Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

JRK skrev 40 minutter siden:

Mulig jeg uttalte meg litt uheldig, men det jeg mente var varmgang i cellene pga den store strømmen når den indre motstand er liten.

Ja, jeg skjønte for så vidt det og her er vi inne i innvortes detaljer som jeg vet for lite om.

 

Om en har 2 batterier, et Li og et bly, med samme kapasitet, og kortslutter disse med samme kabel så vil jo Li levere myyyye større strøm så kabelen vil bli varmere men om batteriet vil bli varmere er jeg mer usikker på. Blybatteriet har jo noe sånt som 4x større masse og vil bufre mye mer varme og dermed ta lengre tid for å bli varm... men nå er jeg nok mer i det filosofiske hjørnet enn et mer fornuftig hjørne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Mine kunnskaper er jo også veldig tynne på lithium, så mine tanker er jo heller ikke basert på noen faglitteratur. Men jeg tenkte dette var kanskje noe AI/chatgpt kunne svare på :

 

Hva skjer om man kortslutter polene på et lifepo batteri
ChatGPT sa:
ChatGPT

Å kortslutte polene på et LiFePO₄-batteri (litium-jernfosfat) kan føre til flere farlige konsekvenser. Selv om LiFePO₄-batterier er generelt kjent for å være mer stabile og sikre enn andre litium-ion-batterier, betyr ikke det at de er risikofrie. Her er hva som kan skje:

  1. Overoppheting: Kortslutning kan føre til at det strømmer en stor mengde strøm gjennom batteriet. Dette kan få batteriet til å varme seg opp raskt. Høye temperaturer kan skade batteriets indre komponenter og potensielt føre til at det overopphetes.

  2. Batteriskader: Ved kortslutning kan intern skade på batteriet oppstå, noe som kan føre til tap av kapasitet eller at batteriet slutter å fungere helt.

  3. Kjemisk reaksjon: I verste fall kan kortslutningen føre til en kjemisk reaksjon som fører til at batteriet begynner å lekke farlige stoffer, eller til og med at det kan ta fyr eller eksplodere (selv om dette er mindre sannsynlig i LiFePO₄-batterier sammenlignet med andre litium-batterityper).

  4. Fare for brann eller eksplosjon: Selv om LiFePO₄-batterier er kjent for å være mer stabile, er det fortsatt en risiko for brann eller eksplosjon dersom kortslutningen forårsaker alvorlig overoppheting eller andre mekaniske eller kjemiske skader på cellene.

  5. Skader på eksterne komponenter: Kortslutning kan også skade tilkoblede elektriske systemer eller komponenter som er koblet til batteriet, som f.eks. ledninger, koblinger og eventuelle beskyttelseskretser (som BMS, Battery Management System).

Beskyttelseskretser (BMS): De fleste LiFePO₄-batterier har et Battery Management System (BMS) som beskytter mot farlige tilstander som overoppheting, kortslutning og over-/undervolting. BMS-en kan vanligvis slå av strømmen ved kortslutning, men i tilfelle en feil eller manglende beskyttelse, kan det likevel oppstå alvorlige problemer.

Konklusjon: Det er ekstremt viktig å unngå kortslutning av et LiFePO₄-batteri, da det kan forårsake alvorlige skader på batteriet og potensielt føre til farlige hendelser som brann eller lekkasje. Hvis du mistenker at et batteri har blitt kortsluttet, bør du inspisere det grundig for eventuelle tegn på skade eller uvanlig oppførsel, og unngå å bruke det videre dersom det er skadet.

Link to post

ChatGPT befester sitt inntrykk som Kunstig Svada... En masse velformulert tekst som ikke sa meg noe som helst annet enn det aller mest åpenbare...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg er ikke mye imponert over disse Chat-greiene. Men for sammelingninges skyld spurte jeg:

Hva skjer om man kortslutter polene på et startbatteri

 

Svar:

 

Å kortslutte polene på et startbatteri kan føre til flere farlige konsekvenser. Et startbatteri, spesielt et blybatteri brukt i biler, har stor energi lagret, og kortslutning av polene kan føre til:

1. Hurtig strømflyt og overoppheting:

  • Når de positive og negative polene på batteriet er koblet sammen, vil det oppstå en kortslutning som får en veldig høy strøm å flyte gjennom kretsen. Dette kan føre til at ledninger og komponenter blir ekstremt varme, noe som kan smelte kabler, skade elektrisk utstyr og forårsake brann.

2. Sårbarhet for eksplosjon:

  • Når batteriet kortsluttes, kan det føre til en veldig høy temperatur og til overtrykk i batteriet. Dette kan forårsake at batteriet eksploderer eller lekker farlige gasser som svovelsyre og hydrogen, noe som er både helseskadelig og ekstremt farlig.

3. Skade på batteriet:

  • En kortslutning kan ødelegge batteriets interne struktur og gjøre det ubrukelig. Kortslutning kan føre til permanent skade på elektrodene i batteriet og gjøre det umulig å lade det opp igjen.

4. Brannfare:

  • I tillegg til at kortslutningen kan føre til overoppheting, kan det også føre til gnister eller varme som kan antenne brannfarlige materialer rundt batteriet.

5. Skade på personell:

  • Ved å komme i kontakt med en kortsluttet batteripole kan du få elektriske støt eller, i verste fall, alvorlige brannskader fra gnister og varme.

Hva du bør gjøre:

  • Unngå kortslutning av batteriet: Det er viktig å være forsiktig når man håndterer batterier, spesielt bilbatterier, og alltid sørge for at verktøy ikke kommer i kontakt med begge polene samtidig.
  • Bruk beskyttelse: Bruk hansker og vernebriller ved arbeid med batterier for å beskytte deg mot eventuelle farer som kan oppstå.

Kort sagt, å kortslutte polene på et startbatteri kan føre til alvorlige skader både på batteriet og i verste fall på personer eller eiendom. Det er viktig å alltid håndtere batterier forsiktig og følge sikkerhetsprosedyrer.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Første prøve på batterikasse. Gjengestengene er isolert med plastslanger. I tillegg skal jeg ha et ekstra plastark mellom cellene siden den blå folien er ganske tynn.

Foreløpig er tanken at det skal ligge en plate på toppen hvor terminalene skal komme og bms kan ligge på undersiden. 

Det blir høyde nok og avstand mellom polene og bms, men tror likevel jeg skal ha noe imellom som isolerer.

20241209_132517.jpg.016a21bc35aed0f8a093e4ff081e04ed.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Aha, doble finerplater i gavlene, genialt :tommel_opp: Da kan du jo legge på en plexiglassplate på det nederste trinnet og montere BMSen på den, og så kan du legge en plexiglassplate til på toppen. Da får du full isolasjon mellom BMS og cellene, samtidig som du får innsyn både ned på BMS og på koblingene på cellene samt at BMS er dekket til fra oversiden :tommel_opp:

Link to post
lurvetass skrev 16 minutter siden:

I tillegg skal jeg ha et ekstra plastark mellom cellene siden den blå folien er ganske tynn.

Det er nok lurt. Tror det var batteriets isolasjon mot kassen som gjorde at mitt batteri gikk i luften. Den blå plasten er ikke særlig tykk... Jeg har et par lag med plakatkatpapp mellom mine celler og også papp rundt gjengestengene. Hadde plastslange rundt stengene på første batteri men det var så mye styr å få på, litt for trang slange...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
lurvetass skrev 10 minutter siden:

Gikk i lufta

Nevnte det litt lengre oppe i tråden.

IMG_20220722_185807.jpg.cd6c87def9c3bd2f3d1734fcbbde1ab7.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Da begynner det å få litt form her.

Har lagt i ekstra plastark mellom cellene og spent dem sammen. Det blir en pleksiglassplate over batteripolene. Har laget hull i den for å kunne dra ledninger igjennom. Tenker å skru bms opp på undersiden av topplata. Laget hulle på sidene så det blir lettere å løfte. Har ikke laget det helt tett på sidene for å kunne titte inn.20241210_164405.jpg.b8dfb7e077fc5ae20182d3d6a6e1b3e4.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Tror dette blir greit. 

20241212_123037.jpg.b7873c4c6bf38a0b2ab8cdfb668eced8.jpg

 

God avstand mellom cellene og plata bms ligger på. Og det blir god avstand mellom bms og terminalene.

 

Neste er kablene til hoved negativ mellom celle pol bms og terminal. Det er dobbelt sett kabler som skal til og fra bms. Holder 2 x 16 mm? Eller bør det være større? 

 

På victron 50 A dc/dc laderen er det maks 16 mm som går i terminalene.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
SveinHa skrev On 8.12.2024 at 9.30:

ChatGPT befester sitt inntrykk som Kunstig Svada... En masse velformulert tekst som ikke sa meg noe som helst annet enn det aller mest åpenbare...

Her er jeg helt enig med deg. Så sporer litt av her. Om jeg har forstått AI rett, så er jo dette en kraftig datamaskin som egentlig bare skanner nettet for infortmasjon og svaret er en sum av det den finner. I tillegg så er den i stand til å flette inn manglende ord. Så et intervju med Nobelvinneren som skapte AI. Han formulerte det litt humoristisk slik. Om en dame står med en steikepanne i neven og mannen ligger på golvet, så vil AI anta at det er hun som har slått han i hodet (uten at det står skrevet), men som et resultat av det den fått med seg tidliogere. Og dette er jo etter mine begreper veldig skummelt om man f.eks skulle bruke AI i en etterforskning.

Som klimaskeptiker i forhold til CO2, så spurte jeg Chat GPT, som svarer det samme som klimaforkjemperne, og det er jo heller ikke så rart for AI får jo neppe med seg at klimaskeptikere knapt kommer til ordet i forskermiljøene eller den offentlige debatten.

Link to post
JRK skrev for 1 time siden:

for AI får jo neppe med seg at klimaskeptikere knapt kommer til ordet i forskermiljøene eller den offentlige debatten.

Dette er kanskje den største faren. "Noen" sitter på den fulle og hele sannheten og alt annet blir sensurert. Resultatet av dette er det KS forholder seg til... Kanskje det passe enda bedre å kalle dette for Kunstig Sladder...

 

...men nå er vi langt unna det tråden handler om...:rødmer:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
lurvetass skrev On 19.12.2024 at 14.07:

Balansering av cellene.

Er det virkelig noen grunn til å gjøre dette? Om du har BMS uten balansering vil cellene drive fra hverandre sakte men sikkert samme hvor balanserte de er i starten og har du BMS med balansering så ordner den opp underveis... Jeg vet jo mange driver med denne "manuelle" balanseringen av nye batterier men jeg sliter med å se nytteverdien...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg har 200A JK BMS på alle mine batteri og det var vel i hovedsak 2A balansering som var avgjørende for det valget.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...