Nadheim Startet 14.September.2005 Del på Facebook Startet 14.September.2005 (redigert) TV2 Hjelper deg har en sak om AB Marine i Asker som anbefalte reparasjon av en 20 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor. Prisen ble 30 000, og reparasjonen var mislykket. Innslaget er på TV2 kl 20.30 i kveld (onsdag 14.september) Redigert 14.September.2005 av Nadheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 (redigert) Spennende! Jeg har selv hatt et par tilfeller med dem som kanskje burde vært offentlig... Men jeg valgte å bare betale for tre år siden (ble sagt før service av drev at dette ville koste mellom fem og syv tusen kroner. Regningen ble til slutt på kr. 17.000,- Nå i sommer klaget jeg saklig, og gav beskjed om at saken ville forfølges om jeg ikke fikk medhold da regningen var langt over det vi avtalte på forhånd, etter 1. gangs service. Jeg hadde bedt om fast pris og hadde heldigvis dette skriftlig,- fikk tilbakebetalt ca. 20%. Hvis jeg ikke hadde fått medhold ville jeg gått videre med saken, det er sikkert. Kan ikke akseptere en slik fremgangsmåte! Om ikke beløpet alltid er så stort vil jeg likevel følge opp, av prinsipp! Noen trenger å bli irettesatt... På brukt utstyr er det verre da det jo kan være ting som avdekkes etterhvert som det 'plukkes i stykker',- jeg tror flere serviceverksteder utnytter slike situasjoner og 'smører tjukt på' enten det er reelt eller ikke... En stygg tanke fra min side, men jeg tror det skjer 'rundtomkring'... Menge vet å ta seg betalt,- det er ihvertfall sikkert. Prøver seg med alle mulige tillegg og etc. etc. Anbefaler å følge nøye opp hva som det skal betales for Redigert 14.September.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Pekepinn her er og få ett pristilbud skriftelig,det kan lønne seg.! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 I følge loven om håndtverkstjenester skal endelig pris max overstige et prisoverslag med 20%. Det er håndtverkeren som gir prisoverslaget som er eksperten og skal kunne si noe om dette på forhånd, ikke kjøperen. Jeg hadde en diskusjon med en kalesjemaker for en del år siden. Prisoverslaget var på 7-9.000 kr. Når kalesjen var ferdig skulle han ha 14.500 kr. Forbrukerrådet i Tønsberg var helt klare på at han kun kunne forlange 10.800 for jobben. Han ga seg med en gang jeg fremholdt dette. - heldigvis. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 15% er korrekt sats. Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere. § 32. Fastsetting av prisen. 2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Ja, der kan se, enda bedre! Jeg husker nok feil eller satsen er endret i løpet av de siste 10 år. Uansett kan det ikke legges på ubegrenset. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Bilbransjen er vel kjent for å ha langt ryddigere og ordentlige forholde (unntak finnes selvfølgelig) enn båtbransjen og til og med er så anbefaler forbrukerrådet i denne linken å i stedet benytte NAF og Biltilsynet ved EU-godkjenning. Dette etter en kontroll av ulike verksted hvor ingen fant alle feilene på bilen og reparasjonskostnaden med å få bilen i godkjent stand varierte fra 5000 til 17000 samtidig som det var stor forskjell på EU-godkjenningsgebyret. Når det er slike tilstander i bilbransjen så kan man med gru tenke seg hvordan de værste tilfellene i båtbransjen er. Skulle ønske at Forbrukerrådet også satte sitt søkelys på båtbransjen, det være seg meglere, verksteder, forhandlere, importører m.m. Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Hvis du vil ha fast pris, må du si minst mulig om hva du tror er årsaken. For hvis noe av det du sier ikke er riktig, og det har betydning for arbeidsomfanget, er ikke håndverkeren bundet av tilbudet lenger. En gravejobb hjemme hos oss kom på mer enn det dobbelte av avtalt fast pris fordi jeg påviste det jeg trodde var stoppekranen. Hadde jeg overlatt til entrepenøren å selv finne det ut fra kommunale kart, hadde han vært bundet av tilbudet. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Saken på TV2 i kveld handler om to ting: 1) Frarådningsplikt: dersom en reparasjon ikke står i forhold til verdien på gjenstanden (i dette tilfelle motoren) som skal repareres, plikter verkstedet å fraråde kunden å reparere. 2) Ansvar dersom reparasjonen ikke er vellykket. I dette tilfellet mener verkstedet at "det er sånn som skjer", og at de ikke kan lastes for at kunden har kastet bort 30 000,- på en reparasjon som ikke har vært vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Jeg antar at den Nadheim det refereres til i denne artikkelen er deg? Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 (redigert) Jeg antar at den Nadheim det refereres til i denne artikkelen er deg? <{POST_SNAPBACK}> Hvordan klarte du å gjette det Redigert 14.September.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 (redigert) Hvordan klarte du å gjette det <{POST_SNAPBACK}> Ja, det kan du lure på. 2+2=?. Tenkte bare det kunne være en grei info for de som ikke har lest artikkelen i Nettavisen, da det ikke klart går frem av innleggene her at det er Nadheim selv saken dreier seg om uten at det er noe stort poeng. Jeg var faktisk ikke klar over det selv før jeg leste artikkelen i Nettavisen og så navnet. Skal i hvertfall forsøke å få med meg saken på TV i kveld. Redigert 14.September.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Ja, det kan du lure på. 2+2=?. Tenkte bare det kunne være en grei info for de som ikke har lest artikkelen i Nettavisen, da det ikke klart går frem av innleggene her at det er Nadheim selv saken dreier seg om uten at det er noe stort poeng. Jeg var faktisk ikke klar over det selv før jeg leste artikkelen i Nettavisen og så navnet. Skal i hvertfall forsøke å få med meg saken på TV i kveld. <{POST_SNAPBACK}> For all del,- det var bare det at når du først hadde funnet artikkelen på nettavisen, med en Nadheim og samme sak, var det vel ikke så usannsynlig at dette gjaldt "vår" Nadheim Fint med den informasjonen før saken går på TV'en i kveld Takk skal du ha, saga Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Det er dessverre meg det handler om ja. Mitt motiv med å tipse andre medlemmer om dette programmet er egentlig bare å få flest mulig båtfolk til å se hvordan AB Marine har håndtert meg som kunde, og så får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om dette verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Det er dessverre meg det handler om ja. Mitt motiv med å tipse andre medlemmer om dette programmet er egentlig bare å få flest mulig båtfolk til å se hvordan AB Marine har håndtert meg som kunde, og så får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om dette verkstedet. <{POST_SNAPBACK}> Nå er artikkelen i Nettavisen kommet med bilde av deg også Nadheim, det var den ikke tidligere i dag. Så det er slik du ser ut. Det hadde vært artig å vist hvilken motor og båt du har i forkant av programmet. Det er vel en liten stund siden programmet ble tatt opp så AB Marine har kanskje i ettertid krøpet til korset og ordnet opp med deg? Dette er kanskje noe vi får avslørt i programmet? Uansett - Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Båten er en Fjord 650 SE med Volvo Penta AQ200D bensinmotor. Den er fra 1985 og er saltvannskjølt. Jeg tror ikke jeg skal avsløre noe av saksgangen før programmet har gått på TV2 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Her er for øvrig den § i loven om håndverkstjenester som AB Marine etter min mening har oversett: § 7. Plikt til å frarå. (1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det. (2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Her er for øvrig den § i loven om håndverkstjenester som AB Marine etter min mening har oversett: § 7. Plikt til å frarå. (1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det. (2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse. <{POST_SNAPBACK}> Dette er for meg helt naturligt som jobber med data, mekanisk/printere. Men ofte er nytteverdien større en verdien på utstyret, men KUNDEN FÅR ALLTID VALGET før jobben gjøres. Det avvikes dersom kunde har satt en grense for pris. I en del tilfeller fraråder jeg også kunder å strekke seg så langt som de er villige til... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Pjolter Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Da har jeg sett. Ille ille. AB Marine bør skjerpe seg. Hadde virkelig blitt forbanna hvis jeg hadde betalt så mye for rep av en motor, som ikke virker etterpå. Daglig leder bør få sparken eller bli tvangslært for å ikke kunne loven. Men enda dummere, Få den opplest,og allikevell ikke gi seg?? Nei dummere skal det mye til å bli... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Steinar S Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Skandaløst! Her stiller AB Marine opp med daglig leder for å møte sin kunde og tv2 som er forhondsmeldte og så kan ikke daglig leder gjøre rede for lovverket en gang. Makan til useriøsitet har jeg aldri sett maken til, de gidder ikke en gang å forberede seg til en konfrontasjon. Stakkars båtkjøper, håper hele norges båtintereserte såg dette programmet. Det er vel et klassisk eksempel detsverre. Er redd det er kunden som må bevise at verkstedet har gjort en feil her. Synd at sånne folk får drive foretning. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Regner med at AB Marine mister endel kunder etter dette. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Baltic Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Det gjør jeg også, Kotnes. Takk for sist forresten Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Det var da en rett så hyggelig, veltalende og charmant ung herremann som fremsto på televisjonen!! Fott debut på skjermen, i alle fall -- all grunn til å være fornøiet, Nadheim! Disse action-pregete tv-programmene er vel neppe spesieltegnet til å forsyne almuen med kunnskap om de aktuelle saker. Jeg la godt merke til programledernes utsagn underveis, som tok en god del for gitt. Det blir ikke mye objektiv presentasjon av det, akkurat. Og så skal man nå også vokte seg for å opptre som folkedomstol; i alle fall med et sparsommelig faktum presentert i underholdende form. Så for min del tar jeg alt jeg hører og ser på televisjonen med en god klype LSD. Ikke at jeg mistror noen, slett ikke, tvertimot er det min mening uansett at AB Marine burde hatt en durabelig omgang med oksehudspisken. Om det ønskes, kan jeg forhøre meg med Holmengraa og få lånt den. Uansett årsak, virkning, avtaler, info eller ikke info, så overlater man nemlig bare ikke en motor i slik tilstand til kunden og kaller den for reparert! At ikke verkstedet forstår dette, som ikke er mer enn en høist forståelig og alminnelig forventning for alle som har normal almendannelse, er meg aldeles ubegripelig. Men slik er jo dessverre verden av og til .. sic transit gloria mundi. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Anonym Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 TV2 Hjelper deg har en sak om AB Marine i Asker som anbefalte reparasjon av en 20 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor. Prisen ble 30 000, og reparasjonen var mislykket. Innslaget er på TV2 kl 20.30 i kveld (onsdag 14.september) <{POST_SNAPBACK}> Det var et bra innslag! Ikke for AB Marine, men for deg! AB Marine har jo en daglig leder som virkelig kunne å fremstå som en tufs, for å si det som det er! Lykke til videre med saken! Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Som den uheldige kunden i denne saken synes jeg det er flott av TV2 Hjelper deg å ta denne saken. Jeg hadde faktisk god tro på at det skulle løse seg. Mitt inntrykk som kunde hos AB Marine er at de kun er ute etter å gjøre raske penger. Jeg kom med et skriftlig tilbud til AB Marine om å dele regningen, noe som i praksis hadde betydd ingen fortjeneste og et lite tap for verkstedet. Jeg fikk ikke noe skriftlig svar, men muntlig avviste de en slik løsning. Det lille tapet de måtte tatt kunne de sikkert tjent inn på meg alene hvis jeg hadde blitt fornøyd og brukt dem ved neste korsvei. I stedet velger de å bruke ressurser på å kjøre saken videre med all den dårlige reklamen det innebærer. Nå blir det forbrukertvistutvalget, og om nødvendig enda lenger i rettssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.