Jump to content

selvslående fokk i mye vind


Krimart

Recommended Posts

Hei, 

Jeg vurderer selvslående fokk, men lurer på hvordan en slik fokk fungerer i mye vind? Ser for meg tre potensielle problemer; 

1: Mye krefter som ikke lar seg styre når man slår og seilet farer over med høy fart 

2: Umulig å bakke, og dermed også: 

3: Umulig å dreie bi

 

Regner med at man kan unngå disse utfordringene med å binde inn to vanlige BB/SB skjøter i fokka? 

Noen med erfaringer?? 

Link to post

Jeg har hatt båt med selvslående fokk, men syntes ikke dette var en fullgod løsning. En av utfordringene er at man ikke enkelt kan justere tvist i seilet. I mye vind vil man jo gjerne flytte skjøtepunktet bakover slik at toppen av seilet tvister ut. På selvslåeren min måtte man flytte skjøtets posisjon på flyndra i skjøtehjørnet, noe som i praksis ikke er mulig underveis. Om man i tillegg rever fokka blir det enda vanskeligere å endre tvist. Selvslående fokk er i tillegg gjerne dypere enn en vanlig treer for å kompensere for mindre areal. Dette gjør seilet mindre egnet for kraftig vind. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ekstra skjøter tilgjengelig er vel det viktigste. Fra skarp slør og utover er det det eneste som fungerer. Med spinnaker på romme legger unngår en problemet, men de fleste velger ikke dette. Ellers så er det veldig mange båter med selvslåer, og det er ikke ett stort problem, Bitteliten hadde en sak, men ikke sett eller hørt om så mange andre. Har hatt noen brutale smell, men det var med soling i mye vind. 

 

Dreie bi? Jeg har prøvd for å teste, men vil si det er totalt meningsløst på en moderne båt. Ser løsningen på gamle seilskøyter. Men moderne båter seiler uansett. Er i ett miljø med mange som har seilt langt, ingen har brukt det. Hvis 10 personer som har seilt jorda rundt ikke har hatt behov, forstår jeg ikke at noen kan bruke det i Skagerak. 

 

Bakke genoa brukte vi mye i regatta, før start. Kanskje også ut og inn av ut av havn. Men hadde ikke latt det være en dealbreaker. 

 

Soloseiling i trange farvann er selvslåer genialt. Gjør seilingen lettere, en velger å seile fremfor å kjøre motor. 

Link to post

Dreie bi er noe som hører fortiden til med langkjølede båter, enig i det. På moderne, og mindre båter har det vel vist seg å være farlig. Ellers så blir vel en slik fokk av typen "one size, fits no one". På Hulda er kutterseilet sydd som selvslående hårdvindsseil, fungerer utmerket som akkurat det. Opplegget er også slik at seilet kan låses på en side, eller det kan kobles på vanlig skjøtepunkt.

 

Jeg har begge filmene av 'Northern Light', hørte aldri at de dreide bi. Og de seilte Antarktis rundt. 'Northern Light' er en Joshua 39 ketchrigget, langkjølet som er modifisert med ving-kjøl. Bare som et eksempel. Jeg har aldri prøvd å dreie bi med Hulda, mulig det fungerer. Novak (en annen guru nedi Patagonia) sverger til å dreie bi. Men det skjer et eller annet med bølgedynamikken og hvordan båter på over 60 fot reagerer. Man bør være forsiktig med ukritisk å trekke paralleller.

Link to post
Hulda skrev 16 minutter siden:

Opplegget er også slik at seilet kan låses på en side, eller det kan kobles på vanlig skjøtepunkt.

 

Hvordan rigger du det? 

 

Angående dreie bi/ bakke fokka så er et tenkt scenario kjapp stopp ved MOB, men også for å «ta en pause» om man feks seiler alene og autopiloten har streiket. Har prøvd, men må innrømme det ikke frister i nettopp sterk vind og store bølger da. 

Uansett: er ikke bare langkjølede båter det fungerer på:

https://www.yachtingworld.com/heavy-weather-sailing/get-heaving-strong-winds-83704

Link to post
Krimart skrev 49 minutter siden:

 

Hvordan rigger du det? 

 

Angående dreie bi/ bakke fokka så er et tenkt scenario kjapp stopp ved MOB, men også for å «ta en pause» om man feks seiler alene og autopiloten har streiket. Har prøvd, men må innrømme det ikke frister i nettopp sterk vind og store bølger da. 

Uansett: er ikke bare langkjølede båter det fungerer på:

https://www.yachtingworld.com/heavy-weather-sailing/get-heaving-strong-winds-83704

 

En kompis seilte over fra Skottland til Son med sin Maxi 130. Han la bi midt utpå og hadde lunch i cockpit. Fungerte perfekt. Andre har brukt metoden i stedet for å legge ut drivanker, og har blitt kastet rundt. Man får vurdere selv når det gjelder båt og vær.

 

Som alle vet, er Hulda en jernbåt. Under er skjøteskinna for kryssfokken:

SAM_1783.JPG.fa1690fd2e786b5dccbbdabda7b502a2.JPG

I brakketten der skinnen slutter, er det en doblingsplate og et 8 millimeter dia hull. Hullet er beregnet for sjakkel. I rekka, bak forre strekkfisk skimtes en doblingsplate med et 10 mm hull. her kan det også settet inn et skjøtepunkt. Dette punktet kommer ca. 20 cm aktenfor skinnen.

 

Ellers så har @Bittelitenog flere andre dårlig erfaring med selvslåer. Igjen, fokken min er sydd av UK Syversen som et hårdvindsseil, og fungerer absolutt utmerket som akkurat det. Jeg hadde en lang diskusjon med 'Dallas' Syversen om dette seilet, og han hevdet at han skulle få det til, og han fikk det til. Om andre seiler med underbukser, så får det være så. Det blir som kategorisk å hevde at Ford er drittbiler, fordi om man har hatt en Ford som var drittbil.

 

Her er et bilde av selvslåeren, her blåser det liten kuling:

Str%C3%B6mstad-Son230909_008.jpg.289a14885353b8e55a4e93986a872345.jpg

1755113637_Strmstad-Son230909014.jpg.511c20848eaefd10377c14a0717afe0d.jpg

Bildet over er krengingsmåleren, 20 m/s, sånn omtrent på skarp kryss.

Under kjører alle tre seilene:

Str%C3%B6mstad-Son230909_024.jpg.9b9ec63828ee4b5bcae90be07d775eed.jpg

Jeg kan ikke si at dette fungerer dårlig.

Link to post

På siste bildet til Hulda ser man hvor mye seilet tvister - og åpener i toppen. seilet blir høyt og smalt.

 

Men det hele kommer an på riggen og forventningene man har - og hvilken bruk man skal ha. Et av mine argumenter for å velge bort selvskjøter er for å få to revbare seil - der begge kan reves til stormfokk (for redundans). Ser også av seilene til Hulda at vi har ulike forventninger til hva som er bra seil :wink:

 

Link to post

Siste bildet er bidevind og lett bris. Alle tre seilene er ikke fullt oppe når det blåser hardt. Bildet er kun med for å illustrere at alle tre kan bæres samtidig på kryss. Hulda seiler på kryss i hård vind med samme kryssfokken. Seilet er utstyrt med skjøte som kan strammes. Da flater det ut og tvister mindre. Så når Hulda kan gå på kryss i pålandsvind langs Hvaler uten å frykte le kyst, og farten gjennom bråttsjøene er mellom 6- og 7 knop, forlanger jeg ikke mer. Det er rett og slett godt nok for meg. Problemet er heller at det går for fort. Seilet kan ikke reves. Det er eneste ulempen. Over 15 m/s seiler Hulda ok kun på kryssfokken. Jeg finner det ubehagelig å være om bord når Hulda begynner å leke ubåt i høy fart. Hulda tåler det, men det er slitsomt over langen for gamle mennesker.

 

Nå gjelder dette ikke en seiler på 17 tonn, men en Dominant. Forrige båten vår, Conqubin 38 (4 tonn), hadde også selvslåer som valg. Det var det forseilet vi brukte mest. Ulempen vi hadde var to ting: På lens og ufrivillig jib, kunne det gå hardt ut over skjøtevognen og endestoppere. En annen gang kilte skjøtevognen seg fast midt på skinnen og brakk den i to. På kryss ble det ikke noe slag, vognen rullet pent over.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Takk for alle svar. 

Kan skrive noe mer om hva jeg tenker; dette er til min 26 fots Dominant Race. Stagseil ikke rulle. Jeg har i dag 4 forseil, Kevlar Genoa 1, 2, Et-eller-annet laminat kryssfokk og tykk dakron stormfokk (som aldri er brukt). Kryssfokken er sliten og bør byttes og siden båten er rigget for selvslånde de fokk vurdere jeg det. Jag tenker to bruksområder; 

 

A: Det "naturlige" bruken for selvslåer; solo seiling - kryssing i trange sund.

B:  Seil for cruising der jeg ønsker et lett håndterlig seil som kan stå i alle fall opp til stiv kuling. (rever kun storseil). Det er B" som har vært bruken for kryssfokken. 

 

B er viktigere enn A. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Det er vel under opsjon B vi hadde Conqubin 38. Skrev feil over, den er 4.8 tonn. Kryssfokken ble suverent mest brukt. Lett vind fra Skagen til Son, genoa.

 

På 17 tonn Hulda er det omvendt. Trolig fordi vår båtbruk har endret seg. Og båtene er svært forskjellige.

 

Må bare legge til. Det er veldig få ganger vi ruller inn genoaen for å minske seil på Hulda. Da bruker vi heller kryssfokken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

De aller fleste av oss ligger i havn når det blåser 15 m/s. Har prøvd det, båten takler det, men bedre å vente om det er en mulighet. 

 

Selvslåeren min får jeg ikke til å stå under 130-135 grader.  Platt lens og spridde seil fungerer bare sånn måtelig med selvslåreren låst på ene siden.  Da ruller jeg den inn å går på storseilet alene. 

 

Men om det blåser akkurat riktig og ikke bakfra så er den fin :-)  For meg er det fra 7 m/s med fullt storseil og inntil 12-14m/s med 2 rev i storseilet. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Heter det ikke "å legge bi"?. 

 

Uansett, Mamba 311 er ikke lankjøla, men heller ikke en "moderne" båt. Men la bil som en lek. Brukte det ganske ofte når jeg seilte alene. Bare å slå og la fokka være i bakk, feste rokulten, tror det var mot lo. Så kunne jeg gå ned og ordne med mat eller hva det måtte være uten noe mer hokus- pokus. 

 

Brukte det ikke som "hardværsstrategi", men kun som en veldig enkelt tilgjengelig metode for å ta en kontrollert stopp/pause om jeg trengte det. Mao "ett verktøy i verktøykassa". 

Link to post
Lanber skrev 1 time siden:

Selvslåeren min får jeg ikke til å stå under 130-135 grader.  Platt lens og spridde seil fungerer bare sånn måtelig med selvslåreren låst på ene siden.  Da ruller jeg den inn å går på storseilet alene. 

Er vel ingen genoa som fungerer på lens uten å bruke spristake. Seiler aldri lens uten, mye mer stabil båt i bølger, ingen rulling, ingen blafring. Unntaket er det selvslåer er best, trang kystseilas med mange store kursendringen, det krever mye jobb å jibbe rundt hver øy. 

Link to post
Hulda skrev On 2.10.2019 at 11.40:

 

En kompis seilte over fra Skottland til Son med sin Maxi 130. Han la bi midt utpå og hadde lunch i cockpit. Fungerte perfekt. Andre har brukt metoden i stedet for å legge ut drivanker, og har blitt kastet rundt. Man får vurdere selv når det gjelder båt og vær.

 

Som alle vet, er Hulda en jernbåt. Under er skjøteskinna for kryssfokken:

SAM_1783.JPG.fa1690fd2e786b5dccbbdabda7b502a2.JPG

I brakketten der skinnen slutter, er det en doblingsplate og et 8 millimeter dia hull. Hullet er beregnet for sjakkel. I rekka, bak forre strekkfisk skimtes en doblingsplate med et 10 mm hull. her kan det også settet inn et skjøtepunkt. Dette punktet kommer ca. 20 cm aktenfor skinnen.

 

Ellers så har @Bittelitenog flere andre dårlig erfaring med selvslåer. Igjen, fokken min er sydd av UK Syversen som et hårdvindsseil, og fungerer absolutt utmerket som akkurat det. Jeg hadde en lang diskusjon med 'Dallas' Syversen om dette seilet, og han hevdet at han skulle få det til, og han fikk det til. Om andre seiler med underbukser, så får det være så. Det blir som kategorisk å hevde at Ford er drittbiler, fordi om man har hatt en Ford som var drittbil.

 

Her er et bilde av selvslåeren, her blåser det liten kuling:

Str%C3%B6mstad-Son230909_008.jpg.289a14885353b8e55a4e93986a872345.jpg

1755113637_Strmstad-Son230909014.jpg.511c20848eaefd10377c14a0717afe0d.jpg

Bildet over er krengingsmåleren, 20 m/s, sånn omtrent på skarp kryss.

Under kjører alle tre seilene:

Den krengningsmåleren var litt av et klenodium! Blir makspilene stående slik at de viser hva som var maks krenging eller er det indikatorer som du stiller selv? 

Link to post
Lazyjack skrev 53 minutter siden:

Den krengningsmåleren var litt av et klenodium! Blir makspilene stående slik at de viser hva som var maks krenging eller er det indikatorer som du stiller selv? 

 

Fant den i en bruktsjappe til et par hundringer. Viserne blir stående. Det er et lodd inni der som går tregt og dytter viserene. Hurtig vingling gir nødvendigvis ikke utslag. Fornøyd med den greia der :-) Den sorte viseren 'nu-läge'. De røde angir max, og kan nulles med knappen i midten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Om man har selvskjøter og skal legge bi må man vel ha stoppere på skinna slik at skjøtevogna kan låses i rett posisjon? 

Eller låse vogna slik som jeg har lagt opp til. Sjakkel og taustump. 

 

Ellers har jeg løstagbart kutterstag som kan låses ut i borde slik at jeg kan krysse med genoaen. Begge forseilene mine er hårdvinsseil og høyt skåret. Ikke noen regattaegenskaper.

Link to post

Har hanse 312 med selvslåer. Har bakket framseil/lagt bi ved å binde fast skjøtevogna før jeg slo. Ble ikke perfekt balanse, men fikk farten under 1 knop og ro i båten. Har en patent som drar skjøtet ned, (et slags tyskerskjøte med trinse?) for å få bedre form på seilet. Selvslående gir grei høyde, men er ikke ett godt medvindseil. Jeg har skjøtevogn for genoa og genakker oppsett også på min båt, så jeg er ikke bunnet til bare fokka, men til turseilas er de svært sjelden i bruk. Han som hadde båten før dreiv vist med regatta.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...