Brigg Svart 23.Januar Link til dette innlegget Svart 23.Januar lurvetass skrev On 21.1.2025 at 21.42: @Brigg, batteriet blir ikke overladet da BMS kobler fra lading når spenningen når et nivå du selv kan sette i innstillingene i BMS. Da er fortsatt muligheten for å tappe batteriet åpen, den stenger ved laveste spenning som du også selv kan bestemme. På JK BMS jeg bruker er det også en nødmulighet for å tappe enda lenger ned i kritiske tilfeller hvis laveste spenning er nådd og BMS stenger av batteriet. SveinHa skrev On 21.1.2025 at 21.43: Jeg VET ikke men har hatt en logisk formening om at overlading kutter lading og underspenning kutter forbruk. Med JK BMS kan jeg slå av disse separat i appen. Cheyenne skrev On 21.1.2025 at 21.45: Jeg har en Smart 123 bms. Den har et eksternt rele som har adskilte konakter for lading og forbruk. Holder på med litt testing nå og når lading kobler ut pga. høy spenning eller lignende så er det fremdeles strøm ut på forbruk. Releet er 2x120 amp. Takk for svar. Da bør det ikke være noen risiko for at forbruksstrøm kuttes selv om BMS skulle kutte lading for å beskytte batteriet. Men risiko for at BMS går i dvale og kobler fra forbruk når båten ligger ubrukt i lengre tid slik at lensevakt og alarm mister strømforsyningen. Er dette en utfordring jeg kan se bort fra? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lurvetass Svart 23.Januar Link til dette innlegget Svart 23.Januar Brigg skrev 31 minutter siden: Takk for svar. Da bør det ikke være noen risiko for at forbruksstrøm kuttes selv om BMS skulle kutte lading for å beskytte batteriet. Men risiko for at BMS går i dvale og kobler fra forbruk når båten ligger ubrukt i lengre tid slik at lensevakt og alarm mister strømforsyningen. Er dette en utfordring jeg kan se bort fra? Om BMS går i dvale har jeg ikke erfaring med enda siden batteriet er nybygd og står i kjelleren i påvente av våren. Det er en dvale funksjon som kan aktiveres og da vil BMS gå i dvale når spenningen når et valgt lavt nivå, etter en valgt tid. Men denne funksjonen må fysisk aktiveres. Ellers er det to trinn. Først stanses utlading når spenningen når valgt lavt nivå og batteriet er utladet. Så vil BMS slå seg av hvis spenningen synker videre og når et enda lavere nivå. Der for tror jeg ikke det vil være noe problem da vi uansett er vant med at alle andre batterier også må lades og følges opp innimellom. Men er jo andre her som har erfaring fra bruk en sesong eller to. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart Lørdag 19:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:48 Dagens battersioppsett ombord hos meg er startbatteri 1 X 142 AH bly/syre og forbruksbank bestående av 3 X 142 Ah bly/syre type startbatterier fra 2016. Forbuksbanken er overmoden for utskriftning så jeg er nødt til å gjøre noe med denne Jeg har funnet ut at jeg har tre alternativer: 1. Sette inn 3 stk nye bly/syrebatterier til erstatning for de gamle 2. Ferdige LiFePo-batterier til erstatning for bly/syrebatteriene 3. Bygge LiFePo batteri selv Jeg har egentlig vært mest tent på alternativ 2. Problemet er at forbruksbanken også driver baug- og hekktruster. Ved samtidig bruk trekker disse nærmere 1.000 A tilsammen. Det er ikke noe alternativ å flytte denne belastningen til startbatteriet da VP ikke anbefaler store forbrukere koblet på startbatteriet. Jeg ønsker helller ikke å utvide med egne seperate batterier for trusterne. Jeg har ikke funnet ferdige LiFePo-batterier som direkte kan erstatte bly/syrebatteriene i forbruksbanken når forbruksbanken skal kunne forsyne trusterne med 1.000 A. Da er alternativene enten å gå for alternativ 1 og håpe på at utviklingen på LiFePO-fronten har kommet så mye videre om 7-8 år at det finnes ferdige LiFePo batterier som kan ta over som forbruksbatterier når bly/styrebatteriene når "end og useful lifetime". Eller å gå for alternativ 3 og bygge et batteri selv. Etter å ha vært lenge i tenkeboksen har jeg nå bestemt meg for alternativ 3: Å bygge et LiFePo-batteri selv. På grunn av utfordringene knyttet til trusterne kommer jeg til å ta ut strøm til trusterne utenom BMS. Jeg har registrert at enkelte har fremmet motforestillinger mot en slik løsning. Noen knyttet til risiko, andre knyttet til regelverk og om menigmann har lov til å gjøre slik selv. Jeg har registrert disse innspillene, og for min del er det ikke noen grunn til å gjenta disse videre. Men alle innspill til hvordan jeg kan bygge dette batteriet på beste måte imøtesees med takknemmelighet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart Lørdag 20:08 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:08 Før jeg har finregnet mener jeg at jeg skal ha plass for 12 stk 3,2 volt celler. Dette burde kunne gi en forbruksbank med kapasitet på omlag 900 Ah. Når jeg først tar denne investeringen ønsker jeg så mye kapasitet som mulig. I tillegg vil det med et strømtrekk på oppunder 1.000 A til trusterne, om jeg har fortstått riktig, ligge innenfor 1C som LiFePo-cellene ofte er dimensjonert for. I tillegg til cellene må jeg ha en BMS. Jeg har ikke inverter ombord i dag, men med de mulighetene en større forbruksbank gir vil dette være et naturlig neste steg. BMS-en må derfor ta høyde for en inverter på 2000 W i tillegg til de ordinære forbrukerne som kjøleskap, dieselvarmer, belysning osv. Jeg ser for meg at en BMS på 200 A vil være tilstrekkelig. Og så må jeg bygge en kasse for batteriet, samt at det blir behov for diverse endringer av kabling knyttet til batteribankene. Ladeopplegget ombord tenker jeg å prøve som det er og heller gjøre endringer når behovene avdekkes. 115 A dynamoen på VP D6 sies å håndtere LiFePo greit. Landstrømsladeren har ulike programmer, jeg prøver å teste om noen av disse funker før jeg investerer i ny. Det er skillediode montert, denne kan kanskje med fordel byttes mot ArgoFET eler tilsvarende. Er det noe annet jeg burde tenke på sånn innledningsvis? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lurvetass Svart Søndag 08:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:32 Spennende prosjekt. Tenker du bygge kassa i båten også plassere inn cellene og koble det ferdig i båten @Brigg? Bruker du båten på vinteren må du vurdere varmefolie også kanskje? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart Søndag 09:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:43 Ja, håper det blir litt spenning ut av det 😉 Planen er å bygge batteriet hjemme for så å demontere det før frakt til båten for endelig sammenstilling. Det blir for tungt å flytte komplett batteri. Jeg tenker ikke å bygge med varmefolie. Båten ligger i opplag på vannet gjennom vinteren. På Trøndelagskysten der båten ligger kan det bli noen minus, men det er sjelden det har vært under null i motorrommet der batteriene er plassert. Slik jeg tolker databladene går det greit med forbruk selv om det er noen minus, men det bør være 5 pluss før man setter på lading. Da er det jo bare å passe på å lade på dager temperaturen er høy nok. Jeg antar et batteriet greit kan forsyne lensevakt, alarm og radiominne gjennom vinteren uten å ha behov for opplading. Om båten skal brukes om vinteren må motorrommet uansett holdes frostfritt pga sjøvannskjøling på motor, toalettsystem og VV-bereder. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart Søndag 10:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:20 Brigg skrev 36 minutter siden: Planen er å bygge batteriet hjemme for så å demontere det før frakt til båten for endelig sammenstilling. Det blir for tungt å flytte komplett batteri. Høres lurt ut. Jeg har gjort det samme i år, også med 12 celler. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart Søndag 10:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:44 Er det flere forskjellige celletyper i det batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart Søndag 11:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:38 Ja, 272 og 280Ah Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.