Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Den er til 4 eller 8 celler. 
Den har blåtann og man kan også få forskjellige display. 
En ting som er fint er at den har en knapp. Det har også det enkle displayet. Trykker man på denne starter bms. Vet ikke hvordan alle andre er, men det er vanlig at de ikke starter før man lader med en spenning som er noe høyere enn det som er på battericellene. 
En annen ting som er fint er at den har noe som kalles nødmodus. Dersom bms stopper opp pga temperatur, for lav eller høy spenning, kan man overstyre med knappen. Stort sett ikke noe man har bruk for, men plutselig skjer det noe. 

Link to post

Takk for bra forklaring @Swingswong

Må bli Daly eller JK bms som er de jeg har sett testet på youtube.

Liker egentlig utseendet på jk appen og at den har aktiv balansering.

Men tenker litt på fukt siden den ser veldig åpen ut. 

 

Kommer til å legge opp med dc/dc lader, eget batteri til vinsj og truster og har ikke så store strømtrekk ellers i båten så trenger ikke mer enn 100-200 a bms.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Første komponent til batteribygg ankommet. Imponert over hvor raskt den dukket opp. Bestilte den 23 okt og nå imorges i postkassen. Battericellene skulle ikke komme før nov/des så blir foreløpig bare å planlegge selve byggingen, men dette blir spennende. 

20241101_084359.jpg.015c68f52f0410dd125803272d3d8b3c.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Spennende tråd! 

 

Jeg har selv bygget batteripakke på 8S (24V) 305Ah med celler fra Envision og BMS fra JK, bestilt gjennom nkon.nl. Bare gode ting å si om de som leverandør. Tror jeg måtte ut med rundt 5000 NOK + MVA.

 

Har ikke hatt batteripakken lenger enn noen måneder, men cellene fremstår som gode. Jeg har ikke fulladet de helt, men holdt med til en maksimal cellespenning på 3.5V, men om jeg ekstrapolerer fra dataene så langt ser til ut til å holde lovet kapasitet.

 

BMS er ratet for 200A men tok kvelden på rundt 100A. Nkon byttet den på garanti, men det var selvfølgelig kjip ventetid. Ettersom de er så billige har jeg nå en backup ombord. Har forsøkt å finne feilen som tok den, ser ut til at en resistor på en av balanseutgangene har svidd seg, så ha når redusert aktiv balansestrøm fra 2A til 1A i håp om redusere sjangsen for at det gjentar seg.

 

Til fremtidige batteripakker vil jeg vurdere en BMS hvor batteristrømmen går gjennom en kontaktor istedenfor MOSFET i selve BMSen, men utifra det jeg har sett er de (f.eks. REC) så dyre at det får bli i fremtiden. :)

Link to post

Sitter og å tenker litt på å bygge nytt batteri, og da gjerne 8 celler i ett 12v batteri.

 

Men tok ett kjapt søk på Ali i går og finner ikke en bms som kan ta 4s2p. Bare 4s 12v eller 8s 24v

 

Forstår jeg riktig at det da kanskje er bedre og ha 2 stk 4s 12v bms er? Hvis jeg kunne tenkt meg totalt 200a, holder det da med 2 på 100? 

 

Har sett på 315ah celler. Men det er alt for mange å velge mellom ?

Link to post
  lurvetass skrev On 5.11.2024 at 16.55:

Planen har vært å bygge et fire cellers batteri med 280 ah celler.

Men har begynt å fundere på å bygge ett til når jeg først er igang. 

Kan de kobles i parallell med hver sin BMS? 

Vis hele sitatet  

Har sådan opplegg ombord, som fungere topp.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Mr_Stian skrev On 5.11.2024 at 19.01:

Sitter og å tenker litt på å bygge nytt batteri, og da gjerne 8 celler i ett 12v batteri.

 

Men tok ett kjapt søk på Ali i går og finner ikke en bms som kan ta 4s2p. Bare 4s 12v eller 8s 24v

 

Forstår jeg riktig at det da kanskje er bedre og ha 2 stk 4s 12v bms er? Hvis jeg kunne tenkt meg totalt 200a, holder det da med 2 på 100? 

 

Har sett på 315ah celler. Men det er alt for mange å velge mellom ?

Vis hele sitatet  

Du bruker bare en vanlig 4S bms for ett 4S2P oppsett.

 

 

krsn8995kt451.png

Link to post
  Dreuf skrev On 5.11.2024 at 19.49:

Spenningen på de som står i parallell vil være en sum av de 2. De vil utjevne seg med hverandre. BMSen vil se de cellene som står i parallell som en celle. Du vil altså få 4 celle spenninger selv om du har 8 moduler.

Vis hele sitatet  

 

Vil denne logikken også gjelde om man bygger et batteri bestående av 12 moduler? Som da vil si 3 i parallell ganger 4.

 

Er det noen begrensninger på hvor mange moduler som kan settes sammen i parallell?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Uten at jeg kan henvise til noen dokumentasjon så kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan kjøre så mange man ønsker i parallell.

 

BMS vil som sagt se alle i parallell som en stor celle.

 

Om jeg tenker riktig så vil man også øke muligheten for effekt uttak så om cellene tåler 1C på 280Ah så vil man kunne belaste 560A om man har 2 i parallell. (Arrester meg gjerne om jeg her tenker feil mtp ohms lov her).

Link to post
  Dreuf skrev On 5.11.2024 at 19.49:

Spenningen på de som står i parallell vil være en sum av de 2. De vil utjevne seg med hverandre. BMSen vil se de cellene som står i parallell som en celle. Du vil altså få 4 celle spenninger selv om du har 8 moduler.

Vis hele sitatet  

@Komodo koblet på denne måten tror jeg. Han har kanskje en kommentar?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  Dreuf skrev On 6.11.2024 at 8.28:

Uten at jeg kan henvise til noen dokumentasjon så kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan kjøre så mange man ønsker i parallell.

 

BMS vil som sagt se alle i parallell som en stor celle.

 

Om jeg tenker riktig så vil man også øke muligheten for effekt uttak så om cellene tåler 1C på 280Ah så vil man kunne belaste 560A om man har 2 i parallell. (Arrester meg gjerne om jeg her tenker feil mtp ohms lov her).

Vis hele sitatet  


Det må nødvendigvis være helt korrekt, så sant BMS håndterer det. BMS leverandør advarer jo mot det motsatte, dvs flere BMS-er i parallell, pga fare for ‘skjevbelastning’ dersom totalt strømtrekk overstiger rating på BMS. 

Link to post
  lurvetass skrev On 7.11.2024 at 8.30:

Ser jo veldig billig ut hvis det er så mange celler til den prisen? 

Kunne jo laget mange 12 v batterier til en billig penge?

image.png.2c85456ebb413c13c9175260a0e707cd.png

Vis hele sitatet  

Du har jo merket av 1PCS. Så da er nok prisen for en celle.

Så da får du et sabla kraftig 3,6V batteri, men lite å bruke det til å båten.

Klikk på den under med 4PCS. Så får du nok en annen pris, samt mye mulig en frakt som er så høy, at du kan kjøpe ferdig batteri i Norge billigere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Er jo det som er så elendig med de annonsene, vanskelig å se hva man egentlig får. Mye juks og det so er for bra til å være sant er vanligvis akkurat det.

Men har jo celler i bestilling fra NL som jeg venter på, men må jo titte litt mens jeg venter.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...