Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
shaukaas skrev Just now:

Har veldig god erfaring med denne leverandøren, lokalisert i Sandnes:

https://www.nordiclithium.no/

Men deres batterikasser til lifepo celler, er ikke beste typen.

Er ingen feste for låk. en må bruke stropper for å feste dette, om ikke en vil lime det i hop, uten mulighet for å åpne det igjen.

Skulle hatt en type som går å låse med skruer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vet ikke om denne videoen er linket noe annet sted i denne tråden, men den er en grundig gjennomgang av de fleste temaene ved batteribygge.

Kasse

Komprimering

Toppbalansering

Kobling av celler og BMS

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Vet ikke om denne videoen er linket noe annet sted i denne tråden, men den er en grundig gjennomgang av de fleste temaene ved batteribygge.

Kasse

Komprimering

Den videoen har det blitt linket til før ja. Etter litt diskusjon i denne tråden valgte jeg å droppe kompresjonskasse, men bygde kassa slik at batteriene står trangt. Når det gjelder å bygge kassa, så er min erfaring at alle cellene ikke er 100% like. Du bør derfor sette opp cellene slik du vil ha dem (og evt. med ekstra isolasjon mellom), og ta de målene du trenger fysisk utenpå alle cellene. Ellers kan du fort gå på en smell med at du ikke får plass til cellene...

Link to post
Share on other sites

@lurvetass, som nevnt står batteriet mitt fremdeles i garasjen. Åpnet opp appen på telefonen i går, og her er statusen på batteriet nå. Spenningen stemmer med det jeg målte rett på polene samtidig. Som @Fantino var inne på i den andre tråden, så har BMS et visst strømtrekk. Dette er nok årsaken til at batteriet har tappet seg ned til 13,2V og 56% SOC. Før jeg bygde batteriet stod cellene lenge i originale esker. Da jeg pakket dem opp og begynte å sette sammen batteriet var alle cellene dønn like, og de hadde ikke falt på spenning overhode. Legg også merke til avviket som er på cellene nå. Ganske akseptabelt spør du meg. 

 

Screenshot_SMARTBMS-07_04_2024.jpg.40599134031ff32fa41d4f1f1c0f569a.jpg

 

----------------

 

Legger også ved et bilde av hvordan estragonen spirer :wink:

Snapchat-urter.jpg.c4b176c6437ffe88a7ce4d5d312536df.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Ja, batteriprosjekt er spennende. Og jeg må jo uansett finne ut hvordan strøm opplegget i båten skal være ved overgang til litium forbruk.

Når det gjelder estragonen kan du glede deg til ekte hjemmelaget bearnaisesaus.

Det er en annen verden når det gjelder smak enn posesaus.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé.  Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer.  Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten.  Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det.  Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev On 9.4.2024 at 5.55:

Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé.  Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer.  Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten.  Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det.  Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en.

 

Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? :tongue:

 

Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten.  Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme.  Hvorvidt det er en god nok løsning får du avgjøre selv.   :cheers:

 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev for 6 timer siden:

Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? :tongue:

Ja det går jo an, men en kontaktor på den størrelsen spiser gjerne 10+Ah i døgnet bare for å stå innkoblet, og det gir fort andre utfordringer igjen. En MOSFET BMS trekker noen mAh pr. døgn. Derav idéen om å bruke passe stor mosfet bms til "daglig bruk" og separat liten mosfet bms + relé/kontaktor til høye men kortvarige laster. 

 

Ytterstad skrev for 6 timer siden:

Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten.  Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme.  

Jeg syns vi sier mye av det samme, bare at det du beskriver som "logisk styring" er jo en BMS :wink:. Har du allerede en kontaktor du kan koble deg innpå, så gir jo dette bare enda mer mening spør du meg.  Men det kan bli komplisert om man har flere batterier og bare én kontaktor, så da spørs det hvilket utgangspunkt man har.  Og så er det verdt å nevne at de fleste BMS'er bryter på minus-siden, så om man skal styre noe på pluss-siden så må man gjerne inn med et hjelpe-relé.

 

Pris-eksempel for å illustrere hva jeg mener:

En Daly 10A BMS koster 150kr. på nett, en 500A kontaktor rundt 500kr, 150A mosfet BMS med bluetooth rundt tusenlappen, og 500A mosfet bms med bluetooth rundt fire tusen.

 

Tar man "komponent-prisen" for alternativet 500A mosfet bms kontra mindre bms'er + 500A kontaktor så havner man på halv pris for det alternativet som gir 500A gjennom kontaktor + 150A gjennom mosfet bms. Og dette er pr. batteri, så i de tilfellene det er hensiktsmessig så er det jo noe å spare på det.

 

Men som du sier, det er selvsagt opp til enhver å vurdere hva som er hensiktsmessig for en selv, gitt eget utgangspunkt.:smiley:

Link to post
Share on other sites

For å oppklare @lurvetass: Du trenger ikke en BMS pr 4 celler. De settes sammen i parallell 4 og 4 og kjøres av en BMS. Jeg ville nok også gått for den enkle løsningen med en stk 500A BMS. @Dreufhar gjort oss den tjenesten å teste baugthruster på 250A BMS og det gikk visstnok helt fint så jeg ville ikke vært så bekymret for marginene. En kan også konfigurere utkoplingstider/innkoplingstider via PC software om en ønsker å optimalisere ytterligere. Jeg ville tenkt mest på å ha plenty kapasitet i batteriet slik at lav spenning aldri blir et problem.

 

Og for spesielt interessert ser jeg at de nå har lansert ‘starter-BMS’ som skal tåle cranking 5s opp til 2000A, men om denne egner seg for thruster som kanskje går noe lengre i enkelte tilfeller vet jeg ikke.

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK779.28  34% Off | Daly Smart LiFepo4 BMS 4S 12V 8S 24V 200A Car Starting BMS
https://a.aliexpress.com/_ExcIkP5

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...