Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Swingswong skrev for 17 timer siden:

Ahlsell og Elfa har skinner 

Takk for tips. Har sjekket sidene til begge og finner at skinnene de har blir for puslete for mitt behov. 

Men jeg ser at Smith Stål her i Trondheim lagerfører kobber i en rekke dimensjoner, så da antar jeg dette ordner seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Cheyenne skrev for 5 timer siden:

Og hvis du vil fortinne de selv er det fullt mulig.

Hvordan gjøre dette?

Og hensikten er korrosjonsbeskyttelse?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev for 2 timer siden:

Hvordan gjøre dette?

Og hensikten er korrosjonsbeskyttelse?

Hensikten er for å hindre at kobberet oksiderer ja. Har laget et bad med saltsyreløsning og tinn. Har så en tinnanode med positiv spenning på samt det som skal fortinnes med negativ spenning på oppi badet så blir det fortinnet på et øyeblikk. Har brukt spenning på ca 1,5 volt og strøm på 1,3 amp. Hvis det er interesse så kan du få hele oppskriften. Har en video jeg tok når jeg fortinnet noe, men filen er for stor til å legge ved her.

Cheyenne skrev 1 time siden:

men filen er for stor til å legge ved her.

Legg den på YouTube, gjerne som "ikke oppført" om du ikke vil at alle skal se den, og legg link her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Cheyenne skrev for 2 timer siden:

Har en video jeg tok når jeg fortinnet noe, men filen er for stor til å legge ved her.

Jeg er også interessert i å se den videoen. Som @SveinHa sier så kan du legge den ut på Youtube, det er ikke spesielt vanskelig. Det med "ikke oppført" trenger du ikke å forholde deg til. Videoer får vi ikke lastet opp her på forumet i det hele tatt, så der er vi avhengig av å laste opp på Youtube og legge inn en link. Tror ikke du trenger å registrere deg på Youtube heller, så sant du har en gmail konto (litt usikker der). Du logger deg på, og så trykker du på "Opprett" og "Last opp video". Da ser det slik ut.  

image.png.56dd6d372c6a170300138c504f3ffb1c.png

Så kan du bare søke opp videoen fra din datamaskin. Velg at den er tillatt for barn, og enkelte slike enkle spørsmål, så lastes den opp.

Brigg skrev for 11 timer siden:

Men jeg ser at Smith Stål her i Trondheim lagerfører kobber i en rekke dimensjoner, så da antar jeg dette ordner seg. 

De selger vel kun i større lengder(?)

Besøk et tavleverksted (som produserer fordelinger til bygg) og spør, de har kapp/biter liggende.

Mh Arejane

Kanskje dette virker?

Ikke en video jeg har laget, men der jeg fant oppskriften. Lagde oppløsningen med loddetinn beregnet for rør. Den var blyfri. Trengte litt mer så skulle kjøpe en rull, men en 250 grams rull kostet over 700 kr. Kom på at jeg jo hadde liggende noen gamle tinnkrus så testet det tinnet som anode og det virket fint.

https://hackaday.com/2012/10/14/diy-tin-plating-for-bus-bars/

Kanskje dette også virker? Dette var noe jeg filmet for å vise hvor fort det gikk ved fortinning.

https://youtube.com/shorts/7UWWoeUNAfc?feature=shared

Arejane skrev for 5 timer siden:

De selger vel kun i større lengder(?)

Det har jeg ikke sjekket, men jeg må jo ha noen meter og i verste fall kan litt kobberrester kanskje være greit å finne i rotekassen i fremtiden. 

Sitter og spekulerer på hvilken BMS jeg skal velge. Med tanke på fremdiig installasjon av inverter på 2.000 watt antar det vil være behov for en som klarer 200 A både forbruk og lading (120 A dynamo + 40 A landstrømlader, dimensjonerer for at disse skal kunne lade samtidig).

JK Bms er etter det jeg kan se den eneste av de vanlige Kina-bmsene som har aktiv balansering, og kan derfor være et godt valg. Men jeg har registrert følgende kommentar tidligere i denne tråden:

Trude III skrev On 23.6.2023 at 20.00:

Jeg kjøpte også en JK BMS. Denne har jo det meste inkludert balansestrømmer som monner litt. Men når temperaturen faller til under 8-9 grader så begynner den å restarte (?) med pussige lyder. Den klarer ikke å starte batteriet.

Det var også en annet som siterte det samme innlegget og rapporterte om tilsvarende problem, men dette innlegget fant jeg ikke tilbake til nå.

Hvilke erfaringer har dere som bruker JK-BMS når det gjelder bruk i lave temperaturer. Er utfordringen med trøbbel i lave temperaturer noe som opptrer tilfeliig for enkelte av disse JK-BMSene eller har alle den samme svakheten? Jeg er avhengig av at BMS og batteri virker hele året, og 8-9 grader er jo som en middels sommerdag her i Trøndelag.

Brigg skrev 7 minutter siden:

Hvilke erfaringer har dere som bruker JK-BMS når det gjelder bruk i lave temperaturer.

Jeg har 4 stk 200A JK-BMS gående akkurat nå i +3 grader uten noen problem. Mener der skal være JK-BMS med tilkobling for varmefolie også så lave temperaturer burde de absolutt klare... Stort kaldere enn dette blir det ikke her for da slås der på varme for batteriene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Cheyenne skrev On 7.2.2025 at 20.41:

Hensikten er for å hindre at kobberet oksiderer ja. Har laget et bad med saltsyreløsning og tinn. Har så en tinnanode med positiv spenning på samt det som skal fortinnes med negativ spenning på oppi badet så blir det fortinnet på et øyeblikk. Har brukt spenning på ca 1,5 volt og strøm på 1,3 amp. Hvis det er interesse så kan du få hele oppskriften. Har en video jeg tok når jeg fortinnet noe, men filen er for stor til å legge ved her.

Ja! Last videoen opp på YouTube og legg inn linken her som @SveinHa beskriver!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

SveinHa skrev On 13.2.2025 at 23.26:

Jeg har 4 stk 200A JK-BMS gående akkurat nå i +3 grader uten noen problem. Mener der skal være JK-BMS med tilkobling for varmefolie også så lave temperaturer burde de absolutt klare... Stort kaldere enn dette blir det ikke her for da slås der på varme for batteriene.

Takk for tilbakemelding. Da kan det se ut som om trøbbel ved lave temperaturer kan skyldes kvalitetsvariasjoner i produktet. Jeg tar sjansen og bestiller en, så får vi se hvordan det går.

Cheyenne skrev 36 minutter siden:

Jeg har prøvd dette i et innlegg lenger oppe. Får du sett dette? Eller må jeg gjøre det på en annen måte.

Det funker aldeles nydelig!👍👍🤩

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Cheyenne skrev On 8.2.2025 at 8.41:

Kanskje dette også virker? Dette var noe jeg filmet for å vise hvor fort det gikk ved fortinning.

https://youtube.com/shorts/7UWWoeUNAfc?feature=shared

Cheyenne skrev 32 minutter siden:

Jeg har prøvd dette i et innlegg lenger oppe. Får du sett dette? Eller må jeg gjøre det på en annen måte.

Forumet er litt småsært på youtube, litt bedre slik (linken må se slik ut: https://www.youtube.com/watch?v=7UWWoeUNAfc):

Det blir også mye bedre å filme i liggende format slik som ALLE PCer og andre faste skjermer er så slipper en så mye dødplass... :glimter:

SveinHa skrev 5 minutter siden:

Forumet er litt småsært på youtube, litt bedre slik (linken må se slik ut: https://www.youtube.com/watch?v=7UWWoeUNAfc):

Det blir også mye bedre å filme i liggende format slik som ALLE PCer og andre faste skjermer er så slipper en så mye dødplass... :glimter:

Takk for gode tips. Er ikke så veldig inne på dette her med EDB maskiner😄 Er nok heller mer komfortabel med sånne maskiner en kan lage ting med, enten det er tre eller metall. Her er forøvrig den siste busbaren jeg har laget. Blir en del tilkoblinger på dette her med i alt fire forskjellige batteribanker, tre på 12 volt og en på 24 volt. To dynamoer(12+24 volt) fire batteriladere, to dc/dc ladere samt en solcellelader. Så er det to thrustere (en på 24 volt og en på 12 volt) og ankervinsj som de store forbrukere.17396307181002642252557761275183.jpg.08f0a47ea49655bc8fce948be14bb457.jpg

Man kan like godt bruke aluminium i f.eks. dimmensjon 30x10mm som samleskinner i et tilfelle som dette, forskjellen på strømledningsevnen mot kobber vil ikke være målbar på dette nivået, og det er langt enklere å få tak i samt enkelt å bearbeide, gjenge etc. og man kan dimmensjonere akkurat som man ønsker da alle profilstørrelser er tilgjengelige på markedet.

Børsting og fetting før terminering må utføres pga. oksidering.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...