Fantino Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 ansgar skrev for 19 timer siden: Noen som har link Lifepo4 celler 200-350 amp bestiller gjerne fra utlandet. På forhånd takk Sjekk med @Dreuf Han har kjøpt inn store partier flere ganger og har kanskje noen til salgs, men kan nok i alle fall peke deg til pålitelig leverandør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 Har veldig god erfaring med denne leverandøren, lokalisert i Sandnes: https://www.nordiclithium.no/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Desember.2023 Del på Facebook Svart 18.Desember.2023 shaukaas skrev Just now: Har veldig god erfaring med denne leverandøren, lokalisert i Sandnes: https://www.nordiclithium.no/ Men deres batterikasser til lifepo celler, er ikke beste typen. Er ingen feste for låk. en må bruke stropper for å feste dette, om ikke en vil lime det i hop, uten mulighet for å åpne det igjen. Skulle hatt en type som går å låse med skruer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Erik Løvdal Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar On 12/18/2023 at 1:10 AM, shaukaas said: Har veldig god erfaring med denne leverandøren, lokalisert i Sandnes: https://www.nordiclithium.no/ Takk for linken shaukaas. Disse cellene har fått god kritikk hos vår tyske venn i Australia (Off Grid Garage) og prisen var ingenting å si noe på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Vet ikke om denne videoen er linket noe annet sted i denne tråden, men den er en grundig gjennomgang av de fleste temaene ved batteribygge. Kasse Komprimering Toppbalansering Kobling av celler og BMS Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April lurvetass skrev for 6 timer siden: Vet ikke om denne videoen er linket noe annet sted i denne tråden, men den er en grundig gjennomgang av de fleste temaene ved batteribygge. Kasse Komprimering Den videoen har det blitt linket til før ja. Etter litt diskusjon i denne tråden valgte jeg å droppe kompresjonskasse, men bygde kassa slik at batteriene står trangt. Når det gjelder å bygge kassa, så er min erfaring at alle cellene ikke er 100% like. Du bør derfor sette opp cellene slik du vil ha dem (og evt. med ekstra isolasjon mellom), og ta de målene du trenger fysisk utenpå alle cellene. Ellers kan du fort gå på en smell med at du ikke får plass til cellene... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April @lurvetass, som nevnt står batteriet mitt fremdeles i garasjen. Åpnet opp appen på telefonen i går, og her er statusen på batteriet nå. Spenningen stemmer med det jeg målte rett på polene samtidig. Som @Fantino var inne på i den andre tråden, så har BMS et visst strømtrekk. Dette er nok årsaken til at batteriet har tappet seg ned til 13,2V og 56% SOC. Før jeg bygde batteriet stod cellene lenge i originale esker. Da jeg pakket dem opp og begynte å sette sammen batteriet var alle cellene dønn like, og de hadde ikke falt på spenning overhode. Legg også merke til avviket som er på cellene nå. Ganske akseptabelt spør du meg. ---------------- Legger også ved et bilde av hvordan estragonen spirer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Ja, batteriprosjekt er spennende. Og jeg må jo uansett finne ut hvordan strøm opplegget i båten skal være ved overgang til litium forbruk. Når det gjelder estragonen kan du glede deg til ekte hjemmelaget bearnaisesaus. Det er en annen verden når det gjelder smak enn posesaus. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Denne jeg må satse på hvis jeg vil forsøke å kjøre truster og vinsj fra forbruksbanken? https://www.aliexpress.com/item/1005006585986379.html?spm=a2g0o.productlist.main.23.3212qxpFqxpFCG&algo_pvid=52de3e67-c29d-40be-801a-f13d24b5103c&algo_exp_id=52de3e67-c29d-40be-801a-f13d24b5103c-11&pdp_npi=4%40dis!EUR!245.75!218.71!!!260.14!231.52!%402103248517125985195723954eb24d!12000037735352710!sea!NO!0!AB&curPageLogUid=JT0OgLn2DRQ0&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé. Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer. Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten. Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det. Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ytterstad Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April StorStas skrev On 9.4.2024 at 5.55: Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé. Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer. Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten. Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det. Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en. Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten. Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme. Hvorvidt det er en god nok løsning får du avgjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April Ytterstad skrev for 6 timer siden: Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? Ja det går jo an, men en kontaktor på den størrelsen spiser gjerne 10+Ah i døgnet bare for å stå innkoblet, og det gir fort andre utfordringer igjen. En MOSFET BMS trekker noen mAh pr. døgn. Derav idéen om å bruke passe stor mosfet bms til "daglig bruk" og separat liten mosfet bms + relé/kontaktor til høye men kortvarige laster. Ytterstad skrev for 6 timer siden: Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten. Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme. Jeg syns vi sier mye av det samme, bare at det du beskriver som "logisk styring" er jo en BMS . Har du allerede en kontaktor du kan koble deg innpå, så gir jo dette bare enda mer mening spør du meg. Men det kan bli komplisert om man har flere batterier og bare én kontaktor, så da spørs det hvilket utgangspunkt man har. Og så er det verdt å nevne at de fleste BMS'er bryter på minus-siden, så om man skal styre noe på pluss-siden så må man gjerne inn med et hjelpe-relé. Pris-eksempel for å illustrere hva jeg mener: En Daly 10A BMS koster 150kr. på nett, en 500A kontaktor rundt 500kr, 150A mosfet BMS med bluetooth rundt tusenlappen, og 500A mosfet bms med bluetooth rundt fire tusen. Tar man "komponent-prisen" for alternativet 500A mosfet bms kontra mindre bms'er + 500A kontaktor så havner man på halv pris for det alternativet som gir 500A gjennom kontaktor + 150A gjennom mosfet bms. Og dette er pr. batteri, så i de tilfellene det er hensiktsmessig så er det jo noe å spare på det. Men som du sier, det er selvsagt opp til enhver å vurdere hva som er hensiktsmessig for en selv, gitt eget utgangspunkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Det dere skriver virker logiske @StorStas og @Ytterstad Men det blir mye koblinger og komponenter. Kanskje på trange og plasser med litt dårlig tilgjengelighet. Jeg tenker derfor at det bør være så enkelt som mulig med færrest mulig komponenter. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April For å oppklare @lurvetass: Du trenger ikke en BMS pr 4 celler. De settes sammen i parallell 4 og 4 og kjøres av en BMS. Jeg ville nok også gått for den enkle løsningen med en stk 500A BMS. @Dreufhar gjort oss den tjenesten å teste baugthruster på 250A BMS og det gikk visstnok helt fint så jeg ville ikke vært så bekymret for marginene. En kan også konfigurere utkoplingstider/innkoplingstider via PC software om en ønsker å optimalisere ytterligere. Jeg ville tenkt mest på å ha plenty kapasitet i batteriet slik at lav spenning aldri blir et problem. Og for spesielt interessert ser jeg at de nå har lansert ‘starter-BMS’ som skal tåle cranking 5s opp til 2000A, men om denne egner seg for thruster som kanskje går noe lengre i enkelte tilfeller vet jeg ikke. Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK779.28 34% Off | Daly Smart LiFepo4 BMS 4S 12V 8S 24V 200A Car Starting BMS https://a.aliexpress.com/_ExcIkP5 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.