Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

  SveinHa skrev On 20.12.2024 at 22.03:

så ordner den opp underveis..

Vis hele sitatet  

Tja. 
Det vil ta absurd lang tid om det er mye forskjell på cellene. Selv om man har en 2a balansering betyr ikke det at den kontinuerlig balanserer med 2a. Den lader opp en kondensator fra cellen med høyest spenning og gir dette til den som har lavest. Det gir langt unna 2a kontinuerlig balansering. Kanskje 0,5a om du er heldig. Det er alltid den med høyest spenning som gir del den som har minst. Om en celle har mye og de andre tre har en del mindre vil dette naturlig ta lang tid. 
Balansering foregår også stort sett på en høyere spenning du bare får når du lader batteriene (selv om JK skiller seg her fra manga andre bms og faktisk balanserer når det ikke blir tilført energi).


Om det er litt forskjell på cellene, ikke i mengde oppladet energi, men f.eks. intern motstand, vil ikke cellene tappes og lades likt. 
I løpet av sommeren kommer en nok i mål. 

Med en bms som stopper balansering når en celle når 3,65v er det ikke sikkert du gjør det. 
Dette var litt for å svartmale. Om man kjøper ett sett med celler er de nok ikke veldig forskjellige når du får de  

Uansett, jeg ville balansert slik som @lurvetass gjør. 
Om det er hensiktsmessig å lade cellene opp til 3,65v er en annen sak. Det er forsvinnende lite energi mellom 3,4 og 3,65v. 
Eneste fordelen jeg ser her er at balanseringen vil kunne gå litt raskere under normale forhold når bms er tilkoblet. 
Om du ikke styrer lading smart og stopper ladingen på f.eks. 80%, ville jeg satt spenning på cellenivå til 3,4v i bms etter at cellene er balansert. Så kan du i løpet av sesongen øke den en gang til 3,65v for å balansere opp celle igjen. 

Link to post
  SveinHa skrev On 20.12.2024 at 22.03:

Er det virkelig noen grunn til å gjøre dette? Om du har BMS uten balansering vil cellene drive fra hverandre sakte men sikkert samme hvor balanserte de er i starten og har du BMS med balansering så ordner den opp underveis... Jeg vet jo mange driver med denne "manuelle" balanseringen av nye batterier men jeg sliter med å se nytteverdien...

Vis hele sitatet  

Mulig, men jeg ser heller ingen store ulemper med å balansere cellene før første montering. For min del gjorde jeg det slik etter instruksjoner fra @Dreuf da jeg bygde mitt batteri. Hadde da ingen forutsetning for å overprøve det han sa. Men dette er sikkert litt avhengig av hvordan BMSen fungerer også. Noen BMSer har jo veldig liten balanseringsstrøm. 

 

  lurvetass skrev On 21.12.2024 at 10.37:

Det tar i hvertfall laaang tid å gjøre det på denne måten.

Spenninga på cellene har steget fra 3,27v til 3,33v på to døgn og ladestrømmen fra ca 5,o a til 4,6 a.

Vis hele sitatet  

Hvis spenningen er så lav på cellene dine foreslår jeg at du gjør som vi snakket om, altså koble opp BMSen og sette på en vanlig lader. Hvis du ikke har en lader tilgjengelig kan du låne en av meg.

Link to post
  Swingswong skrev On 21.12.2024 at 10.00:

Det vil ta absurd lang tid om det er mye forskjell på cellene.

Vis hele sitatet  

Vet nå ikke helt jeg... Mine batteri (3x16 stk 280Ah celler) har typisk en delta V på under 0.006V pr pakke med mindre der går store strømmer inn eller ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  Komodo skrev On 21.12.2024 at 10.42:

 

Hvis spenningen er så lav på cellene dine foreslår jeg at du gjør som vi snakket om, altså koble opp BMSen og sette på en vanlig lader. Hvis du ikke har en lader tilgjengelig kan du låne en av meg.

Vis hele sitatet  

 

Takk skal du, men har vært ute og hentet lader nå. Tenkte jeg bare kan la det stå slik det står litt til. Jeg gjør klare kablene med kabelsko til inni batteriet så kobler jeg alt sammen slik det skal være. Mye julegreier for tiden så flere ting som skal prioriteres. Blir spennende å starte bms og teste app for innstillinger. Sett flere videoer på youtube om jk bms så det bør gå bra.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  SveinHa skrev On 21.12.2024 at 11.36:

Vet nå ikke helt jeg... Mine batteri (3x16 stk 280Ah celler) har typisk en delta V på under 0.006V pr pakke med mindre der går store strømmer inn eller ut.

Vis hele sitatet  

42kwt batteri. Imponerende ?

de fleste ligger innenfor få millivolt, men om du har en celle her da på 840Ah siden du har 3, som hadde f.eks. 20% kapasitet over de andre når du satt de sammen. Da har du ca 170Ah som skal gå til de andre cellene. De er det 15 stk av. Det er 2550Ah som skal flyttes fra fra en og over til de andre. La oss si at balanseringen i beste fall er 0,5A i snitt så vil det ta over 200 døgn. I tillegg må spenningen være i balanseringsland.
Mener fortsatt at det er lurt å balansere opp når man monterer sammen. 

Link to post
  Swingswong skrev On 21.12.2024 at 14.23:

...ta over 200 døgn.

Vis hele sitatet  

Vet ikke helt om jeg skjønte regnestykket men i praksis er de balanserte omtrent fra dag 1...

 

De 3 pakkene har hver sin 200A/2A BMS og om noen få uker dukker en fjerde pakke opp, også den med sin egen JK 200A/2A BMS.

 

Jeg ser ingen ulempe med "for-balansering" annet enn at det er en del styr...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Da har jeg omsider kommet litt videre.

Balanseladingen nådde omsider 3,65 v og jeg har serie koblet cellene og koblet til bms. Den måtte ha hjelp til å starte, men det gikk fint med et lite 9v batteri.

 

Appen på telefonen fant bms med en gang og sammenkoblingen gikk fint.

 

Fulgte råd til innstillinger fra en YouTube film, men ser det er litt forskjellige anbefalinger. Tips mottas.

 

Har forsøkt å lage boksen så liten som mulig og kjempet litt med de store kablene, men virker som det går seg til nå.

20241227_140538.jpg.4df3385878506fee93f247f9884d86f6.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Første test.

Bruker en 300w inverter og leselampe.

Spenningen ligger på 13,22v og ser ut til at strømtrekket er på 3,0a.

 

Spenningsforskjellen på cellene veksler mellom 0,000 og 0,002v. 

Balansering skal trigge på 0,010v i spenningsforskjell.

Ikke vakkert, men tenker gi det et lag matt sort spraylakk.

 

20250102_150646.jpg.1b2c9b661ee31e9f042087f700aa83b4.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  lurvetass skrev On 2.1.2025 at 14.15:

Første test.

Bruker en 300w inverter og leselampe.

Spenningen ligger på 13,22v og ser ut til at strømtrekket er på 3,0a.

 

Spenningsforskjellen på cellene veksler mellom 0,000 og 0,002v. 

Balansering skal trigge på 0,010v i spenningsforskjell.

Ikke vakkert, men tenker gi det et lag matt sort spraylakk.

 

20250102_150646.jpg.1b2c9b661ee31e9f042087f700aa83b4.jpg

Vis hele sitatet  

Se der ja. Utladingstest på gang? Jeg ga opp balansering før jeg har ladet opp litt mer. Spenningen steg 0,01 volt på tre timer ?Skal mekke en lader i morgen med noe jeg har liggende.

Link to post
  Cheyenne skrev On 2.1.2025 at 20.32:

Se der ja. Utladingstest på gang? Jeg ga opp balansering før jeg har ladet opp litt mer. Spenningen steg 0,01 volt på tre timer ?Skal mekke en lader i morgen med noe jeg har liggende.

Vis hele sitatet  

 

 

Ja, tok jo mange dager med fire for meg, så er nok lurt med så mange celler.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  lurvetass skrev On 5.1.2025 at 7.31:

Hvordan er planen videre @Cheyenne?

 

Her er utladingstesten inne i 3 døgn med jevnt trekk på 3A. Spenningen har falt til 12,93V.

Vis hele sitatet  

Såpass ja. Da har du jo tatt ut over 220 ah allerede og har bra spenning fortsatt. Dette lover godt. Tenkte å ta de opp til 14,4 volt og så parallellkoble de og lade med 3,65 volt og 1 amp i noen omganger.

Link to post
  Cheyenne skrev On 5.1.2025 at 8.05:

Såpass ja. Da har du jo tatt ut over 220 ah allerede og har bra spenning fortsatt. Dette lover godt. Tenkte å ta de opp til 14,4 volt og så parallellkoble de og lade med 3,65 volt og 1 amp i noen omganger.

Vis hele sitatet  

 

Høres ut som en bra plan. 

Hvordan har du tenkt selve batteribygget? Blir jo ganske tungt batteri med så mange celler.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  lurvetass skrev On 5.1.2025 at 8.11:

 

Høres ut som en bra plan. 

Hvordan har du tenkt selve batteribygget? Blir jo ganske tungt batteri med så mange celler.

Vis hele sitatet  

Tenker å bygge en kasse med plass til alle cellene og gjennomsiktig lokk her hjemme som så blir flyttet til båten uten innmat. Blir bygd sammen ombord. Tror også jeg setter inn et koblingsskap jeg har liggende der jeg putter inn lader, rele og shunten til batterimonitoren. Har en ekte HMS (heima-mekk-spesial) lader som nok bør stå litt beskyttet?

Link to post

Greit å sette det sammen i båten når det blir så tungt. Blir jo litt uhåndterlig.

 

Nå har jeg passert 72 timer av utladingstesten. Spenningen er gått ned til 12,83V og strømtrekket økt til 3,1A.

Gjenstår 21% kapasitet og 57,6 Ah i følge JK bms.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Da stoppet bms på 10,76V. Har stått på i ca 88,5 timer.

Trodde den skulle holdt enda litt lenger, men mulig innstillingene i bms kan finjusteres litt.

 

Noen som har en skjermdump av fornuftige innstillinger for JK bms?

Nå har jeg satt på en liten lader, men det er en liten bil lader og ser ikke ut til at den klarer å dytte på mer en 3,0A.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  lurvetass skrev On 6.1.2025 at 7.27:

Noen som har en skjermdump av fornuftige innstillinger for JK bms?

Vis hele sitatet  

Når du velger LiFePO4 så kommer alle standardinnstillinger for dette og det bør være greit nok i utgangspunktet. Husker ikke helt om jeg har gjort noen endringer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...