Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Er det noen som kan forklare meg dette?
I dag tidlig falt spenningen plutselig på batteripakken med ca 0,5v. JK 300A BMS

Når jeg dro ned for å sjekke 8t etterpå var spenningen som den skulle.

Jeg dro hjem etter2t og ser at spenningen på nytt har droppet.

Jeg ser nå at det jeg gjorde for at spenningen økte var å slå på lyset i motorrommet. Det trekker litt strøm.

Om jeg starter inverteren hjemmefra skjer det samme.  Spenning øker til 13,27v. Strømtrekket når den står på er ca 2A.

Spenningen måles via shunt på utsiden av batteriet.

Ettersom jeg nylig har gjort tester med høy belastning  uten varmgang utelukker jeg dårlig kontakt.

 

Tenker neste steg blir å måle over BMS, men det får bli i morgen.

 

Drop.png

Link to post
Swingswong skrev On 14.3.2025 at 22.43:

Er det noen som kan forklare meg dette?
I dag tidlig falt spenningen plutselig på batteripakken med ca 0,5v. JK 300A BMS

Når jeg dro ned for å sjekke 8t etterpå var spenningen som den skulle.

Jeg dro hjem etter2t og ser at spenningen på nytt har droppet.

Jeg ser nå at det jeg gjorde for at spenningen økte var å slå på lyset i motorrommet. Det trekker litt strøm.

Om jeg starter inverteren hjemmefra skjer det samme.  Spenning øker til 13,27v. Strømtrekket når den står på er ca 2A.

Spenningen måles via shunt på utsiden av batteriet.

Ettersom jeg nylig har gjort tester med høy belastning  uten varmgang utelukker jeg dårlig kontakt.

 

Tenker neste steg blir å måle over BMS, men det får bli i morgen.

 

Drop.png

 

Jeg har nå funnet ut hvorfor dette skjer.

Når temperaturen på batteriet faller under satt verdi vil BMS redusere spenningen som går gjennom BMS.
Sannsynligvis gjør den dette for å kunne oppdage at lading har startet og sperre for lading.

Jeg har justert temperatur for lading til -5 grader og problemet har forsvunnet. Stopp av ladingen er fortsatt i varetatt av Victron systemet som automatisk setter multipluss i pass-through.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har omsider kommet så langt at jeg skal bygge kasse for DIY- batteriet mitt. Kassen bygges av 9 mm kryssfiner. 
 

Kassen bygges som en kompesjonsksse ved at det legges inn gjengestenger som kan strammes opp. Etter samme prinsipp som andre har vist tidligere i tråden. 
 

Et spørsmål angående behov for å legge inn ekstra beskyttelse mellom cellene. Jeg ser enkelte har gjort dette fordi man anser at ytterlaget på cellene virker veldig tynt. Men når cellene plasseres i en kompresjonskasse vil det vel ikke være rom for noen som helst bevegelse cellene i mellom, og dermed ikke mulighet for slitasje på ytterlaget? Derimot vil mellomlegg av feks 1 mm gummiduk redusere effekten av kompresjonskassen og tillate mer bevegelse mellom cellene. 
 

Tenker jeg riktig når jeg anser det som en bedre løsning å droppe gummiduken når jeg bygger en kompresjonskasse?
 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg føler meg ikke trygg på at isolasjonen internt i batteriet mot kassen er helt pålitelig for jeg har målt litt odde spenninger mellom polene og kassen så jeg har gått for tilleggsisolasjon mellom cellene og mellom celler og gjengestengene.

 

Brigg skrev 4 minutter siden:

Tenker jeg riktig når jeg anser det som en bedre løsning å droppe gummiduken når jeg bygger en kompresjonskasse?

Vet nå ikke helt om gummiduken har spesielt negativ kompresjonseffekt men jeg har uansett litt mer tro på mellomlegg av tynn papp, slik de lager plakater av i butikkene. Husker ikke tykkelsen på pappen men jeg la 2 lag over alt. Staples har mye forskjellig slikt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Jeg valgte å isolere ekstra da jeg synes plastfolien på batteriene var farlig tynn. Har også lagt opp til at det ikke skal kunne bli bevegelse, men hardt trykk kan kanskje også punktere folien. Jeg ville i alle fall ha litt mer sikkerhet. 

Ellers er nok plater av epox eller PE mer egnet enn svart gummi, som inneholder mye karbon og er ledende. Men massiv gummi med høy shore tåler store krefter på så store flater, så tror ikke kompresjon er noe problem der heller. 

 

@shipahoy linker til epoxyplater. Du kan jo lett også lage slike plater av epoxy eller polyester og et lag duk som du støper på ei glassplate. Du får det du trenger på Biltema. 

Link to post

Takk for gode svar. 
 

SveinHa skrev for 15 timer siden:

Vet nå ikke helt om gummiduken har spesielt negativ kompresjonseffekt men jeg har uansett litt mer tro på mellomlegg av tynn papp, slik de lager plakater av i butikkene.


Det kan være en tanke. Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt? Batteriet skal stå i en lukket kasse, men det vil jo uansett bli høy luftfuktighet deler av året. Skulle kanskje brukt en form for impregnert papp. Kan papp fra melkekartonger være et alternativ?
 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Ellers er nok plater av epox eller PE mer egnet enn svart gummi, som inneholder mye karbon og er ledende.


Er gummien ledningsevne et problem i praksis? Jeg prøvde med multimetert og klarte ikke å måle annet enn uendelig motstand selv om jeg satte probene mot gummiduken like ved siden av hverandre. 
 

Plater av PE eller epoxy kunne ha duget, men jeg har ikke tid til å vente på leveranse fra Kina, og jeg orker heller ikke styret med å støpe slike selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 minutt siden:

Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt?

Det er jo et poeng men tviler på det er et problem med mindre pappen utsettes for flytende vann... Papir brukes jo mye som isolasjon i trafoer men de er jo oljefylt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Brigg skrev 55 minutter siden:

Det kan være en tanke. Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt? Batteriet skal stå i en lukket kasse, men det vil jo uansett bli høy luftfuktighet deler av året.

Jeg ville ikke bruke papp av akkurat den grunn du nevner her. Tanken er at det av en eller annen uforutsett grunn kan bli fuktig, da løser den seg opp. Papptypen vi snakker om kalles forøvrig kartong. 

 

Brigg skrev 56 minutter siden:

Er gummien ledningsevne et problem i praksis?

Det vet jeg ikke. Jeg tror kanskje ikke det er det beste valget, men fremdeles godt nok til at jeg ikke ville være redd for å legge gummi mellom. 

 

Brigg skrev 58 minutter siden:

Plater av PE eller epoxy kunne ha duget, men jeg har ikke tid til å vente på leveranse fra Kina, og jeg orker heller ikke styret med å støpe slike selv. 

Hva med å få tak i noen kanner som du skjærer ut sidene på? Vet ikke om spylervæskekanner er store nok, de er kanskje litt små. Men 20l oljekanner bør duge. 

Link to post

Kan bare tilføye at glassfiber er glimrende som isolerende materiale. Vi bruker det i togverden når vi ska. jorde 16000 volt. Haddde ikke gjort det om det var fare for overslag i glassfibereren gett!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Kan bare tilføye at glassfiber er glimrende som isolerende materiale.

Ja, glassfiber er jo glass, og sammen med porselen anerkjente isolatorer :tommel_opp: Plast kommer i mange kvaliteter, men felles for de fleste er at de også er gode isolatorer. Så kombinasjonen polyester og glassfiber er nok en god løsning. 

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Vet ikke om spylervæskekanner er store nok, de er kanskje litt små.

Spyleveskekanner kan være en løsning. Jeg pleier å ha noen liggende i garasjen, men har ikke nok til et batteri med 12 celler. Får høre med bensinstasjonene i nærheten om det er mulig å plukke med seg noen tomkanner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg fått bygget ferdig batteriet mitt og installert det i båten. Det ble plutselig litt hastig da den gamle bly/syrebanken fra 2016 kollapset under siste tur hvor den var i bruk. Spenningen falt til 9,5 volt straks ladingen ble avsluttet. Valgte da å koble fra alt og gjøre båten strømløs i påvente av montering av nytt forbruksbatteri. 
 

Batteriet består av 12 stk 314 Ah celler som i en 4S3P- konfigurasjon gir et batteri med kapasitet på omlag 940 Ah. Batteriet skal i tillegg tiil vanlig forbruk også forsyne baug- og hekktruster som ved samtidig bruk trekker opp mot 1.000 A. Trusterne er koblet utenom BMS, og busbars m.v. er en «heavy duty» kontruksjon. 
 

Utgangspunktet er 12 celler kjøpt fra nkom.nl:

IMG_5306.jpeg.73d05b21daa262c909ea228774f8286a.jpeg
 

Bygde kompresjonskasse av 9 mm kryssfiner. Dobbelt i bunn og endevegger, enkel i sidevegger. Dette pga tilgjengelig plass i den gamle batterikassen. Har lagt inn 1 mm gummiduk som ekstra isolasjon mellom cellene. 
 

Her er gamle batterier løftet ut og ny minusskinne montert på skrogsiden. Tidliger var alle minustilkoblinger fordelt utover de ulike minuspolene på batteriene. 
IMG_5307.jpeg.385c5f09b56ae28e240e45b839672875.jpeg

 

Alle kabelsko/koblinger ble pusset rene og innsatt med fett før montering, både på minus og pluss. Det er ingen endring på pluss-siden bortsatt fra at dynamoens senseledning er flyttet fra forbruk til start for å være sikker på at ikke dynamoen løper løpsk dersom BMS skulle kutte av en eller annen grunn. 
 

Blir fort litt rot ombord når man skal gjøre denne type oppgraderinger. 
IMG_5308.jpeg.cf4656683442cf29d4acbb9a56a71b99.jpeg
 

Cellene på plass i kassen og busbars montert.

IMG_5310.jpeg.a95cde78e5a7e7ee47b822e51f6e8bc3.jpeg

 

Kjøpte 6x40 mm kobberskinne til busbars, og har lagt dobbelt på utsatte steder. Dvs at internt på batteriet er det 480 mm2 forbindelse. Kanskje overkill, men tanken er at det skal bli mest mulig lik belastning på alle cellene. 

 

Pluss-terminalene er boltet direkte i busbaren mens det for minus er 2x95 mm2 fra batteriets minus til minusterminalene for trusterne. Hver truster har seperat pluss og minusterminal. 
 

Øvre etasje med 200 A JK-BMS. Bly/syre startbatteri til venste:

IMG_5312.jpeg.7bc6f19c9d79ea1d16341f6b7f921963.jpeg

 

Lading fra landstrøm og dynamo samt alt av forbruk unntatt trusterne går gjennom BMS. Kabling til/fra BMS er 2x50 mm2. 
 

Komplett med lokket på batterikassa. 
IMG_5313.jpeg.e148f150828cd8e2ada2eff3b23d4835.jpeg

 

Batteriet har plusstilkoblingene på en side mens minustilkoblingene er på motsatt side ut mot skrogsiden. Dette er samme prinsippet som Viksund benyttet når båten ble bygget. 
 

Det gjenstår å tilpasse lengden på kablene inn på batteiets plussterminaler samt å tilpasse dekkplaten som skal dekke over plusskablene og hovedbryterne. 
 

Jeg har ikke fått brukt båten etter ny-installasjonen, men har testet liggende til kai. Ved kjøring av begge trusterne samtidig faller spenningen noe, men langt fra nivået der BMS stenger for forbruk. Akkurat dette var jeg spent på. Ved lading fra dynamo har jeg kortvarig sett over 105 A fra dynamoen som er oppgitt til 115 A. Men forholdsvis raskt legger ladingen seg på omlag 70 A, antagelig fordi dynamoen regulerer ned grunnet temperatur. 
 

Oppsumert: Så langt ser batteriet ut til å funke som håpet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...