Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Den er til 4 eller 8 celler. 
Den har blåtann og man kan også få forskjellige display. 
En ting som er fint er at den har en knapp. Det har også det enkle displayet. Trykker man på denne starter bms. Vet ikke hvordan alle andre er, men det er vanlig at de ikke starter før man lader med en spenning som er noe høyere enn det som er på battericellene. 
En annen ting som er fint er at den har noe som kalles nødmodus. Dersom bms stopper opp pga temperatur, for lav eller høy spenning, kan man overstyre med knappen. Stort sett ikke noe man har bruk for, men plutselig skjer det noe. 

Link to post

Takk for bra forklaring @Swingswong

Må bli Daly eller JK bms som er de jeg har sett testet på youtube.

Liker egentlig utseendet på jk appen og at den har aktiv balansering.

Men tenker litt på fukt siden den ser veldig åpen ut. 

 

Kommer til å legge opp med dc/dc lader, eget batteri til vinsj og truster og har ikke så store strømtrekk ellers i båten så trenger ikke mer enn 100-200 a bms.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Spennende tråd! 

 

Jeg har selv bygget batteripakke på 8S (24V) 305Ah med celler fra Envision og BMS fra JK, bestilt gjennom nkon.nl. Bare gode ting å si om de som leverandør. Tror jeg måtte ut med rundt 5000 NOK + MVA.

 

Har ikke hatt batteripakken lenger enn noen måneder, men cellene fremstår som gode. Jeg har ikke fulladet de helt, men holdt med til en maksimal cellespenning på 3.5V, men om jeg ekstrapolerer fra dataene så langt ser til ut til å holde lovet kapasitet.

 

BMS er ratet for 200A men tok kvelden på rundt 100A. Nkon byttet den på garanti, men det var selvfølgelig kjip ventetid. Ettersom de er så billige har jeg nå en backup ombord. Har forsøkt å finne feilen som tok den, ser ut til at en resistor på en av balanseutgangene har svidd seg, så ha når redusert aktiv balansestrøm fra 2A til 1A i håp om redusere sjangsen for at det gjentar seg.

 

Til fremtidige batteripakker vil jeg vurdere en BMS hvor batteristrømmen går gjennom en kontaktor istedenfor MOSFET i selve BMSen, men utifra det jeg har sett er de (f.eks. REC) så dyre at det får bli i fremtiden. :)

Link to post

Sitter og å tenker litt på å bygge nytt batteri, og da gjerne 8 celler i ett 12v batteri.

 

Men tok ett kjapt søk på Ali i går og finner ikke en bms som kan ta 4s2p. Bare 4s 12v eller 8s 24v

 

Forstår jeg riktig at det da kanskje er bedre og ha 2 stk 4s 12v bms er? Hvis jeg kunne tenkt meg totalt 200a, holder det da med 2 på 100? 

 

Har sett på 315ah celler. Men det er alt for mange å velge mellom 😅

Link to post
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Planen har vært å bygge et fire cellers batteri med 280 ah celler.

Men har begynt å fundere på å bygge ett til når jeg først er igang. 

Kan de kobles i parallell med hver sin BMS? 

Har sådan opplegg ombord, som fungere topp.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Mr_Stian skrev 18 minutter siden:

Sitter og å tenker litt på å bygge nytt batteri, og da gjerne 8 celler i ett 12v batteri.

 

Men tok ett kjapt søk på Ali i går og finner ikke en bms som kan ta 4s2p. Bare 4s 12v eller 8s 24v

 

Forstår jeg riktig at det da kanskje er bedre og ha 2 stk 4s 12v bms er? Hvis jeg kunne tenkt meg totalt 200a, holder det da med 2 på 100? 

 

Har sett på 315ah celler. Men det er alt for mange å velge mellom 😅

Du bruker bare en vanlig 4S bms for ett 4S2P oppsett.

 

 

krsn8995kt451.png

Link to post
Dreuf skrev for 12 timer siden:

Spenningen på de som står i parallell vil være en sum av de 2. De vil utjevne seg med hverandre. BMSen vil se de cellene som står i parallell som en celle. Du vil altså få 4 celle spenninger selv om du har 8 moduler.

 

Vil denne logikken også gjelde om man bygger et batteri bestående av 12 moduler? Som da vil si 3 i parallell ganger 4.

 

Er det noen begrensninger på hvor mange moduler som kan settes sammen i parallell?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Uten at jeg kan henvise til noen dokumentasjon så kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan kjøre så mange man ønsker i parallell.

 

BMS vil som sagt se alle i parallell som en stor celle.

 

Om jeg tenker riktig så vil man også øke muligheten for effekt uttak så om cellene tåler 1C på 280Ah så vil man kunne belaste 560A om man har 2 i parallell. (Arrester meg gjerne om jeg her tenker feil mtp ohms lov her).

Link to post
Dreuf skrev for 8 timer siden:

Uten at jeg kan henvise til noen dokumentasjon så kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan kjøre så mange man ønsker i parallell.

 

BMS vil som sagt se alle i parallell som en stor celle.

 

Om jeg tenker riktig så vil man også øke muligheten for effekt uttak så om cellene tåler 1C på 280Ah så vil man kunne belaste 560A om man har 2 i parallell. (Arrester meg gjerne om jeg her tenker feil mtp ohms lov her).


Det må nødvendigvis være helt korrekt, så sant BMS håndterer det. BMS leverandør advarer jo mot det motsatte, dvs flere BMS-er i parallell, pga fare for ‘skjevbelastning’ dersom totalt strømtrekk overstiger rating på BMS. 

Link to post
lurvetass skrev 19 minutter siden:

Ser jo veldig billig ut hvis det er så mange celler til den prisen? 

Kunne jo laget mange 12 v batterier til en billig penge?

image.png.2c85456ebb413c13c9175260a0e707cd.png

Du har jo merket av 1PCS. Så da er nok prisen for en celle.

Så da får du et sabla kraftig 3,6V batteri, men lite å bruke det til å båten.

Klikk på den under med 4PCS. Så får du nok en annen pris, samt mye mulig en frakt som er så høy, at du kan kjøpe ferdig batteri i Norge billigere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...