarer ikke er kjent med forbrukerloven. Så jeg kan ikke si jeg reagerer så negativt på at daglig leder her ikke er kjent med den.....

 

Det andre er at mange nå sier at denne virksomheten sikkert kommer til å miste mange kunder. Feil. Dette skyldes at det er noe som heter "all omtale er god reklame" selv om det er negativ omtale. Kort og godt fordi publikum utover de som kjenner Nadheim glemmer fort at det har vært negativ omtale av virksomhet, men de husker kun at virksomheten er nevnt "i en eller annen sammenheng.....". Se bare på svindlervirksomheten innen slankeprodukter som ble omtalt i samme program. Vær dere sikker på at der i Norges rike er MANGE som nå bestiller varer derfra fordi "tja, det navnet har jeg hørt om før, det må være bra ????" Problemet er at vi er et lettlurt folkeslag. (NB DETTE ER GENERELT MENT).

 

Dette innlegg vekker sikkert mange reaksjoner, men jeg ber bare om å se tilbake på historien samt se på per i dag "levende selskaper" tiltross for all den negative reklame man får......

 

Jeg ønsker deg Nadheim lykke til, håper det kan komme noe godt ut av dette. Jeg har bare lyst til å stille et spørsmål. Jmf forbrukerloven forplikter bedrifter seg å vurdere om det er forsvarlig å reparere fremfor å anskaffe ny motor som i dette eksempel. I programmet tilbyr du deg at de reparerer maskinen som et kompromiss. Rep av motor viser seg jo å være langt dyrere enn å anskaffe ny. Jeg tolker utsagn fra program som at de utfra loven må refundere pengene i sin helhet slik at du kan kjøpe ny maskin ???? Hvorfor så mild i kantene er mitt spørsmål ?

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel som AB Marine burde etterfølge:Svigerfar overhalte sin Perkins 4.108 (som hadde skjært seg) for 40.000,- iløpet av vinteren (Svigerfar kan ikke skru en skrue, og en brukt motor var ikke noe aktuellt alternativ). Etter ca 20 timer smeller den igjen, samme greiene. Svigerfar fikk 2 tilbud fra verksted:

-Vi fikser den 1 gang til, ingen utlegg for svigerfar.

-Ny motor, med 40.000 i avslag. Verkstedet henter motor i Oslo for egen regning umiddelbart.

Ny motor ble valgt, verkstedet sto ved alle lovnader om avtalt pris selv om installasjon tok 1 dag ekstra, trakk av de 40K de skulle. Slik skal det gjøres..... Og sjappas navn: Tønsberg Turbodiesel

 

Joda 310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra med så mye hyggelig tilbakemelding, både fra naboene i havna (ses på dugnad ja) og andre. Dette er fin motivasjon for å fortsette kampen.

 

Jeg kommer med rapport om utfallet av saken. Første runde blir i Forbrukertvistutvalget. Avgjørelsen der er bindende etter hva jeg har forstått, men det er selvsagt mulig å anke. Etter hva jeg har opplevd fra AB Marine er det ikke usannsynlig at de velger å anke hvis de taper. Daglig leder fra innslaget, er for øvrig også eier av hele geskjeften så det er liten sjanse for at han får sparken.

 

Det han nevnte som kunne gå i stykker, var gjenger i blokka. En av dem gikk i stykker under reparasjonen, og det er årsaken til at det fortsatt er vann i olja. Det som ble klippet vekk, var at en alternativ løsning ble nevnt av en takstmann som også var til stede: nemlig helicoil. Dette ville ikke AB Marine bruke, fordi de "ikke ville ta ansvaret for at motoren ble uorginal". Så de valgte si pytt pytt, og leverte meg en ødelagt motor mens de smilte og tok i mot 30 000,-.

 

Selve reparasjonen gikk ut på å skru motoren fra hverandre, skifte toppakning, slipe topper og skru den sammen igjen.

 

Mulig jeg var snill, men hvis han hadde reparert motoren en gang til uten kostnad for meg, og den hadde fungert, så hadde saken vært løst.

 

Tønsberg Turbodiesel høres ut som et eksempel til etterfølgelse. Det er noen som har noe å lære derfra...

Link to post
Share on other sites

AB marine høres ikke ut som et seriøst verksted. Det kan jo nesten høres ut som de burde finne på noe annet. Hvis man leverer en motor med ødelakte gjenger (går ut i fra at det var gjengene som er for å kunne skru toppen fast) da vet man rett og slett ikke hva man driver med.

Mulig de kunne begynne å smøre sykkelkjeder.

Link to post
Share on other sites

AB marine høres ikke ut som et seriøst verksted.

Mulig de kunne begynne å smøre sykkelkjeder.

<{POST_SNAPBACK}>

Under sterk tvil :rolleyes:

 

Kanskje man skal starte verksted på si

Greier man ikke å reparere kan man forlange penger likevel

 

Trygg arbeidsplass det. :diving:

 

Det ligger nok mye i det som er sagt tidligere at all reklame er god reklame dessverre.

 

Fortsatt lykke til

Kan ikke skjønne at de kan komme noen vei med det her

Men det kan nok bli en lang prosess :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selve reparasjonen gikk ut på å skru motoren fra hverandre, skifte toppakning, slipe topper og skru den sammen igjen.

 

<{POST_SNAPBACK}>

:confused: 30.000,- for den jobben ????? For meg høres dette ut som det kun er toppakningen som er skiftet og toppen slipt mens ingenting annet er byttet. Dette høres helt vilt ut, etter mine begreper. Er kaffepausene innkalkulert også, tro :drink: ?

 

Men nå er ikke jeg motormekaniker, så jeg bør kanskje være forsiktig med å uttale meg. Men hvis det stemmer, skal jeg jammen vurdere omskolering. Moro å skru på motor i fritiden :smash: , og jeg ser at det er penger å spare på det også :wink: .

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

.... Det han nevnte som kunne gå i stykker, var gjenger i blokka. En av dem gikk i stykker under reparasjonen, .....

Gjenger går ikke i stykker , gjenger blir ødelagt.

 

Det kan selvfølgelig skje at man er uheldig og kommer i skade for å ødelegge gjenger mens man foretar en reparasjon, men da er det like selvfølgelig at man selv reparerer det man har vært så uheldig å ødelegge. Og da er det ikke kunden som skal ha belastningen - kunden bør få en beklagelse!

 

Det er trist at verkstedkapasiteten er så knapp at slike "spett og sleggemekanikere", med total kundeforakt, klarer å overleve i bransjen.

 

Lykke til, du har en stor heiagjeng bak deg!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Gjenger går ikke i stykker , gjenger blir ødelagt.

 

Det kan selvfølgelig skje at man er uheldig og kommer i skade for å ødelegge gjenger mens man foretar en reparasjon, men da er det like selvfølgelig at man selv reparerer det man har vært så uheldig å ødelegge. Og da er det ikke kunden som skal ha belastningen  -  kunden bør få en beklagelse!

 

Det er trist at verkstedkapasiteten er så knapp at slike "spett og sleggemekanikere", med total kundeforakt, klarer å overleve i bransjen.

 

Lykke til, du har en stor heiagjeng bak deg!

<{POST_SNAPBACK}>

 

ENIG I ALT!

 

Det er en kjensgjerning at det er mye "monkeybuisiness" i båtbransjen. Å sette søkelyset på verstingene er bare bra. Oppfordrer alle til å opplyse om slikt hvis man opplever slike episoder. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gjenger går ikke i stykker , gjenger blir ødelagt.

 

Det kan selvfølgelig skje at man er uheldig og kommer i skade for å ødelegge gjenger mens man foretar en reparasjon, men da er det like selvfølgelig at man selv reparerer det man har vært så uheldig å ødelegge. Og da er det ikke kunden som skal ha belastningen  -  kunden bør få en beklagelse!

 

Det er trist at verkstedkapasiteten er så knapp at slike "spett og sleggemekanikere", med total kundeforakt, klarer å overleve i bransjen.

 

Lykke til, du har en stor heiagjeng bak deg!

Men var gjengene ødelagt før motoren ble levert inn, eller ble de ødelagt under reparasjonen ?

Link to post
Share on other sites

Vil også si STÅ PÅ. Nadheim

Har i dag levert inn min båt på verksted etter et lite uhell.. Hadde en vibrasjon i båten når eg var ute å kjørte og tror dette kom fra propellene. Her om dagen traff eg sannsynligvis noe i sjøen på ett av mine forskningstokt. (for å sjekke om det kunne være knutene som laget vibrasjon og ikke propellene)

 

Etter dette vibrerer det noe heilt for jæ...... :cryin:

 

Så får vi se hva verkstedet finner ut.. Håper eg ikke er like uheldig som deg og får en rekning på 10000000000000000000,- eller noe slikt.

Dei meinte det var forsikrings sak men det gjenstår å sjå.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette helt jeg? Jeg har riktig nok ikke sett reportasjen men har lest artikkelen vedrørende saken i Nettavisen. Der står det at du i fjor straks kontaktet verksted når du oppdaget vann i oljen. Du skriver i denne posten at "selve reparasjonen gikk ut på å skru motoren fra hverandre, skifte toppakning, slipe topper og skru den sammen igjen."

 

 

Men allerede i 03 beskriver du flere innlegg om vann i oljen i motoren din og i ett innlegg at du selv tross total mangel på kunnskap har skiftet toppakning og at du klarte å dra over og ødelegge en av boltene.

 

 

For noen uker siden hadde jeg knapt sett innsiden av en motor.

I går monterte jeg begge toppene på min AQ200D etter å ha skiftet toppakning. Utrolig hva man kan gjøre bare noen forteller deg at det er mulig.

 

Utfordringen nå er at en av boltene til toppen "slipper". Jeg bruker momentnøkkel, men bolten blir ikke stram. Har skiftet bolt, men til ingen nytte. Min antagelse er at gjengene er ødelagte, og min første tanke var at jeg bare kunne dumpe hele dritten på sjøen.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Men av din posting så virker det som om verkstedet ødela en av boltene dine? Hva er riktig her da?

 

Ellers så synes jeg det er veldig leit for deg at du har kjøpt båt med en sliten motor som gir deg så mye problemer og ergrelser. Båtlivet skulle jo være til glede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...