Brigg Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Å koble store forbrukere som feks trustere direkte på batteriet uten å gå via BMS har vært nevnt som et alternativ tidligere i tråden. Er det noen som har prøvd dette og har erfaringer? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 @Dreuf gjorde vel det med batteriet jeg kjøpte av han. Om det var før eller etter BMS vet jeg ikke, men batteriet lever i beste velgående Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Så vidt jeg kan huske kjørte Dreuf thruster via 250A BMS og det gikk fint, men batteriet droppet visst noe i spenning ganske raskt? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Godt mulig det var gjennom BMS. Den er på 250A nominell. Egentlig ett fett. Man må selv følge med at batteriet ikke blir overbelastet da det ikke er beskyttet av BMS. Alternativt kan man kutte styresignalet til thruster om BMS stenger forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 Stemmer det. Hadde en eldre 4hp(?) Sidepower thruster. Kjørte den gjennom en Heyo 250A bms. Aldri noen problemer med det. Spenningsfallet under drift var ganske mye men batteriet spratt opp igjen så snart jeg sluttet å kjøre thruster. Siden jeg er fra Hallingdal så ble thruster flittig brukt 😉 Mener jeg har skrevet om det tidligere i tråden men mener å huske at startstrømmen på thruster var 370A også roet den seg ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2024 Link til dette innlegget Svart 9.November.2024 lurvetass skrev On 6.11.2024 at 13.37: @Komodo koblet på denne måten tror jeg. Han har kanskje en kommentar? Beklager sen respons, har vært litt bissi i det siste 😊 Nå er det nok andre her inne som er ressurspersoner på akkurat dette, men ja, jeg har koblet det sånn. Ser heller ingen problemer med det. De to cellene som står i parallell vil jo konstant balanseres mot hverandre, og så gjør BMSen resten av jobben. Og som du så da du var og tittet i båten vår ser det ikke ut som om ubalanse er noe tema på disse cellene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Interresang video for de som bygger selv. Her påstås følgende: LifePO Celler feiler sjeldent det er som regel BMS som feiler, så kanskje man ikke skal kjøpe billigste variant av disse. Lifepoe skal topplades, så ofte som mulig. Dette med at 80% lading er bra er feil. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Endelig kom battericellene. Da kan prosjektet starte. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Swingswong Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 lurvetass skrev for 7 timer siden: Endelig kom battericellene Hvor var det du kjøpte de og hva betalte du ink frakt? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Det ble 269,32 euro + gebyret hos posterestante i Strømstad på 380 nok. Ble handlet hos https://eu.nkon.nl/ etter tips i denne tråden. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars Hansen Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 lurvetass skrev for 3 timer siden: Det ble 269,32 euro + gebyret hos posterestante i Strømstad på 380 nok. Ble handlet hos https://eu.nkon.nl/ etter tips i denne tråden. Posterestante på posten (PostNord) er gratis sånn til neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Brigg skrev On 8.11.2024 at 17.26: Å koble store forbrukere som feks trustere direkte på batteriet uten å gå via BMS har vært nevnt som et alternativ tidligere i tråden. Er det noen som har prøvd dette og har erfaringer? Ser at ingen har svart. Jeg har ikke prøvd dette, og valgte selv og ikke gjøre det av det som jeg oppfatter som en hypotetisk en brannrisk. Er ganske sikker på at det vil fungere under normal drift. Men ved verste scenario feil kan temperatyren i batteriet bli for høy og muligheten for brann blir aktuell. - Sikring løser ikke ut ved feil på thruster eller ledningsopplegg - En senere eier av båten setter inn for stor sikring og det blir feil på thruster eller ledningsopplegg - Intern overgangsmotstand i batteripoler som medfører for høy teperatur internt i batteriet. Sannsynligheten for dette er liten , men konsekvensene kan bli totalhavari, derfor er jeg skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Og som nevnt tidligere i tråden er det ved oppstart pysepropellen drar mest strøm. Hvis det da har kommet for eksempel en pinne som blokkerer propellen, kan det vel fort bli veldig varmt? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Det ble en skikkelig hyggelig og lærerik lunsj hos @lurvetass sammen med @Komodo! Nydelig mat og mye god båtprat og god læring om batteriteknologi! Tusen takk for en super dag gutter! Har prøvd alt for å få dette bilde den riktige veien… Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
JRK Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 HH Cool med bilde av kjekke medlemmer, men hvem er hvem her? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 JRK skrev 1 time siden: HH Cool med bilde av kjekke medlemmer, men hvem er hvem her? Chilli Solbris - Erik til venstre, @Komodo i midten og @lurvetass til høyre. 😊 De må få lov til å selv bestemme om de vil oppgi navnene sine. 👍😄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Takk for besøket og en kjempehyggelig lunch. Fint å kunne ha litt båtprat og prosjekter nå på vinteren også Lurvetass heter Bjørn ute i den vanlige verden. Tilnavnet dukket opp for mange år siden med et tidlig tekstbehandlingsprogram på jobben som ville rette etternavnet mitt. Det ble lagt merke til, og en kollega justerte det til lurvetass. Nå blir det batteribygging fremover og skal følge opp her med bilder av hvordan det blir. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
JRK Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 lurvetass skrev 46 minutter siden: Nå blir det batteribygging fremover og skal følge opp her med bilder av hvordan det blir. Det blir morro å følge prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Chilli Solbris skrev for 23 timer siden: Det ble en skikkelig hyggelig og lærerik lunsj hos @lurvetass sammen med @Komodo! Nydelig mat og mye god båtprat og god læring om batteriteknologi! Tusen takk for en super dag gutter! Det var veldig trivelig! Stor takk til @lurvetass for å ta initiativet til en BP-lunsj, med litt løst og fast båtprat, og diskusjon rundt bygging av lithiumbatteri Takker også for for veldig god mat, med mange hjemmelagde ingredienser Vi kunne antagelig sittet der ennå og diskutert matoppskrifter Det ble en del oppskriftsprat. Legger ved en enkel og rask en på sennepssaus, den er super til sylte, røykelaks etc: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Legger ved en enkel og rask en på sennepssaus, den er super til sylte, røykelaks etc: - og for å gjøre den enda mer hjemmelaget: Hjemmelaget sennep 70 g gule sennepsfrø 1,5 dl vann 2 ss sennepspulver 2 ss brunt sukker 1 ts eplecidereddik eller hvitvinseddik 0,5 dl nøytral olje 1 ss honning 2 ts appelsinskall , revet 1 ss sitronsaft Kok opp vannet og la sennepsfrøene småkoke i 5 minutter. Knus sennepsfrøene i en morter for en finere sennep, eller bruk dem som de er. Tilsett resten av ingrediensene, og bland det hele med en stavmikser til en jevn konsistens. La sennepen få "sette seg" i 2 dager eller mer før bruk. . Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 tom Cognac skrev for 2 timer siden: - og for å gjøre den enda mer hjemmelaget: Men med det får vi si oss ferdige med å spore av fra hjemmebygde batterier Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Takk for gode innspill @JRK og @Mastiff Nyttig på bli utfordret på ideene som surrer rundt i hodet mitt. JRK skrev On 5.12.2024 at 15.00: Jeg har ikke prøvd dette, og valgte selv og ikke gjøre det av det som jeg oppfatter som en hypotetisk en brannrisk. Er ganske sikker på at det vil fungere under normal drift. Men ved verste scenario feil kan temperatyren i batteriet bli for høy og muligheten for brann blir aktuell. - Sikring løser ikke ut ved feil på thruster eller ledningsopplegg - En senere eier av båten setter inn for stor sikring og det blir feil på thruster eller ledningsopplegg - Intern overgangsmotstand i batteripoler som medfører for høy teperatur internt i batteriet. Sannsynligheten for dette er liten , men konsekvensene kan bli totalhavari, derfor er jeg skeptisk Nå er kanskje LiFePo hakket mer potent enn bly/syrebatterier. Men 3 stk 142 Ah i parallell i dagens forbruksbank vil vel i prinsippet ha de samme utfordringene? Trusterene er koblet mot forbruksbanken via seperate manuelle hovedbrytere og er sikret med smeltesikringer på 400 A på hekktruster og 300 A på baugtruster. Men om noe, uansett årsak, kortslutter uten at sikringene brenner av vil vel gjerne ting gå til h@lv@te også med en forbruksbank med bly/syre? Mastiff skrev On 5.12.2024 at 15.10: Og som nevnt tidligere i tråden er det ved oppstart pysepropellen drar mest strøm. Hvis det da har kommet for eksempel en pinne som blokkerer propellen, kan det vel fort bli veldig varmt? Trusterne har flere barrierer som skal beskytte i slike tilfeller. Først brytepinne/fleksibel kobling som skal gi seg, så thermosikring i trustermotoren og til slutt smeltesikring på de kraftige kablene fra batteri. Så det er vel mange tiing som skal svikte samtidig om dette skal bli et problem? Jeg ser for meg at om jeg velger å bygge et batteri med trustere koblet utenom BMS, så vil styrestrøm til trusterbetjeningen gå via BMS. Dermed vil ikke trusterne kunne betjenes om BMS av en eller annen årsak skulle finne på å koble ut. F.eks. for høy temperatur i batteriet. Med dette etableres ytterligere en sikkerhetsbarriere utover de som finnes i dagens installasjon med bly/syrebatterier. Men så klart, på samme måte som med dagens bly/syrebatterier kan ting gå riktig ille, selv om risikoen for at dette skal skje forutsatt riktig vedlikehold av installasjonene er liten. Men i så fall er det redningsflåte og deretter forsikringsoppgjør som blir agendaen. Jeg er av den oppfatningen at risikoen ikke øker vesentlig med LiFePo selv med ved kobling av trustere utenom BMS. Men jeg lytter gjerne til motargumenter mot dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Brigg skrev 36 minutter siden: Takk for gode innspill @JRK og @Mastiff Nyttig på bli utfordret på ideene som surrer rundt i hodet mitt. Nå er kanskje LiFePo hakket mer potent enn bly/syrebatterier. Men 3 stk 142 Ah i parallell i dagens forbruksbank vil vel i prinsippet ha de samme utfordringene? Her er vi nok litt uenige om hvor potent batteriene er. Jeg tenker at AGM og Bly/syre har mye større indre resistans enn lithium, noe som medfører mye størree kortslutningstrøm på lithium, og dermed større temperatur økning i batteriet. Uten BMS, som kobler fra, kommer temperaturen i lithium fort opp i de verdier som medfører brann i batteriet og da tror jeg det blir svært vanskelig å slukke. I tillegg tåler AGM og Bly Syre mye høyere temperatur før de antennes. Det jeg tenker kan være et aktuellle problem er at om man tar løsner ene kabelen til selve batteriet hver vinter, så vil polskoen sakte men sikkert korrodere litt hver vinter og overgangsmotstand mellom polsko og batteripol vil øke, og kanskje en vår så mye at temperaturen i batteriet blir for høy. Nå kan man jo lett eliminere dette ved å la batteripolene være koblet til en fordelingskinne og bryte batteriforbindelsen her. Ett annet problem kan være en dårlig krymp på batterikabelen. Men poenget mitt er at man skal vite hva man gjør om man velger denne løsningen. Etterhvert kommer det helt sikkert ett regelverk rundt dette fra myndighetene, og jeg ville i alle fall ventet på dette før jeg hadde gitt meg i kast med en slik løsning. Om man ønsker å kjøre thrustere direkte , så finns det jo ferdige Lithium batterier som Lilead, som klarer dette. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Mange sprikende og selvmotsigende argumenter i denne tråden... Uten at jeg VET så har jeg i alle fall noen tanker vedr bly/syre vs Lithium: Lithium har mye mindre indre motstand enn bly men blir de varmere ved stort forbruk? Jeg tenker at den høyere interne motstanden i bly er varmeovnen som brenner av en god del energi og varmer batteriet. Lithium får naturligvis en betydelig større kortslutningsstrøm men den får sikring ta seg av. Det er jo ikke særlig vanlig med sikring på de store kursene i blyanlegg, i alle fall ikke i "gamle dager"... En skikkelig kortslutning på et blyanlegg kan jo være heftig nok men det er nok likevel i en helt annen verden enn LiFePO4 som har mye mer futt å komme med bl.a. pga. lavere indre motstand. Brann i LiFePO4 skal en ikke si er ikke-eksisterende men det skal MYE til at de tar fyr. For LiPO og Li-Ion er vi i en helt annen verden (Li-Ion er strengt tatt en betegnelse som gjelder alle lithium batteri men i det daglige har vi i praksis LiFePO4 og "alle de andre") og der ligger mange skremmende videoer på nett... Jeg hadde en 280 Ah celle som kortsluttet en gang, jeg var i rommet da det skjedde men noen meter unna og med ryggen til. Det ble bare et kort poff og litt røyk og det var det hele. Flammene i kortslutningsøyeblikket brant av flere ledninger til cellebalanseringen og der måtte vaskes litt sot... Siden dette er en av 3 parallellkoblede 48V/280Ah banker så regner jeg med de 2 andre bankene matet på det de kunne akkurat i smellen for 200A ultrafast sikring inn på denne banken røyk og det ville den nok ikke gjort om de andre batteriene ikke var der siden kortslutningen var intern. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
JRK Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 SveinHa skrev 1 time siden: Mange sprikende og selvmotsigende argumenter i denne tråden... Uten at jeg VET så har jeg i alle fall noen tanker vedr bly/syre vs Lithium: Lithium har mye mindre indre motstand enn bly men blir de varmere ved stort forbruk? Mulig jeg uttalte meg litt uheldig, men det jeg mente var varmgang i cellene pga den store strømmen når den indre motstand er liten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.